О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№9
гр. Габрово, 04.01.2021 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ГАБРОВО
в закрито съдебно заседание на четвърти януари две хиляди двадесет и първа година в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ГИШИНА
при секретаря ………………… като разгледа докладваното от съдия Д. Гишина адм. дело № 328 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 197 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 27, ал. 4, изр. 2 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.
Производството е образувано по жалба на „Булкарто“ ЕООД – гр. Габрово против Решение № РД-16-1131 от 13.11.2020 година, подписано от Заместник главен директор в главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“.
В жалбата се твърди, че оспореното решение е незаконосъобразно, издадено в противоречие с чл. 146 от АПК, а именно: при неспазване на установената форма, при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправните разпоредби и при несъответствие с целта на закона, поради което се прави искане за отмяната му. Развиват се конкретни доводи за липса на надлежна легитимация на издателя на акта, противоречиви и непоследователни мотиви, възприети фактически положения, които не отговарят на обективната истина, и правни изводи, които не отговарят на регламентираната процедура, противоречие с принципа на съразмерност по чл. 6 от АПК.
Ответната страна Главен директор в главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ заявява становище за неоснователност на жалбата /л. 1-2 от делото/, съображения за което развива в депозирано по делото писмено становище /л. 128/; по същество прави искане за отхвърляне на оспорването.
Съдът намира жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол и в законоустановения срок по чл. 27, ал. 4 от ЗУСЕСИФ, надлежно указан и от административния орган в оспорения акт.
След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, съдът намира жалбата за основателна предвид следните съображения:
Оспорващото
дружество е участвало в процедура за
подбор на проекти BG16RFOP002-2.077 „Подкрепа на средни предприятия за преодоляване
на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по
Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на малки и средни
предприятия“ с проектно предложение с рег. № BG16RFOP002-2.077-0955, подадено на 13.07.2020 година /л. 81-95/.
Чрез ИСУН 2020 оценителската комисия на 15.10.2020 година е
изпратила уведомление за установени нередовности, в което е посочила нуждата от
представяне на разяснение дали извършваната от дружеството дейност включва търговия
с тютюн/тютюневи изделия /л. 95-96/.
Дружеството-кандидат е изпратило в определения му срок
разяснения относно търговската си дейност, както и извлечение от счетоводната
аналитична сметка 304 /л. 97-104/.
Видно от оценителския доклад /л. 105-117/, проектното
предложение на оспорващото дружество не е преминало успешно през етапа на
оценка на административното съответствие и допустимостта, тъй като попада сред
недопустимите кандидати съгласно чл. 3, ал. 3, б. в от Регламент /ЕС/ №
1301/2013 на Европейския парламент и на Съвета.
Видно от Списък с проектните предложения, които не се
допускат до техническа и финансова оценка по процесната процедура /л. 80/,
проектното предложение на оспорващото дружество не е допуснато до техническа и
финансова оценка с мотив, че кандидатът попада сред недопустимите кандидати
съгласно чл. 3, ал. 3, б. в от Регламент /ЕС/ № 1301/2013 на Европейския
парламент и на Съвета, съгласно която разпоредба ЕФРР не предоставя подкрепа за
производство, обработка и продажба на тютюн и тютюневи изделия; в т. 1 „Данни
за кандидата” от Формуляра за кандидатстване, в поле „Код на организацията по
КИД-208” кандидатът е посочил 46.39 „Неспециализирана търговия на едро с
хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия”, който код се потвърждава и от
извършената служебна проверка от НСИ; след изпратеното уведомление за
установени нередовности, кандидатът е представил разяснение, съгласно което
част от дейността му включва търговия с тютюневи изделия.
Чрез уведомление в ИСУН кандидатът е уведомен за включването
на проектното му предложение в Списъка
на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова
оценка, и за основанията за това, като изрично му е указано, че може да възрази
писмено пред Ръководителя на Управляващия орган в едноседмичен срок от
настоящото уведомяване, както и това, че с подаването на възражението не могат
да се представят нови документи /л. 119/.
Дружеството е подало възражение и с писмо изх. № 26-Б-374
от 13.11.2020 година, подписано от Заместник главен директор в главна дирекция „Европейски фондове за
конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна
програма „Иновации и конкурентоспособност“, кандидатът е уведомен, че
възражението му е прието за неоснователно и му е изпратено процесното решение
за прекратяване на производството.
С процесното Решение
№ РД-16-1131 от 13.11.2020 година, подписано
от Заместник главен директор в главна дирекция „Европейски фондове за
конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна
програма „Иновации и конкурентоспособност“ /л. 149-151/ производството по
отношение на кандидата „Булкарто“ ЕООД – гр. Габрово с проектно предложение с рег. № BG16RFOP002-2.077-0955 по процедура № BG16RFOP002-2.077 „Подкрепа на средни предприятия за
преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ е прекратено
с мотив, че кандидатът попада сред недопустимите кандидати съгласно чл. 3, ал.
3, б. в от Регламент /ЕС/ № 1301/2013 на Европейския парламент и на Съвета,
съгласно която разпоредба ЕФРР не предоставя подкрепа за производство,
обработка и продажба на тютюн и тютюневи изделия; в т. 1 „Данни за кандидата”
от Формуляра за кандидатстване, в поле „Код на организацията по КИД-2008” кандидатът
е посочил 46.39 „Неспециализирана търговия на едро с хранителни стоки, напитки
и тютюневи изделия”, който код се потвърждава и от извършената служебна
проверка от НСИ; след изпратеното уведомление за установени нередовности,
кандидатът е представил разяснение, съгласно което част от дейността му включва
търговия с тютюневи изделия.
По предприето
в срок оспорване на решението е образувано настоящото съдебно производство.
Съгласно Условията за кандидатстване по процедура № BG16RFOP002-2.077 „Подкрепа на
средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията
COVID-19“ /л. 37-59/, в т. 11.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите“
липсва посочване, че недопустими са кандидатите, осъществяващи икономическа
дейност с код по КИД-2008 46.39 „Неспециализирана търговия на едро с хранителни
стоки, напитки и тютюневи изделия”. Споменаването на Регламент /ЕС/ № 1301/2013 на Европейския парламент и на
Съвета, според чл. 3, ал. 3, б. в от който ЕФРР не предоставя подкрепа за
производство, обработка и продажба на тютюн и тютюневи изделия, с какъвто мотив
процесното проектно предложение не е допуснато до
техническа и финансова оценка, е в т. 14.2 „Допустими разходи“, според която
допустимите разходи следва да са извършени законосъобразно и не трябва да
противоречат на правилата, описани в Регламент
/ЕС/ № 1301/2013 на Европейския парламент и на Съвета.
В случая дружеството-кандидат е посочило във формуляра за
кандидатстване код на проекта по КИД 2008 46.39 „Неспециализирана търговия на
едро с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия”, като при извършената
служебна проверка се установило, че 82% от нетните приходи от продажби на
предприятието за 2019 година попадат в посочения в проектното предложение код
по КИД-2008 46.39 „Неспециализирана търговия на едро с хранителни стоки,
напитки и тютюневи изделия”, 3% попадат в код 49.41 „Товарен автомобилен
транспорт“ и 15% в код 10.31 „Преработка и консервиране на картофи“. Видно от
представеното извлечение от
счетоводната аналитична сметка 304 /л. 97-104/ към разясненията относно
търговската си дейност, търговията с тютюневи изделия представлява много малка
част – под 1 % от оборота - от търговска дейност за 2019 година, който факт е
бил заявен и в подаденото от дружеството възражение, но не е бил обсъден нито
от оценителя, нито от административния орган.
В Условията за кандидатстване, т. 11.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите“, след
посочване на недопустимите за подпомагане икономически дейности от съответните
сектори по КИД-2008 година, сред които посочените от оспорващото дружество не
попадат, е посочено, че когато кандидатът упражнява едновременно дейност в
недопустими и в допустими сектори по настоящата процедура, безвъзмездната помощ
се предоставя само за дейностите в допустимите сектори като кандидатът
/бенефициентът/ следва да води отделна счетоводна отчетност по отношение на
приходите, разходите, активите и пасивите, свързани с всяка дейност, която да
гарантира отделянето на дейностите, така че дейностите в недопустимите сектори
да не се ползват от безвъзмездната помощ, предоставена по настоящата процедура.
След като е допустимо финансиране на дейности в допустимите
съгласно процесната процедура сектори, с още по-голяма основание е допустимо
финансиране на дейност от допустим сектор само по отношение на част от
дейността, която е с най-голям обем, генерираща значителния обем от оборота и
печалбата на дружеството, при водене на отделна счетоводна отчетност по отношение на приходите,
разходите, активите и пасивите, свързани с всяка дейност, която да гарантира
отделянето на дейностите.
Относно компетентността на издателя на процесното решение
настоящият съдебен състав констатира следното:
С Решение № 574 на Министерски съвет от
13.07.2016 година за определяне на управляващ и сертифициращ орган по
Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 за Управляващ орган по
Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 е определена Главна
дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност" на Министерството на
икономиката /л. 79/. Със Заповед № РД-16-635 от 30.07.2020 година на Министъра
на икономиката и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“ 2014-2020 година и.д. главен директор на Главна дирекция
„Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия
орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ е определена за
лице, който да изпълнява функциите на ръководител на Управляващия орган по
приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на Оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“, с всички произтичащи от това права, отговорности и
задължения, детайлно разписани в Описанието на действащите функции и процедури
по ОПИК, Наръчника по ОПИК и съгласно приложимата нормативна уредба; съгласно
т. ІІ от същата заповед, в случаите на отсъствие поради командироване или
ползване на законоустановен отпуск, функциите на Ръководител на Управляващия
орган е определено да се изпълняват от Заместник главен директор в главна
дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на
Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ /л.
60-61/. Въпреки дадените указания с Разпореждане № 1087 от 15.12.2020 година
/л. 164/ и неколкократното му изпращане на ответната страна, по делото не са
представени доказателства, че и.д. главен директор на Главна дирекция
„Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия
орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ на 13.11.2020
година е отсъствал поради командироване или ползване на законоустановен отпуск,
за да е налице валидно заместване от заместник-главен директор на същата
дирекция, въпреки издадената Заповед № РД-16-1119 от 11.11.2020 година на Главен
секретар на Министерство на икономиката относно изпълняването на длъжността
главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за
конкурентоспособност“ от
заместник-главен директор на същата дирекция за периода 11.11-13.11.2020 година
/четливи номер и дата на изпратеното по електронна поща копие, на гърба на
делото/.
По изложените съображения настоящият съдебен
състав намира, че процесното Решение № РД-16-1131 от 13.11.2020
година, подписано от Заместник
главен директор в главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“
и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и
конкурентоспособност“, е издадено при липса на установена компетентност на
издателя му в хипотезата на заместване, в изискуемата писмена форма, но в
нарушение на административно-производствените правила, изразяващо се в
неизясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая и обсъждане на
обясненията и възраженията на оспорващото дружество /нарушение на чл. 35 от АПК/, в нарушение на материалноправните разпоредби, както и в противоречие с
целта на процесната процедура. Нарушен е и принципът за съразмерност,
задължаващ административните органи да упражняват правомощията си по разумен
начин, добросъвестно и справедливо. Одобрените
компенсаторни мерки и програми във връзка с преодоляване на икономическите
последствия от пандемията COVID-19 имат за цел своевременно
и непосредствено да рефлектират благоприятно върху бизнеса, в конкретния случай
– средните предприятия, като го подпомогнат в преодоляването на финансовите
последствия от пандемията и от ограничителните противоепидемични мерки,
свързани с нея. Предвид това е недопустимо и необосновано органите, реализиращи
политиките, свързани с преодоляване на икономическите аспекти от кризата, да
извършват действия и издават актове, с които да засягат правата и законите
интереси на адресатите на съответните марки по непропорционален,
непоследователен и непредвидим начин, като ги лишават от полагащите им се
финансови средства, предназначени в случая за осигуряване на оперативен капитал
за справяне с последиците от пандемията.
По изложените съображения настоящият съдебен състав намира,
че следва да бъде обявена нищожността на процесното писмо и делото като
преписка да бъде изпратено на компетентния административен орган за
произнасяне, при съобразяване с дадените в мотивите на настоящото определение
указания по тълкуване и прилагане на закона.
Водим от горното и на основание чл. 200 от Административнопроцесуалния кодекс, съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОБЯВЯВА нищожност на Решение № РД-16-1131 от 13.11.2020 година, подписано от Заместник главен директор в главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“.
ИЗПРАЩА делото като преписка на и.д. главен директор на Главна дирекция
„Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия
орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ за произнасяне
по проектно предложение с рег. № BG16RFOP002-2.077-0955, подадено от „Булкарто“ ЕООД – гр. Габрово в процедура
за подбор на проекти BG16RFOP002-2.077 „Подкрепа на средни предприятия
за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по
Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на малки и средни предприятия“.
Определението подлежи на оспорване пред Върховен административен съд на Република България в седемдневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: