Определение по дело №328/2020 на Административен съд - Габрово

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 4 януари 2021 г. (в сила от 11 юни 2021 г.)
Съдия: Даниела Иванчева Гишина
Дело: 20207090700328
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 30 ноември 2020 г.

Съдържание на акта

 

 

 

 

О П Р Е Д Е Л Е Н И Е

 

9

 

гр. Габрово, 04.01.2021 година

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

             АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДГАБРОВО в закрито съдебно заседание на четвърти януари две хиляди двадесет  и първа година в състав:

                                                                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА ГИШИНА

при секретаря ………………… като разгледа докладваното от съдия Д. Гишина адм. дело № 328 по описа за 2020 година и за да се произнесе взе предвид следното:

             Производството е по реда на чл. 197 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във връзка с чл. 27, ал. 4, изр. 2 от Закона за управление на средствата от Европейските структурни и инвестиционни фондове /ЗУСЕСИФ/.

             Производството е образувано по жалба на „Булкарто“ ЕООД – гр. Габрово против Решение № РД-16-1131 от 13.11.2020 година, подписано от Заместник главен директор в главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“.

В жалбата се твърди, че оспореното решение е незаконосъобразно, издадено в противоречие с чл. 146 от АПК, а именно: при неспазване на установената форма, при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалноправните разпоредби и при несъответствие с целта на закона, поради което се прави искане за отмяната му. Развиват се конкретни доводи за липса на надлежна легитимация на издателя на акта, противоречиви и непоследователни мотиви, възприети фактически положения, които не отговарят на обективната истина, и правни изводи, които не отговарят на регламентираната процедура, противоречие с принципа на съразмерност по чл. 6 от АПК.

Ответната страна Главен директор в главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ заявява становище за неоснователност на жалбата /л. 1-2 от делото/, съображения за което развива в депозирано по делото писмено становище /л. 128/; по същество прави искане за отхвърляне на оспорването.

Съдът намира жалбата за допустима, като подадена от надлежна страна, срещу административен акт, подлежащ на съдебен контрол и в законоустановения срок по чл. 27, ал. 4 от ЗУСЕСИФ, надлежно указан и от административния орган в оспорения акт.

             След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните, съдът намира жалбата за основателна предвид следните съображения:

Оспорващото дружество е участвало в процедура  за подбор на проекти BG16RFOP002-2.077 „Подкрепа на средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на малки и средни предприятия“ с проектно предложение с рег. № BG16RFOP002-2.077-0955, подадено на 13.07.2020 година /л. 81-95/.

Чрез ИСУН 2020 оценителската комисия на 15.10.2020 година е изпратила уведомление за установени нередовности, в което е посочила нуждата от представяне на разяснение дали извършваната от дружеството дейност включва търговия с тютюн/тютюневи изделия /л. 95-96/.

Дружеството-кандидат е изпратило в определения му срок разяснения относно търговската си дейност, както и извлечение от счетоводната аналитична сметка 304 /л. 97-104/.

Видно от оценителския доклад /л. 105-117/, проектното предложение на оспорващото дружество не е преминало успешно през етапа на оценка на административното съответствие и допустимостта, тъй като попада сред недопустимите кандидати съгласно чл. 3, ал. 3, б. в от Регламент /ЕС/ № 1301/2013 на Европейския парламент и на Съвета.

Видно от Списък с проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка по процесната процедура /л. 80/, проектното предложение на оспорващото дружество не е допуснато до техническа и финансова оценка с мотив, че кандидатът попада сред недопустимите кандидати съгласно чл. 3, ал. 3, б. в от Регламент /ЕС/ № 1301/2013 на Европейския парламент и на Съвета, съгласно която разпоредба ЕФРР не предоставя подкрепа за производство, обработка и продажба на тютюн и тютюневи изделия; в т. 1 „Данни за кандидата” от Формуляра за кандидатстване, в поле „Код на организацията по КИД-208” кандидатът е посочил 46.39 „Неспециализирана търговия на едро с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия”, който код се потвърждава и от извършената служебна проверка от НСИ; след изпратеното уведомление за установени нередовности, кандидатът е представил разяснение, съгласно което част от дейността му включва търговия с тютюневи изделия.

Чрез уведомление в ИСУН кандидатът е уведомен за включването на проектното му предложение в Списъка на проектните предложения, които не се допускат до техническа и финансова оценка, и за основанията за това, като изрично му е указано, че може да възрази писмено пред Ръководителя на Управляващия орган в едноседмичен срок от настоящото уведомяване, както и това, че с подаването на възражението не могат да се представят нови документи /л. 119/.

Дружеството е подало възражение и с писмо изх. № 26-Б-374 от 13.11.2020 година, подписано от Заместник главен директор в главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“, кандидатът е уведомен, че възражението му е прието за неоснователно и му е изпратено процесното решение за прекратяване на производството.

С процесното Решение № РД-16-1131 от 13.11.2020 година, подписано от Заместник главен директор в главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ /л. 149-151/ производството по отношение на кандидата „Булкарто“ ЕООД – гр. Габрово с проектно предложение с рег. № BG16RFOP002-2.077-0955 по процедура № BG16RFOP002-2.077 „Подкрепа на средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ е прекратено с мотив, че кандидатът попада сред недопустимите кандидати съгласно чл. 3, ал. 3, б. в от Регламент /ЕС/ № 1301/2013 на Европейския парламент и на Съвета, съгласно която разпоредба ЕФРР не предоставя подкрепа за производство, обработка и продажба на тютюн и тютюневи изделия; в т. 1 „Данни за кандидата” от Формуляра за кандидатстване, в поле „Код на организацията по КИД-2008” кандидатът е посочил 46.39 „Неспециализирана търговия на едро с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия”, който код се потвърждава и от извършената служебна проверка от НСИ; след изпратеното уведомление за установени нередовности, кандидатът е представил разяснение, съгласно което част от дейността му включва търговия с тютюневи изделия.

По предприето в срок оспорване на решението е образувано настоящото съдебно производство.

Съгласно Условията за кандидатстване по процедура № BG16RFOP002-2.077 „Подкрепа на средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ /л. 37-59/, в т. 11.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите“ липсва посочване, че недопустими са кандидатите, осъществяващи икономическа дейност с код по КИД-2008 46.39 „Неспециализирана търговия на едро с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия”. Споменаването на Регламент /ЕС/ № 1301/2013 на Европейския парламент и на Съвета, според чл. 3, ал. 3, б. в от който ЕФРР не предоставя подкрепа за производство, обработка и продажба на тютюн и тютюневи изделия, с какъвто мотив процесното проектно предложение не е допуснато до техническа и финансова оценка, е в т. 14.2 „Допустими разходи“, според която допустимите разходи следва да са извършени законосъобразно и не трябва да противоречат на правилата, описани в Регламент /ЕС/ № 1301/2013 на Европейския парламент и на Съвета.

В случая дружеството-кандидат е посочило във формуляра за кандидатстване код на проекта по КИД 2008 46.39 „Неспециализирана търговия на едро с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия”, като при извършената служебна проверка се установило, че 82% от нетните приходи от продажби на предприятието за 2019 година попадат в посочения в проектното предложение код по КИД-2008 46.39 „Неспециализирана търговия на едро с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия”, 3% попадат в код 49.41 „Товарен автомобилен транспорт“ и 15% в код 10.31 „Преработка и консервиране на картофи“. Видно от представеното извлечение от счетоводната аналитична сметка 304 /л. 97-104/ към разясненията относно търговската си дейност, търговията с тютюневи изделия представлява много малка част – под 1 % от оборота - от търговска дейност за 2019 година, който факт е бил заявен и в подаденото от дружеството възражение, но не е бил обсъден нито от оценителя, нито от административния орган.

В Условията за кандидатстване, т. 11.2 „Критерии за недопустимост на кандидатите“, след посочване на недопустимите за подпомагане икономически дейности от съответните сектори по КИД-2008 година, сред които посочените от оспорващото дружество не попадат, е посочено, че когато кандидатът упражнява едновременно дейност в недопустими и в допустими сектори по настоящата процедура, безвъзмездната помощ се предоставя само за дейностите в допустимите сектори като кандидатът /бенефициентът/ следва да води отделна счетоводна отчетност по отношение на приходите, разходите, активите и пасивите, свързани с всяка дейност, която да гарантира отделянето на дейностите, така че дейностите в недопустимите сектори да не се ползват от безвъзмездната помощ, предоставена по настоящата процедура.

След като е допустимо финансиране на дейности в допустимите съгласно процесната процедура сектори, с още по-голяма основание е допустимо финансиране на дейност от допустим сектор само по отношение на част от дейността, която е с най-голям обем, генерираща значителния обем от оборота и печалбата на дружеството, при водене на отделна счетоводна отчетност по отношение на приходите, разходите, активите и пасивите, свързани с всяка дейност, която да гарантира отделянето на дейностите.

Относно компетентността на издателя на процесното решение настоящият съдебен състав констатира следното:

С Решение № 574 на Министерски съвет от 13.07.2016 година за определяне на управляващ и сертифициращ орган по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020 за Управляващ орган по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 е определена Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност" на Министерството на икономиката /л. 79/. Със Заповед № РД-16-635 от 30.07.2020 година на Министъра на икономиката и Ръководител на Управляващия орган  на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 година и.д. главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ е определена за лице, който да изпълнява функциите на ръководител на Управляващия орган по приоритетни оси 1, 2, 3 и 4 на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“, с всички произтичащи от това права, отговорности и задължения, детайлно разписани в Описанието на действащите функции и процедури по ОПИК, Наръчника по ОПИК и съгласно приложимата нормативна уредба; съгласно т. ІІ от същата заповед, в случаите на отсъствие поради командироване или ползване на законоустановен отпуск, функциите на Ръководител на Управляващия орган е определено да се изпълняват от Заместник главен директор в главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ /л. 60-61/. Въпреки дадените указания с Разпореждане № 1087 от 15.12.2020 година /л. 164/ и неколкократното му изпращане на ответната страна, по делото не са представени доказателства, че и.д. главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ на 13.11.2020 година е отсъствал поради командироване или ползване на законоустановен отпуск, за да е налице валидно заместване от заместник-главен директор на същата дирекция, въпреки издадената Заповед № РД-16-1119 от 11.11.2020 година на Главен секретар на Министерство на икономиката относно изпълняването на длъжността главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“  от заместник-главен директор на същата дирекция за периода 11.11-13.11.2020 година /четливи номер и дата на изпратеното по електронна поща копие, на гърба на делото/.

По изложените съображения настоящият съдебен състав намира, че процесното Решение № РД-16-1131 от 13.11.2020 година, подписано от Заместник главен директор в главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“, е издадено при липса на установена компетентност на издателя му в хипотезата на заместване, в изискуемата писмена форма, но в нарушение на административно-производствените правила, изразяващо се в неизясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая и обсъждане на обясненията и възраженията на оспорващото дружество /нарушение на чл. 35 от АПК/, в нарушение на материалноправните разпоредби, както и в противоречие с целта на процесната процедура. Нарушен е и принципът за съразмерност, задължаващ административните органи да упражняват правомощията си по разумен начин, добросъвестно и справедливо. Одобрените компенсаторни мерки и програми във връзка с преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19 имат за цел своевременно и непосредствено да рефлектират благоприятно върху бизнеса, в конкретния случай – средните предприятия, като го подпомогнат в преодоляването на финансовите последствия от пандемията и от ограничителните противоепидемични мерки, свързани с нея. Предвид това е недопустимо и необосновано органите, реализиращи политиките, свързани с преодоляване на икономическите аспекти от кризата, да извършват действия и издават актове, с които да засягат правата и законите интереси на адресатите на съответните марки по непропорционален, непоследователен и непредвидим начин, като ги лишават от полагащите им се финансови средства, предназначени в случая за осигуряване на оперативен капитал за справяне с последиците от пандемията.

По изложените съображения настоящият съдебен състав намира, че следва да бъде обявена нищожността на процесното писмо и делото като преписка да бъде изпратено на компетентния административен орган за произнасяне, при съобразяване с дадените в мотивите на настоящото определение указания по тълкуване и прилагане на закона.

Водим от горното и на основание чл. 200 от Административнопроцесуалния кодекс,  съдът

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

ОБЯВЯВА нищожност на Решение № РД-16-1131 от 13.11.2020 година, подписано от Заместник главен директор в главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“.

ИЗПРАЩА делото като преписка на и.д. главен директор на Главна дирекция „Европейски фондове за конкурентоспособност“ и Ръководител на Управляващия орган на Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ за произнасяне по проектно предложение с рег. № BG16RFOP002-2.077-0955, подадено от „Булкарто“ ЕООД – гр. Габрово в процедура  за подбор на проекти BG16RFOP002-2.077 „Подкрепа на средни предприятия за преодоляване на икономическите последствия от пандемията COVID-19“ по Приоритетна ос 2 „Предприемачество и капацитет за растеж на малки и средни предприятия“.

 

Определението подлежи на оспорване пред Върховен административен съд на Република България в седемдневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                                                          АДМИНИСТРАТИВЕН  СЪДИЯ: