Решение по дело №167/2018 на Административен съд - Видин

Номер на акта: 145
Дата: 22 ноември 2018 г. (в сила от 9 декември 2019 г.)
Съдия: Антония Благовестова Генадиева
Дело: 20187070700167
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 28 юни 2018 г.

Съдържание на акта

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН

РЕШЕНИЕ145

гр. Видин, 22.11.2018г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

Административен съд – Видин,

първи административен състав

в публично заседание на

двадесет и трети октомври

през две хиляди и осемнадесета година в състав:

Председател:

Антония Генадиева

при секретаря

Катерина Борисова

и в присъствието

на прокурора

 

като разгледа докладваното

от съдия

Антония Генадиева

 

Административно дело №

167

по описа за

2018

година

и за да се произнесе, съобрази следното:

Производството е по реда на чл.149 и сл. от АПК вр. с чл.89в,ал.2 от Закона за автомобилните превози /ЗАвт.П/.

Делото е образувано по жалба на ЕТ „Шуми – Т.В.“***, представлявано от Т.Г.В. *** против Заповед № А – 425 / 08.06.2018г. на Председателя на ДАМТН, гр.София, с която на основание чл.24,т.6 вр. с чл.23,т.2,тире 6 от Регламент /ЕС/ № 165 / 2014 на Европейския парламент и на Съвета от 04.02.2014г. относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент /ЕИО/ № 3821/ 85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент /ЕО/ № 561/ 2006г. на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт /Регламент /ЕС/ № 165 / 2014/, във вр. с чл.89б,т.1 от ЗАвт.П, чл.89,ал.2 и чл.89в,ал.1,т.1 от ЗАвт.П, с която е 1. заличен от регистъра на лицата, регистрирани за извършване на монтаж или монтаж и ремонт на тахографи ЕТ „Шуми – Т.В.“***, като лице извършващо монтаж и проверка на аналогови и дигитални тахографи и ремонт на аналогови тахографи и е 2. обезсилено удостоверение № BG 44/ 2016 от 06.04.2016г., издадено от Павлина Данаилова – Главен директор на ГДМН, като оправомощено на основание чл.89а,ал.1 от ЗАвт.П лице, на ЕТ „Шуми – Т.В.“***, за вписването му в регистъра на лицата, регистрирани за извършване на монтаж или монтаж и ремонт на тахографи, като лице извършващо монтаж и проверка на аналогови и дигитални тахографи и ремонт на аналогови тахографи.

В жалбата се развиват съображения, че заповедта е незаконо -съобразна и необоснована.

Иска се да бъде постановено решение, с което да се отмени обжалваната заповед. Претендират се направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Председател на ДАМТН, чрез процесуалния си представител, оспорва жалбата и моли съда да я остави без уважение, като неоснователна. Претендира разноски.

От данните по делото във връзка с оплакванията в жалбата, Административният съд намира, че същата е основателна по следните съображения :

Доказателствата от административната преписка установяват, че на 19.12.2017г. в 11,15 часа е извършена проверка от служители на ДАМТН на сервиз за дигитални тахографи на жалбоподателя – ЕТ „Шуми - Т.В.“***, находящ се в гр.Видин. В началото на проверката било установено, че непосредствено преди това е била приключила проверка от страна на сервизния техник – свид. Т., на дигитален тахограф тип1381.********* със сериен № **********, който тахограф бил монтиран в товарен автомобил – камион „Мерцедес Актрос“ с рег. № СА 8042 ТМ, собственост на „Интерактив Медиа Сървисиз“ ЕООД. За извършената проверка от сервиза е издаден протокол № 005938 / 19.12.2017г., според който тахографът му е преминал успешно периодична проверка и отговаря на изискванията.

След края на проверката товарният автомобил напуснал сервиза, но спрял пред него и не тръгнал. Впоследствие пристигнали още няколко автомобила – на ИА „АА“, на ОДМВР – Видин, както и екип на Нова телевизия.

Твърди се, че е направен опит служителите на ДАМТН да влязат в сервиза, за да бъде извършена повторна проверка на същия товарен автомобил, но не успели. От друга страна се твърди също така, че вратата на сервиза само е била отворена, проверяващите са били поканени да влязат, но те не влезли. Свид. П. заявява, че не били допуснати, но самата тя не е правила опит да влезе, така и било казано, че е бил проведен разговор със собственика. Доказателства за това обаче не са представени.

Впоследствие се твърди, че е извършена повторна проверка на същия товарен автомобил в друг сервиз на територията на гр.Видин, при която е констатирано наличие на манипулативно устройство, свързано между монтирания в МПС – то блок на тахографа и датчика за движение.

Допълнителното устройство, монтирано към тахографа е предоставено на проверяващите с приемо – предавателен протокол от 19.12.2017г. от сервизен техник в „Ауто Профи – Н“ ЕООД.

Свид. П. заявява при разпита си в с.з., че са търсили въпросното манипулативно устройство, като са влизали с количка под товарния автомобил, но впоследствие са го открили отгоре на скоростната кутия.

Според вещото лице, изготвило техническата експертиза, на този модел товарни автомобили датчикът за движение се намира отгоре и достъпът до него може да бъде установен след демонтаж на скарата, покриваща скоростната кутия, посредством развиването на четири болта. Според вещото лице датчикът задължително трябва да бъде пломбиран, в противен случай автомобилът се счита за технически неизправен.

Разпитан в с.з. свид. Т. посочва, че при извършената от него проверка той е поставил всички необходими пломби, като до този момент, в неговата практика не му се е случвало да пропусне поставянето на пломба. От своя страна свид. П. посочва, че е липсвала една пломба.

В разпита си пред ВРС свид. П. е посочила, че с колегата си са извършили външен оглед на камиона. Имало е количка, с която са им услужили и при огледа отдолу на автомобила са установили липсата на пломба, видели са отсъствието на една долна пломба, тъй като горната такава пломба била сложена.

Вещото лице обаче в с.з. пред настоящия съд заявява, че пломбата е с размер по – малък от монета с номинал „1 стотинка“ и ако някой не знае как изглежда трудно би могла да се види. Посочва също така, че при този модел автомобил отдолу такава пломба може само да се напипа, но не и да се види, тъй като тя се намира на изходния вал на скоростната кутия и за да се стигне до нея трябва да бъде демонтирана решетката и да бъде свалена.

Всички свидетели посочват, че при различните марки и модели автомобили пломбите се поставят на различни места, както и датчиците за движение. От разпита на свидетелите и от другите доказателства така и не се изяснява кога и от кого е поставено манипулиращото устройство, както и дали действително една от пломбите не е била поставена, с оглед противоречивите доказателства за последното.

Няма доказателства за извършени други проверки на сервиза, стопанисван от ЕТ „Шуми – Т.В.“, при които да са установени каквито и да било нарушения. Не се и твърди за такива.

За извършената проверка е съставен доклад от 03.01.2018г.

Докладът е изпратен и на РП – Видин. С постановление за отказ да се образува досъдебно производство от 27.04.2018г. на РП – Видин е отказано образуването на досъдебно производство и е прекратена преписка вх. № 00123 / 2018г. по описа на РП - Видин.

Междувременно на 12.02.2018г. срещу ЕТ е съставен АУАН № 1 С 218 / 12.02.2018г. за извършено нарушение на чл.89б,т.1 от ЗАвт.П. Впоследствие на 17.05.2018г. е издадено и НП срещу ЕТ, като за нарушение на чл.89б,т.1 от ЗАвт.П във вр. с чл.14,ал.1 от Наредба № РД – 16 – 1054/ 10.10.2008г. за одобряване на типа тахографи и тахографски карти и за изискванията, условията и реда за регистрация на лицата, които извършват монтаж, проверка или ремонт на тахографи и в съответствие с т.V,т.3 от Приложение IB на Регламент 3821 / 85 за дигитални тахографи е наложено административно наказание – имуществена санкция в размер на 5 000 лева, на основание чл.93а,ал.3 от ЗАвт.П. НП е обжалвано и не е влязло в сила.

Въз основа на описаните по – горе доказателства е издадена и обжалваната по настоящото дело Заповед № А – 425 / 08.06.2018г. на Председателя на ДАМТН, гр.София, с която на основание чл.24,т.6 вр. с чл.23,т.2,тире 6 от Регламент /ЕС/ № 165 / 2014 на Европейския парламент и на Съвета от 04.02.2014г. относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент /ЕИО/ № 3821/ 85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент /ЕО/ № 561/ 2006г. на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт /Регламент /ЕС/ № 165 / 2014/, във вр. с чл.89б,т.1 от ЗАвт.П, чл.89,ал.2 и чл.89в,ал.1,т.1 от ЗАвт.П, с която е 1. заличен от регистъра на лицата, регистрирани за извършване на монтаж или монтаж и ремонт на тахографи ЕТ „Шуми – Т.В.“***, като лице извършващо монтаж и проверка на аналогови и дигитални тахографи и ремонт на аналогови тахографи и е 2. обезсилено удостоверение № BG 44/ 2016 от 06.04.2016г., издадено от Павлина Данаилова – Главен директор на ГДМН, като оправомощено на основание чл.89а,ал.1 от ЗАвт.П лице, на ЕТ „Шуми – Т.В.“***, за вписването му в регистъра на лицата, регистрирани за извършване на монтаж или монтаж и ремонт на тахографи, като лице извършващо монтаж и проверка на аналогови и дигитални тахографи и ремонт на аналогови тахографи.

Горната фактическа обстановка се доказва от събраните писмени и гласни доказателства, както и от назначената техническа експертиза, която съдът приема като обективно и компетентно изготвена.

Съгласно разпоредбата на чл.24,т.6 от Регламент /ЕС/ № 165 / 2014 на Европейския парламент и на Съвета от 04.02.2014г. компетентните органи в държавите – членки отнемат временно или постоянно, одобрението на монтьори, сервизи и производители на превозни средства, които не изпълняват задълженията си по регламента. А според чл.23,т.2, тире 6 от същия Регламент при техническите прегледи се проверяват най – малко следните обстоятелства – дали няма устройства за манипулиране, прикрепени към тахографа, или следи от използването на такива устройства.

Съгласно чл.89б,т.1 от ЗАвт.П лицата, вписани в регистъра за извършване на монтаж или монтаж и ремонт на тахографи са длъжни да извършват дейностите съгласно изискванията на наредбата по чл.89,ал.4 от закона и на Регламент /ЕС/ № 165 / 2014/.

В чл.89,ал.2 от ЗАвт.П се сочи, че Председателят на ДАМТН изпълнява функциите на компетентен орган, свързани с изискванията, условията и реда за регистрация на лицата, извършващи проверки, монтаж или ремонт на тахографи.

В чл.89в,ал.1,т.1 от ЗАвт.П е предвидено, че председателят на ДАМТН заличава лицето от регистъра по чл.89г и обезсилва издаденото удостоверение с мотивирана писмена заповед, когато лицето престане да отговаря на изискванията на чл.89а,ал.2 или ал.3 от закона.

Така цитираните разпоредби са посочени в заповедта, като правни основания за издаването ѝ.

В този смисъл, за да бъде заличен от регистъра на лицата, регистрирани за извършване на монтаж или монтаж и ремонт на тахографи конкретен търговец, както и да бъде обезсилено удостоверението му за вписване в регистъра на лицата, регистрирани за извършване на такава дейност по извършване на монтаж или монтаж и ремонт на тахографи, като лице извършващо монтаж и проверка на аналогови и дигитални тахографи и ремонт на аналогови тахограхи по посочената разпоредба на чл.89,ал.1,т.1 от ЗАвт.П следва да са установени предвидените в нея обстоятелства – в случая, когато престане да отговаря на изискванията на чл.89а,ал.2 и ал.3 от ЗАвт.П.

Според чл.89а,ал.2 от ЗАвт.П удостоверението по ал. 1 се издава на лица, които:1. са регистрирани по Търговския закон, не са обявени в несъстоятелност и не са в производство за обявяване на несъстоятелност; 2. не са превозвачи и не извършват превози за собствена сметка; 3. разполагат с квалифициран персонал, нает по трудово правоотношение, който притежава образование и квалификация, необходими за извършване на дейността, и който е преминал обучение за извършване на монтаж или монтаж и ремонт на тахографи в съответствие с изискванията на Регламент (ЕС) № 165/2014; 4. разполагат с материално-технически условия и оборудване за извършване на дейността, включително за извличане на информация от дигитални тахографи; 5. разполагат с необходимите за дейността нормативни актове, процедури и инструкции за работа. В ал.3 на чл.89 от ЗАвт.П се посочва, че лицата по ал.1 трябва да отговарят и на допълнителни изисквания, определени с наредбата по чл.89,ал.4, в зависимост от вида на тахографите, които ще се монтират или ще монтират и ремонтират.

Една от наредбите по чл.89,ал.4 от ЗАвт.П е НАРЕДБА № H-3 от 7.04.2009г. за необходимите мерки за изпълнението и прилагането на Регламент (ЕС) № 165/2014 на Европейския парламент и на Съвета от 4 февруари 2014 г. относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт и за необходимите мерки за изпълнението и прилагането на Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета. Според чл.1 от същата с нея се определят : 1. изискванията за времето на управление, прекъсванията и почивките на водачите при извършване на превози с превозни средства, посочени в чл. 3, буква "а" от Регламент (ЕО) № 561/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15 март 2006 г. за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт, за изменение на Регламенти (ЕИО) № 3821/85 и (ЕО) № 2135/98 на Съвета и за отмяна на Регламент (ЕИО) № 3820/85 на Съвета (ОВ L 102/2006 г., Специално издание на български език, глава 05, том 8, стр. 214 - 226), (Регламент (ЕО) № 561/2006); 2. изискванията към съдържанието, графикът за работата на водачите и другите документи, удостоверяващи дейността на водачите; 3. условията и редът за издаване на карти за дигитални тахографи; 4. сроковете за извличането и съхраняването на данните от паметта на дигиталните тахографи и от картите на водачите.

Никъде в производството не се твърди, че е нарушена въпросната Наредба № Н – 3 / 07.04.2009г., не се навеждат и такива доказателства, поради което и няма как да се приеме по делото, че тя е нарушена и че жалбоподателя не отговаря на някое от изискванията, определени с нея.

В обжалваната заповед се споменава Наредба № РД-16-1054 от 10.10.2008г. за одобряване на типа на тахографи и тахографски карти и за изискванията, условията и реда за регистрация на лицата, които извършват монтаж, проверка или ремонт на тахографи. Посочва се, че проверката е извършена от представители на ДАМТН, съвместно с представители и на ИА“АА“ на основание чл.44,ал.3 от Наредбата, според който текст контролът на регистрираните лица включва планови и извънредни надзорни проверки най – малко веднъж годишно. А според чл.45,ал.1,т.4 от същата Наредба контролът по чл.44 обхваща контрол за извършване на дейностите в обхвата на регистрацията в съответствие с изискванията на тази наредба и ал.2 контролът по ал.1,т.4 може да включва повторни проверки на тахографи.

В раздел VI от Наредбата са изброени условията и реда за регистрация на лица, извършващи монтаж, проверка и / или ремонт на тахографи, като в чл.33 са посочени изискванията, на които трябва да отговарят лицата, кандидатстващи за регистрация, персоналът, материално – техническите условия, включително и помещения и оборудване, начинът по – който се определя отговорник на сервиза и наличието на удостоверения за извършване на ремонт на аналогови тахографи и за извършване на монтаж и проверка на дигитални тахографи. В чл.34 са изброени документите, които се подават от лицата, които кандидатстват за регистрация. В чл.35 и сл. са изброени правомощията на служителите на ДАМТН за извършване на проверки за съответствие на сервизите с изискванията по чл.33 от същата Наредба, воденето на публичен регистър на лицата и др. задължения. В Раздел VII от Наредбата чл.40 – 43 са изброени изискванията за вътрешен контрол на дейността, касаещи мястото на извършване на дейността, мерките за сигурност в сервиза, задълженията на отговорника на сервиза и сервизните техници.

Следва да се посочи, че в обжалваната заповед, а и в цялото производство не се твърди, че сервизът не отговаря на някое от изброените в Наредбата от 10.10.2008г. изисквания, както относно необходимите документи за регистрацията на сервиза, така и относно изискванията за помещенията на сервиза или за сервизните техници.

С оглед на описаното по - горе няма как да се приеме, че е налице правното основание на чл.89в,ал.1,т.1 от ЗАвт.П, според което заличаване на лицето от регистъра по чл.89г и обезсилване на издаденото удостоверение се извършва на лице, което престане да отговаря на изискванията на чл.89а,ал.2 или 3. В случая безспорно се доказва по делото, че лицето не е и проверявано дали отговаря на тези изисквания, за да се приеме, че са нарушени, а не се и твърди, че то не отговаря на тях.

Основанието за заличаване от регистъра на лицата, регистрирани за извършване на монтаж или монтаж и ремонт на тахографи и съответно обезсилването на издаденото удостоверение за тази дейност, от фактическа страна, е извършването на описаната по – горе проверка на 19.12.2017г. и твърдението, че тогава е установено нарушение свързано с наличието на монтирано манипулативно устройство на товарен автомобил и липсата на една от пломбите на датчика.

Така твърдяното, като констатирано нарушение обаче от една страна не е категорично доказано, както бе посочено и по - горе. Следва да се има предвид и че производството по обжалването на НП, с което е наложена имуществена санкция за такова извършено нарушение все още не е влязло в сила. А от друга страна така описаната фактическа обстановка по – скоро води до опит за доказване на друго правно основание, а именно това на т.2 от чл.89в,ал.1 от ЗАвт.П.

Последното правно основание обаче също няма как да намери приложение, тъй като според чл.89в,ал.1,т.2 от ЗАвт.П заличаване от регистъра и съответно обезсилване на лиценза може да се извърши спрямо лице, което системно не изпълнява задълженията си по този закон и наредбата по чл.89,ал.4. Това правно основание обаче не е посочено в обжалваната заповед, поради което и няма как да се приема за доказано в настоящото производство, а посоченото такова – на чл.89в,ал.1,т.1 от ЗАвт.П противоречи на приетата от органа фактическа обстановка, която по – скоро обосновава, непосоченото правно основание на т.2.

Чл.89в,ал.1,т.2 от ЗАвт.П не може да послужи за основание за заличаване на лицето от регистъра и за обезсилване на удостоверението за регистрация и поради факта, че за да се приложи тя е необходимо лицето системно да не изпълнява задълженията си по закона и наредбата.

Според легалната дефиниция, дадена в § 1,т.28 от ДР на ЗАвт.П „системни“ са нарушенията, извършени три или повече пъти в едногодишен срок от влизане в сила на първото наказателно постановление, с което на нарушителя се налага наказание за същото по вид нарушение.

Предвид обстоятелството, че по делото липсват доказателства за извършени други проверки на процесния сервиз, респ. на ЕТ Шуми – Т.В.“, при които да са установени каквито и да било други нарушения, няма как да се приеме, че са установени обстоятелства, обуславящи заличаване от регистъра и съответно обезсилване на лиценза и на основание чл.89в,ал.1,т.2 от ЗАвт.П, поради това, че в случая не е установено системно нарушаване на задълженията, визирани в закона и наредбата.

С оглед всичко описано по – горе се оказва, че обжалваната заповед, макар и издадена от компетентен орган, в кръга на правомощията му е незаконосъобразна и издадена при противоречие с процесуално и материалноправни разпоредби, поради което и подадената срещу нея жалба е основателна и следва да бъде уважена, като заповедта следва да бъде отменена.

Предвид изхода от спора и на основание чл.143,ал.1 от АПК административният орган следва да понесе направените от жалбоподателя разноски по производството – Д.Т. – 50 лева, разноски за възнаграждения на вещо лице – 100 лева и свидетел – 50 лева, както и адвокатско възнаграждение в размер на 1 200 лева. Адвокатското възнаграждение според съда е съобразено с разпоредбата на чл.36 от Закона за адвокатурата и чл.8,ал.3 от Наредба № 1 / 2004г. за минималните размери на адвокатските възнаграждения, поради което и не е налице основание за намаляването му.

Водим от горното и на осн. чл.172,ал.2 от АПК, Административният съд

 

                               Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ Заповед № А – 425 / 08.06.2018г. на Председателя на ДАМТН, гр.София, с която на основание чл.24,т.6 вр. с чл.23,т.2,тире 6 от Регламент /ЕС/ № 165 / 2014 на Европейския парламент и на Съвета от 04.02.2014г. относно тахографите в автомобилния транспорт, за отмяна на Регламент /ЕИО/ № 3821/ 85 на Съвета относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт и за изменение на Регламент /ЕО/ № 561/ 2006г. на Европейския парламент и на Съвета за хармонизиране на някои разпоредби от социалното законодателство, свързани с автомобилния транспорт /Регламент /ЕС/ № 165 / 2014/, във вр. с чл.89б,т.1 от ЗАвт.П, чл.89,ал.2 и чл.89в,ал.1,т.1 от ЗАвт.П, с която е 1. заличен от регистъра на лицата, регистрирани за извършване на монтаж или монтаж и ремонт на тахографи ЕТ „Шуми – Т.В.“***, като лице извършващо монтаж и проверка на аналогови и дигитални тахографи и ремонт на аналогови тахографи и е 2. обезсилено удостоверение № BG 44/ 2016 от 06.04.2016г., издадено от Павлина Данаилова – Главен директор на ГДМН, като оправомощено на основание чл.89а,ал.1 от ЗАвт.П лице, на ЕТ „Шуми – Т.В.“***, за вписването му в регистъра на лицата, регистрирани за извършване на монтаж или монтаж и ремонт на тахографи, като лице извършващо монтаж и проверка на аналогови и дигитални тахографи и ремонт на аналогови тахографи, като незаконосъобразна.

ОСЪЖДА ДАМТН, гр.София да заплати от бюджета на административния орган, на ЕТ „Шуми – Т.В.“*** представлявано от Т.Г.В. ***, сумата от 1 400 лева – разноски по делото, изразяващи се в заплатени такси, възнаграждение за вещо лице, депозит за свидетел и адвокатско възнаграждение.

Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в четиринадесетдневен срок от съобщението на страните.

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ :