О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 1492 13.07.2021 година град Бургас
Бургаският административен съд трети състав
На тринадесети юли през две хиляди двадесет и първа година
в закрито заседание
в състав:
Председател: Чавдар Димитров
Като разгледа докладваното от съдия Димитров административен характер дело № 1811 по описа на Бургаски административен съд за 2021 година, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.42, ал.1 от Закона за пряко участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление (ЗПУГДВМС).
Образувано е по жалба на П.Ж.З. в качеството й на председател и представляващ инициативен комитет за участие в информационната кампания в местния референдум в община Несебър , насрочен за 04.07.2021г. с позиция „Против“ поставения на Референдума въпрос „Подкрепяте ли предложението с. Баня , с. Емона, с. Паницово и с. Козница да останат в границите на община Несебър“. Жалбата е подадена чрез адв. Б. *** с адрес на кантората гр. Благоевград, ул. Тодор Александров №12, ет. 2 срещу законността на резултатите от такапроведения местен референдум, обявявени от общинската избирателна комисия Несебър с решение № 50 от 05.07.2021г. на Общинската избирателна Комисия Несебър.
С жалбата е поискана отмяната на оспореното решение като незаконосъобразно, като е направено и особено искане за спиране на допуснатото според жалбоподателя по силата на закона предварително изпълнение на решението.
При проверката за допустимост на оспорването настоящият състав на Административен съд - Бургас намери следното:
В чл.42, ал.1 от ЗПУГДВМС е посочено, че резултатите от такапроведения референдум, обективирани в решението на ОИК Несебър, предмет на настоящия спор, може да се обжалва от лицата по чл.27, ал.1, 2 и 3 или от областния управител пред съответния административен съд. В чл.27, ал.1, 2 и 3 са изброени лицата, които могат да внесат предложение за провеждане на местен референдум – 1/5 от общинските съветници, но не по-малко от трима общински съветници; кметът на общината, кметът на кметството или района; инициативен комитет с определен брой подписи (за организиране и провеждане на съответния референдум). В случая законодателят изрично е регламентирал кои лица имат право да оспорят резултатите от проведен местен референдум, обявявени от общинската избирателна комисия с нарочно нейно решение и не е спорно, че инициативният комитет за участие в информационно-разяснителната кампания, какъвто е жалбоподателят, не е сред тях. Действително според нормата на чл.120, ал.2 от Конституцията на Република България, гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат, освен изрично посочените със закон, но в конкретния случай именно специалният Закон за прякото участие на гражданите в държавната власт и местното самоуправление ограничава кръга на лицата, които имат право да обжалват резултатите от проведения референдум, обявени с решение на ОИК до лицата по чл.27, ал.1, 2 и 3 от същия закон или от съответния областен управител.
Предвиденият в разпоредбата на чл.34, ал.3 ЗПУГДВМС инициативен комитет е различен от този за провеждане на самия референдум, чийто правен статут е регламентиран в разпоредбата на чл.27, ал.1, т.2 на същия закон. В конкретния случай жалбоподателят представлява инициативен комитет, сформиран в подкрепа на алтернативната позиция и застъпник на същата, който нито разполага с квалифицираното мнозинство на комитета по чл.27, ал.1, т.3 ЗПУГДВМС, нито е инициатор на предложението за провеждане на самия референдум.
При недопустимост на жалбата като подадена от лице без правен интерес, съдебният състав не дължи произнасяне и по искането на същия жалбоподател за спиране предварителното изпълнение на същото решение.
Изложеното в съвкупността си обуславя краен извод за недопустимост на жалбата за оспорване отмяната на резултатите от проведения референдум, обективирани в оспореното решение на ОИК Несебър, както и за спиране на изпълнението му, поради липса на право на жалба у оспорващия. В този смисъл е и практиката на ВАС, залегнала в определение № 15711 от 19.11.2019г. по адм.д.№ 12842/2019г., IV о. и др.
Воден от горното и на основание чл. 159, т.1 и 4 от АПК, Административен съд - Бургас, ІІІ-ти състав,
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ без разглеждане
жалбата на П.Ж.З., в качеството й на председател и представляващ
инициативен комитет за участие в информационната кампания в местния референдум
в община Несебър , насрочен за 04.07.2021г. с позиция „Против“ поставения на
Референдума въпрос „ Подкрепяте ли предложението с. Баня , с. Емона, с.
Паницово и с. Козница да останат в границите на община Несебър“, против законността на резултатите от
такапроведения местен референдум, обявявени от общинската избирателна комисия
Несебър с решение № 50 от 05.07.2021г. на Общинската избирателна Комисия
Несебър.
ОСТАВЯ без разглеждане особеното
искане на П.Ж.З., в качеството й на председател и представляващ инициативен
комитет за участие в информационната кампания в местния референдум в община
Несебър, насрочен за 04.07.2021г. с позиция „Против“, за спиране на изпълнението на оспореното решение.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм.дело № 1811/2021г. по описа на Административен съд - Бургас.
Определението може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: