О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 734
гр.Русе, 28.02.2024 г.
РУСЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в закрито заседание на двадесет
и осми февруари през две хиляди двадесет и четвърта година, в състав:
Председател: ЙЪЛДЪЗ АГУШ
Членове: ВИЛИАНА ВЪРБАНОВА
СПАС
СПАСОВ
като
разгледа докладваното от съдия Върбанова
к.адм.д. № 165 по описа на съда
за 2024 г., за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по чл.229, ал.1, т.7 от ГПК вр. чл.144 и чл.228 от АПК вр. чл.63в от ЗАНН.
Образувано е по касационна жалба на АПИ против
решение № 869/21.12.2023 г., постановено по АНД № 855/2023 г. по описа на
Районен съд – Русе, с което е отменен електронен фиш № ********** за налагане
на имуществена санкция на ЕТ“Атанасов-Атанас Атанасов“ за нарушение, установено
от електронна система за събиране на пътни такси по чл.10, ал.1 от ЗП. С
електронния фиш, за нарушение за нарушение по чл.179, ал.3б от ЗДвП и на
основание чл.187а, ал.2, т.3 от същия закон, на търговеца е наложено
административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2500 лева.
На
съда е служебно известно, че по преюдициално запитване, отправено от Административен
съд - Хасково, със сходен на настоящото дело предмет, в Съда на ЕС е образувано
дело C-61/23 [1]. Преюдициалният
въпрос, формулиран в определението на АС – Хасково, е следният: „Дали нормата на чл. 9а от Директива
1999/62/ЕО1 на Европейския парламент и на Съвета от 17.06.1999 г. относно
заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определени
инфраструктури трябва да се тълкува в смисъл, че предвиденото в този член
изискване за съразмерност на установените наказания за нарушения на
националните разпоредби, приети по тази директива, не допускат национална
правна уредба като разглежданата в главното производство, която предвижда
налагане на глоба или имуществена санкция във фиксиран размер за нарушенията на
правилата относно задължението за предварително установяване и заплащане на
размера на таксата за ползване на пътната инфраструктура, независимо от
характера и тежестта им, при положение че е предвидена възможност за
освобождаване от административнонаказателна отговорност при заплащане на т.нар.
„компенсаторна такса“.
Неговият
отговор има значение и за решаването на настоящия правен спор, тъй като с
електронен фиш № **********, издаден от Агенция „Пътна
инфраструктура“, на ответника по касационната жалба ЕТ„Атанасов – Атанас
Атанасов“, за нарушение по чл.179, ал.3б от ЗДвП и на основание чл.187а, ал.2, т.3 от същия закон, е наложено
административно наказание „имуществена санкция“ в размер на 2500 лева.
Нарушението се изразява в движение на товарен автомобил, собственост на
посочения търговец, по път, включен в обхвата на платената пътна мрежа като за
това ППС изцяло не била заплатена дължимата пътна такса по чл.10, ал.1, т.2 от
ЗП, тъй като за него нямало валидна маршрутна карта или валидна тол декларация
за преминаването. В електронния фиш е указана и възможността за освобождаване
от административнонаказателна отговорност при заплащане на компенсаторна такса
по чл.10, ал.2 от ЗП в размер на 750 лева.
Необходимостта
от съобразяване на задължителното тълкуване на съюзното законодателство от
страна на Съда на ЕС налага настоящото съдебно производство да бъде спряно на
посоченото законово основание - чл.631, ал.1 вр. чл.229, ал.1, т.7 от ГПК вр.
чл.144 и чл.228 от АПК вр. чл.63в от ЗАНН, до
решаване на дело C-61/23.
Така мотивиран съдът,
О П Р Е Д Е Л И :
СПИРА производството
по КАНД № 165/2024 г. на Административен съд - Русе до произнасяне на Съда на
Европейския съюз по дело С-61/2023 г., образувано по преюдициално запитване,
отправено с определение № 113/31.01.2023г. по КАНД № 997/2022г. на
Административен съд - Хасково.
Определението
може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен
срок от съобщаването му на страните.
Да се извършва ежемесечна проверка
за хода на производството по дело С-61/2023 г. на СЕС, резултатите от която да
отразяват в нарочна справка.
При приключване на производството по
дело С-61/2023 на СЕС настоящото дело да се докладва на съдията – докладчик за
възобновяване на производството.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: