О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ ……………/…………………………….,
гр.Варна
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД –
гр.Варна, ХVІІ-ти състав, в закрито съдебно заседание на двадесет и четвърти февруари 2021 година в
състав:
СЪДИЯ: Мария Иванова
– Даскалова
като
разгледа адм.дело №381 по описа за 2021г. на
съда, за да се произнесе взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.92 ал.14 от ЗГР във вр. с чл.166 ал.4 вр. ал.2 от АПК.
С
постъпила с вх. №2888/23.02.2021г.
жалба от Р.К.М. с ЕГН ********** и Д.Т.М. с ЕГН **********
срещу Заповед
№ 143/29.01.2021г. на Кмета
на община Несебър за заличаване на регистрацията им по настоящ адрес ***, е
направено
искане на основание чл.166, ал.2 от АПК да бъде спряно предварителното изпълнение на заповедта, допуснато по силата
на чл.92 ал.14 от ЗГР.
Във връзка с искането за спиране се твърди, че с изпълнението на
обжалваната Заповед ще се препятства възможността им да участват в местния
референдум насрочен за 28.02.2021г. Смятат, че именно такава е преследваната от
административния орган цел, за постигане на която е издал заповедта.
Референдумът бил по въпрос дали да се отдели гр.Обзор и др. населени места от община Несебър и обособят в самостоятелна
община. Тъй като жителите на Обзор и др. са данъкоплатци към момента в община
Несебър, жалбоподателите считат, че издалият заповедта кмет е заинтересован от
оставането им в нея, с което се запазвали финансовите й постъпления. Поради
това административният орган не бил обективен при издаване на обжалваната
заповед. Освен това тя нарушавала правото им да упражнят свободно и
безпрепятствано волята си на избор, на избирателното си право като български
граждани, предвидено в чл.10 и чл.42 от Конституцията на РБългария. Позовават
се и на Решение №3/23.02.2017г. на КС на РБ по к.д.№11/2016г. Тъй като обжалват
Заповедта като неправилна и незаконосъобразна, молят да бъде постановено
спиране на изпълнението й на основание чл.166, ал.2 от АПК, защото ще им причини
значителна и трудно поправима вреда. С допълнителна молба представят
доказателства за получаване на заповедта издадена на 29.01.2021г. по пощата с
обратна разписка на 11.02.2021г., считано от която дата твърдят подаване на
жалбата срещу нея в законово предвидения срок.
От ответника е представена административната преписка по издаване на
заповедта със становище за недопустимост на искането за спиране на изпълнението
й, а в условия на евентуалност – за отхвърлянето му като неоснователно. Молят
искането за спиране да бъде оставено без разглеждане, тъй като жалбоподателите
били с постоянен адрес *** и за да участват в местния референдум следвало не
по-късно от 14-дни преди датата на референдума да поискат вписване в
избирателните списъци. Тъй като в община Несебър нямало такъва подадени
искания, към настоящият момент това им право било преклудирано. Оспорват
твърденията за настъпване на вреди от предварителното изпълнение на заповедта,
като считат, че твърдяните такива не са пряко следствие от издаването й и не е
налице ново обстоятелство, което да е възникнало след издаването й. Считат за
недоказани и неоснователни твърденията за значителност и трудна поправимост на
вредите. Цитират съдебни актове в този смисъл.
Съдът по направеното особено искане взе предвид изложеното в жалбата във връзка с
него, представените доказателства и приложимите разпоредби от
Закона за гражданската регистрация и АПК и достигна до следните установявания и
изводи:
Съгласно чл.92, ал.1 от ЗГР адресната регистрация се извършва от
кмета на общината, на района или на кметството или от определени от тях
длъжностни лица при заявяване от лицето. В чл.92
ал.14 от ЗГР е предвидено, че актовете на органите
по ал.1 за заличаване на адресна регистрация подлежат на оспорване пред
съответния административен съд, като обжалването не спира
изпълнението и решението на административния съд е
окончателно. Т.е. подаване на жалба срещу заповед за заличаване на
адресната регистрация няма суспензивен ефект и
тя подлежи на изпълнение, независимо, че не е влязла в сила. За това допуснатото
от закона предварително изпълнение на акта за заличаване на адресната регистрация, няма забрана за съдебния
контрол на което в ЗГР. Съгласно чл.166 ал.4 от АПК изпълнението на такъв акт може да бъде спряно
от съда по искане на оспорващия при условията на чл.166, ал.2 от АПК.
Искането за спиране на предварителното изпълнение на Заповед
№143/29.01.2021г. на Кмета на община Несебър издадена на основание чл.92, ал.14
от ЗГР е направено в жалбата подадена от Р.К.М. и Д.Т.М. е редовно и допустимо.
То е направено от адресатите на заповедта, чиито права и интереси тя засяга
неблагоприятно. Обективирано е в жалбата срещу заповедта, по повод на която е
образувано настоящото адм. дело №381/2021г. по описа на Административен
съд-Варна–т.е. при наличие на висящо пред съда производство за проверка на
законосъобразността й. Заповедта е връчена на Р.М. на 11.02.2021г., с оглед на
което искането за спиране на изпълнението й, инкорпорирано в подадената на
23.02.2021г. жалба в съда е упражнено в срок и от лица с правен интерес и
активна легитимация по чл.166, ал.2 от АПК във вр. с л.166, ал.4 от АПК да
сезират съда за произнасяне по него. Поради това неосноватеуелни са
възраженията в молбата на ответника за недопустимост на искането за спиране на
акта и за оставянето му без разглеждане.
Разгледано по същество, искането за спиране на предварителното изпълнение
на Заповед №143/29.01.2021г. на Кмета на община Несебър допуснато по силата на
закона следва да бъде уважено като основателно.
При хипотезата на допуснато по силата на закона предварително изпълнение на
даден акт, къвто е случая, се презумира наличие на
обществен интерес от него, предпоставка от изброените в чл.60, ал.1 от АПК. Поради това административният орган не длъжи излагане на мотиви
за него. В тежест на жалбоподателите, които искат
спиране на заповедта е да обосноват и докажат твърденията
си, че предварителното изпълнение
на обжалвания от тях акт би могло да им
причини значителна или трудно поправима вреда /имуществена
и /или неимуществена/.
При формиране на извода, че е достатъчно вероятно на адресатите на акта да
бъдат причинени такива вреди, съдът следва да постанови спиране на изпълнението
му.
На официалният сайт на Областна администрация Бургас, на ОИК и на ЦИК е оповестено
публично, че със Заповед №РД-09-4/08.01.2021г. на областен управител на област
Бургас на 28.02.2021г. е насрочен общ местен референдум в населените места от
община Несебър : гр. Обзор, с. Приселци, с. Паницово, с. Раковсково, с. Баня,
с. Емона, с. Козница, с въпрос: „Подкрепяте ли предложението за обособяване на
нова община с център гр. Обзор, състояща се от населените места - гр. Обзор, с.
Баня, с. Приселци, с. Раковсково, с. Емона, с. Паницово, с. Козница“.
Няма спор, че към датата на издаване на акта–29.01.2021г. жалбоподателите
са с постоянни адреси в град Варна и настоящ адрес ***. Видно от представените удостоверения, те са наследници на лица, живели в
Обзор. С разпореденото със заповедта от 29.01.2021г. заличаване на адресната им
регистрация по настоящ адрес *** безспорно ще им бъде причинена непоправима
вреда, тъй като няма да бъдат допуснати да гласуват на референдума на
28.02.2021г. Така въпреки, че са упражнили в срок пред съда правото си да
оспорят заповедта с искане за отмяната й, в резултат на предварителното й
изпълнение няма да могат да упражнят своя вот в местния референдум. По повод
възраженията на ответника следва да се отчете, че той с издаването на акт за
дерегистрация по-малко от месец преди датата на референдума и с връчването му
почти в края на срока за подаване на искания за включване в списъците
затруднява адресатите на акта в преценката им за приоритетността на действията,
които да предприемат в защита на правата си.
Това ограничение на конституционните им права и на възможността да изразят
позицията си по поставения въпрос, който е от съществено значение за бъдещото
развитие на града, в който е настоящият им адрес и в който са живели
наследодателите им обосновава извода, че интензитета на засягане на правата и
интересите им е значителен и надхвърля презюмирания обществен интерес, за
охрана на който в ЗГР е предвидена възможността за дерегистрация. Правата на жалбоподателите
ще бъдат засегнати по необратим начин, тъй като възможността за участие в предстоящият
след броени дни референдум е еднократна. Поради това обосновано и подкрепено от
доказателства е твърдението на жалбоподателите, че предварителното изпълнение
на заповедта ще им причини непоправима вреда. То засяга конституционно
гарантирани основни техни права по аргумент от чл.136 от Конституцията на
РБългария за участие на гражданите в управлението на общината, както чрез
избраните от тях органи на местно самоуправление, така и непосредствено чрез
референдум и общо събрание на населението.
Границите на общините също да се определят след допитване до населението.
Гарантирано е и правото на гражданите да избират местожителството си,
респективно настоящия си адрес, предвидено в чл.35 от Конституцията на
РБългария. Поради това в случая със спиране на изпълнението на акта за
дерегистрация по настоящ адрес ще се охранят особено важни основни права на
гражданите, които в случая са сезирали съда за проверка на законосъобразността
на акта за дерегистрация.
При
спиране на предварителното изпълнение на заповедта няма да се затрудни или
осуети реализирането на правата и задълженията, които ще произтекат в случай,
че жалбата бъде отхвърлена, нито да настъпят вреди на
обществото, които да са трудно поправими.
Налага се извода, че искането за спиране на предварителното
изпълнение е основателно и следва да бъде уважено и да бъде спряно изпълнението на заповедта до решаване на въпроса за нейната
законосъобразност с влязъл в сила акт.
Водим от изложеното и на основание чл.166 ал.4 вр. ал.2 от АПК вр. чл.92
ал.14 вр. ал.1 от ЗГР, Съдът
О П Р Е Д
Е Л И:
СПИРА изпълнението на Заповед
№143/29.01.2021г. на Кмета на община Несебър за заличаване на адресната
регистрация на Р.К.М. с ЕГН ********** и Д.Т.М. с ЕГН **********
по настоящ адрес *** допуснато по силата на закона до решаване на въпроса за
законосъобразността й с влязъл в сила акт.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО
подлежи на обжалване с частна жалба в 7- дневен срок от съобщаването му пред
ВАС- София по реда на глава ХІІІ от АПК.
Препис от
определението да се изпрати на жалбоподателя и ответника.
СЪДИЯ: