Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 1346 Година 2020.07.23 Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД, ХХІ състав
на 14.07.2020 година
в публичното заседание в следния
състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
ЧЛЕНОВЕ: ЯНКО АНГЕЛОВ
ВЕЛИЧКА ГЕОРГИЕВА
при секретаря НЕДЯЛКА ПЕТКОВА и при участието на
прокурора ПЕТЪР ПЕТРОВ, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР КОЛЕВ к. адм. дело номер 1438 по описа за
2020 година и като обсъди :
Производство по чл.208 и
сл. АПК във вр. с чл.63 ал.1 ЗАНН.
Образувано е по касационната жалба на К.Х.Я. от гр.
Пловдив против Решение №585 от 10.04.2020г., постановено по АНД №7815/ 2019г.
по описа на Районен съд – Пловдив, VI-ти н.с., с което е потвърден електронен фиш серия
К №1891251 за налагане на глоба в размер на 100 лева за нарушение на чл.21
ал.1 от ЗДвП.
В жалбата се навеждат касационни основания за
постановяването на атакуваното решение при неправилно приложение на
материалния закон и поради допуснати нарушения на съществени процесуални
правила. Иска се отмяна на решението и постановяването на друго, с което да се
отмени обжалваният електронен фиш.
Ответникът по касационната жалба – ОД на МВР –
Пловдив не взема становище по касационната жалба.
Представителят на Окръжна прокуратура – Пловдив дава
заключение за неоснователност на касационната жалба
Настоящият съдебен състав приема, че разглежданата
касационна жалба се явява подадена в срока по чл.211 ал. 1 от АПК, следователно
е допустима.
Разгледана по същество, същата е НЕОСНОВАТЕЛНА.
Пред Районния съд е установено, че на 11.01.2018 г.
в 10:19 в гр.Пловдив, ул. „Васил Левски“ до №151, е било заснето извършено нарушение
за скорост с МПС, марка с рег. №РВ****СХ, установено с мобилна система, като
при разрешена скорост от 50 км/ч, е установена скорост от 72 км/ч, след отчитане
на толеранс на измерената скорост от 3 км/ч или превишение
на разрешената скорост от 22 км/ч. Установено е, че собственик на цитираното
МПС е К.Я., срещу който е бил издаден процесния електронен фиш, с който, за
така констатираното нарушение на чл.21 ал.1 от Закона за движение по пътищата
/ЗДвП/ и на основание чл.189 ал.4 във връзка с чл.182 ал.1, т.3 от ЗДвП е била
наложена глоба в размер на 100 лева.
Съдът е приел, че е безспорно установен фактът на
соченото нарушение на чл.21 ал.1 от ЗДвП, доколкото е установено и заснето с
техническо средство, което е мобилно: видео-радарна система за наблюдение и регистрация
на пътни нарушения, тип „TFR-M №581“. Приел е, че електронният фиш е издаден при
спазване на административнопроизводствените
правила.
Каза се, доводите в касационната жалба са за незаконосъобразност
и неправилност на обжалваното решение, като се основава на липсата на снимка
на устройството, което го е заснело и невъзможността да се установи дали нарушението
е извършено в границите или извън границите на населеното място.
Тук е мястото да се посочи, че, както касационните
основания, така и пределите на проверката, осъществявана от касационната
инстанция са точно и ясно очертани в чл.348 ал.1 т.1, 2 и 3 от НПК във връзка с
чл.63 ал.1 от ЗАНН и чл.218 ал.1 и ал.2 от АПК във връзка с чл.63 ал.1 от ЗАНН.
При така очертаните предели на действията на
касационната инстанция се налагат следните правни изводи по конкретния правен
спор.
По твърдението за неправилно приложение на
материалния закон и допуснати нарушения на съществени процесуални правила –
касационни основания по чл.348 ал.1, т.1 и т.2 от НПК.
Настоящата инстанция
счита за неоснователни възраженията на касатора в
тази връзка.
Към датата на извършване на процесното
нарушение е в сила разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП, съгласно която “При
нарушение, установено и заснето с автоматизирано техническо средство или
система, за което не е предвидено наказание лишаване от право да се управлява
моторно превозно средство или отнемане на контролни точки, се издава
електронен фиш в отсъствието на контролен орган и на нарушител за налагане на
глоба в размер, определен за съответното нарушение. Електронният фиш съдържа
данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на
чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване
на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика,
на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното
й заплащане. Образецът на електронния фиш се утвърждава от министъра на
вътрешните работи.“.
Разпоредба на § 6 т.65 от ДР на ЗДвП, с която се
въведе легално определение на понятието и съобразно която "Автоматизирани
технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно
или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията,
които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие
на контролен орган и могат да бъдат: а) стационарни - прикрепени към земята и
обслужвани периодично от контролен орган; б) мобилни - прикрепени към превозно
средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в
присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния
процес.”
Нормата на ал.3 на чл.165 от ЗДвП, в съответствие
именно на мотивите на Тълкувателно решение №1 от 26.02.2014 г. на ОС на ВАС на
Министъра на вътрешните работи е вменено задължение да приеме наредба за реда
за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на
правилата за движение по пътищата.
В изпълнение на законовата разпоредба е издадена
Наредба №8121з-532 от 12.05.2015г. на Министъра на вътрешните работи (обн. ДВ, бр.36 от 19.05. 2015г.), с която са уредени
условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и
системи(АТСС) за контрол на правилата за движение по пътищата, като тези
условия и ред обхващат както стационарните, така и мобилните АТСС.
Съгласно чл.2 от Наредбата стационарните и
мобилните АТСС заснемат статични изображения във вид на снимков материал и/или
динамични изображения - видеозаписи, с данни за установените нарушения на
правилата за движение, а по силата на чл.3 от същата, за установените от АТСС
нарушения на правилата за движение по пътищата се издават електронни фишове
чрез използване на автоматизирана информационна система.
Нарушението за което е ангажирана отговорността на касатора, касае превишаване на разрешената скорост, която
за път в населено място е 50 км/ч, в какъвто смисъл е и текста на посочената
като нарушена разпоредба на чл.21 ал.1 от ЗДвП.
От събраните в хода на производството доказателства
се установява съставомерността на констатираното
нарушение, тъй като автомобилът на Я. е заснет при движение със скорост от 72
км/ч, с автоматизирано техническо средство, като е отчетена и допустимата
грешка/толеранс от 3 км/ч при измерване на скоростта, при въведено
ограничение от 50 км/ч..
ЗДвП, с разпоредбата на чл.189 ал.11 предвижда, че
влезлият в сила електронен фиш се смята за влязло в сила наказателно
постановление. Това приравняване обаче, е само относно последиците, с които се
ползват влезлите в сила наказателни постановления и електронни фишове и не обосновава
необходимост от механично пренасяне на правилата относно процедурата за
съставяне и реквизити на наказателното постановление, въведени в разпоредбите
на ЗАНН и по отношение на електронния фиш. Напротив, съгласно чл.189 ал.4 от ЗДвП, електронният фиш съдържа данни за териториалната структура на МВР, на
чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точният час на
извършване на нарушението, регистрационният номер на МПС, собственика, на
когото е регистрирано това превозно средство, описание на нарушението,
нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за
доброволно плащане. Тези реквизити, в случая са налице в издадения електронен
фиш и доколкото разпоредбата на чл.189 ал.4 от ЗДвП е специална спрямо
разпоредбата на чл.57 от ЗАНН, същия не е незаконосъобразен, тъй като предвид
наличието на цялата, посочена по-горе информация, отпада необходимостта от
допълнително изясняване на фактическата обстановка, още повече, че е приложен
и снимков материал.
В този смисъл, настоящата инстанция изцяло
възприема мотивите на първоинстанционния съд в тази
насока, поради което същите не следва да бъдат преповтаряни.
В случая от приложения Протокол за използване на
АТСС за дата 11.01. 2018г. се установява, че се касае за мобилно техническо
средство, монтирано върху посочения служебен автомобил с рег. №РВ5356 ВС.
По отношение на точното местоположение, то от смиките освен стълб се виждат и сгради, но важните в случая
са автоматично генерираните подробни координати на засенамане
мястото на извършване на нарушението – EL 24*44. 2207 и NL 42*11.1279, които именно определят мястото
на територията на гр. Пловдив, а не извън него.
Що се отнясе до
изискването за представяне на снимка на разположението на уреда, то съгласно
чл.10 ал.3 от цитираната Наредба това изискване са отнася само до мобилни АТСС,
които са разположени на участък от пътя, а настоящото е било монтирано в
посочения в Протокола по същата Наредба служебен автомобил, поради което
правилото е неотносимо.
С оглед изложеното и на основание чл.221 ал.2 предл.първо от АПК във връзка с чл.63 ал.1 изр.второ от ЗАНН, обжалваното решение, като правилно и законосъобразно следва да бъде
оставено в сила.
Ето защо и поради мотивите, изложени по – горе
ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ХХI състав :
Р Е
Ш И
ОСТАВЯ В
СИЛА Решение №585 от 10.04.2020
година, постановено по АНД №7815/2019 г. по описа на Районен съд – Пловдив, VI-ти н.с.
РЕШЕНИЕТО НЕ подлежи на обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ :
ЧЛЕНОВЕ : 1.
2.