Решение по дело №197/2019 на Административен съд - Перник

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 май 2019 г. (в сила от 16 юни 2020 г.)
Съдия: Ивайло Емилов Иванов
Дело: 20197160700197
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 март 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

170

 

Гр. Перник, 31.05.2019 година.

 

В    И  М  Е  Т  О    Н  А    Н  А  Р  О  Д  А

 

Административен съд – Перник в открито съдебно заседание, проведено на двадесет и седми май през две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

                Съдия: Ивайло Иванов

 

при съдебния секретар А.М., като разгледа докладваното от съдия Ивайло Иванов административно дело № 197 по описа на съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл. 65, ал. 4, във връзка с ал. 1 от Закона за общинската собственост (ЗОС).

Образувано е по жалба на ******“, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление с. ***, област Перник, представлявана от председател ***, чрез процесуалния представител адвокат Л.Н. *** срещу Заповед № ***от 22.02.2019 година, издадена от кмета на община ***, с която на основание чл. 65 от ЗОС, във връзка с чл. 39, ал. 2 от ЗОС е наредено да се изземе общински имот, частна общинска собственост, представляващ част от ***на два етажа със ЗП 283.49 кв.м. и РЗП 673.91 кв.м., с включени: ***със ЗП 156.05 кв.м., ***с площ от 138 кв.м. и ***с площ от 108.97 кв.м., находяща се в УПИ I, кв. 1, в землището на с. ***, община *** от настоящия жалбоподател.

Жалбоподателят оспорва административния акт, като твърди, че постановената заповед е незаконосъобразна. Твърди се, че при произнасянето си административният орган е допуснал съществени процесуални нарушения, произнесъл се е в нарушение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона, основания за отмяна по чл. 146, т. 3, т. 4 и т. 5 от АПК. Сочи се, че заповедта незаконосъобразно, тьй като за имота има съставен акт за държавна собственост с № ***/18.09.1986 година, поради което същия не е отписан от областния управител, съответно издадения акт за частна общинска собственост въз основа на който е издадена процесната заповед не е породила правни последици. Излагат се доводи относно собствеността върху процесния имот, като се оспорва община *** да притежава такова право. Моли съда да отмени оспорения административен акт като незаконосъобразен.  

В проведеното съдебно заседание на 27.05.2019 година жалбоподателят, редовно призован, се представлява от председателя Й. Р. и от адвокат Л.Н. ***, който поддържа жалбата и моли съда да отмени заповедта. Претендира присъждане на направените съдебни разноски във връзка с което прилага списък по чл. 80 от Гражданския процесуален кодекс ГПК).

В проведеното съдебно заседание на 27.05.2019 година ответникът по жалбата, кметът на община *** редовно призован, не се явява и не се представлява.

По допустимостта на жалбата:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в 14 – дневния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, от страна, която има право и интерес от обжалването, срещу акт, който подлежи на съдебен контрол, поради което се дължи нейното разглеждане по същество.

По основателността:

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Административен съд – Перник в настоящия съдебен състав, след като обсъди доводите на страните и прецени по реда на чл. 235, ал. 2 от Гражданския процесуален кодекс (ГПК) във връзка с чл. 144 от АПК приетите по делото писмени доказателства, приема за установено от фактическа страна следното:

Въз основа на Акт за държавна собственост № ***/18.09.1986 година на недвижим имот, находящ се в с. ***, съставляващ комбинирана сграда, построена през 1984 година – масивна жилищна сграда, на 3 етажа, със застроена площ от 228 кв. м. и разгърната застроена площ от 684 кв. м., с дворно място – 300 кв. м., със заповед № 2/20.03 и протокол №1 от 28.05.1987 година, част от сградата, а именно етаж I, търговска част, състояща се от смесен магазин, сладкарница и пивница, както и 3 броя складови помещения – 160 кв. м., е дадена за безвъзмездно ползване на Потребителна кооперация с. ***.

С Акт за частта общинска собственост № *** от 30.11.2018 година кмета на община *** е актувал процесния имот в частта общинска собственост.

С Писмо изх. № *** от 02.05.2019 година областния управител на областна администрация Перник е уведомил настоящия съдебен състав, че за процесния имот има издаден акт за държавна собственост № ***/18.09.1986 година, за който имот няма издавана заповед за отписване от актовите книги за държавните имоти, описан в АДС № ***/18.09.1986 година.

Със Заповед ***от 22.02.2019 година на кмета на Община ***, на основание чл. 65 от ЗОС, във връзка с чл. 39, ал. 2 от ЗОС е наредено да се изземе общински имот, частна общинска собственост, представляващ част от ***на два етажа със ЗП 283.49 кв.м. и РЗП 673.91 кв.м., с включени: ***със ЗП 156.05 кв.м., ***с площ от 138 кв.м. и ***с площ от 108.97 кв.м., находяща се в УПИ I, кв. 1, в землището на с. ***, община *** от настоящия жалбоподател. В заповедта са изложени мотиви за отпаднало основание за държане на имота поради липса на сключен договор за наем на общинския имот. Посочено е, че многократно е надхвърлена законоустановената граница и правното основание за държане на имота, с оглед разпоредбата на чл. 39, ал. 2 от ЗОС (регламентираща, че срокът на учредено право на ползване на имот – частна общинска собственост (ал. 1), определен от общинския съвет не може да бъде по – дълъг от 10 години). Като правно основание за изземване на имота е посочена разпоредбата на чл. 65 от ЗОС, във връзка с чл. 39, ал. 2 от ЗОС. В заповедта са определени начин на изземване на имота, посредством уведомяване на заинтересованата страна по реда на чл. 61 от АПК, описване, отнемане и предаване на недвижимия имот на комисията по т. V от заповедта; определен е срок за доброволно изпълнение – 30 дни, считано от датата на връчване на заповедта; определена е дата за принудително изпълнение – след изтичане на срока за доброволно изпълнение; възложено е изпълнение на заповедта на комисия, назначена от кмета на община ***; разходите по изземване на имота са възложени на адресата на заповедта.

По настоящото административно дело е изискано и приложено административно дело № ***/2018 година по описа на Административен съд – Перник, по което с Решение № *** от 10.07.2019 година е отменена като незаконосъобразна Заповед № ***/25.01.2018 година на кмета на община ***, с която на основание чл. 65 от Закона за общинската собственост (ЗОС), във връзка с чл. 39, ал. 2 от ЗОС е наредено да бъде иззет от ******“, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление с. ***, област Перник, представлявана от председател ***общински имот, частна общинска собственост, представляващ част от поземлен имот, Комбинирана сграда, 228 кв. м, 3-етажна, построена през 1984 година, ***в с. ***, община ***. Така отменена заповед е с напълно идентично съдържание с оспорената в настоящото съдебно производство заповед.

При така установените факти настоящият съдебен състав на Административен съд – Перник, като извърши по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК цялостна проверка за законосъобразност на оспорения индивидуален административен акт на всички основания по чл. 146 от АПК, достигна до следните правни изводи:

Оспорената заповед е в писмена форма. Има необходимото съдържание по чл. 59, ал. 2 от АПК, включително са изложени фактически и правни основания за издаването й. С оглед това не са налице отменителни основания по чл. 146,             т. 2 от АПК.

При извършената проверка не се установява административният орган да е допуснал съществено нарушение на административнопроизводствените правила, което да доведе до самостоятелно основание на оспорвания акт в хипотезата на чл. 146, т. 3 от АПК.

След преценка на доказателствата по делото настоящия съдебен състав приема, че оспорваният административен акт е издаден в нарушение на материалния закон. По делото правото на собственост на община *** върху процесния имот не е доказано, което е рефлектира и върху изводите относно компетентност на органа, издал процесната заповед за изземване.  Съображенията на съда са следните:

Съгласно чл. 65, ал. 1 от ЗОС общински имот, който се владее или държи без основание, не се използва по предназначение или необходимостта от него е отпаднала, се изземва въз основа на заповед на кмета на общината. С оглед съдържанието на разпоредбата на чл. 65, ал. 1 от ЗОС заповеди за изземване на общинско имущество се издават, както и се изземва от кмета на съответната община, при кумулативното нормативно установено наличие на следните предпоставки: имотът да е общински, същият да се владее или държи без основание или да не се използва по предназначение или необходимостта от него да е отпаднала. Относимо към преценката за компетентност на издателя на административния акткметът на община *** и преценката относно съответствие на оспорения акт с материалния закон в настоящия случай тези изисквания не са налице.

Заповедта е за изземване на имот, актуван като държавна собственост с Акт № ***/18.09.1986 година. Съгласно разпоредбата на §4 от ППЗДС актовете за държавна собственост, съставени по установения ред до влизането в сила на правилника, запазват правната си сила. Съгласно чл. 5, ал. 1 от ЗОС общината установява възникването, изменението и погасяването на правото си на собственост върху недвижими имоти с акт за общинска собственост. Следователно, за удостоверяване правото на собственост върху процесния поземлен имот в настоящото административно производство, общината следва да разполага със съставен по надлежния ред акт за общинска собственост. За процесният имот по делото са налице данни за съставен акт за общинска собственост № *** от 30.11.2018 година кмета на община ***. Но за да породи желаните правни последици така съставения акт за общинска собственост следва преди това имота, за който има съставен акт за държавна собственост № ***//18.09.1986 година да е отписан от актовите книги за държавна собственост със заповед на областния управител по чл. 152 от Правилника за прилагане на Закона за държавната собственост (ППЗДС) (отм. ДВ бр. 78/2006 година), съответно по чл. 108 от ППЗДС (ред. ДВ.78/2006 година). В случая е съставен акт за общинска собственост за имот, който е държавна собственост и който имот не е отписан от актовите книги за държавни имоти, поради което не е изпълнено посоченото по – горе законово изискване.

След като към момента на издаване на процесната заповед за процесния имот има съставен акт за общинска собственост, но който имот не е отписан от актовите книги за държавните имоти, то по делото не е доказано, че имотът е общинска собственост. Не са били налице условия за прилагане на административния ред за изземване на недвижим имот, предвидени в чл. 65 от ЗОС, тъй като този ред е приложим само по отношение на общински имоти. В тази връзка, кметът на общината не е разполагал и с правомощието да нареди изземването на държавен имот.

Предвид изложеното кметът на Община *** не е бил компетентен да издаде заповед за изземване на същия този имот, така и че имотът е общинска собственост. При отсъствието на доказателства, че имотът е общинска собственост, изземването му от жалбоподателя е и материално незаконосъобразно. Налице е основание за отмяната му и по чл. 146, т. 4 от АПК.

Относно разноските:

С оглед изхода на делото своевременно направеното и доказано по основание и размер искане от страна на процесуалния представител на жалбоподателя за присъждане на направените съдебни разноски, следва да се уважи, като на основание чл. 143, ал. 1 от АПК ответната страна заплати на жалбоподателя сума в общ размер на 450 (четиристотин и петдесет) лева, от които 50.00 (петдесет) лева платена държавна такса и 400 (четиристотин) лева платено адвокатско възнаграждение по договор за правна защита и съдействие № 08916 от 25.03.2019 година.

Мотивиран от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК настоящия съдебен състав на Административен съд – Перник

 

Р   Е   Ш   И   :

 

ОТМЕНЯ Заповед № ***от 22.02.2019 година, издадена от кмета на община ***, с която на основание чл. 65 от ЗОС, във връзка с чл. 39, ал. 2 от ЗОС е наредено да се изземе общински имот, частна общинска собственост, представляващ част от ***на два етажа със ЗП 283.49 кв.м. и РЗП 673.91 кв.м., с включени: ***със ЗП 156.05 кв.м., ***с площ от 138 кв.м. и ***с площ от 108.97 кв.м., находяща се в УПИ I, кв. 1, в землището на с. ***, община *** от настоящия жалбоподател, като незаконосъобразна.

ОСЪЖДА Община ***, с административен адрес с. ***, община ***, област Перник, да заплати на Потребителна кооперация „***“, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление с. ***, област Перник, представлявана от председател ***съдебни разноски в размер на 450 (четиристотин и петдесет) лева.

РЕШЕНИЕТО може да се обжалва пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от връчването му на страните.

 

 

                                                                                                          Съдия: