Решение по дело №376/2021 на Административен съд - Русе

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 30 август 2021 г. (в сила от 12 май 2022 г.)
Съдия: Росица Димитрова Басарболиева
Дело: 20217200700376
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 11 юни 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 22

 

гр. Русе, 30.08.2021 г.

 

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд - Русе, 8-ми състав, в публично заседание на четвърти август през две хиляди и деветнадесет и първа година, в състав:

 

СЪДИЯ: РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА

 

при секретаря ЦВЕТЕЛИНА ДИМИТРОВА докладваното от съдия БАСАРБОЛИЕВА адм. дело 376 по описа за 2021 година, за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по чл. 107, ал. 2 от Закона за автомобилните превози (ЗАвтП) във вр. с чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалба на С.И.С. *** срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № РД-14-1626/25.05.2021 г., издадена от Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ гр. Русе (РД“АА“), с която спрямо жалбоподателя са приложени две принудителни административни мерки: временно спиране от движение на моторно превозно средство Шкода Фабия 1.2 ХТП от категория М1 с рег.№ ***** на основание чл. 106а, ал. 1, т. 1, б.“б“ и ал. 2, т. 1 във връзка с ал. 7 от ЗАвтП и временно отнемане на свидетелството за управление на МПС на жалбоподателя на основание чл. 106а, ал. 1, т. 4, б.“б“ и ал. 2, т. 3 от ЗАвтП. В жалбата са наведени възражения за незаконосъобразност на оспорваната заповед поради противоречието й с материалноправни разпоредби – отменително основание по чл. 146, т. 4 от АПК, като се твърди, че към момента на проверката жалбоподателят не е извършвал таксиметров превоз, поради което липсва фактическо основание за налагане на процесните принудителни административни мерки. Иска от съда да отмени заповедта на директора на РД“АА“ – Русе в цялост. Претендира и присъждане на сторените по делото разноски.

Ответникът - Директорът на РД“АА“ – Русе не се явява и не се представлява по делото. Становище по жалбата е изразил в придружително писмо изх.№ РД-14-1626/2/09.06.2021 г., с което жалбата ведно с административната преписка по издаване на оспорваната заповед, е изпратена до настоящия съд. Ответникът счита жалбата за неоснователна и моли съда да я отхвърли. Направено е и възражение за прекомерност на претендирания по делото адвокатски хонорар от жалбоподателя, в случай че същият надвишава размерите по Наредбата за минималните размери на адвокатските възнаграждения.

След като съобрази събраните по делото доказателства, становищата на страните и релевираните от тях доводи и след като извърши служебна проверка по чл. 168, ал. 1 АПК вр. с чл. 146 АПК, административният съд приема за установено от фактическа и правна страна следното:

Предмет на оспорване в настоящото производство е Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № РД-14-1626/25.05.2021 г., издадена от Директора на РД“АА“, с която спрямо жалбоподателя са приложени две принудителни административни мерки: на основание чл. 106а, ал. 1, т. 1, б.“б“ и ал. 2, т. 1 във връзка с ал. 7 от ЗАвтП – временно спиране от движение на моторно превозно средство Шкода Фабия 1.2 ХТП от категория М1 с рег.№ *******, собственост на С.И.С. с ЕГН **********, до отстраняване на нарушението, но за не повече от 12 (дванадесет) месеца, чрез сваляне и отнемане на 1 (един) брой регистрационен номер ******* и отнемане на свидетелство за регистрация № *********, издадено на 21.12.2016 г. и на основание чл. 106а, ал. 1, т. 4, б.“б“ и ал. 2, т. 3 от ЗАвтП – временно отнемане на свидетелството за управление на МПС № ********* на С.И.С. с ЕГН **********, издадено на 12.09.2012 г. от МВР – Русе до отстраняване на нарушението, но за не повече от една година. Заповедта е връчена на жалбоподателя лично в деня на издаването й – 25.05.2021 г., видно от съдържащата се след самата заповед разписка (л. 1 от преписката). С. е оспорил заповедта с жалба, изпратена по пощата на 03.06.2021 г. до административния орган, издал оспорвания акт.

При тези данни съдът намира жалбата на С.С. за допустима, тъй като изхожда от лице, за което е налице правен интерес от оспорването, предвид факта, че това е лицето адресат на разпоредените принудителни административни мерки. Атакува се административен акт, за който изрично в чл. 107, ал. 2 от ЗАвтП е предвидена възможност за оспорването му по реда на АПК и жалбата е подадена в 14-дневния срок по чл. 149, ал. 1 от АПК.

Разгледана по същество жабата е неоснователна.

Заповед № РД-14-1626/25.05.2021 г. е издадена от Директора на РД“АА“ – Русе, който се явява компетентен да издаде административен акт за налагане на принудителни административни мерки по чл. 106а, от ЗАвтП. Този извод се обосновава от разпоредбата на чл. 107, ал. 1 от ЗАвтП и приложената по преписката Заповед № РД-01-43/23.01.2020 г. на изпълнителния директор на ИА“АА“, с която той е упълномощил директорите на регионални дирекции „АА“ (т.І.4 от заповедта) да прилагат с мотивирани заповеди принудителните административни мерки по чл. 106 и чл. 106а от ЗАвтП.

Оспорваната заповед е издадена в писмена форма и съдържа както фактически, така и правните основания, въз основа на които са разпоредени съответните правни последици. В заповедта е изложена подробно приетата за установена от административния орган фактическа обстановка, което я прави мотивирана по смисъла на чл. 107, ал. 1 от ЗАвтП. Съдът не установи в хода на административното производство да са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Производството се е развило незабавно след като от контролни органи на ОД на МВР – Русе, ПП-КАТ, е поискано съдействие от РД“АА“ – Русе при извършвана на пътя проверка на жалбоподателя.

Спорен по делото всъщност е единствено въпросът за материалната законосъобразност на оспорваната заповед като жалбоподателят твърди, че не е налице фактическото основание, посочено от административния орган за издаването й.

Според отразеното в мотивите на заповедта, от РДАА-Русе е поискано съдействие от органите на ОД на МВР – Русе на 25.05.2021 г. На мястото на проверката служителят на Отдел „Контрол“ при РД“АА“ – Русе инспектор К. Ц. установил, че жалбоподателят извършва таксиметров превоз на пътници с управлявания от него негов собствен лек автомобил Шкода Фабия с рег.№ *******. Извършването на превоза било установено от снетите на място пред контролните органи на РД“АА“ – Русе писмени обяснения от пътуващите в автомобила лица – С. С. Я. и Е. Е. Л. Била извършена справка в информационните масиви на ИА“АА“ и регистъра на Удостоверенията за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници по чл. 12, ал. 4 от ЗАвтП, при която проверка се установило, че управляваният от жалбоподателя автомобил, с който е превозвал двете лица, не е включен в списък към Удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници и за този автомобил няма издадено Разрешение от Община Русе за извършване на таксиметров превоз на пътници.

Изложените в заповедта факти по същество не се оспорват от жалбоподателя, а именно, че в момента на проверката в автомобила му са се возили Я. и Л., както и че към този момент липсва издадено разрешително за извършване на таксиметров превоз с процесния автомобил и той не е включен в списък към издадено удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз.

С оглед дадените от превозваните лица писмени обяснения (л. 6 от преписката), че излизайки от дискотека Showroom в гр.Русе са наели таксиметровия автомобил, който е бил пред заведението и водачът е включил таксиметровия апарат пред тях, контролният орган на РД“АА“ – Русе е приел, че е извършван таксиметров превоз на пътници и при липса на изискуемите регистрации и разрешение, жалбоподателят е извършил нарушение на чл. 31, ал. 1, т. 1 и т. 3 от Наредба № 34 от 06.12.1999 г., за което му е съставен акт за установяване на административно нарушение Серия А-2020 № 290599 от 25.05.2021 г. (л. 4 от преписката). Във връзка са установеното нарушение е издадена и оспорената в настоящото производство заповед като административният орган е преценил, че са налице основанията на чл. 106а, ал. 1, т. 1, б. „б“ и т. 4, б. „б“ от ЗАвтП.

Съдът намира, че установените от административния орган релевантни факти и обстоятелства са надлежно доказани в хода на административното производство и не се опровергават от събраните в хода на съдебното производство доказателства. В тази връзка на първо място следва да се посочи, че съдът кредитира изцяло писмените обяснения, дадени от превозваните лица. В случая С. Я. и Е. Л. са дали сведения пред контролните органи на РД“АА“ – Русе, което обстоятелство изрично е удостоверено с подписите на служителите Ц. и Д. Съгласно чл. 39, ал. 1 от АПК обясненията и сведенията представляват допустими от закона доказателствени средства, а по силата на чл. 44, ал. 1 и 2 от АПК административният орган може да изисква сведения от неучастващи в производството лица, когато това е нужно за изясняване на съществени факти и обстоятелства от значение за производството и те не могат да бъдат установени по друг начин като сведенията се дават писмено, подписват се от лицата, които са ги дали, и се приподписват от административния орган или от определен от него служител. В настоящия случай цитираните изисквания да спазени, което обосновава извод, че сведенията от превозваните от жалбоподателя лица представляват редовно събрани в хода на административното производство доказателства, а съгласно чл. 171, ал. 1 от АПК доказателствата, събрани редовно в производството пред административния орган, имат сила и пред съда като съдът може да разпита като свидетели лицата, дали сведения пред административния орган, и вещите лица само ако намери за необходимо да ги изслуша непосредствено. Неоснователни за възраженията на жалбоподателя, че писмените обяснения са написани „телеграмно“ и липсват данни за телефон, семейно положение, месторабота, образование, длъжност на далите обяснения лица.  В писмените обяснения лицата, от които те изхождат, са идентифицирани в достатъчна степен с посочване на трите им имена и единен граждански номер и телефонен номер на едно от лицата. Останалата информация не е необходима за целите на административното производство, а и не е нормативно изискуема.

От писмените обяснения на Я.и Л. безспорно се установява, че същите са наели жалбоподателя за осъществяване на таксиметров превоз, при започването на който е включен и таксиметров апарат за таксуване на извършвания превоз на пътници. Тези обстоятелства не се опровергават от показанията на поискания от жалбоподателя и разпитан от съда свидетел Н. Д.Н.. В показанията си свидетелят твърди, че е помолил жалбоподателя като свой приятел да го откара до дискотека Showroom в гр. Русе в ранните часове на 25.05.2021 г., около 2:30 ч. – 3:00 ч., тъй като бил пил и не можел сам да управлява автомобил. Според твърденията на свидетеля, при пристигане пред дискотеката към автомобила на жалбоподателя са дошли две момичета, които са го запитали „Работиш ли?“ и той е отговорил – „Не“. Свидетелят не е чул по-нататъшния разговор между жалбоподателя и момичетата, само е видял, че те се качват в автомобила на С.. Свидетелят посочва, че автомобилът на С. е жълт на цвят, но няма табела „Такси“, нито касов апарат, а отпред на таблото на колата има табела „Не работи“. Свидетелят не помни как се е прибрал от дискотеката, поради това, че е употребил много алкохол.

Съдът не кредитира показанията на св. Н., които от една страна не съдържат данни, касаещи конкретно извършвания таксиметров превоз от жалбоподателя. Обстоятелството, че свидетелят е откаран от жалбоподателя до заведението на приятелски начала е ирелевантно за спора, доколкото не изключва възможността след това да е извършен таксиметров превоз, т.е. обществен превоз на пътници срещу заплащане. На следващо място твърдението, че жалбоподателят е отрекъл, че работи пред двете момичета също не може да изключи извършването на таксиметровия превод. Самият свидетел посочва, че не знае какво са си говорили след това жалбоподателят и превозваните две лица.

Не на последно място следва да се посочи, че в случая се касае за извършване на таксиметров превоз, за който въобще липсва регистрация за извършването му с процесния автомобил и съответно разрешение от Община Русе за извършване на такава дейност – таксиметров превоз. В тази връзка житейски нелогично е да се твърди, както от жалбоподателя, така и от свидетеля, че автомобилът е бил с поставена на предното стъкло табела „Не работи“. Ако с процесния автомобил по принцип не се осъществява таксиметрова дейност, тъй като същият не разполага с регистрация и разрешение за такава дейност, то означава, че това е частен автомобил, който няма причина да бъде обозначаван с табела „Не работи“. Използването на такава табела е регламентирано в чл. 46, ал. 1 от Наредба № 34 от 1999 г. за таксиметров превоз на пътници и касае използването й от таксиметрови автомобили извършващи таксиметров превоз по реда на същата наредба.

Неоснователни са възраженията на жалбоподателя и неговия процесуален представител, че обясненията на превозваните лица не следва да се приемат за достоверни предвид факта, че същите към момента на проверката са били в нетрезво състояние. По делото няма данни както за това обстоятелство, така и затова, то да е оказало някакво влияние върху дадените обяснения. При подобна логика компрометирани се явят на това основание и показанията на свидетеля Н., който сам посочва, че в процесната нощ е употребил доста алкохол.

На следващо място, като неоснователни съдът намира и възраженията на жалбоподателя свързани със съставения АУАН – неговата четливост и съответствието му с намиращия се по преписката (на л. 7) негов частичен неофициален препис. На първо място въпросът за редовността на съставения при проверката АУАН, включително и от формална страна, е ирелевантен за настоящия спор. Този въпрос е от значение при реализиране на отговорността на жалбоподателя в образуваното със съставения АУАН административнонаказателно производство. В производството по налагане на принудителна административна мярка следва да бъдат установени онези факти и обстоятелства, които се обхващат от фактическия състав на правната норма, регламентираща налагането на ПАМ. И в случая това е сторено. Нормата на чл. 106а, ал. 1 от ЗАвтП предвижда, че за преустановяване на административните нарушения се прилагат следните принудителни административни мерки: т.1. временно спиране от движение на моторно превозно средство до отстраняване на нарушението, но за не повече от 12 месеца: б.б) което не е включено в списък към удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници или е без разрешение за извършване на таксиметров превоз на пътници за съответната община; и т.4. временно отнемане на свидетелството за управление на моторно превозно средство на водач, който: б. б) извършва обществен превоз на пътници или товари с моторно превозно средство, без да има издадено удостоверение за обществен превоз на пътници или товари или не е включено в списък към удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници, или без да има заверено копие към лиценз на Общността – до отстраняване на нарушението, но за не повече от една година. В случая, както вече се посочи по-горе в настоящото решение, безспорно се установява, че автомобилът, с който жалбоподателят е извършвал таксиметров превоз на пътници, не е включен в списък към удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници и е без разрешение за извършване на таксиметров превоз на пътници от Община Русе.

Неоснователно е и възражението, че в оспорваната заповед било посочено единствено, че автомобилът е оборудван съгласно чл. 21 от Наредба № 34/1999 г., но без да са конкретизирани множеството съдържащи се в тази норма хипотези на изисквания и подизисквания. На първо място от справка в съдържанието на оспорваната заповед е видно, че същата не съдържа подобно позоваване. На следващо място обстоятелството дали автомобилът е бил оборудван или не като такси съгласно изискванията на Наредбата за таксиметров превоз на пътници е без правно значение за настоящия спор, доколкото няма отношение към фактически извършвания таксиметров превоз без необходимите разрешения и регистрации. Липсата на някое от нормативно предвиденото оборудване или неизпълнение на някое от условията по чл. 21 от Наредба № 34/1999 г. има отношение единствено към евентуално реализиране на административно-наказателна отговорност на водача, ако са налице всички предпоставки за това.

В заключение съдът намира, че не може да бъде споделена тезата на жалбоподателя, че в конкретния случай дори да се приеме, че е налице нерегламентиран превоз на пътници, се касае за хипотезата на чл. 9, ал. 1 от ЗАНН, според който текст опитът към административно нарушение не се наказва, с оглед на това, че няма доказателства за извършено плащане и от там да се изведе извод, че има нерегламентиран превоз на пътници от лице, което не е оторизирано от общината със съответната необходима документация. В случая на първо място не може да се говори за опит по смисъла на чл. 9, ал. 1 от ЗАНН, доколкото таксиметров превоз на пътници е извършван от жалбоподателя в момента на проверката. Фактът, че превозът е започнал като превоз срещу заплащане (чрез включването на таксиметровия апарат) е достатъчен за да се определи превозът като обществен превоз на пътници срещу заплащане – таксиметров превоз. Превозът не става такъв едва след реалното заплащане на сумата за извършването му, а със самата уговорка за заплащането му преди неговото започване, която уговорка в случая се установява от включването на таксиметровия апарат. Освен това опитът като правна категория, свързана с противоправните деяния, съставляващи административни нарушения, намира приложение в производството по реализиране на административнонаказателната отговорност на дееца, каквото настоящото производство не е.

В обобщение на всичко изложено до тук съдът намира, че оспорената заповед за прилагане на ПАМ е издадена от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липса на допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила и при съобразяване с относимите за случая материалноправни норми и с целта на закона. Не са налице твърдяните от жалбоподателя пороци, поради което оспорването по жалбата на С.С. следва да бъде отхвърлено.

С оглед изхода на спора на жалбоподателя не се следва присъждане на разноски. На това основание съдът не дължи произнасяне и по възражението на ответника за прекомерност на адвокатското възнаграждение, заплатено от жалбоподателя. Ответникът не е претендирал, а и не е направил разноски по делото, поради което такива не му се присъждат.

Водим от горното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ оспорването по жалбата на С.И.С. *** срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка № РД-14-1626/25.05.2021 г., издадена от Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация“ - гр. Русе.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

                                                                                     

 

СЪДИЯ: