Р Е Ш Е
Н И Е № 314
гр.Кюстендил, 11.12.2019г.
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Кюстендилският административен
съд, в публично съдебно заседание на двадесети ноември две хиляди и деветнадесета
година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ГАЛИНА
СТОЙЧЕВА
ЧЛЕНОВЕ: МИЛЕНА АЛЕКСОВА-СТОИЛОВА
НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА
със
секретар Лидия Стоилова и с участието на прокурор Марияна Сиракова от
ОП Кюстендил, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№352/2019г.,
за да се произнесе взе предвид:
Йордан Георгиев – прокурор в Кюстендилска окръжна
прокуратура е депозирал протест срещу разпоредбите на чл.38, ал.1, ал.1а и
ал.1б и чл.46, ал.1, т.8 от Наредбата за опазване на обществения ред в
населените места в Община Кочериново, приети в настоящата им редакция с решение
№5 по Протокол №2/05.02.2016г. на Общински съвет Кочериново. Иска се
обявяването им за нищожни, поради противоречието им с нормативен акт от
по-висока степен. Претендират се разноски.
Ответникът не изразява становище
по протеста.
Във връзка с императивните
изисквания на АПК, раздел ІІІ, гл.Х, съдът е съобщил оспорването по реда на
чл.181, ал.1 и 2 във вр.с чл.188 от АПК чрез обявление в ДВ бр.79/08.10.2019г.,
чрез поставяне на копие от него на определеното място в КАС и публикуване на
интернет страницата на ВАС. Няма присъединили се лица към оспорването, нито
встъпили като страни при условията на чл.189, ал.2 от АПК.
Кюстендилският административен съд след като обсъди събраните по делото
доказателства поотделно и в тяхната съвкупност, приема за установено следното:
На 23.02.1996г. след проведено заседание на
Общински съвет Кочериново, обективирано в Протокол №5/23.02.1996г. е взето
решение №33 за приемане на Наредба за опазване на обществения ред в населените
места в Община Кочериново.
Атакуваните с протеста на Окръжна
прокуратура текстове на чл.38, ал.1, ал.1а и ал.1б и чл.46, ал.1, т.8 от Наредба
за опазване на обществения ред в населените места в Община Кочериново са
изменени и приети в сегашната им редакция с решение №5 по Протокол
№2/05.02.2016г. Процедурата, предхождаща разглеждането, изменението и
допълнението на Наредбата включва изготвянето на проект за изменение и
допълнение на подзаконовия нормативен акт, докладна записка на кмета
№РД-01-03-104/29.12.2015г. за проект на решение, мотиви, публикуване на същата,
ведно с проекта на акта на интернет страницата на институцията на 29.12.2015г.
ДЗ относно приемането на изменения и допълнения в Наредбата е обсъдена и гласувана
от ПК по ТСП, ООРЧП, СОТ. Решението за приемането на наредбата е взето при
необходимия кворум – присъствали са всички общински съветници. Приетата Наредба
е разгласена на официалния сайт на Община Кочериново.
С оглед така
установената фактическа обстановка по делото съдът намира протеста за допустим,
като подаден от надлежна страна, имаща право и интерес от оспорването срещу
акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред-гл.Х, раздел ІІІ от АПК, пред
компетентен да го разгледа съд. След служебна проверка за законосъобразността
на оспорения подзаконов нормативен акт, съдът счита следното:
Съгласно чл.185, ал.2 от АПК, подзаконовите
нормативни актове могат да бъдат оспорени изцяло или в отделни техни
разпоредби. Съгласно разпоредбата на чл.186, ал.1 от АПК правото на оспорване
на подзаконов нормативен акт принадлежи на гражданите, организациите и
органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да
бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. А съгласно ал.2 на
същата разпоредба прокурорът може да подаде протест срещу акта. В този аспект
прокурорът при КОП притежава процесуалната легитимация за оспорване на
Наредбата за опазване на обществения ред в населените места в Община
Кочериново, тъй като съгласно чл.16, ал.1, т.1 от АПК във вр.с чл.127, т.5 от Конституцията на РБългария прокурорът следи за спазване законността в
административния процес, като предприема действия за отмяна на
незаконосъобразни административни и съдебни актове; започва или встъпва във
вече образувани производства когато прецени, че това се налага от важен
държавен или обществен интерес.
Наредбата за опазване на обществения ред в
населените места в Община Кочериново е подзаконов нормативен акт, приемането на
който е от компетентността на Общинския съвет като орган на местната власт и
местното самоуправление. С него се уреждат съобразно нормативните актове от
по-висока степен, обществени отношения с местно значение при условия и граници,
определени от закона, като детайлизира приложението му. Редът за издаване на
нормативни административни актове е регламентиран в чл.75-80 от АПК, а за
неуредените въпроси се прилага субсидиарно ЗНА /арг. чл.80 от АПК/.
Наредбата е приета на основание чл.21, ал.2 от ЗМСМА. Нормата на чл.21,
ал.2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация /ЗМСМА/
предвижда компетентност на общинския съвет, в изпълнение на своите правомощия
по ал.1 на същия член, да приема правилници, наредби, инструкции, решения,
декларации и обръщения. С оглед на това наредбата, чиито разпоредби се
протестират е приета от компетентен орган – Общински съвет-Кочериново.
При изпълнение
на нормите на глави ІІІ и ІV от ЗНА, съдът счита, че Общински съвет –
Кочериново не е допуснал нарушения във връзка със спазване административнопроизводствените
правила по издаване и изменение на подзаконовия нормативен акт. От
представените по делото доказателства се установява, че е спазена процедурата
по изработването на проект за изменение и допълнение на Наредбата, публикуване
на проекта на интернет страницата на Община Кочериново, ведно с мотиви и
докладна записка на кмета, като е спазен 14-дневния срок по чл.26, ал.4 в
редакцията му към 2007г., разглеждането, обсъждането и гласуването е извършено
при спазване на правилата по ЗМСМА. Постоянната комисия по ТСП, ООРЧП, СОТ към
Общински съвет – Кочериново е разглеждала проекта на наредбата на свое
заседание, като е обсъдила и гласувала същия. По този начин са зачетени и спазени
принципите при изработване на проектите за нормативни актове - обоснованост,
стабилност, откритост и съгласуваност.
С Наредбата за опазване на обществения ред в
населените места в Община Кочериново се определят задълженията и правата на
длъжностните лица и гражданите по опазване на обществения ред във всички
населени места на територията на Община Кочериново.
Съгласно чл.1, т.1 от ЗЗШОС предмет на
законова регламентация е уреждането на оценката, управлението и контрола на
шума в околната среда, причинен от автомобилния, железопътния, въздушния и
водния транспорт, както и от промишлените инсталации и съоръжения, включително
за категориите промишлени дейности по приложение № 4 към чл.117, ал. 1 от ЗООС,
и от локални източници на шум, както и компетенциите на държавните органи и
органите на местното самоуправление, правата и задълженията на юридическите
лица и едноличните търговци, свързани с оценката, управлението и контрола на
шума в околната сред.
Съгласно чл.3,
ал.1 от ЗЗШОС, този закон се прилага за шума в околната среда, на който хората
са изложени в урбанизираните територии, в парковете и градините или в други
тихи зони в урбанизираните територии, в тихите зони извън урбанизираните
територии или в районите в близост до детски и лечебни заведения, училища и
научноизследователски организации. По силата на чл.3, ал.2 от ЗЗШОС, този закон
не се прилага за шума: предизвикан от лицето, подложено на неговото
въздействие; предизвикан от домашни дейности; предизвикан от съседи в жилищни
сгради; на работните места; в транспортните средства и в зони на военни
действия.
Легалната
дефиниция на „шум в околната среда“ е дадена в §1, т.1 от ДР ЗЗШОС – това е
нежелан или вреден външен звук, причинен от човешка дейност, в т.ч. шумът,
излъчван от транспортните средства от автомобилния, железопътния, водния и
въздушния транспорт, от инсталации и съоръжения на промишлеността, включително
за категориите промишлени дейности по приложение № 4 към чл.117, ал.1 от ЗООС,
и от локални източници на шум.
В разпоредбата
на чл.3, ал.5 от ЗЗШОС е регламентирана законовата делегация за уреждане на
обществените отношения, свързани с изискванията към шума, предизвикан от
домашни дейности и от съседи в жилищни сгради с наредби на общинските съвети,
приети по реда на ЗМСМА.
Анализът на
законовата правна уредба показва, че в правомощията на органите на местното
самоуправление е единствено регулирането на шума, предизвикан от домашни
дейности и от съседи в жилищни сгради.
Оспорената разпоредба на чл.38, ал.1 от Наредбата въвежда забрана за създаването на висок
шум чрез викове, песни, свирене, звукови уредби и по друг начин в населените
места на общината за времето между 14.00 и 16.00 часа и между 22.00 и 08.00
часа в делнични дни и между 14.00 и 16.00 часа и между 21.00 и 09.00 часа в
празничните и почивните дни. Визираната норма следва да бъде тълкувана в
съответствието с предметния обхват на Наредбата като цяло, поради което съдът я
намира за обща норма, целяща поддържането на обществения ред на територията на
общината, чийто адресати са всички лица. В този смисъл, въведената забрана за
предизвикване на шум се явява абсолютна, както спрямо лицата, така и спрямо
територията на общината и най-вече спрямо източниците на шум, който може да
наруши спокойствието на гражданите. В този смисъл съдът приема, че нормата
забранява предизвикването на шум от всяка човешка дейност по см. на §1, т.1 от
ДР ЗЗШОС, нарушаващ спокойствието на гражданите в часовете, визирани в
разпоредбата.
С
разпоредбата на чл.38, ал.1а от
Наредбата е въведена забрана за създаването на висок шум чрез викове, песни,
свирене, звукови уредби и по друг начин денонощно в социалните заведения и
местата за отдих и почивка. Същевременно с разпоредбата на чл.16а, ал.1 и ал.2
от ЗЗШОС е създадена императивна забрана за зареждане на обекти за
производство, съхраняване и търговия и на обекти в областта на услугите,
разкрити и разположени в зони и територии, предназначени за жилищно
строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение,
както и в жилищни сгради с повече от едно жилище и сгради със смесено
предназначение, за времето от 23,00 до 8,00 ч. и забрана за озвучаването от
обекти по ал.1 и на открити площи в зони и територии, предназначени за жилищно
строителство, рекреационни зони и територии и зони със смесено предназначение
за времето от 14,00 до 16,00 ч. и от 23,00 до 8,00 ч., с изключение на
териториите на религиозни храмове, железопътни гари, автогари, аерогари, морски
гари и при използването на системи за предупреждение и оповестяване на
населението при бедствия.
Извършвайки съпоставка на законовите норми и
подзаконовите съдът намира, че с нормативен акт – закон, са уредени първично
обществените отношения, които се поддават на трайна уредба, според предмета или
субектите в един или няколко института на правото или техни подразделения. За
уреждане на другите отношения по тази материя законът може да предвиди да се
издаде подзаконов акт. В случая това не е така с оглед чл.3, ал.5 от ЗЗШОС,
поради което с чл.38, ал.1 и ал.1а от Наредбата са уредени обществени
отношения, които са предмет на детайлна законова регламентация, без в закона да
са делегирани правомощия на Общинския съвет за приемане на подзаконов
нормативен акт в същата област. Ответникът
е осъществил нормотворческа дейност без законовата делегация. Нарушен е чл.12
от ЗНА, според който актът по прилагането на закон може да урежда само
материята, за която е предвидено той да бъде издаден. В тази част протестът на
КОП се явява основателен и протестираните норми ще бъдат обявени за нищожни.
С нормата на чл.38, ал.1б от Наредбата е въведена
забрана за извършването на дейности от битов и стопански характер в жилищните
сгради и в близост до тях, с които се нарушава спокойствието на живущите за
времето между 14.00 и 16.00 часа и между 22.00 и 08.00 часа в делнични дни и
между 14.00 и 16.00 часа и между 21.00 и 09.00 часа в празничните и почивните
дни, с изключение на дейностите по организирано събиране и извозване на
битовите отпадъци. Общият анализ на нормата на плоскостта на закона и по
специално на чл.3, ал.2 и ал.5 от ЗЗШОС обуславя извод, че с протестирания
текст на Наредбата са регламентирани изисквания към шума, които не са обект на
законова уредба в ЗЗШОС, поради което се явява законосъобразна. По отношение
времевия диапазон на забрана Общинският съвет е действал в условията на
оперативна самостоятелност и доколкото в закона тези обществени отношения не са
предмет на регламентация, то той е законосъобразен. Нормата на чл.16а, ал.2 от
ЗЗШОС не е относима към оспорената такава на чл.38, ал.1б от Наредбата.
Протестът в тази част се явява неоснователен.
Протестираната
разпоредба на чл.46, ал.1, т.8 от подзаконовия нормативен акт е
административнонаказателна и с нея е предвидена глоба от 50 лв. до 150 лв. за
този, който нарушава общественото спокойствие на гражданите по начин, място и
време, определение в чл.38, ал.1, ал.1а, ал.1б, ал.1в, ал.1г, ал.1д, ал.1е,
ал.2, ал.3 и ал.4. Съгласно разпоредбата на чл.21, ал.2 от ЗМСМА в изпълнение
на правомощията си по ал.1 общинският съвет приема правилници, наредби,
инструкции, решения, декларации и обръщения, а за нарушаване на наредбите могат
да се предвидят глоби в размер до 5000 лв., а за еднолични търговци и
юридически лица - имуществени санкции в размер до 50 000 лв., а при повторно
нарушение и временно лишаване от правото да се упражнява определена професия
или дейност /чл.22, ал.4 от ЗМСМА/. С оглед така предоставеното право на
нормотворческа дейност и във връзка с изложените по-горе мотиви от съда за
законосъобразност на разпоредбата на чл.38, ал.1б от Наредбата при наличие на
законова делегация за създаването й, съдът приема, че Общински съвет Кочериново
в съответствие със ЗНА е разписал нормата на чл.46, ал.1, т.8 от Наредбата в
частта на санкционирането на нарушенията на чл.38, ал.1б. Визираната норма на
чл.33 от ЗЗШОС от прокуратурата е ирелевантна, тъй като е с различен предметен
обхват. В този смисъл съдът счита, че частично оспорената разпоредба не е
незаконосъобразна и протестът на ОП Кюстендил следва да бъде отхвърлен в тази
част.
По отношение на останалата част от
разпоредбата на чл.46, ал.1, т.8 от Наредбата съдът излага мотиви отново за
липса на законова делегация за създаването й, доколкото санкционирането на
административните нарушения с предметен обхват обществените отношения,
регламентирани от ЗЗШОС, е уредено с административно наказателните норми на
чл.33 – чл.38 от ЗЗШОС. Т.е. нарушен е чл.12
от ЗНА.
Предвид изложеното и като констатира основанията по чл.146, т.1 във вр. с
чл.196 от АПК, съдът ще обяви нищожността на чл.38, ал.1 и ал.1а и на чл.46,
ал.1, т.8 относно израза „… в чл.38, ал.1, ал.1а, ал.1в, ал.1г, ал.1д, ал.1е,
ал.2, ал.3 и ал.4“.
В останалата част – по отношение
чл.38, ал.1б и чл.46, ал.1, т.8 относно санкционирането на противоправните
деяния по чл.38, ал.1б ще отхвърли протеста като неоснователен.
С оглед изхода от спора, на основание
чл.143, ал.1 от АПК, съдът присъжда разноски в полза на оспорващата страна Кюстендилска
окръжна прокуратура в размер на 20 лв. /такса за обявление в ДВ/, платими
от ответника.
Воден от горното и на основание чл.193 от АПК, Административен съд
Р Е Ш И:
ОБЯВЯВА ЗА НИЩОЖНИ разпоредбите на чл.38, ал.1 и
ал.1а и на чл.46, ал.1, т.8 относно израза „… в чл.38, ал.1, ал.1а, ал.1в,
ал.1г, ал.1д, ал.1е, ал.2, ал.3 и ал.4“ от Наредбата за опазване на обществения ред в населените
места в Община Кочериново, приети в настоящата им редакция с решение №5 по
Протокол №2/05.02.2016г. на Общински съвет Кочериново.
ОТХВЪРЛЯ като неоснователен протеста на Окръжна прокуратура –
Кюстендил срещу разпоредбите на чл.38, ал.1б и чл.46, ал.1, т.8 в частта на санкционирането на
нарушенията по чл.38, ал.1б от Наредбата за опазване на обществения ред в населените
места в Община Кочериново, приети в настоящата им редакция с решение №5 по
Протокол №2/05.02.2016г. на Общински съвет Кочериново.
ОСЪЖДА
Общински съвет Кочериново да заплати на Окръжна прокуратура - Кюстендил разноски
по делото в размер на 20 лв. /двадесет/.
Решението подлежи на обжалване пред Върховен административен съд в 14
дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
ЧЛЕНОВЕ: