Р Е
Ш Е Н
И Е № 25
гр.Кюстендил,
29.01.2021г.
В ИМЕТО
НА НАРОДА
Кюстендилският административен съд, в открито
съдебно заседание на двадесет и осмиш януари две хиляди двадесет и първа
година, в състав:
Административен
съдия: НИКОЛЕТА КАРАМФИЛОВА
и секретар Лидия
Стоилова, като разгледа докладваното от съдия Карамфилова адм.д.№544/2020г.
по описа на КАС, за да се произнесе взе предвид:
„П.“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на управление *** оспорва
ЗНПАМ №ФК-С786-0084842/13.11.2020г. на началник отдел „ОД“ в главна дирекция
„ФК“ при ЦУ на НАП, с
която е наложена ПАМ „запечатване на търговски обект – пицария, находяща се в
гр.Дупница ул.“***“ №3 и забрана за достъп до него за срок от 14 дни. Развиват
се съображения за незаконосъобразност с оглед допуснати съществени нарушения на
административнопроизводствените правила, неправилно приложение на материалния
закон и несъответствие с целта на закона. Не се претендират разноски.
Ответникът чрез пълномощника
изразява становище за неоснователност на
жалбата. Не се претендират разноски.
Кюстендилският административен
съд след като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната
съвкупност, приема за установено следното:
До издаването на оспорената
заповед се е стигнало след като на 12.10.2020г. е извършена проверка от
органите по приходите, обективирана в Протокол №0084842/12.10.2020г. в
търговски обект по см. на §1, т.41 от ДР ЗДДС - пицария, находяща се в гр.Дупница
ул.“***“ №3, при която е установено, че за извършена контролна покупка
заплатена в брой /2.10 лв. за 1 бр. парче пица/ не е издадена фискална касова
бележка от намиращо се в обекта,
работещо, въведено в експлоатация и свързано дистанционно с НАП фискално
устройство. От ФУ е разпечатан дневен финансов отчет за периода от 16.32ч. до
17.55ч., съгласно който сумата от 2.10 лв. не е отразена като регистрирана от
ФУ.
Във
връзка с констатирано нарушение на чл.118, ал.1 от ЗДДС е издадена процесната
заповед, с която на „П.“ ЕООД *** е наложена ПАМ „запечатване на
търговски обект – пицария, находяща се в гр.Дупница ул.“***“ №3 и забрана за
достъп до него за срок от 14 дни.
С оглед така установената
фактическа обстановка по делото съдът намира жалбата за допустима, като
подадена срещу акт, подлежащ на оспорване по съдебен ред, в срок, от
процесуално легитимен субект и пред компетентен да я разгледа съд. След
служебна проверка законосъобразността на оспорения административен акт на
основанията по чл.146 от АПК и оплакванията в жалбата, както и по реда на чл.168
от АПК, съдът намира същата за неоснователна, по следните съображения:
Оспорената ЗНПАМ
№ФК-С786-0084842/13.11.2020г. на началник отдел „ОД“ в главна дирекция „ФК“ при
ЦУ на НАП
представлява мотивиран административен акт, съдържащ изложение на фактически
обстоятелства, които правилно са отнесени към хипотезата на чл.186, ал.1, т.1,
б.“а“ от ЗДДС. Издадена е от компетентен орган с оглед разпоредбата на чл.186,
ал.3 във вр.с представената заповед №ЗЦУ-ОПР-16/17.05.2018г. и в предписаната
от закона форма. Мотивирана е, като е налице корелация между фактическо и
правно основание за издаването й. Спазени са административнопроизводствените
правила.
Правилно е
приложен и материалния закон, постигната е и целта на закона. Съгласно чл.186, ал.1, т.1, б.“а“ ЗДДС ПАМ „запечатване
на обект“ за срок до 30 дни се прилага на лице, което не спази реда или начина
за издаване на съответен документ за продажба. В нормата на чл.118, ал.1 от ЗДДС е предвидено
задължение за лицата да регистрират и отчитат извършените от тях
доставки/продажби в търговски обект, чрез издаване на фискална касова бележка
от фискално устройство/фискален бон/ или чрез издаване на фискална касова
бележка от интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност/системен
бон/, независимо от това дали е поискан друг данъчен документ. Редът и начина
за издаване на фискални касови бележки е уреден с Наредба Н-18/2006г. на МФ за
регистриране и отчитане на продажбите в търговските обекти чрез фискални
устройства. С разпоредбата на чл.3, ал.1 от Наредбата се вменява задължението
на всяко лице да регистрира и отчита извършените от него продажби на стоки или
услуги във или от търговски обект, чрез издаване на фискална касова бележка от
ФУ или касова бележка от ИАСУТД, освен изрично посочени в закона случаи.
Съгласно чл.187, ал.1 от ЗДДС при прилагане на ПАМ по чл.186, ал.1 от закона се
забранява и достъпа до обекта. Анализът на правната уредба обуславя извода, че
установено по съответния ред неизпълнение на задължението за отчитане на
продажбите чрез издаване на ФКБ или касова бележка от кочан /нарушение на
чл.118 , ал.1 от ЗДДС/ представлява предпоставка за налагане на ПАМ
„запечатване на търговския обект и забрана за достъп до него“ при условията на
обвързана компетентност за органа по
приходите.
Събраният
доказателствен материал по делото, преценен на основата на посочените правни
норми, установява по безспорен начин нарушение на реда и начина за издаване на
съответен документ за продажба в аспекта на чл.3, ал.1 от Наредба Н-18/2006г. и
чл.118, ал.1 от ЗДДС. Видно от съдържанието на Протокол №0084842/12.10.2020г. е, че в
търговски обект – пицария, стопанисван от търговеца - жалбоподател, за
извършена покупка на стоки /1 бр. парче пица/, не е издадена касова бележа от
монтирано и работещо в обекта ФУ. Обстоятелството е установимо и от дневен
отчет. Материалната доказателствена сила на сочения официален документ не е
оборена, поради което съдът приема за доказано осъществено противоправно
поведение, покриващо състава на нарушение на чл.118, ал.1 от ЗДДС.
Административният орган е определил
продължителността на срока /14 дни/ на мярката, като е преценил всички релевантни
за случая факти и обстоятелства, при условията на оперативна самостоятелност и
при спазване на принципите по чл.4 и чл.6 от АПК. В този аспект съдът преценява
като неоснователно възражението за липса на мотиви в този аспект. При съобразяване на принципа за законност
и за съразмерност и като е взел предвид тежестта на нарушението,
административният орган е определил 14-дневен срок на мярката, при 30-дневен
максимален срок. Съдът намира същия за съответен на извършеното, доколкото са
съобразени засегнатите обществени отношения с нарушението и целената превенция
за превантивно въздействие за лоши практики в обекта. Предназначението на ПАМ е
да се предотврати и преустанови
извършването на административни нарушения от същия вид. В случая издадената
заповед цели именно това, с оглед защита интересите на държавния бюджет от
правилно отчитане на продажбите и определяне размера на публичните задължения.
С оглед
гореизложеното съдът счита, че административния орган правилно и
законосъобразно е издал оспорения акт и същия не страда от пороците по чл.146
от АПК, т.е. липсват основания за неговата отмяна.
Разноски не
се присъждат, тъй като такива не се претендират.
Воден от горното и на основание чл.172, ал.2
от АПК, съдът
Р Е
Ш И:
ОТХВЪРЛЯ
жалбата на „П.“ ЕООД, ЕИК ********* със седалище и адрес на
управление *** срещу ЗНПАМ №ФК-С786-0084842/13.11.2020г. на началник отдел „ОД“
в главна дирекция „ФК“ при ЦУ на НАП, с която е наложена ПАМ „запечатване на
търговски обект – пицария, находяща се в гр.Дупница ул.“***“ №3 и забрана за
достъп до него за срок от 14 дни.
Решението
подлежи на обжалване пред Върховния административен съд в 14 дневен срок от
връчването му на страните.
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: