Решение по дело №4294/2022 на Софийски районен съд

Номер на акта: 2629
Дата: 12 юли 2022 г.
Съдия: Галина Георгиева Господинова Стефанова
Дело: 20221110204294
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 април 2022 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 2629
гр. София, 12.07.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 147-МИ СЪСТАВ, в публично
заседание на двадесети юни през две хиляди двадесет и втора година в
следния състав:
Председател:ГАЛИНА Г. ГОСПОДИНОВА

СТЕФАНОВА
при участието на секретаря Л.СТ.СТ.
като разгледа докладваното от ГАЛИНА Г. ГОСПОДИНОВА СТЕФАНОВА
Административно наказателно дело № 20221110204294 по описа за 2022
година
Производството е образувано на основание чл.59 и сл. от ЗАНН въз
основа на жалба предявена от „М." ООД с ЕИК: ХХХХ против наказателно
постановление №К-041025/26.01.2022г., издадено от Е.Г. - Директор на РД
София при Комисията за защита на потребителите, с което на основание чл.
198 във връзка е чл. 12, т. 1 от от Закона за защита на потребителите, на
дружеството е наложено административно наказание – „имуществена
санкция” в размер на 300 /триста/ лева за извършено нарушение по на чл. 4,
буква „б“, приложение VIII, т.4 от Делегиран регламент (ЕС) 2019/2016 на
Комисията от 11 март 2019 г. за допълнение на Регламент (ЕС) 2017/1369 на
Европейски парламент и на Съвета по отношение на енергийното етикиране
на хладилни уреди и за отмяна на Делегиран регламент (ЕС) № 1060/2010 г.
на Комисията във връзка с чл.З, ал.1, т.2 във връзка с чл.2 във връзка с
параграф 3 от Наредбата за енергийното етикитиране на продукти, свързани с
енергопотреблението (НЕЕПСЕ) във връзка с чл.12, т.1 от Закона за защита на
потребителите (ЗЗП).
В жалбата си въззивникът не оспорва установената в АУАН и
възприета в НП фактическа обстановка, като моли НП, на основание чл. 28
от ЗАНН за бъде отменено като незаконосъобразно и неправилно.
Въззиваемата страна редовно призована, изпраща представител , който
оспорва жалбата. В заседание по същество пледира НП да бъде потвърдено.
1
Претендира юрисконсултско възнаграждение.
След преценка на доводите на жалбоподателя и с оглед събраните
по делото доказателства, съдът прие за установено от фактическа и
правна страна следното:
На 17.11.2021 г. в РД - София, в Комисията за защита на потребителите
(КЗП), ул. „Врабча“ № 1, ет. 3, стая 303 била извършена проверка на интернет
сайт: https://ргаktis.bg с търговец „М.“ ООД. На сайта в раздел едра бяла
техника - хладилници се визуализирал хладилник VOX KS 1430SF сив 122
л./F. На преден план била показана снимка на хладилника. Над снимката било
записано: Хладилник VOX KS 1430SF сив 122 л./F. Под снимката на
хладилника, вляво била записана информация: продуктов код: 3533972;
хладилник с една врата; климатичен клас: T/SN; ниво на шума: 40 db; нетен
капацитет на продукта: 122 л.; 389.00 лв.; цена/общо: 389,00 лв.; Хладилник
VOX 1430SF сив 122 л./F; хладилник с една врата; климатичен клас: T/SN;
ниво на шума: 40 db; нетен капацитет на продукта: 122 л.; нетен обем на
хладилника: 105 л.; нетен обем на фризера: 17 л.; годишна консумация на
енергия: 181 Kwh; газ: R600a; хладилна част: 2 стъклени полици, 1 чекмедже,
3 рафта на вратата; вътрешен фризер с 1 чекмедже; енергиен клас: F; бруто
тегло: 29.5 кг.; нето тегло: 27,5 кг.; размер на продукта (ш., в., д.) 540 х 838 х
595 мм.; размери на опаковката: (ш., в., д.) 578 х 883 х 632 мм.
При проверката се установило, че за продукт, свързан с
енергопотребление (ПСЕ) хладилник VOX KS 1430 SF сив 122 л./F при
продажба от разстояние, търговецът не бил поставил, не бил визуализирал
електронния продуктов информационен лист в близост до цената на
продукта. АНО приел, че са нарушени изискванията на чл. 4, буква „б“,
приложение VIII, т. 4 от Делегиран регламент (ЕС) 2019/2016 на Комисията
от 11 март 2019 г. за допълнение на Регламент (ЕС) 2017/1369 на
Европейския парламент и на Съвета по отношение на енергийното
етикетиране на хладилни уреди и за отмяна на Делегиран регламент (ЕС) №
1060/2010 на Комисията (текст от значение за ЕИП) във връзка с чл. 3, ал. 1,
т. 2 във връзка с чл. 2 във връзка с § 3 от Наредбата за енергийното
етикетиране на продукти свързани с енергопотреблението (НЕЕПСЕ) във
връзка с чл. 12, т. 1 от Закона за защита на потребителите (ЗЗП). При така
установените факти , св. Е.Ц. съставила на дружеството АУАН за нарушение
на горепосочените рзпоредби, въз основа на който е издадено обжалваното
НП.
В хода на съдебното производство е разпитани в качеството на свидетел
актосъставителят – св. св. Е.Ц.. Приобщени са към материалите по делото
писмени доказателства – материалите по АНП.
Гореописаната фактическа обстановка се установява от събраните в
хода на съдебното производство писмени доказателства по АНП, както и от
2
гласните доказателства, приобщени към делото .
Съдът, въз основа на императивно вмененото му задължение за
цялостна проверка на издаденото наказателно постановление относно
законосъобразност, обоснованост и справедливост на наложеното
административно наказание прави следните изводи:
Жалбата е процесуално допустима, подадена е от надлежна страна в
законоустановения срок за обжалване и е приета от съда за разглеждане, но
по същество е неоснователна.
Наказателното постановление издадено от компетентен орган -
Директора на Регионална дирекция за София към Комисията за защита на
потребителите, видно от приложената по делото Заповед № 678/23.12.2021 г.
на Председателя на Комисията за защита на потребителите.
В хода на административно-наказателното производство не са били
допуснати съществени процесуални нарушения. Наказателното
постановление е било издадено в шестмесечния преклузивен срок, като
същото е съобразено с нормата на чл. 57 от ЗАНН, а при издаването на
административния акт е спазена разпоредбата на чл. 42 от ЗАНН. Вмененото
във вина на въззивника нарушение е индивидуализирано в степен,
позволяваща му да разбере в какво е обвинен и срещу какво да се
защитава.Посочени са нарушените материално правни норми, като
наказанието за нарушението е индивидуализирано.
Съгласно чл. 12 от ЗЗП, Министерският съвет приема наредби за
изискванията към отделни групи стоки, етикетирането им и/или методите за
изпитване на техни основни характеристики, каквато в настоящия случай се
явява Наредбата за енергийното етикетиране на продукти свързани с
енергопотреблението (НЕЕПСЕ) /приета с ПМС № 224 от 20.08.2020 г., обн.,
ДВ, бр. 75 от 25.08.2020 г., в сила от 1.03.2021/.
Съгласно чл.3,ал.1,т.2 от Наредбата, информацията относно
консумацията на енергия и на други ресурси, както и на друга информация за
ПСЕ, предложени за продажба, отдаване под наем, лизинг или изложени за
потребителите пряко или непряко с помощта на средства за дистанционна
продажба, включително интернет, се предоставя в съответствие с
приложимите изисквания на следните делегирани регламенти, приети
съгласно чл. 16 от Регламент (ЕС) 2017/1369 и чл. 10 от Директива
3
2010/30/ЕС на Европейския парламент и на Съвета от 19 май 2010 г. а
именно- Делегиран регламент (ЕС) 2019/2016 на Комисията от 11 март 2019 г.
за допълнение на Регламент (ЕС) 2017/1369 на Европейския парламент и на
Съвета .
Съгласно чл. 4, буква „а“ от Делегиран регламент (ЕС) 2019/2016 на
Комисията от 11 март 2019 г, търговците гарантират, че всеки хладилен уред
на мястото на продажба, включително на търговски изложения, е с етикет,
предоставен от доставчиците в съответствие с член 3, параграф 1, буква а),
като етикетът за уредите за вграждане се поставя по такъв начин, че да бъде
ясно видим, а за всички други хладилни уреди — по такъв начин, че да бъде
ясно видим на външната страна на лицето или отгоре на хладилния уред;
Съгласно буква „б“ от същия член- в случай на продажба от
разстояние, етикетът и продуктовият информационен лист се предоставят в
съответствие с приложения VII и VIII. Съгласно приложение VIII, т. 4 от
Делегиран регламент (ЕС) 2019/2016 , електронният продуктов
информационен лист, предоставен от доставчиците съгласно член 3, параграф
1, буква б) се изобразява чрез механизма за визуализиране в близост до
цената на продукта. Големината на продуктовият информационен лист е
такава, че информацията е ясно видима и четлива. Продуктовият
информационен лист може да бъде визуализиран чрез вложено показване,
или чрез препратка към продуктовата база данни, като в този случай
хипервръзката, използвана за достигане до продуктовия информационен лист,
трябва ясно и четливо да указва „Продуктов информационен лист". Ако се
използва вложено показване, продуктовият информационен лист се появява
при първото щракване с мишката, посочване с мишката или разширяване на
връзката върху сензорен екран. Съдържанието на продуктовия
информационен лист в таблична форма е отразено в приложение VI от
Делегиран регламент (ЕС) 2019/2016.


Съдът счита, че в хода на съдебното производство от събраните по
делото гласни и писмени доказателства безспорно е установена посочената в
АУАН и възприета в НП обстановка. По несъмнен начин е установено, че на
посочената в НП дата и час при извършена от контролните органи проверка е
4
констатирано, че наказаното юридическо лице, което има качеството
„търговец” по смисъла на ЗЗП при продажба от разстояние, не бил
визуализирал електронния продуктов информационен лист в близост до
цената на продукта,с което са нарушени изискванията на чл. 4, буква „б“,
приложение VIII, т. 4 от Делегиран регламент (ЕС) 2019/2016 на Комисията
от 11 март 2019 г. за допълнение на Регламент (ЕС) 2017/1369 на
Европейския парламент и на Съвета по отношение на енергийното
етикетиране на хладилни уреди и за отмяна на Делегиран регламент (ЕС) №
1060/2010 на Комисията във връзка с чл. 3, ал. 1, т. 2 във връзка с чл. 2 във
връзка с § 3 от Наредбата за енергийното етикетиране на продукти свързани с
енергопотреблението (НЕЕПСЕ) във връзка с чл. 12, т. 1 от Закона за защита
на потребителите. Посоченото обстоятелство бе установено по несъмнен
начин от доказателствата, събрани в хода на съдебното производство.
С оглед на така установената фактическа обстановка, съдът счита, че
законосъобразно е ангажирана отговорността на въззивника .
Правилно и законосъобразно административнонаказващият орган е
преценил, не са били налице основания за приложението на чл. 28 от ЗАНН.
При преценка на възможността за приложение на тази разпоредба следва да
се вземе в предвид, че настоящият случай по никакъв начин не се отличава от
другите случаи на извършено такова административно нарушение и в този
смисъл и съдът не намира основания за приложение на чл. 28 от ЗАНН. От
фактите по делото не се установява липсата или незначителността на
вредните последици или с оглед на други смекчаващи вината обстоятелства
деянието да представлява по-ниска степен на обществена опасност в
сравнение с обикновените случаи на нарушения от съответния вид.
Нарушението е на формално извършване и за реализация на състава не е
необходимо настъпването на определен резултат. Формалния характер на
нарушението сочи, че законодателят е окачествил обществените отношения,
свързани с уреждането на гражданската отговорност при пътнотранспортни
произшествия, като нуждаещи се от особена закрила.
Съгласно чл. 198 от ЗЗП, за нарушение на изискванията за етикетиране
на стоките по чл. 9, 10 и 11 и на наредбите по чл. 12 на виновните лица се
налага глоба в размер от 200 до 1000 лв., а на едноличните търговци и
юридическите лица - имуществена санкция, в размер от 300 до 1500 лв.
5
Правилно АНО е индивидуализирал наказанието като е определил
същото в минимален размер, предвид липсата на данни за други осъществени
от дружеството нарушения на ЗЗП .
С оглед на изложеното съдът намира, че обжалваното наказателно
постановление се явява правилно и законосъобразно и като такова следва да
бъде потвърдено изцяло.
С оглед изхода на делото и направеното от искане за присъждане на
разноски, съдът намира за основателна претенцията на процесуалния
представител на КЗП за присъждане на юрисконсултско възнаграждение на
наказващия орган. По делото като представител на КЗП в проведеното
съдебно заседание е участвал юрисконсулт и съдът е потвърдил обжалваното
НП. Съгласно чл. 27е от Наредбата за заплащане на правната помощ,
издадена въз основа на законовата делегация по чл. 37 от ЗПП,
възнаграждението за защита в производствата по ЗАНН е в размер от 80 до
150 лева. В случая производството не е с особена правна или фактическа
сложност и е проведено едно съдебно заседание, поради което и следва да се
присъди минималното предвидено възнаграждение в размер на 80 лева.

Воден от горното и на основание чл.63 ал.1 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление НП №К-
041025/26.01.2022г., издадено от Е.Г. - Директор на РД София при Комисията
за защита на потребителите, с което на основание чл. 198 във връзка е чл. 12,
т. 1 от от Закона за защита на потребителите, на дружеството е наложено
административно наказание – „имуществена санкция” в размер на 300
/триста/ лева за извършено нарушение по на чл. 4, буква „б“, приложение
VIII, т.4 от Делегиран регламент (ЕС) 2019/2016 на Комисията от 11 март
2019 г. за допълнение на Регламент (ЕС) 2017/1369 на Европейски парламент
и на Съвета по отношение на енергийното етикиране на хладилни уреди и за
отмяна на Делегиран регламент (ЕС) № 1060/2010 г. на Комисията във връзка
с чл.З, ал.1, т.2 във връзка с чл.2 във връзка с параграф 3 от Наредбата за
енергийното етикитиране на продукти, свързани с енергопотреблението
(НЕЕПСЕ) във връзка с чл.12, т.1 от Закона за защита на потребителите
(ЗЗП).

ОСЪЖДА „„М." ООД ДА ЗАПЛАТИ на КЗП сумата от 80. 00
6
/осемдесет/ лева, представляваща юрисконсултско възнаграждение

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от
получаване на съобщението за изготвянето му пред Административен съд –
София-град по реда на Административнопроцесуалния кодекс.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
7