Решение по дело №19/2021 на Административен съд - Търговище

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 1 април 2021 г.
Съдия: Иванка Пенева Иванова
Дело: 20217250700019
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 8 февруари 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

         36                                  01.04.2021 г.                          град  Търговище

 

                                  В ИМЕТО НА НАРОДА                                 

 

Административен съд - Търговище                                   касационен състав

На тридесети март                                                                          2021 година

В  открито заседание в следния състав:

       Председател: Красимира Тодорова

                                                                         Членове: Албена Стефанова                                                                                  Иванка Иванова

Секретар: Гергана Бачева 

Прокурор: Васил Ангелов

Като разгледа докладваното от съдията-докладчик Иванка Иванова

КНАХД № 19 по описа за 2021 година,

За да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на Глава ХІІ от АПК, във връзка с чл. 348 от НПК и чл. 63 от ЗАНН.

Делото е образувано по жалбата на „Магна ойл“ ООД ЕИК *********, представлявано от Г. Ст., чрез а.. И. *** против Решение № 13/ 14.01.2021 г., постановено по НАХД № 20203530200954/ 2020 г. по описа на РС – Търговище, с което е потвърден Електронен фиш серия Г № 0019141, издаден от ОД на МВР – Търговище, с който на сдружението за нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ и на основание чл. 638, ал. 4 във вр. с чл. ал. 1 , т. 2 във вр. с чл. 461, т. 1 от КЗ е наложено адм. наказание „имуществена санкция“ в размер на 2000 лв. В жалбата като касационно основание е посочено – нарушение на материалния закон. В съдебно заседание касаторът, редовно призован не изпраща представител.

Ответникът по касация – ОД на МВР - Търговище, редовно призован не изпраща представител.

Прокурорът счита жалбата за неоснователна, а оспореното съдебно решение за законосъобразно, поради което същото следва да бъде потвърдено.

Съдът, след като обсъди оплакванията в жалбата във връзка със събраните  доказателства по делото пред първата инстанция, и съобрази правомощията си в касационното производство, намира за установено следното:

Касационната жалба е подадена в срок и е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна при следните съображения:

За да потвърди процесния ЕФ въззивният съд е приел за установено от фактическа страна, че на с автоматизирано техническо средство – видео – радарна система „Мultaradar SD580” с инд. № 593-072/71-312 и МАС № 00209D32D438 на 05.06.2020 г. в 14.43 ч., в общ. Търговище, ПП1-4 км. 227+300, е установено управление на лек автомобил м. „Мерцедес С 350 ЦДИ 4 Матик” с рег. …, за който не е сключена задължителна застраховка „Гражданска отговорност“ на автомобилистите. За констатираното нарушение – управление на МПС, за което не е сключен договор „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, на 02.07.2020 г. е издаден Електронен фиш (ЕФ) серия Г № 0019141. Посредством същия на „Магна Ойл“ ООД гр. Шумен, в качеството му на собственик на автомобила, за нарушение на чл. 483, ал. 1, т. 1 от Кодекса на застраховането (КЗ) и на основание чл. 638, ал. 4 във вр. с чл. 638, ал. 1, т. 2 във вр. с чл. 461, т. 1 от КЗ е наложена имуществена санкция в размер на 2000 лева. Описаната фактическа обстановка се доказва от приложения към делото доказателствен материал, а на практика не се оспорва и в жалбата.

От правна страна въззивният съд е приел, че описаното в ЕФ, серия Г № 0019141 на ОД на МВР адм. нарушение, а именно – управление на МПС, за което не е сключен договор „Гражданска отговорност“ на автомобилистите, се потвърждава от писмените и веществени доказателства по делото. Приложен и приет по делото е видеоклип, от който се установява датата на нарушението, точния час, марката на лекия автомобил и контролния му номер. Съгласно разпоредбата на чл. 189, ал. 7 от ЗДвП изготвените с технически средства снимки са веществени доказателствени средства в административно-наказателния процес. Разпоредбата на чл. 647, ал. 3 от КЗ е процесуално – правното основание за издаване на ЕФ за установено нарушение по КЗ и предвид регламентацията на тази разпоредба, предвидената в нея процедура се прилага само за нарушения по чл. 638, ал. 4 от КЗ и по чл. 638, ал. 6 от КЗ. Относно процедурните изисквания към издаването на ЕФ цитираната норма препраща към ЗДвП, в т. ч. и по отношение реквизитите на ЕФ, регламентирани в чл. 189, ал. 4 ЗДвП, съгласно който "ЕФ съдържа данни за: териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението, мястото, датата, точния час на извършване на нарушението, регистрационния номер на моторното превозно средство, собственика, на когото е регистрирано превозното средство, описание на нарушението, нарушените разпоредби, размера на глобата, срока, сметката, начините за доброволното й заплащане". Поради своята специфика ЕФ се приравнява на НП, съставено по реда на ЗАНН, само по правното му действие (чл. 189, ал. 11 ЗДвП), но не и по отправените към същия изисквания за форма, реквизити, съдържание и процедура на издаване (ТР № 1/26.02.2014 г. на ВАС ). Обжалваният ЕФ съдържа всички визирани в чл. 189, ал. 4 изр. ІІ от ЗДвП реквизити и поради това е редовен. В ЕФ е дадено и словесно фактическо описание на нарушението, от което става ясно, че юридическото лице – собственик на МПС, регистрирано надлежно в страната и не е спряно от движение, не е сключило договор за Задължителна застраховка "ГО" на автомобилистите. По ясен и недвусмислен начин е посочено и мястото на нарушението. Съдържащите се в обжалвания ЕФ данни относно тези реквизити са напълно достатъчни, за да позволят на нарушителя да разбере относно какво деяние е ангажирана административно-наказателната му отговорност. Визираната като нарушена законова норма на чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ вменява в задължение на собственика на МПС, което е регистрирано на територията на Република България и не е спряно от движение, да сключи договор за Задължителна застраховка "ГО". В тази норма не се изисква за осъществяване на състава на нарушението собственикът да е управлявал същото. Управлението на МПС, за което няма сключена Задължителна застраховка "ГО", е заложено от законодателя като предпоставка за установяване на горепосоченото административно нарушение чрез използване на АТСС и издаване на ЕФ. Нарушението е установено и заснето със стационарно техническо средство - „Мultaradar SD580” с инд. № 593-072/71-312 и МАС № 00209D32D438, като по делото са представени доказателства за техническа годност и изправност на същото към момента на констатиране на нарушението /удостоверение за одобрен тип средство за измерване, извлечение от регистър на одобрените за използване типове средства за измерване, протоколи от БИМ за първоначална и последваща проверка на видео - радарната система за наблюдение и регистрация на пътни нарушения тип „Мultaradar SD580” с инд. № 593- 072/71-312 и МАС № 00209D32D438. За доказване на нарушението по преписка са налице категорични доказателства, установяващи собствеността на МПС и липсата на сключена Задължителна застраховка "ГО" за същото към датата на нарушението. Така установените факти доказват категорично реализираното адм. нарушение, което правилно е квалифицирано по чл. 483, ал. 1, т. 1 от КЗ. В ЕФ точно е посочено и правното основание за наложената имуществена санкция, а именно чл. 638, ал. 4 от КЗ, който представлява материално - правна разпоредба, комуникираща с регламентиращата процедурата по установяване на нарушението с АТСС норма на чл. 647, ал. 3 КЗ, и представляваща основанието за ангажиране административно-наказателната отговорност на собствениците на моторните превозни средства, управлявани без сключен и действащ застрахователен договор за задължителна застраховка "ГО". Тази норма препраща досежно вида и размера на наказанията към чл. 638, ал. 1 от КЗ, чиято т. 2 предвижда имуществена санкция във фиксиран по закон размер от 2000 лева, приложима по отношение на собствениците – юридически лица. Именно определянето на собственика на МПС като субект на нарушенията по чл. 638, ал. 4 и 6 КЗ позволява тези нарушения да бъдат установени с АТСС. В тази връзка възражението на процесуалния представител на жалбоподателя, че още февруари 2020 г. фактическото управление на автомобила е било предадено на св. Иво Илиев с предварителен договор за покупко – продажба на МПС и дружеството не следва да носи отговорност след този момент е несъстоятелно. На първо място представения Предварителен договор за покупко – продажба на МПС от 13.02.2020 г. е частен документ, и като такъв достоверната дата на издаване не е непременно датата на съставяне на документа, а тази, към която документът вече със сигурност е съществувал и следователно може да бъде противопоставен на трети лица. В случая това е датата на представяне пред съда, а именно 29.12.2020 г. (чл. 181, ал. 1 от ГПК). По важното в случая е обаче, че този договор по никакъв начин не легитимира свидетеля като собственик на автомобила. Свидетелят не е придобил собствеността върху него (не е сключен договор в предвидената от закона форма, а единствено предварителен договор, с който собствеността не се прехвърля – арг. от чл. 19 от ЗЗД). В текста на ЕФ е конкретизиран собственикът на автомобила, който е и отговорното лице по чл. 638, ал. 1, т. 2 от КЗ, поради което съдът приема, че субектът на нарушението е посочен коректно.

Настоящият съдебен състав споделя изцяло изводите на РС-Търговище, като правилни и законосъобразни. Действително застраховка „Гражданска отговорност” на автомобилистите е задължителна за всяко ФЛ или ЮЛ, което притежава моторно превозно средство, което е регистрирано на територията на Република България и не е било спряно от движение, или управлява МПС при влизане на територията на Р.България, когато няма валидна за територията на страната застраховка, поради императивните норми на чл. 483, ал.1, т. 1 във вр. с чл. 638, ал.4 от КЗ. Лицата влизащи на територията на Р.България не са длъжни да сключват договор за застраховка „ГО“ ако притежават валиден сертификат „Зелена карта“, или изплащането на обезщетение във връзка с гражданската му отговорност е гарантирано от компетентна институция на държава-членка и водачът е включен в списък, изготвен от компетентния орган на държавата-членка, посочващ освободените лица от задължението за сключване на задължителна застраховка „ГО“ на автомобилистите, предоставен на Р. България според нормата на чл. 483, ал. 3 от КЗ .  Реда за сключване на застраховката, правата и задълженията на страните по договора са регламентирани в Глава ХLVІІ от КЗ, и в НАРЕДБА № 49 от 16.10.2014 г. за задължителното застраховане по застраховки "Гражданска отговорност" на автомобилистите и "Злополука" на пътниците в средствата за обществен превоз.

Съгласно санкционната норма на чл. 638, ал. 4 във вр. с ал. 1, т. 2 от ЗК размера на адм. наказание на касатора е определено от адм.наказващия орган в минимален размер на 2000 лв.  Наведените от касатора възражения, че задължението за сключване на застраховка „ГО“ настъпва с сключването на предварителен договор за продажбата на МПС не се споделят от настоящия състав. В чл. 144, ал. 1 и 2 ЗДвП е предвидено изискване при прехвърляне на собствеността на регистрирани автомобили, включително когато регистрацията на съответното превозно средство е прекратена, подписите на страните в писмения договор по прехвърлянето на автомобила трябва да бъдат нотариално заверени. МВР и Нотариалната камара обменят по електронен път информация за регистрираните в страната превозни средства и сключените договори – чл. 144, ал. 4 ЗДвП. Така описания правен ред навежда на извода, че договорът за прехвърляне правото на собственост върху МПС от категорията на процесното е формален. Към момента на постигане на съгласие между страните и оформянето му в писмен договор с нотариална заверка на подписите настъпва вещно-прехвърлителния ефект на сделката и приобретателят по същата става собственик на автомобила. Именно от този момент настъпва и задължението на последния да сключи задължителна застраховка „ГО“ по чл. 483, ал. 1, т. 1 КЗ, а не към момента на сключването на предварителен договор за продажбата на МПС.

При тези съображения настоящата инстанция счита оспореното решение за валидно, допустимо и непротиворечащо на материалния закон, без допуснати съществени нарушения на процесуалните правила, поради което следва да бъде оставено в сила.

Воден от горното и на основание чл.221, ал.2 във вр. с ал.1  от АПК , във вр. с чл. 63 от ЗАНН, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение  № 13 от 14.01.2021 г. на РС – Търговище, постановено по НАХД № 20203530200954/ 2020 г. по описа на същия съд.

Решението е окончателно и не подлежи на обжалване или протест.

 

  

ПРЕДСЕДАТЕЛ:…………….                          ЧЛЕНОВЕ :  …………….

                                                                

                                                                                        

 

 

  ……………..