Решение по дело №137/2019 на Районен съд - Момчилград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 3 юли 2019 г. (в сила от 5 август 2019 г.)
Съдия: Полина Любомирова Амбарева
Дело: 20195150200137
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 5 юни 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер

94

     Година

03.07.2019

    Град

Момчилград

В ИМЕТО НА НАРОДА

Момчилградски районен

съд                       

 

състав

 

На

26.06.

                                                Година

2019…..

 

В публично заседание и следния състав:

 

                                                  Председател

Полина Амбарева

Секретар

Анита Дочева

 

 

като разгледа докладваното от

Съдията Амбарева

 

 

НАХД

дело номер

137

по описа за

2019

година

За да се произнесе взе предвид следното :

           С електронен фиш серия К № 2518460 на ОД на МВР-Кърджали,на Б.Д.К.,ЕГН : **********,*** е наложено на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 4 от ЗДвП административно наказание Глоба в размер на 400 лева, за това, че на 14.01.2019год. в 14,35часа  в с.Плазище,общ.Джебел,по посока на движение гр.Джебел-гр.Кърджали,при ограничение на скоростта 50 км./ч ,въведено с пътен знак В-26 в населено място,с МПС „Фолскваген Голф“,с рег.№К6000АТ, извършил нарушение за скорост,установено и заснето с автоматизирано техническо средство № 616.Разрешената скорост е 50км/ч,установената скорост – 84км/ч,а превишението е с 34км/ч е което представлява нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП.

            Недоволен от електронния фиш  е останал жалбоподателят, който го обжалва и излага, че същият е незаконосъобразен,тъй като са допуснати съществени процесуални нарушения при издаването му,ограничили правото му на защита.Ето защо моли съда да отмени изцяло атакуваният ЕФ. В съдебно заседание жалбоподателят, редовно призован не се явява и не се представлява

           Ответникът  - ОД на МВР Кърджали,представляван от Директора редовно призован не изпраща представител ,представя писмено  становище по жалбата.

          От събраните по делото писмени доказателства, от становищата на страните, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

          С издаденият Електронен фиш серия К № 2518460 на ОД на МВР-Кърджали,на Б.Д.К.,ЕГН : **********,*** е наложено на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 4 от ЗДвП административно наказание Глоба в размер на 400 лева, за това, че на 14.01.2019год. в 14,35часа  в с.Плазище,общ.Джебел,по посока на движение гр.Джебел-гр.Кърджали,при ограничение на скоростта 50 км./ч ,въведено с пътен знак В-26 в населено място,с МПС „Фолскваген Голф“,с рег.№К6000АТ, извършил нарушение за скорост,установено и заснето с автоматизирано техническо средство № 616.Разрешената скорост е 50км/ч,установената скорост – 84км/ч,а превишението е с 34км/ч е което представлява нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП.

           Към електронния фиш е приложен клип № 4875 от радар № 616, който съдържа 4 бр. снимки от дата 14.01.2019год.,14,35,26часа, от която е видно,че се касае за МПС рег.№К6000АТ,като измерената скорост е 87км/ч.,при ограничение от 50км/ч. и превишение от 37км/ч. като е прието наказуемо превишение от 34км/ч.

Посочено е и мястото на нарушението, но само с координати. Посочен е също регистрационния номер на автомобила – К6000АТ, който съвпада с посочения номер във фиша, в който точно и ясно е посочено мястото на нарушението, а именно „в с.Плазище,общ.Джебел…в населено място“.

 Тази мобилна система е одобрен тип средство за измерване,съгласно удостоверение за одобрен тип трество за измерване от БИМ №10.02.4835, което е преминало и последваща проверка,което се установява от Протокол №4-18-18 от 30.08.2018год.,съгласно който съответства на одобрения тип.

Приложен е Протокол за използване на АТСС, от който се установява че посоченото техническо средство във фиша ,АТСС : TFR1-M ,№616,на 14.01.2019 г., за времето от 15,30часа до 16,30часа  е използвано за контрол на скоростта,с общо ограничение от 60км/ч ,с място на контрол –разклон с.Великденче ,Път І-5,км.367 по посока на движението от гр.Кърджали към  ГКПП-Маказа.

      При така приетата фактическа обстановка от права страна съдът съобрази следното :       

       Жалбата е процесуално допустима,тъй като изхожда от легитимирана страна в процеса,въпреки ,че не е ясно кога на жалбоподателя е връчен обжалвания ЕФ,но това обстоятелство,за което не е представено доказателство от АНО не следва да му ограничи правото да обжалва атакувания акт,при което съда приема,че подадената жалба е в срок.Разгледана по същество е неоснователна.

       Електронният фиш съдържа всички реквизити ,предвидени в чл.189,ал.4 от ЗДвП;териториалната структура на Министерството на вътрешните работи, на чиято територия е установено нарушението е посочена като ОД-МВР-Кърджали. Няма изискване в закона в същия да се посочва конкретно кой е неговия издател,а така също и по какъв ред следва да се обжалва,същото да съдържа подпис и печат на издателя му,посочване на мястото и датата на издаването му.Не може по аналогия да се прилагат правилата на ЗАНН,относно съдържанието на АУАН и НП,тъй като такова препращане не е предвидено.Още повече,че в случая е използван утвърден образец на ЕФ от министъра на вътрешните работи.

    Мястото, на което е установено нарушението, като задължителен реквизит на издадения електронен фиш, е посочено коректно с текстово описание и координатите индивидуализиращи точно определено място на извършване на нарушението. От приложените веществени доказателствени средства също се установява точното място, на което е извършено нарушението, както и посоката на движение  ,а така също датата и точния час,регистрационния номер на автомобила, и останалите реквизити на акта.

При така посоченото място-с.Плазище,на територията на община Джебел,безспорно е видна компетентността на ОД на МВР-Кърджали да издаде ЕФ, както и компетентността на настоящия съд да се произнесе по спора.

                От събраните по делото доказателства безспорно е установено, че извършването на процесното административно нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП е установено и заснето с автоматизирано техническо средство №TFR1-М №616, което представлява мобилна система за видеоконтрол на нарушенията на правилата за движение от одобрен тип,преминала последваща проверка.

  Както се установява от мотивите на Тълкувателно решение № 1 от 26.02.2014 година по т.д. № 1/2013 година на ВАС, издаването на електронния фиш е строго ограничено и възможно само в случаите на предварително стационарно позиционирани технически средства със съответните предварителни обозначения за съществуването им (чл. 165, ал. 2, т. 6 и т. 7 ЗДвП), същите да работят на автоматичен режим без нужда от обслужване от съответен контролен орган. В останалите случаи при използване на мобилни технически средства, обслужвани и използвани непосредствено от контролен орган, тази разпоредба е неприложима и за констатираните с тези технически средства нарушения на ЗДвП е приложим общият ред за съставяне на АУАН и издаване на наказателно постановление.

На първо място ,с изменението на ЗДвП с ДВ от 13.03.2015 г., електронни фишове могат да се издават и от автоматизирани технически средства или системи, съответно стационарни или монтирани на автомобил, какъвто е настоящия случай при спазване на изискванията на Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г.

Съгласно § 65. (Нова – ДВ, бр. 19 от 2015 г.) от ДР на ЗДвП , "Автоматизирани технически средства и системи" са уреди за контрол, работещи самостоятелно или взаимно свързани, одобрени и проверени съгласно Закона за измерванията, които установяват и автоматично заснемат нарушения в присъствие или отсъствие на контролен орган и могат да бъдат:а) стационарни – прикрепени към земята и обслужвани периодично от контролен орган;б) мобилни – прикрепени към превозно средство или временно разположени на участък от пътя, установяващи нарушение в присъствието на контролен орган, който поставя начало и край на работния процес.

На второ място,с последното изменение на чл.189,ал.4 от ЗДвП ,ДВ бр.54 от 2017год.,в сила от 09.07.2017год.,която редакция е в сила към момента на извършване на процесното нарушение,се предвижда издаването на ЕФ да става в отсъствие на контролен орган и на нарушител,при наличието на предпоставки за това ,а именно - нарушението да е установено и заснето с АТС или система и за него да не се предвижда наказание „лишаване от право да се управлява МПС или отнемане на контролни точки.Или отсъствието на контролния орган и нарушителя е меродавно към момента на издаването на ЕФ, а не на установяването на административното нарушение.

Следва да бъде съобразена и законовата промяна от 09.07.2017 г. на чл. 165, ал.2, т.8 от ЗДП, с която е отпадна изискването контролните органи да обозначават, чрез поставяне на пътни знаци и да оповестяват в средствата за масово осведомяване или на интернет страницата на МВР участъка от пътя, на който се осъществява контрол по спазването на правилата за движение чрез АТСС.

Предвид изложеното следва, че ограничението с ТР № 1/26.02.2014 г. на ВАС в случая е неприложимо,предвид последвалите законодателни изменения в ЗДвП, а електронен фиш за санкциониране на допуснато нарушение на ЗДвП може да бъде издаден, когато нарушението бъде установено и заснето с мобилно автоматизирано техническо средство или система, при условие, че са изпълнени изискванията на Наредба №8121з-532 от 12.05.2015 г. за условията и редът за използване на автоматизирани технически средства и системи за контрол на правилата за движение .

 В това тълкувателно решение и в чл. 7, ал. 1 от Наредба № 8121з-532 от 12.05.2015 г. ,която понастоящем е отменена,е посочено, че при контролиране на движението с горепосочената система следва да е поставен предупредителният знак. Такова изискване нормативно към настоящия момент липсва,предвид,че чл.7 от Наредбата е отменен.

Приложеният протокол по чл. 10 от Наредбата за използването на мобилното АТСС ,обаче очевидно не се отнася към процесния Електронен фиш,тъй като мястото на контрол е друг пътен участък,а именно - разклон с.Великденче ,Път І-5,км.367 по посока на движението от гр.Кърджали към  ГКПП-Маказа.Също така времето на контрол в Протокола е от 15,30часа до 16,30часа  ,докато ЕФ серия К № 2518460 на ОД на МВР-Кърджали е издаден за нарушение за скорост ,констатирано на 14.01.2019год. в 14,45часа в с.Плазище.

Също така, тъй като е посочено ,че нарушението е извършено в насеелно място,при ограничение на скоростта 50км./ч ,въведено с пътен знак В26,от страна на АНО не са представени доказателства за тези факти.Още повече,че от приложеният клип № 4875 от радар № 616, който съдържа 4 бр. снимки от дата 14.01.2019год.,14,35,26часа се налага извода,че местността ,в която е заснет л.а. К6000АТ опредено е път ,извън  населено място.

 Във връзка с възражението на жалбоподателя ,за неспазване на преклузивните срокове по чл.34 от ЗАНН следва да се упомене,че  правилата  и процедурата за съставяне на АУАН и издаване на НП и изискването за задължителните реквизити по  ЗАНН, а така също и сроковете по чл. 34, ал.1 от ЗАНН не се отнасят до процедурата по издаване на електронният фиш ,тъй като чл.189,ал.4 от ЗДвП е специален закон спрямо общия ЗАНН.      

   Въз основа на гореизложените мотиви, съдът намира, че са налице основания на отмяна на обжалвания електронен фиш,тъй като неспазването на разписаните в Наредбата правила, доколкото ЗДвП изрично препраща към нея, винаги води до незаконосъобразност на проведената процедура по установяване на нарушението.

               Воден от горното, съдът

Р  Е  Ш  И  :

 

         ОТМЕНЯВА електронен фиш серия К № 2518460 на ОД на МВР-Кърджали,на Б.Д.К.,ЕГН : **********,*** е наложено на основание чл. 189, ал. 4, във връзка с чл. 182, ал. 2, т. 4 от ЗДвП административно наказание Глоба в размер на 400 лева, за това, че на 14.01.2019год. в 14,35часа  в с.Плазище,общ.Джебел,по посока на движение гр.Джебел-гр.Кърджали,при ограничение на скоростта 50 км./ч ,въведено с пътен знак В-26 в населено място,с МПС „Фолскваген Голф“,с рег.№К6000АТ, извършил нарушение за скорост,установено и заснето с автоматизирано техническо средство № 616.Разрешената скорост е 50км/ч,установената скорост – 84км/ч,а превишението е с 34км/ч е което представлява нарушение на чл. 21, ал.1 от ЗДвП.

   Решението подлежи на обжалване от страните пред Административен съд гр.Кърджали в четиринадесет дневен срок от получаване на съобщението за изготвянето му.

 

                         РАЙОНЕН СЪДИЯ :