Решение по дело №308/2021 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 156
Дата: 18 ноември 2021 г. (в сила от 18 ноември 2021 г.)
Съдия: Любомира Любенова Кръстева
Дело: 20217130700308
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 август 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

гр. Ловеч, 18.11.2021 г.

В ИМЕТО НА НАРОДА

ЛОВЕШКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, VІ административен състав, в открито съдебно заседание на дванадесети ноември две хиляди двадесет и първа година в състав:   

                                       ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА

 при секретаря Татяна Тотева, като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЛЮБОМИРА КРЪСТЕВА адм.дело №308 по описа на съда за 2021 г. и на основание данните по делото и закона, за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по чл. 38 от Закон за държавната собственост.

Административното дело е образувано по жалба с вх.№ 2733/30.08.2021 г. подадена от С.Д.Г., ЕГН**********,***,  против Решение № 531 на Министерския съвет от 2021 г. за отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост, за държавна нуждa за изграждане на Обект „Автомагистрала „Хемус“, участък от км 137+800 от идейния проект на НКСИП ≡ 139+340 по техническия проект от 2018 г. (края на пътен възел при пресичане с път ІІ-35) до км 166+144 от идейния проект на НКСИП ≡ 167+572 по техническия проект от 2020 г. (след пресичането с път ІІІ-301), на територията на община Плевен, област Плевен и община Ловеч, област Ловеч, съгласно подробни устройствени планове – парцеларни планове, одобрени с влезли в сила Заповед № РД-02-15-89 от 30 септември 2020 г. и Заповед № РД-02-15-12 от 2 февруари 2021 г. на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, имоти и части от имоти – частна собственост, намиращи се в землищата на с. Бохот, община Плевен, област Плевен, и с. Дренов, с. Владиня, с. Слатина, с. Александрово и с. Чавдарци, община Ловеч, област Ловеч, подробно описани в приложението по вид, площ, местонахождение, размер на паричното обезщетение и собственици.

Решението се обжалва в частта, с която е определено обезщетение за отчуждаем имот с №00299.91.4 в землището на с.Александрово, представляващ нива с обща площ от 13,6 дка, с определено обезщетение в размер на 11178 лв. 

В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично, поддържа жалбата. Моли съда да постанови решение, с което отчуждавания имот да бъде заменен с имот от Държавен поземлен фонд, или алтернативно да му се изплати обезщетение, изчислено в размер на 1562 лв. на декар.

Ответникът - Министерски съвет на Република България не се представлява в заседанието по съществото на спора. Представено е писмено становище за неоснователност на подадената жалба. Развива подробни съображения за законосъобразност на решението на МС, в оспорената част, като издадено от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при съобразяване с приложимия закон, при спазване на процедурата и в съответствие с целта на закона. Сочи, че размерът на обезщетението е изготвен при  спазване на изискванията на ЗДС.

Претендира присъждане на разноски за юриконсултско възнаграждение (лист 472).

Заинтересованата страна - Министърът на регионалното развитие и благоустройството - представя писмени становища, както и писмени доказателства . Оспорва изцяло като неоснователна и недоказана подадената жалба, счита решението на МС в оспорената част за законосъобразно, а размерът на паричното обезщетение за правилно определен.

Претендира присъждане на разноски за юрисконсултско възнаграждение (лист 475).

Заинтересованата страна – Министърът на финансите - представя писмено становище по жалбата, като моли същата да бъде отхвърлена като недоказана и неоснователна.

Заинтересованата страна - Агенция „Пътна инфраструктура”- София, се представлява от адв. Ф., оспорва жалбата.

Съдът, след анализ на доказателствата по делото, доводите на страните и след служебната проверка по чл. 168 от АПК на законосъобразността на административния акт, намира за установено следното:

Жалбата е подадена в законоустановения срок.

Разгледана по същество жалбата е неоснователна.

Съгласно чл. 34а, ал. 1 от ЗДС отчуждаването на имоти и части от имоти - частна собственост, предназначени за изграждането на национални обекти, се извършва с решение на Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството и министъра на финансите.

Няма спор, а и се установява от административната преписка, че оспореното решение е постановено от компетентен орган - Министерски съвет, по предложение на Министъра на регионалното развитие и благоустройството и Министъра на финансите. Не е налице отменително основание по чл. 146, т. 1 от АПК.

Оспореното решение е издадено в изискуемата от закона форма. С него са отчуждени имоти/части от имоти - частна собственост, видно от приложените нотариални актове и от административната преписка. Отчуждените имоти са предназначени за изграждането на национален обект - автомагистрала, обявена за национален  обект с Решение №250/25.04.2013 год. на МС /лист 236/. Оспореното решение на МС има съдържанието, предвидено в чл. 34б от ЗДС - посочена е държавната нужда, за която се отчуждават имотите, видът, местонахождението и размерът им, стойността на дължимото обезщетение и собствениците на имотите. Ето защо липсва отменително основание и по чл. 146, т. 2 от АПК.

Спазени са административно-производствените правила за вземане на оспореното решение, посочени в чл. 34чл. 34а и чл. 34б, ал. 2 от ЗДС. Заинтересованото ведомство е направило мотивирано искане /лист 219 и 282/ за отчуждаване до министъра на финансите и до министъра на регионалното развитие и благоустройството, като към него са приложени документите, изброени в чл. 34, ал. 2 от ЗДС. Двамата министри - на финансите и на регионалното развитие и благоустройството - са направили предложение за отчуждаване на имотите до МС, изготвен е и съвместен доклад от двамата министри /лист 218/. Решението е разгласено по реда на чл. 34а, ал. 3 от ЗДС, видно от приложените писмени доказателства. Предложението е било придружено с изискуемите от чл. 34а, ал. 4 от ЗДС приложения.

Предпоставка за извършване на отчуждаването е наличието на влезли в сила ПУП - парцеларни планове, които предвиждат изграждането на национален обект: АМ "Хемус", участък от км. 159+013,78  до км. 162+076, в землищата на Александрово, община Ловеч, обл.Ловеч и участъци от км. 137-800 (от идейния проект на НКСИП) =139+340 (по технически проект от 2018 г.) до км. 159+013,78 и от км. 167+076 до км. 166+144 ( от идейния проект на НКСИП) = 167+572 (по технически проект от 2020 г.),в землищата на с.Бохот, обл.Плевен, с.Дренов, с.Владиня, с.Слатина, с.Александрово и с.Чавдарци обл.Ловеч, които са одобрени с влезли в сила

Заповед №РД-02-15-12/02.02.2021 год. на Министъра на РРБ /лист 242 и сл./ и Заповед № РД-02-15-89/30.09.2020 г. на Министъра на РРБ /лист  301 и сл./.

В табличен вид на л. 76 и сл. и л. 247 и сл. от делото са представени имотите и частите от имоти за отчуждаване, включително и в землището на с.Александрово, с техните характеристики, вид, местонахождение, размер и данни за собствениците. Приложена е и финансова обосновка /лист 223/, възлагателно писмо от 05.11.2020 г. /лист 234/, както и оценка на имотите /оценителски доклад за определяне на равностойно парично обезщетение на лист 54 и следващи, приложение 9, лист 179 и лист 225 и следващи/, извършена в административното производство, конкретно за процесния имот оценката е на л. 179, по ред 123 от делото.

Видно от приложения по делото оценителски доклад, равностойното парично обезщетение, в т.ч. относно процесния имот, е определено при осигурено удостоверение от Службата по вписванията, придружено с копие на всички вписани сделки с имоти - реални пазарни аналози /лист 146 и следващи и приложен оптичен диск с пълната информация, предоставена от Служба по вписванията – Ловеч/, отговарящи на изискванията на чл. 32, ал. 4  и §2 от ЗДС, като оценката е извършена по реда на чл. 32, ал. 2 от ЗДС, т.е. методът на изготвяне на възложената оценка е въз основа на „пазарни цени на имотите с подобни характеристики, намиращи се в близост до отчуждавания”- имоти в земеделска територия, намиращи се в едно и също землище, по пазарни цени по смисъла на §1а, т.2 от ДР на ЗДС. В конкретния случай са взети предвид сделки със земеделски земи, сключени в рамките на  12 месеца преди датата на възлагане на оценката и вписани в СВ - Ловеч от 05.11.2019 г до 05.11.2020 год. /лист 58/. 

В оспорената му част решение № 531/22.07.2021 г. на Министерския съвет постановява отчуждаването на ПИ с идентификатор №00299.91.4, нива, в землището на с.Александрово, с площ от 13,6 дка, с определено обезщетение в размер на 11178 лв. 

Съгласно чл. 32 от ЗДС имоти и части от имоти - собственост на физически или юридически лица, могат да се отчуждават принудително за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин, след предварително и равностойно обезщетение.

На първо място от съда се иска да постанови решение за замяна на отчуждавания имот с имот от Държавен поземлен фонд.

Съгласно чл. 42а, ал. 1 от ЗД, когато за задоволяване на държавни нужди, които не могат да бъдат задоволени по друг начин за изграждане на национален обект, следва да бъдат отчуждени принудително имоти - частна собственост, представляващи земеделски земи или горски територии, като равностойно обезщетение може да се предостави имот - частна държавна собственост, от държавния поземлен фонд и от горските територии - държавна собственост.

Този начин на обезщетение е една от възможностите, предвидени от законодателя, за определяне на равностойно обезщетение за отчуждения имот или имоти, това е само възможност за административния орган, а не задължение. Другият алтернативен вариант е за отчуждените имоти или части от имоти да се определи равностойно парично обезщетение по реда на чл. 32, ал. 2 ЗДС.

В случая, в съответствие с предоставената от законодателя оперативна самостоятелност, органът е извършил преценка и е избрал равностойното парично обезщетение. Т. е. в рамките на ал. 1 на чл. 42а от ЗДС е предоставено в избор на административния орган дали да определи обезщетението да бъда парично или с друг равностоен имот, като в настоящия случай органът, в рамките на оперативната си самостоятелност, е избрал паричното обезщетение. Взетото решение за определяне на парично обезщетение е в рамките на предоставеното от закона правомощие на органа и е законосъобразно.

По направеното второ искане за определяне на обезщетение в размер на 1562 лв. на дка съдът установи следното:

Във връзка с оспорването съдът е допуснал съдебно-оценителна експертиза, която да даде заключение за равностойното парично обезщетение, определено по реда на чл. 32 от ЗДС, във вр. с §1а, т.1 от ДР на ЗДС.

Съгласно заключението на вещото лице, при определяне на равностойното парично обезщетение за процесните имоти, са взети предвид изискванията на §1а, т.2 от ДР на ЗДС, според които „пазарни цени” са осреднените цени от всички сделки с имоти за покупко-продажба, замяна, учредяване на вещни права или прехвърляне на собственост срещу задължение за строителство, ипотека – обезпечаваща покупко-продажба на имот, продажбите чрез търг от държавни и частни съдебни изпълнители, държавните институции и общините, както и други възмездни сделки, с изключение на тези, с предмет идеални части от имоти, по които поне една от страните е търговец, сключени в рамките на 12 месеца преди датата на възлагане на оценката, и вписани в службата по вписванията по местонахождението на имота. При определяне на осреднените пазарни цени са взети предвид  вписаните  в Службата по вписванията-Ловеч сделки за имоти по смисъла на §1а, т.4, б.“в“ от ДР на ЗДС-намиращи се в близост до отчуждаваните, които се намират в едно и също землище в земеделските територии и горските територии, за период от 05.11.2019г. до 05.11.2020 год.

За землището на с.Александрово в Агенция по вписванията са налични 5 броя нотариални актове за сделки с 8 поземлени имота, отговарящи на изискванията на чл. 32, ал. 2 и ал. 4 от ЗДС и Наредбата за реда за определяне на цени на земеделските земи. По делото е представено пълно копие от предоставените от Агенция по вписванията, Служба по вписванията – Ловеч данни.

Използваните сделки при определяне на равностойното парично обезщетение от вещото лице по допуснатата съдебно-оценителна експертиза по делото са описани изчерпателно в табличен вид на стр. 2 от заключението на ВЛ /л. 431 от делото/.

Вещото лице е стигнало до извод, че осреднената цена в лв./дка за имотите в землището на с.Александрово, определена въз основа на всички сделки със земеделски земи извършени през периода от 12 месеца, е 821,89 лв.

Използваните пазарни аналози и описаните нотариални актове са идентични както в заключението на вещото лице, така и в оценителския доклад. Вещото лице не е установило относими сделки от посочения период, които не са били включени в пазарните аналози при определяне на оценката.

При това положение от заключението на вещото лице, което съдът кредитира като компетентно, безпристрастно и неоспорено от страните, се установява, че пазарната стойност на имота, определена по правилата на ЗДС, съвпада с оценката, определена с оспореното решение на МС, в оспорената част. Видно е, че заключението на вещото лице е изготвено на база изискванията относно "равностойно парично обезщетение" в § 1а, т. 1 ДР от ЗДС  и относно "пазарни цени" по смисъла на §1а, т. 2 ДР от ЗДС .

По делото не са представени доказателства, които да оборват констатациите на административния орган и които да обуславят извод за незаконосъобразност на оспореното решение в частта му относно размера на определеното обезщетение за процесния ПИ.

Съдът счита, че следва да се посочи, че от всички вписани в Служба по вписванията Ловеч сделки за процесния период само две са с ниви, които са от същата ІІІ категория, какъвто е процесният имот, като средната цена на декар при тези две сделки е дори под 800 лв. на декар. Останалите сделки са с имоти, които са от различни категории, но също са ниви в това землище, т.е. попадат сред имотите с подобни характеристики по смисъла на чл.32, ал. 2 от ЗДС. С обжалваното решение правилно е определен размерът на равностойното парично обезщетение за отчуждавания имот.

Решението на МС, в оспорената част, е законосъобразно и съответстващо на материалния закон – липсва отменително основание по чл. 146, т. 4 от АПК. Това се установява от всички събрани по делото доказателства – писмени доказателства и съдебно-оценителна експертиза, като всички доказателства са непротиворечиви, подробни и ясни, поради което съдът ги кредитира.

Съдът намира, че решението на Министерския съвет, в оспорената му част, е законосъобразно. Подадената срещу него жалба е неоснователна и следва да се отхвърли.

При този изход на делото и с оглед направеното своевременно искане от ответника МС на РБ и от заинтересованата страна – Министъра на РРБ, на всяка от тези страни следва да се присъдят разноски за процесуално представителство.

В съдебно заседание ответникът и МРРБ не се представляват, а са депозирани писмени бележки по съществото на спора от процесуални представители, при определяне размера на разноските следва да се съобрази това обстоятелство.

На ответника следва да се присъдят разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер по 50 (петдесет) лева на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, във  вр. с чл. 37, ал. 1 от ЗПП във вр. с чл. 25а, ал. 3 от Наредба за заплащането на правната помощ. Това е минималният предвиден в Наредбата размер за процесуално представителство за изготвяне на възражения по жалби и писмени отговори, без явяване в открито заседание, и именно той следва да бъде присъден.

При този изход на делото основателно е и искането на заинтересованата страна Министъра на регионалното развитие и благоустройството за присъждане на своевременно поисканите в писменото становище разноски за юрисконсултско възнаграждение. Следва да се присъдят разноски в размер на 50 лева на основание чл. 143, ал. 3 от АПК, във  вр. с чл. 37, ал. 1 от ЗПП във вр. с чл. 25а, ал. 3 от Наредба за заплащането на правната помощ.

Воден от горното и на основание чл. 38, ал. 8 от ЗДС и чл. 172, ал. 2 от АПК Ловешкият административен съд

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТХВЪРЛЯ жалба с вх.№ 2733/30.08.2021 г. подадена от С.Д.Г., ЕГН**********,***, против Решение № 531 на Министерския съвет от 2021 г. за отчуждаване на имоти и части от имоти – частна собственост, за държавна нуждa за изграждане на Обект „Автомагистрала „Хемус“, участък от км 137+800 от идейния проект на НКСИП ≡ 139+340 по техническия проект от 2018 г. (края на пътен възел при пресичане с път ІІ-35) до км 166+144 от идейния проект на НКСИП ≡ 167+572 по техническия проект от 2020 г. (след пресичането с път ІІІ-301), на територията на община Плевен, област Плевен и община Ловеч, област Ловеч, съгласно подробни устройствени планове – парцеларни планове, одобрени с влезли в сила Заповед № РД-02-15-89 от 30 септември 2020 г. и Заповед № РД-02-15-12 от 2 февруари 2021 г. на заместник-министъра на регионалното развитие и благоустройството, имоти и части от имоти – частна собственост, намиращи се в землищата на с. Бохот, община Плевен, област Плевен, и с. Дренов, с. Владиня, с. Слатина, с. Александрово и с. Чавдарци, община Ловеч, област Ловеч, подробно описани в приложението по вид, площ, местонахождение, размер на паричното обезщетение и собственици, В ЧАСТТА МУ, с която е определено обезщетение за отчуждаем имот с №00299.91.4 в землището на с.Александрово, представляващ нива с обща площ от 13,6 дка, с определено обезщетение в размер на 11178 лв., собственост на жалбоподателя.

ОСЪЖДА С.Д.Г., ЕГН**********,***, да заплати на Министерски съвет на Република България разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 50 лв. /петдесет лева/.

ОСЪЖДА С.Д.Г., ЕГН**********,***, да заплати на Министерство на регионалното развитие е благоустройството разноски за юрисконсултско възнаграждение в размер на 50 лв. /петдесет лева/.

Решението е окончателно съгласно чл. 38, ал. 8 от ЗДС.

Да се изпрати препис от решението на страните.

 

                                                 Административен съдия: