О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
№ 134
гр.Русе, 13.11.2023 г.
РУСЕНСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, в закрито заседание на тринадесети
ноември през две хиляди двадесет и трета година, в състав:
Председател: ИВАЙЛО ЙОСИФОВ
Членове: РОСИЦА БАСАРБОЛИЕВА
ДИАНА КАЛОЯНОВА
като
разгледа докладваното от съдия Басарболиева
к.адм.д. № 365 по описа на съда
за 2023 г., за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е по чл. 631, ал. 1, вр.
чл. 229, ал. 1, т. 7 от ГПК, вр. чл. 144 и чл. 228 от АПК, вр. чл. 63в от ЗАНН.
Образувано е по касационна жалба на
„Формула 2“ ЕООД, със седалище и адрес на управление гр. Карнобат, ПЗ Север, ул.
„Седемнадесета“ № 1, дeпозирана чрез адв. И.Ч. ***,
против Решение № 625/26.09.2023 г. /погрешно означено в жалбата
като Решение №1921/31.08.2023 г./, постановено по АНД № 762/2023 г. по описа на
Районен съд – Русе, с което е потвърден електронен фиш № **********, за
налагане на имуществена санкция за нарушение, установено от електронна система
за събиране на пътни такси по чл. 10, ал. 1, т. 2 от ЗП. С електронния фиш, за
нарушение за нарушение по чл. 102, ал. 2 от ЗДвП и на основание чл. 187а, ал. 2,
т. 3, вр. 179, ал. 3б от същия закон, на касатора е наложено административно
наказание „имуществена санкция“ в размер на 2500 лева.
На
съда е служебно известно, че по преюдициално запитване, отправено от отправено с Определение №
113/31.01.2023г. по КАНД № 997/2022г. на Административен съд - Хасково, със сходен на настоящото дело предмет, в Съда на ЕС е
образувано дело C-61/23 [1]. Преюдициалният
въпрос, формулиран в определението на АС – Хасково, е следният: „Дали нормата на чл. 9а от Директива
1999/62/ЕО1 на Европейския парламент и на Съвета от 17.06.1999 г. относно
заплащането на такси от тежкотоварни автомобили за използване на определени
инфраструктури трябва да се тълкува в смисъл, че предвиденото в този член
изискване за съразмерност на установените наказания за нарушения на
националните разпоредби, приети по тази директива, не допускат национална
правна уредба като разглежданата в главното производство, която предвижда
налагане на глоба или имуществена санкция във фиксиран размер за нарушенията на
правилата относно задължението за предварително установяване и заплащане на
размера на таксата за ползване на пътната инфраструктура, независимо от
характера и тежестта им, при положение че е предвидена възможност за
освобождаване от административнонаказателна отговорност при заплащане на т.нар.
„компенсаторна такса“.
Неговият
отговор има значение и за решаването на настоящия правен спор, тъй като с електронен
фиш № **********, издаден от Агенция „Пътна инфраструктура“, на касатора „Формула
– 2“ ЕООД, за нарушение по чл. 102, ал. 2 от ЗДвП и на основание чл. 187а, ал. 2,
т. 3 от същия закон, е наложено административно наказание „имуществена санкция“
в размер на 2500 лева. Нарушението се изразява в движение на ППС, собственост
на посоченото търговско дружество, по път, включен в обхвата на платената пътна
мрежа като за това ППС изцяло не била заплатена дължимата пътна такса по чл. 10,
ал. 1, т. 2 от ЗП, тъй като за него нямало валидна маршрутна карта или валидна
тол декларация за преминаването. В електронния фиш е указана и възможността за освобождаване
от административнонаказателна отговорност при заплащане на компенсаторна такса
по чл. 10, ал. 2 от ЗП.
Необходимостта
от съобразяване на задължителното тълкуване на съюзното законодателство от
страна на Съда на ЕС налага настоящото съдебно производство да бъде спряно на
посоченото законово основание - чл. 631, ал. 1, вр. чл. 229, ал. 1, т. 7 от ГПК,
вр. чл. 144 и чл. 228 от АПК, вр. чл. 63в от ЗАНН, до решаване на дело C-61/23.
Така мотивиран съдът,
О П Р Е Д Е Л И :
СПИРА производството
по КАНД № 365/2023 г. на Административен съд - Русе до произнасяне на Съда на
Европейския съюз по дело С-61/2023 г., образувано по преюдициално запитване,
отправено с Определение № 113/31.01.2023 г. по КАНД № 997/2022 г. на
Административен съд - Хасково.
Определението
може да се обжалва с частна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен
срок от съобщаването му на страните.
Да се извършва ежемесечна проверка
за хода на производството по дело С-61/2023 г. на СЕС, резултатите от която да
отразяват в нарочна справка.
При приключване на производството по
дело С-61/2023 на СЕС настоящото дело да се докладва на съдията – докладчик за
възобновяване на производството.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
(п) не се чете
ЧЛЕНОВЕ: 1. (п) не се чете
2. (п) не се чете
[1] Информацията за това
е на разположение на интернет страницата на Съда на ЕС:
https://curia.europa.eu/juris/fiche.jsf?id=C%3B61%3B23%3BRP%3B1%3BP%3B1%3BC2023%2F0061%2FP&nat=or&mat=or&pcs=Oor&jur=C%2CT%2CF&for=&jge=&dates=&language=bg&pro=&cit=none%252CC%252CCJ%252CR%252C2008E%252C%252C%252C%252C%252C%252C%252C%252C%252C%252Ctrue%252Cfalse%252Cfalse&oqp=&td=%3BALL&avg=&lgrec=bg&lg=BG%252C%252Btrue%252Cfalse&cid=1751969