№ 2809
гр. София, 14.06.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ РАЙОНЕН СЪД, 112-ТИ СЪСТАВ, в закрито заседание
на четиринадесети юни през две хиляди двадесет и трета година в следния
състав:
Председател:НИКОЛАЙ М. УРУМОВ
като разгледа докладваното от НИКОЛАЙ М. УРУМОВ Административно
наказателно дело № 20231110204532 по описа за 2023 година
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление (НП) № 692893-F693901 от
27.02.2023 г., издадено от А.М. – Директор на дирекция „Средни
данъкоплатци и осигурители“ в ТД на НАП София, с което на основание чл.
53, във вр. с чл. 83 ЗАНН и чл. 355, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване
(КСО), на „Строително-предприемачески холдинг” ЕООД, с ЕИК *********,
са наложени административни наказания, както следва:
1. За нарушение на чл. 11, ал. 3 от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ
(по-долу „Наредбата“), във вр. с чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО и с чл. 4, ал. 1, т. 1,
б. „а“ от Наредбата, на търговеца е наложено административно
наказание „имуществена санкция” в размер на 500 лева.
2. За нарушение на чл. 11, ал. 3 от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ, вр.
вр. с чл. 5, ал. 4, т. 1 и 2 от КСО, на търговеца е наложено
административно наказание „имуществена санкция” в размер на 500
лева.
НП се обжалва в срок. В жалбата се излагат съображения за
незаконосъобразност и необоснованост на обжалвания акт. Твърди се, че
задължението по закон за подаване на декларации обр. 1 и обр. 6 било спазено
и изпълнено в срок. Навеждат се и доводи, че нарушението е маловажно по
1
характера си и се иска съдът да приеме, че е налице маловажен случай по
смисъла на чл. 28 ЗАНН.
В съдебно заседание дружеството-жалбоподател, редовно призовано, не
се представлява. Същите са редовно уведомени, като призовката им е
получена на 15.05.2023 г. от служител на дружеството.
Въззиваемата страна Директор на Дирекция „Средни данъкоплатци и
осигурители“ в ТД на НАП София, редовно призована, се представлява от
юрк. Георгиев, с пълномощно към преписката, който иска съдът да остави
жалбата без уважение и да потвърди наказателното постановление.
Претендира и юристконсултско възнаграждение.
Съдът, като обсъди доводите на страните и събраните по делото
писмени и гласни доказателства, намира за установено следното:
При извършена проверка в информационния масив на НАП, служителят
С. М. установила, че дружеството „Строително-предприемачески холдинг“
ЕООД, в качеството си на работодател и осигурител не е коригирало и не е
подало в ТД на НАП Декларации образец № 1 и № 6, с данни за осигурените
лица и дължимите осигурителни вноски за месец октомври 2022 г..
От материалите по делото се установява, че търговецът е подал в
последния ден от срока – 25.11.2022 г. по електронен път тези декларации, но
те не били приети, защото не били спазени изискванията за едновременно
подаване на декларациите обр. 1 и 6, като на подателя бил даден 7-дневен
срок за отстраняване на нередовностите, като изрично му е указано, че следва
да подаде нова декларация. Търговецът не спазил този срок, защото
подадените отново декларации също били върнати. Декларации били
подавани няколко пъти – на 7, 12, 19 и 28 декември и всеки път били връщани
поради същите причини. Успешно подаване на декларациите било
осъществено едва на 06.01.2023 г. по електронен път с квалифициран
електронен подпис, но със закъснение от тридесет и пет дни.
За тези две нарушения на „Строително-предприемачески холдинг“ ЕООД
бил съставен АУАН за извършено административно нарушение на чл. 11, ал.
3 от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ (по-долу „Наредбата“), във вр. с чл.
5, ал. 4, т. 1 КСО и с чл. 4, ал. 1, т. 1, б. „а“ от Наредбата и за такова по на чл.
11, ал. 3 от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ, вр. вр. с чл. 5, ал. 4, т. 1 и 2
2
от КСО. АУАН бил връчен надлежно на упълномощен представител на
дружеството.
Въз основа на АУАН е издадено и обжалваното НП № 692893-F693901
от 27.02.2023 г., издадено от А.М. – Директор на дирекция „Средни
данъкоплатци и осигурители“ в ТД на НАП София, с което на основание чл.
53, във вр. с чл. 83 ЗАНН и чл. 355, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване
(КСО), на „Строително-предприемачески холдинг” ЕООД, с ЕИК *********,
са наложени административни наказания, както следва:
1. За нарушение на чл. 11, ал. 3 от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ
(по-долу „Наредбата“), във вр. с чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО и с чл. 4, ал. 1, т. 1,
б. „а“ от Наредбата, на търговеца е наложено административно
наказание „имуществена санкция” в размер на 500 лева.
2. За нарушение на чл. 11, ал. 3 от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ, вр.
вр. с чл. 5, ал. 4, т. 1 и 2 от КСО, на търговеца е наложено
административно наказание „имуществена санкция” в размер на 500
лева.
Словесното описание на нарушенията и възприетата за тях правна
квалификация по акта и наказателното постановление съвпадат по признаци.
Горната фактическа обстановка съдът възприе въз основа на показанията
на разпитания в съдебното заседание свидетел С. М., както и въз основа на
събраните по делото писмени доказателства, приобщени по реда на чл. 283
НПК. Съдът кредитира изцяло показанията на разпитания свидетел, тъй като
същите се подкрепят от приложените по делото писмени документи, не
съдържат противоречия, като също така са логични и ясни.
При така установената фактическа обстановка съдът намира от
правна страна следното:
Въз основа на извършена служебна проверка по спазването на
материалния и процесуалния закон, съдът установи следното:
Съгласно чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО „Осигурителите, осигурителните каси,
самоосигуряващите се лица и работодателите периодично представят в
Националната агенция за приходите данни за осигурителния доход,
осигурителните вноски за държавното обществено осигуряване,
3
Учителския пенсионен фонд, здравното осигуряване, допълнителното
задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд "Гарантирани
вземания на работниците и служителите", дните в осигуряване и
облагаемия доход по Закона за данъците върху доходите на физическите
лица - поотделно за всяко лице, подлежащо на осигуряване.“
Съгласно чл. 5, ал. 4, т. 2 КСО „Осигурителите, осигурителните каси,
самоосигуряващите се лица и работодателите периодично представят в
Националната агенция за приходите данни за декларация за сумите за
дължими осигурителни вноски за държавното обществено осигуряване,
Учителския пенсионен фонд, здравното осигуряване, допълнителното
задължително пенсионно осигуряване, вноските за фонд "Гарантирани
вземания на работниците и служителите" и данък по Закона за данъците
върху доходите на физическите лица; декларация за сумите за осигурителни
вноски за държавното обществено осигуряване и за допълнителното
задължително пенсионно осигуряване се подава и за лицата по чл. 4, ал. 5 и
9.“
Съгласно нормата на чл. 4, ал. 1, т. 1, б „а“ от Наредба № Н-13 от 17
декември 2019 г. на Министерството на финансите за съдържанието,
сроковете, начина и реда за подаване и съхранение на данни от
работодателите, осигурителите за осигурените при тях лица, както и от
самоосигуряващите се лица, действаща към датата на нарушението:
„Декларация образец № 1 се подава в съответната компетентна
териториална дирекция на Националната агенция за приходите от
работодатели, осигурители и техните клонове и поделения - за всеки
календарен месец до 25-о число на месеца, следващ месеца, за който се
отнасят данните, включително и при полагащо се обезщетение на
трудоустроено лице, на което не е предоставена подходяща работа; при
начислено или изплатено възнаграждение за същия месец след този срок - до
края на месеца, в който е начислено или изплатено възнаграждението“.
Разпоредбата на чл. 4, ал. 3, т. 1 от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ
сочи, че „Декларация образец № 6 се подава в съответната компетентна
териториална дирекция на Националната агенция за приходите от
работодателите, осигурителите и техните клонове и поделения за
дължимите осигурителни вноски и вноските за фонд "Гарантирани
4
вземания на работниците и служителите" - едновременно с подаване на
декларация образец № 1”.
Също така, разпоредбата на чл. 11, ал. 3 от Наредба № Н-13/17.12.2019 г.
на МФ сочи, че „Задълженото лице по тази наредба в 7-дневен срок от
датата, на която е отказано приемане на декларации след попълването
на необходимите данни, ги изпраща отново в компетентната
териториална дирекция на Националната агенция за приходите.”
На следващо място, съдът намира, че е безспорно установено
обстоятелството, че въпросните декларации образец № 1 и № 6 не са
коригирани и не са подадени в законоустановения за това срок – 7 дни от
даването на първоначалните указания за това – до 02.12.2022 г. включително.
Ето защо, нарушението е установено безспорно от обективна страна.
В случаите, когато са нарушени правилата на посочената разпоредба, чл.
355, ал. 1 КСО предвижда административно наказание „имуществена
санкция“ от 500 до 5000 лева.
Нарушенията от този тип са от категорията на формалните.
Изпълнителното деяние се състои в бездействие от страна на работодателя по
изпълнение на законовото му задължение да подава данни за осигурителния
доход на лицата, които е наел на работа, както и за дължимите осигурителни
вноски, в законоустановения за това срок. В случая е безспорно доказано, че
дружеството не е изпълнило задължението си да коригира и да декларира
процесните данни в срока, предвиден в закона. Нещо повече, сторено е със 35
дни закъснение, което е повече от един осигурителен период. Ето защо, съдът
намира, че нарушенията са извършени от обективна страна.
Деянието е съставомерно от обективна страна, като с оглед
обстоятелството, че е ангажирана административно-наказателната
отговорност на юридическо лице, доколкото се касае за обективна
отговорност, то не следва да се обсъжда въпросът за субективната страна на
деянието.
Съдът намира, че датата на административното нарушение в случая е
изводима от обстоятелствата, изложени в НП и АУАН. В двата акта ясно е
посочено, че дружеството не е подало в срок въпросните декларации, като е
посочено и до кога е следвало да бъде изпълнено задължението за
деклариране от санкционирания субект - до 02.12.2022 г. т.е. недвусмислено е
5
изводимо, че след като декларацииите не са подадени в законоустановения за
това срок, то нарушението следва да се счита извършено в деня, следващ
крайния ден от срока за подаване на декларацията по закон – 03.12.2022 г.
Доколкото на търговеца са наложени минимални наказания и за двете
нарушения, то съдът намира, че те са законосъобразни и като не констатира
основания за отмяна или изменение на наказателното постановление, съдът
намира, че същото следва да бъде потвърдено като правилно и
законосъобразно.
По искането за разноски, съдът намира, че следва да уважи искането на
въззиваемата страна, тъй като издаденото НП е правилно и законосъобразно.
Ето защо, предвид изхода на делото, жалбоподателят следва да бъде осъден
да заплати юрисконсултско възнаграждение на ТД на НАП София, на
основание чл. 63д, ал. 3 ЗАНН, вр. чл. 37 ЗПП, вр. чл. 27е от Наредба за
заплащането на правната помощ. Размерът на възнаграждението следва да
бъде 100 лева съобразно правилата за неговото изчисляване и при отчитане
на обстоятелството, че делото е решено в едно съдебно заседание и не
представлява фактическа и правна сложност.
Така мотивиран и на основание чл. 63, ал. 2, т. 5 от ЗАНН, съдът
РЕШИ:
ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 692893-F693901
от 27.02.2023 г., издадено от А.М. – Директор на дирекция „Средни
данъкоплатци и осигурители“ в ТД на НАП София, с което на основание чл.
53, във вр. с чл. 83 ЗАНН и чл. 355, ал. 1 от Кодекса за социално осигуряване
(КСО), на „Строително-предприемачески холдинг” ЕООД, с ЕИК *********,
са наложени административни наказания, както следва:
1. За нарушение на чл. 11, ал. 3 от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ
(по-долу „Наредбата“), във вр. с чл. 5, ал. 4, т. 1 КСО и с чл. 4, ал. 1, т. 1,
б. „а“ от Наредбата, на търговеца е наложено административно
наказание „имуществена санкция” в размер на 500 лева.
2. За нарушение на чл. 11, ал. 3 от Наредба № Н-13/17.12.2019 г. на МФ, вр.
вр. с чл. 5, ал. 4, т. 1 и 2 от КСО, на търговеца е наложено
административно наказание „имуществена санкция” в размер на 500
6
лева, като ПРАВИЛНО и ЗАКОНОСЪОБРАЗНО.
ОСЪЖДА „Строително-предприемачески холдинг” ЕООД, с ЕИК
*********, да заплати на ТД на НАП София, сумата от 100 лева,
представляваща юрисконсултско възнаграждение, на основание чл. 63д, ал. 3
ЗАНН, вр. чл. 37 ЗПП, вр. чл. 27е от Наредба за заплащането на правната
помощ.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване с касационна жалба пред
Административен съд София – град, в 14-дневен срок от съобщението за
изготвянето му до страните.
Съдия при Софийски районен съд: _______________________
7