Решение по дело №7783/2015 на Районен съд - Бургас

Номер на акта: 929
Дата: 8 юни 2016 г. (в сила от 4 февруари 2021 г.)
Съдия: Димана Георгиева Кирязова Вълкова
Дело: 20152120107783
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 20 ноември 2015 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер 929                                08.06.2016 г.                            Град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Бургаският районен съд                                             Х граждански състав

На шестнадесети май                                                               Година 2016

В открито заседание в следния състав:

 

              Председател: Димана Кирязова-Вълкова

Секретар: С.А.

 

като разгледа докладваното гр.д. № 7783 по описа за 2015 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е образувано по повод предявения от Република България, чрез Министъра на регионалното развитие и благоустройството, против Община Созопол и допълнително уточнен иск за приемане за установено по отношение на ответника, че поземлен имот с идентификатор 81178.501.639 по кадастралната карта и кадастралния регистър на гр. Черноморец ******, целият с площ от 1 793 кв.м., при граници на имота: 81178.501.8, 81178.3.203 и 81178.3.210, е частна държавна собственост, както и да бъде осъден ответника да предаде на ищеца владението върху този имот. Ищецът твърди, че процесният имот е образуван от поземлени имоти с идентификатори 81178.501.572, 81178.501.571, 81178.501.6 и 81178.501.7, както и че същият е идентичен с УПИ ІІ в кв. 68 по действащия ПУП на гр. Черноморец , който е отреден „За морска гара” и никога не е бил предназначен за строителство на общинска инфраструктура с местно значение за нуждите на населението на Община Созопол. Твърди също така, че Община Созопол владее процесния имот, като същата е подала заявление в СГКК- Бургас за нанасянето му в кадастъра и е представила Акт за публична общинска собственост № 312/24.04.2002 г., какъвто акт не е бил представен в Областна администрация-Бургас. Според ищеца до 1991 г. имотът безспорно е бил държавна собственост, като предвид отреждането му за морска гара, т.е. за обект, предназначен да обслужва пътници на пристанище за обществен транспорт, в случая не е налице нито едно от законовите основания за трансформиране на правото на собственост върху имота ex lege от държавна в общинска. В съдебно заседание се явява процесуален представител на ищеца, който поддържа иска, ангажирани са доказателства. Претендира присъждане на направените съдебно-деловодни разноски.

Така предявеният иск е с правно основание чл. 108 от ЗС и е допустим.

Ответната Община Созопол оспорва предявения иск като неоснователен. Не оспорва, че процесният имот е съставен от описаните в исковата молба четири поземлени имота, два от които безспорно са общинска собственост, както и че владее целия имот, но твърди, че същият не е държавна собственост, а е преминал в собственост на общината на осн. пар. 42 от ПЗР на ЗИДЗОС (съгласно направеното в първото съдебно заседание уточнение на твърдяните придобивни основания), тъй като съгласно ПУП от 1982 г. е отреден за мероприятие с местно значение- морска гара и е предназначен за задоволяване потребностите на местното население. Евентуално се твърди, че имотът е станал общинска собственост на осн. пар. 7, т. 6, евентуално т. 7 от ПЗР на ЗМСМА, тъй като към датата на влизане в сила на ЗМСМА имотът е бил отреден за мероприятие на общинската инфраструктура- морска гара с изключително местно значение. Твърди също така, че от всички страни имотът граничи с имоти- общинска собственост, както и че същият е предназначен да обслужва съседния поземлен имот с идентификатор 81778.3.210, който е общинска собственост и е отреден за рибарско пристанище. Претендира се присъждане на направените съдебно-деловодни разноски. В съдебно заседание се явява процесуален представител на ответника, който поддържа отговора, ангажирани са доказателства.

След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, доводите на страните и разпоредбите на закона, съдът намира за установено от фактическа и правна страна следното:

Между страните по делото не се спори, а това се установява и от представеното копие на Заповед № 18-3158/23.04.2015 г. на началника на СГКК- Бургас, че процесният имот с идентификатор 81178.501.639 е образуван от поземлени имоти с идентификатори 81178.501.572, 81178.501.571, 81178.501.6 и 81178.501.7 по кадастралната карта на гр. Черноморец. По делото е приложена скица на процесния имот, съгласно която същият е с площ от 1 793 кв.м. и съседи: 81178.501.8, 81178.3.203 и 81178.3.210. В скицата като номер на имота по предходен план е посочено: кв. 68, парцел ІІ, а като собственик е вписана Община Созопол.

По делото е приложен и Акт № 312/24.04.2002 г. за публична общинска собственост, издаден от Община Созопол по отношение на парцел ІІ в кв. 68 по плана на с. Ч., целият с площ от 1 735 кв.м., като в акта е посочено, че собствеността е придобита на осн. пар. 42 от ПЗР към ЗИД на ЗОС. Представена е и скица № 68/08.03.2006 г. на УПИ ІІ в кв. 68 по плана на с. Черноморец от 1982 г., съгласно която имотът е отреден „за морска гара”.

Като доказателство по делото е представен Договор № Д-01-1/ 20.01.2011 г., с който Държавата е прехвърлила безвъзмездно на Община Созопол правото на собственост върху имот частна държавна собственост, представляващ поземлен имот с идентификатор 81178.3.210 по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Черноморец, който имот е съседен на процесния.

Представен е и Нотариален акт за дарение № 132/23.04.2009 г., с който „Пристанище Бургас” ЕАД е дарило на Община Созопол морска кейова стена и пристан, но липсват доказателства за наличие на връзка между тези обекти и процесния имот.

Ответникът е приложил към отговора си и извлечение от Договор за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ № 212/18.07.2013 г., за който не се твърди, а и не се доказва да има отношение към процесния имот, поради което съдът го намира за ирелевантно за спора по делото доказателство.

По делото е приложено и копие на АДС № 440/02.03.1999 г., като страните по делото не спорят, че същият не касае процесния имот.

По искане на ищеца е изготвена съдебно-техническа експертиза, съгласно която УПИ ІІ в кв. 68 е образуван в тези си граници и номерация с действащия и към момента ПУП на гр. Черноморец от 1982 г., като същият е отреден „за морска гара”. Установено е, че до момента няма одобрени частични изменения на регулацията на този имот, като ПУП-ПРЗ на гр. Черноморец от 1982 г. е действал и към 08.11.1999 г. В заключението също така е посочено, че УПИ ІІ в кв. 68 е бил отразен в одобрената през 2007 г. кадастрална карта като четири поземлени имота с идентификатори 81178.501.572, 81178.501.571, 81178.501.6 и 81178.501.7, а със Заповед № 18-3158/23.04.2015 г. на началника на СГКК- Бургас е одобрено изменение на кадастралната карта и кадастралните регистри, с което УПИ ІІ в кв. 68 по ПУП-ПРЗ е обозначен като един поземлен имот- ПИ с идентификатор 81178.501.639, целият с площ от 1 793 кв.м. Съгласно експертизата УПИ ІІ в кв. 68 по действащия ПУП-ПРЗ на гр. Черноморец от 1982 г. е идентичен с поземлен имот с идентификатор 81178.501.639 по кадастралната карта на същия град.

При така ангажираните доказателства, от правна страна съдът намира следното:

В случая главното придобивно основание, поддържано от ответника, е & 42 от ПЗР на ЗИДЗОС, т.е. същият не спори, че преди влизане в сила на тази правна норма процесният имот е бил държавна собственост. Спори се дали са били налице предвидените в нея условия за трансформиране на собствеността от държавна в общинска, в която насока съдът намира следното:

Съгласно & 42 от ПЗР на ЗИДЗОС (ДВ бр. 92/05.11.1999 г.), застроените и незастроените парцели и имоти- частна държавна собственост, отредени за жилищно строителство и за обществени и благоустройствени мероприятия на общините, съгласно предвижданията на действащите към датата на влизането в сила на този закон подробни градоустройствени планове, преминават в собственост на общините.

В случая се установи, че към датата на влизане на горепосочената правна норма в сила процесният имот-държавна собственост е бил отреден „за морска гара”, каквото е и отреждането му към момента, т.е. същият не е отреден за жилищно строителство. От самото отреждане- „за морска гара” обаче не може да се прецени дали мероприятието има местно обществено или благоустройствено значение, а по делото не са ангажирани други доказателства, установяващи твърдението на ответника, че мероприятието е от общинско, а не от национално значение.

Извод за отреждане на процесния имот за обществено или благоустройствено мероприятие на общината не може да се направи и от факта, че понастоящем имотът е ограден от всички страни от общински имоти, тъй като релевантен момент за трансформацията на правото на собственост на осн. пар. 42 от ПЗР на ЗИДЗОС е момента на влизане в сила на тази правна норма, а по делото се установи, че към онзи момент съседният имот, представляващ понастоящем ПИ с идентификатор 81178.3.210, е бил частна държавна собственост и е бил отреден „за пристанище”, като едва през 2011 г. е бил прехвърлен безвъзмездно от Държавата на Община Созопол.

С оглед на горното и тъй като по делото не се установи към 08.11.1999 г. процесният имот да е бил отреден за жилищно строителство или за обществено или благоустройствено мероприятие на Община Созопол, съдът намира, че собствеността върху него не е трансформирано от държавна в общинска на осн. пар. 42 от ПЗР на ЗИД ЗОС, както твърди ответникът.

Предвид горното следва да бъдат разгледани и евентуално посочените от ответника основания за придобиване на правото на собственост върху имота, а именно пар. 7, т. 6, евентуално т. 7 от ПЗР на ЗМСМА, във връзка с което съдът намира следното:

Съгласно пар. 7, ал. 1, т. 6 и т. 7 от ПЗР на ЗМСМА, с влизане в сила на този закон в собственост на общините преминават държавните имоти, представляващи обекти на общинската инфраструктура с местно значение, предназначени за административните потребности на общините, за здравно, образователно, културно, търговско, битово, спортно или комунално обслужване (т. 6), както и мрежите и съоръженията на техническата инфраструктура на транспортната, енергийната, водоснабдителната, канализационната, съобщителната и инженерно-защитната система, които обслужват само територията на съответната община и не са включени в уставния фонд на търговски дружества (т. 7). Съдът намира, че в случая не са били налице предпоставките нито на т. 6, нито на т. 7 от пар. 7 на ПЗР на ЗМСМА за трансформиране на собствеността от държавна в общинска, тъй като по делото не се доказа към датата на влизане на ЗМСМА в сила имотът да е представлявал обект на общинската инфраструктура с местно значение, предназначен за задоволяване на изброените в т. 6 потребности, а още по-малко да е представлявал „мрежа” или „съоръжение” по смисъла на т. 7. Поради това съдът намира, че ответникът не е придобил собствеността върху имота и на посочените от него евентуални правно основания.

С оглед на горното и тъй като по делото не се установи ответната Община Созопол да е станала собственик на процесния имот на някое от твърдяните от нея, при условия на евентуалност, придобивни основания, съдът намира за доказано по делото, че към момента имотът е частна държавна собственост. Не се установи също така общината да владее имота на годно правно основание, поради което предявеният от Държавата ревандикационен иск е основателен и доказан и следва да бъде уважен изцяло.

Предвид крайното решение на съда по съществото на спора и на осн. чл. 78, ал. 1 от ГПК ответникът следва да заплати на ищеца направените от него съдебно-деловодни разноски, които са в общ размер от 1 445,36 лв., от които 153,84 лв.- държавна такса по делото, 300 лв.- възнаграждение на вещото лице и 991,52 лв.- дължимо юрисконсултско възнаграждение. По делото липсват доказателства за заплащане на сумата от 15,38 лв., посочена в списъка на разноските като внесена държавна такса за вписване на исковата молба, поради което такива разноски не следва да бъдат присъждани на ищеца.  

Мотивиран от гореизложеното и на осн. чл. 108 от ЗС, Бургаският районен съд

Р   Е   Ш   И   :

ПРИЕМА ЗА УСТАНОВЕНО по отношение на Община Созопол, с адм. адрес гр. Созопол, пл. „Хан Крум” № 2, представлявана от П. В. Р., че поземлен имот с идентификатор 81178.501.639 (осем, едно, едно, седем, осем, точка, пет, нула, едно, точка, шест, три, девет) по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Черноморец, общ. Созопол, адрес на имота: гр. Черноморец, ул. „Морска”, с площ от 1 793 кв.м. (хиляда седемстотин деветдесет и три кв.м.), трайно предназначение на територията: урбанизирана, номер по предходен план: квартал 68, парцел ІІ, при граници на имота: 81178.501.8, 81178.3.203 и 81178.3.210, е частна държавна собственост,

ОСЪЖДА Община Созопол, с адм. адрес гр. Созопол, пл. „Хан Крум” № 2, представлявана от П. В. Р., да предаде на Българската държава, представлявана от Министъра на регионалното развитие и благоустройството, с адм. адрес гр. София, ул. „Кирил и Методий” № 17-19, владението върху собствения й недвижим имот, представляващ поземлен имот с идентификатор 81178.501.639 (осем, едно, едно, седем, осем, точка, пет, нула, едно, точка, шест, три, девет) по кадастралната карта и кадастралните регистри на гр. Черноморец, общ. Созопол, адрес на имота: гр. Черноморец, ул. „Морска”, с площ от 1 793 кв.м. (хиляда седемстотин деветдесет и три кв.м.), трайно предназначение на територията: урбанизирана, номер по предходен план: квартал 68, парцел ІІ, при граници на имота: 81178.501.8, 81178.3.203 и 81178.3.210.

ОСЪЖДА Община Созопол, с адм. адрес гр. Созопол, пл. „Хан Крум” № 2, представлявана от П. В. Р., да заплати на Българската държава, представлявана от Министъра на регионалното развитие и благоустройството, с адм. адрес гр. София, ул. „Кирил и Методий” № 17-19, сумата от 1 445,36 лв. (хиляда четиристотин четиридесет и пет лв. и тридесет и шест ст.), представляваща направените от ищеца разноски по делото.

Решението подлежи на въззивно обжалване пред БОС в двуседмичен срок от връчването му на страните.

 

 

                       РАЙОНЕН СЪДИЯ: /п/

 

Вярно с оригинала:

СА