Решение по дело №2634/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 993
Дата: 19 юли 2022 г.
Съдия: Даниела Димитрова Недева
Дело: 20217050702634
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 3 декември 2021 г.

Съдържание на акта Свали акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                               2022г., гр.Варна

 

В   И М Е Т О   Н А   Н А Р О Д А

 

ВАРНЕНСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, Дванадесети състав на шести юли две хиляди двадесет и втора година в публично заседание в състав:

 

                                                   СЪДИЯ: ДАНИЕЛА НЕДЕВА

 

при секретаря Румела Михайлова, като разгледа докладваното от съдия Д.Недева  адм. дело № 2634 по описа на съда за 2021 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е образувано по жалба на К.Д.К., М.А.Б., Г.П.В., Й.Д.П. и П.В.Н. ***, с посочен съдебен адрес ***, против мълчалив отказ на кмета на община Варна да одобри по чл.129 ал.2 ЗУТ, ПУП-ПРЗ на УПИ ІХ-142 за жил. строителство и търговия и РУП за УПИ Х-215 за жил. строителство и търговия, кв.8 по плана на ж.к. Чайка, гр. Варна община Варна. С определение № 3395 от 11.04.2022г. по адм. д.№ 2948/2022г. Върховен административен съд, е отменено определение № 174 от 24 януари 2022 г., постановено по адм.д. № 2634/2021 г. по описа на Административен съд Варна с което е оставена без разглеждане жалбата на К.Д.К., М.А.Б., Г.П.В., Й.Д.П. и П.В.Н. ***, с посочен съдебен адрес ***, против мълчалив отказ на кмета на община Варна да одобри по чл.129 ал.2 ЗУТ, ПУП-ПРЗ на УПИ ІХ-142 за жил. строителство и търговия и РУП за УПИ Х-215 за жил. строителство и търговия, кв.8 по плана на ж.к. Чайка, гр. Варна община Варна. Делото е върнато на същия съд и състав за продължаване на съдопроизводствените действия съобразно дадените указания по приложението на закона.

В жалбата се релевират доводи за незаконосъобразност на постановения мълчалив отказ от компетентния административен орган, поради което се отправя искане за неговата отмяна.

Ответната страна – Общински съвет - Варна не изразява становище по жалбата и по съществото на спора.

Съдът, след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства и доводите на страните, намира за изяснено от фактическа страна следното:

По делото не е налице спор и от приобщените по делото доказателства се установява, че с решение №2643/30.12.2016г. по адм.д. № 2022/2015г.   Административен съд – Варна е отменил решение № 2106-14 от 30.03.2015 г. на Общински съвет – Варна, с което е одобрен на основание чл. 21 ал.1 т.8 и т.11 от ЗМСМА, чл. 129 ал.1 вр. чл. 110 ал.4 и чл. 16 ал. 1-5, чл. 22, чл. 103 ал.4 от ЗУТ, писмо вх. № ИИБ 13003508ВН/4.12.2013 г. на РИОСВ, решение по т. 7 на протокол № 36/2014 г. на ЕСУТ – Община Варна и по предложение на кмета на община Варна с изх. № РД 15007675ВН/24.03.2015 г. ПУП-ПРЗ на жилищен комплекс „Чайка“ /19 и 20 м.р./ - гр. Варна и план схеми /Ел, ВиК/ по чл. 108 ал.2 от ЗУТ, като променя отреждането за УПИ ІІ-245 за озеленяване“, в частта на ПИ с идентификатор 10135.2562.142 по кадастралната карта на гр.Варна, попадащ в УПИ ІХ-142, УПИ Х-215, УПИ І-55,199 и улици, преминаващи през северната и южната част на имот с идентификатор 10135.2562.142 и преписката е върната на Общински съвет-Варна за ново произнасяне, съобразно указанията, дадени в мотивите на решението.

Съгласно приложените документи за собственост и скица жалбоподателите са съсобственици на ПИ с идентификатор 10135.2562.142 по КК на гр. Варна. Няма спор, че горепосоченото решение е постановено по жалба и от настоящите жалбоподатели К.Д.К., М.А.Б. и Г.П.В..

От мотивите на горепосоченото решение се установяват материално правни нарушения допуснати при одобряване на горепосоченото решение на Общински съвет-Варна. Прието е, че е налице действащ предходен план, поради което е неприложим чл.16, ал.1 ЗУТ, а е приложим чл. 22 ЗУТ във връзка с чл. 110, ал. 4 ЗУТ, който предвижда изработването и прилагането на план за регулация и режим на застрояване /ПРЗ/ за преструктуриране на жилищни комплекси. При изработването на плана за регулация и режим на застрояване е посочено, че следва да се прилагат разпоредбите и изискванията на чл.22 ЗУТ във вр. с чл.21 от Наредба № 7/2003 г. за правила и нормативи за устройство на отделените видове територии и устройствени зони. Съдът е приел, че следва да се урегулират ПИ, както на съществуващите жилищни блокове, така и на новите жилищни сгради и за нежилищните обслужващи обекти по чл. 17, ал. 1 и 2 от Наредба № 7/2003 г. със съответните изисквания за плътност, интензивност на застрояването и необходима озеленена площ. По делото е установено, че не е изпълнено изискването на заданието, а именно новото строителство да бъде в нормативите на зона Жм и на зона Жс. В графичната част на плана са дадени показатели за зона СМФ-15 м. височина, а за конкретния квартал и УПИ, липсва някакво ограничение.

Посочено е, че широчината на платното на улицата, източно от ПИ 142, в размер на 4.5 м. е по-малка от изискващата се минимална широчина на обслужващи улици, т.е. налице е нарушение на Наредба №2/2004г. Съдът е приел, че в случая проектирането е съгласно забележка 17 от наредбата, което е недопустимо, тъй като касае малки населени места и вилни зони, каквато процесната територия не е.

По делото не се твърди и липсват доказателства Общински съвет-Варна да се е произнесъл след връщането на делото като преписка за ново произнасяне. Жалбоподателите са сезирали кмета на община Варна да одобри по чл.129 ал.2 ЗУТ, ПУП-ПРЗ на УПИ ІХ-142 за жил. строителство и търговия и РУП за УПИ Х-215 за жил. строителство и търговия, кв.8 по плана на ж.к. Чайка, гр. Варна община Варна. Горното по същество е заявление за изготвяне на предложение до компетентния административен орган – Общински съвет-Варна за одобряване на ПУП, съобразно мотивите на съда. В тази връзка по делото се установи, че кмета на община Варна не е отправил предложение до Общински съвет-Варна. С молба с.д.№431/12.01.2022г. кмета на община Варна, чрез пълномощник уточнява, че след приемане на ПУП-ПРЗ и РУП за УПИ ІХ-142 и УПИ Х-215 на експертен съвет по устройство на територията на 26.10.2021г. е изготвен доклад на кмета на община Варна, съгласно чл.129 ал.2 ЗУТ, който към 10.01.2022г. събира съгласувателни подписи, след което ще бъде изпратен на Общински съвет – Варна.

При гореустановената фактическа обстановка, съдът прави следните изводи:

При извършване на преценката за законосъобразност на оспорения акт по реда на чл. 168, ал. 1 от АПК, на всички основания по чл. 146 от АПК, съдът намира следното:

По делото не е налице спор по фактите, както и че с писмо изх.№106/11.06.2017г. е върната административната преписка на Общински съвет – Варна за ново произнасяне, съобразно указанията дадени в мотивите на решение №2643/30.12.2016г. по адм.д.№2022/2015г. по описа на Административен съд-Варна. Не е налице и спор, че жалбоподателите със заявление са поискали от кмета на община Варна, да издаде заповед за одобряване на ПУП-ПРЗ и РУП за ПИ 10135.2562.142 и ПИ 10135.2562.268. Доколкото компетентността в случая за произнасяне с краен акт, съобразно задължителното тълкуване на закона дадено в решение №2643/30.12.2016г. по адм.д.№2022/2015г. по описа на Административен съд-Варна, а именно, че е приложим чл. 22 ЗУТ във връзка с чл. 110, ал. 4 ЗУТ, който предвижда изработването и прилагането на план за регулация и режим на застрояване /ПРЗ/ за преструктуриране на жилищни комплекси е на Общински съвет – Варна е приложима нормата на чл.58 ал.2 от АПК, който предвижда, че когато производството е образувано в един орган и той следва да направи предложение до друг орган за издаването на акта, мълчалив отказ възниква независимо дали издаващият акта орган е бил сезиран с предложение. В тази насока е и тълкуването на закона дадено в определение № 3395 от 11.04.2022г. по адм. д. № 2948/2022г. на Върховен административен съд.  Нормата на чл. 177 ал.1 от АПК регламентира, че  решението има сила за страните по делото. Ако оспореният акт бъде отменен /какъвто е настоящия случай/ или изменен, решението има действие по отношение на всички. Ал.2 от горепосочената разпоредба императивно предвижда, че всеки акт или действие на административен орган, постановен в противоречие с влязло в сила решение на съда, е нищожен. Всеки заинтересован може винаги да се позове на нищожността или да поиска от съда да я обяви.

Анализът на горепосочените норми и оспорения административен акт – мълчалив отказ на компетентния административен орган Общински съвет-Варна в контекста и на приложената административна преписка обуславя извода на съда, че същият е нищожен. По повод подадената жалба съдът следва да обяви нищожността и да върне отново преписката на органа за ново произнасяне, при съобразяване с дадените указания.

Съдът констатира, че след влизането в сила на съдебното решение по адм.д.№2022/2021г. и изпращането на преписката на административния орган за ново произнасяне, от Общински съвет-Варна не спазени указанията на съда по задължителното тълкуване и прилагане на закона. Видно от административната преписка е предприето административно производство едва след подаване на заявление от жалбоподателите и то значително отдалечено във времето от датата на влизане в сила на решение №2643/30.12.2016г. по адм.д.№2022/2015г. по описа на Административен съд-Варна и изпращане на административната преписка за ново произнасяне съобразно мотивите на съда. В конкретния случай липсват каквито и да е доказателства за причината за неизпълнението на влязлото в сила съдебно решение, с които е отменен административния акт. В случай на необходимост да бъдат представени допълнителни документи или да бъде снабден органът с други, предпоставящи издаването на акта документи, издавани от други органи, не е правно основание на Общински съвет-Варна за неизпълнението му, тъй като в АПК са уредени правомощия на административния орган по събиране на доказателства и част от същите се съхраняват при него. Извън горното процесуалният закон предвижда даване на конкретни указания от административния орган на участниците в административното производство, а при неизпълнението им в указания срок, органът разполага с възможност за предприемане на последващи действия.

Недопустимо е от месец януари 2017г. до 2021г. да е налице бездействие от Общински съвет-Варна и да не са предприети действия по  изпълнение на влязло в сила решение доколкото именно с подадено от жалбоподателите заявление явства и искане за приключване на образуваното и висящо производство пред административния орган.  Единствено се установява, че по заявление с рег.№АУ112578ВН-010ПР-001ПР-007ВН/19.07.2021г., съобразно решение по т.4 обективирано в Протокол №36/26.10.2021г. на ЕСУТ при Община Варна не е налице произнасяне от Общински съвет – Варна. Това, взето в съвкупност със съдържанието на протокола от ЕСУТ, обосновава извода, че произнасяйки се по описания начин Общински съвет-Варна е постановил нищожен акт, т. е. в противоречие с влязлото в сила решение №2643/30.12.2016г. по адм.д.№2022/2015г. по описа на Административен съд-Варна. С категоричност се установява, че не са изпълнени и задължителните указания на съда по тълкуването и прилагането на закона.

По изложените съображения, с оглед констатираното противоречие на оспорения акт с влязлото в сила решение №2643/30.12.2016г. по адм.д.№2022/2015г. по описа на Административен съд-Варна, без да са изпълнени указанията на съда, следва мълчаливият отказ да бъде обявен за нищожен и преписката да бъде върната на административния орган, за ново произнасяне в 30-дневен срок от влизане в сила на решението, при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени с решение №2643/30.12.2016г. по адм.д.№2022/2015г. по описа на Административен съд-Варна.

С оглед констатираната нищожност на акта, съдът не следва да се произнася относно основанията за незаконосъобразност по смисъла на чл. 146, т. 2, 3, 4 и 5 от АПК.

При този изход на спора и при липса на искане за присъждане на разноски съдът не дължи произнасяне по същите.

Предвид горното и на основание чл. 172, ал. 2, предл. първо АПК, във вр. с чл. 177, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е  Ш И:

ОБЯВЯВА НИЩОЖНОСТТА на мълчалив отказ на Общински съвет-Варна по заявление с рег. №АУ112578ВН-010ПР-001ПР-007ВН от 19.07.2021г.

 

 ИЗПРАЩА преписката на Общински съвет – Варна, за произнасяне в 30-дневен срок от влизане в сила на решението, при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона, дадени с решение №2643/30.12.2016г. по адм.д.№2022/2015г. по описа на Административен съд-Варна.

 

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба в 14 /четиринадесет/ дневен срок от съобщаването му на страните пред Върховен административен съд.

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: