Решение по КНАХД №2355/2019 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 2374
Дата: 9 декември 2019 г.
Съдия: Елена Атанасова Янакиева
Дело: 20197050702355
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 август 2019 г.

Съдържание на акта

              Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е                                                                                                      №………………/……………………2019г.                                                                                                         В ИМЕТО НА НАРОДА                                                                            АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-гр.Варна,I касационен състав, в публично съдебно заседание на  07.11.2019г., в състав:                                                                                                                    ПРЕДСЕДАТЕЛ:ЕЛЕНА ЯНАКИЕВА                                         ЧЛЕНОВЕ:ИВЕТА ПЕКОВА

                                             РАЛИЦА АНДОНОВА

 

при участието на прокурора Силвиян Иванов и секретаря Анна Димитрова, като разгледа докладваното от съдия Елена Янакиева к.адм.д.№ 2355/2019г., по описа на Административен съд-гр.Варна, за да се произнесе взе предвид следното:     

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно – процесуалния кодекс, във връзка с чл.63 от Закона за административните нарушения и наказания.

Образувано е по касационна жалба на Териториална дирекция Северна Морска в Агенция „Митници“ против Решение № 1402/11.07.2019г. на ВРС,  постановено по НАХД № 2757/2019г. по описа на същия съд, с което е отменено
Наказателно постановление
№357/2018/2019 г., издадено от Заместник-Директор на Териториална Дирекция Северна морска в Агенция „Митници", на основание Заповед № ЗАМ-42/32-8714/07.01.2019 г. на Директора на Агенция «Митници», с което на „Милки груп Био" ЕАД е наложено административно наказание имуществена санкция  в размер на 193,46 лв. (сто деветдесет и три лева и четиридесет и шест стотинки), представляваща 100 % от размера на избегнатите публични държавни вземания, на осн. чл. 234 ал. 1 т. 1 ЗМ. 

Касаторът твърди неправилност на обжалваното решение поради допуснати процесуални нарушения и неправилно приложение на материалния закон – касационни основания по чл.348, ал.1, т.1 и т.2 от НПК. Според него ВРС не е извършил съвкупен анализ на всички събрани по делото доказателства, в аспекта на нарушението, описано в разпоредбата на чл.234, ал.1, т.1 от ЗМ. Мотивите на ВРС, че след като проверката на OLAF не е приключила и не е изготвен окончателен доклад, който да се ползва с доказателствена сила на официален документ, поради което е възприел извод, че представените доказателства са само кореспонденция с уведомителен характер и без обвързваща доказателствена сила, касаторът приема за незаконосъобразни. Позовава се на приложените към писмо № ОСМ (2018)18661/03.09.2018г. на OLAF, с което се предоставят 23бр. износни декларации, от които е видно систематично занижаване на стойността с около 30% при декларирането на внос. Твърди и че допустимостта на доклада в административнонаказателното производство е призната изрично с разпоредбата на чл.11, пар.2 от Регламент (ЕС, Евроатом) № 883/2013 на ЕП и на Съвета от 11.09.2013г. относно разследванията, провеждани от Европейската служба за борба с измамите. Предоставената от OLAF информация е в съответствие с разпоредбата на чл.12, пар.4 от Регламент (ЕС, Евроатом) № 883/2013 и описаните по-горе обстоятелства потвърждават съмненията на митническите органи относно занижената стойност по конкретната митническа декларация. Макар износната малайзийска декларация да е частен документ, същата дава пълна характеристика на стоките по отношение на вид, количество и цена. Нейната стойност представлява договорната стойност на стоките, продадени за износ в митническата територия на Съюза, съобразно изискванията на чл.128, пар.1 и пар.2 от Регламента за изпълнение № 2015/2447 по отношение приложимостта на разпоредбите на чл.70, пар.1 от МКС. Според касатора, неоснователно ВРС е приел, че не може да бъде сформиран окончателен извод от съдържанието на износната декларация, като липсата на самата фактура на по-висока стойност не е пречка за определяне на по-висока стойност по реда на чл.70, пар.1 от Регламент (ЕС) № 952/2013. В износната митническа декларация, представена от OLAF, е посочен номер на фактура, различен от фактурата, представена в хода на административнонаказателното производство. В износната декларация е декларирана фактурна стойност, която представлява цена FOB пристанището на натоварване, като същата превишава с около 30% декларираната във вносната декларация стойност. ВРС не е коментирал в мотивите си констатациите на OLAF за систематично занижаване на стойността с около 30% при декларирането за внос, като в представения договор не е уговаряна такава конкретна търговска отстъпка. По изложените съображения моли за отмяна на обжалваното решение и постановяването на друго по съществото на спора, с което да се потвърди наказателното постановление.

Ответникът по касация – „Милки груб Био“ ЕАД, оспорва касационната жалба по подробни съображения, изложени в писмен отговор и допълнително становище. Намира за правилни изводите на ВРС досежно доказателствената тежест на писмото на OLAF и на износната митническа декларация, като в тази връзка се позовава на Решение на СЕС от 15 септември 2011г., ДП Груп, С-138/10, EU:C:2011:587, т.35. Относно установеното разминаване в стойностите с около 30% сочи, че същото се дължи на договорената търговска отстъпка, която не е отразена в износната декларация, а износителят ползва възстановяване на суми, които са процент от цената на стоките съгласно GST ACT 2014 - според превода „Закона за данъка върху стоките и услугите 2014“.

В открито заседание касаторът редовно призован не се явява, не се представлява. Представя писмено становище, с което поддържа доводите, изложени в касационната жалба.

Ответникът по касация- „Милки груб Био“ ЕАД не се представлява. Представя писмено становище, в което поддържа доводите, изложени в депозирания писмен отговор.

Представителят на Окръжна прокуратура-Варна дава заключение за неоснователност на касационната жалба, т.к. по делото не са събрани доказателства, установяващи безспорно извършено нарушение по чл.234 от ЗМ. Счита, че решението на ВРС е правилно и не са налице основания за неговата отмяна.

Касационната жалба е подадена от надлежна страна, в законоустановения срок поради което е ДОПУСТИМА.

Разгледана по същество, жалбата е НЕОСНОВАТЕЛНА.

От фактическа страна пред ВРС е установено, че   на  28.12.2017 г. на пристанище Варна Запад с м/к Cristina А пристигнали контейнери №№ MRKU6798099, MSKU4196242, MSKU5176301, MSKU7706000 и MSKU7785441, натоварени с общо 5 600 туби, бруто тегло 116 480 кг. „палмов олеин" на заповед на Мерск. Стоката в контейнерите била представена пред митническите органи с Декларация за временно складиране № 2002/1080/28.12.2017, ст. 301, 302, 303, 304 и 305.

На 29.12.2017 г. за стоката, вложена в контейнери №№ MRKU6798099, MSKU4196242, MSKU5176301, MSKU7706000 и MSKU7785441 била подадена митническа декларация за поставяне под режим „митническо складиране", регистрирана в митническата информационна система под MRN № 17BG002002J0013348/29.12.2017 г. В митнически склад тип С, идентификационен номер BG00200000076 със складодържател "Милки груп био" ЕАД, ЕИК ******** били поставени на митническо складиране: 5 600 туби по 20 кг нето тегло, в кашони, палмов олеин IFFCO TRISTAR, 5x20= MRKU6798099, MSKU4196242, MSKU5176301, MSKU7706000 и MSKU7785441. С митническата декларация стоката, вложена в гореописаните контейнери била декларирана с обща фактурна стойност 65 856,00 USD, митническа стойност 115021, 19 лв., бруто тегло 116 480,00 кг, нето тегло 112 000,00 кг, тарифен код ********** и държава на произход Малайзия.

Към декларацията за митническо складиране № MRN 17BG002002J0013348/29.12.2017 г. били приложени Коносамент № MAEU962913663 от 27/11/2017 за пет броя контейнера, натоварени със 112,00 метрични тона RBD палмов олеин IFFCO TRISTAR, опаковани в 5600 колета, изпратени от пристанище Port Klang, Малайзия;   Фактура за данъчни цели (Tax Invoice) № 37637244 с дата 27/11/2017 г., на фирмена бланка, заверена с подпис и печат от FELDA IFFCO SDN BHD към "Милки груп био" ЕАД, ЕИК ********, България за 5х20 контейнера съдържащи 112,00 метрични тона RBD палмов олеин IFFCO TRISTAR, опаковани в 5600 колета; Опаковъчен лист № PL/SI 8773-1 от 27/11/2017 г., на фирмена бланка, заверена с подпис и печат от FELDA IFFCO SDN BHD, със страна за нотификация "Милки груп Био" ЕАД,  Поля Пеева за 5х20ТТ контейнера съдържащи 112,00 метрични тона нето RBD палмов олеин IFFCO TRISTAR, опаковани в 5600 колета; Сертификат за анализ за партида № 8773-1 от дата 27/11/2017 г. по договор № 24118919 и коносамент № MAEU962913663 от 27/11/2017 г., на фирмена бланка заверена с подпис и печат от FELDA IFFCO SDN BHD за 5x20'FT контейнера съдържащи 112,00 метрични тона нето RBD палмов олеин IFFCO TRISTAR, опаковани в 5 600 колета; Здравен сертификат № FSQD 0469334 от дата 24/11/2017 г., за стока с лот № 8773-1, заверен от Министерство на здравеопазването на Малайзия.

На 15.01.2018 г. стоката, поставена под режим „Митническо складиране" с митническа декларация MRN № 17BG002002J0013348/ 29.12.2017 г. и намираща се в митнически склад № BG00200000076 със складодържател "Милки груп Био" ЕАД, ЕИК ******** била поставена под митнически режим „Допускане до свободно обращение с крайно потребление на стоки, които се предмет на освободена доставка по ДДС за друга държава-членка", с митническа декларация, регистрирана в митническата информационна система под MRN №18BG002005H0000667/15.01.2018 г. с получател "Милки груп Био" ЕАД, ЕИК ******** и декларатор - упълномощен пряк представител на получателя Ж.В.В., в качеството на собственик и управител на "Джи Ес Консулт" ЕООД, ЕИК *********. С декларацията за допускане до свободно обращение от митническо складиране частично били освободени за внос 1 120 туби по 20 кг, в кашони RBD палмов олеин IFFCO TRISTAR, от които 310 туби /6 200 кг. нето/ от ЕАД № 18BG002002J0013348/29.12.2017 г. и 810 туби/16 200 кг нето/от ЕАД № 18BG002002J0012905, с обща фактурна стойност в кл. 22 USD 12 944,40, митническа стойност 23 302,85 лв., бруто тегло 23 296,000 кг, нето тегло 22 400,000 кг, тарифен код ********** и държава на произход Малайзия.

Към митническа декларация MRN № 18BG002005H0000667/15.01.2018 г. били приложени следните документи: 1.    Фактура за данъчни цели (Tax Invoice) № 37637244 с дата 27/11/2017 г., на фирмена бланка, заверена с подпис и печат от FELDA IFFCO SDN BHD към "Милки груп Био" ЕАД, ЕИК ********, България за 5х20ТТ контейнера съдържащи 112,00 метрични тона RBD палмов олеин IFFCO TRISTAR, опаковани в 5600 колета; 2.    Опаковъчен лист № PL/SI 8773-1 от 27/11/2017 г., на фирмена бланка, заверена с подпис и печат от FELDA IFFCO SDN BHD, със страна за нотификация "Милки груп Био" ЕАД, Поля Пеева за 5х20ТТ контейнера съдържащи 112,00 метрични тона нето RBD палмов олеин IFFCO TRISTAR, опаковани в 5600 колета; 3.    Сертификат за анализ за партида № 8773-1 от дата 27/11/2017 г. по договор № 24118919 и коносамент № MAEU962913663 от 27/11/2017, на фирмена бланка заверена с подпис и печат от FELDA IFFCO SDN BHD за 5x20'FT контейнера съдържащи 112,00 метрични тона нето RBD палмов олеин IFFCO TRISTAR, опаковани в 5600 колета; 4.    Здравен сертификат № FSQD 0469334 от дата 24/11/2017 г., за стока с лот № 8773-1, заверен от Министерство на здравеопазването на Малайзия; 5.    Сертификат за произход № KL2017/052876/28.11.2017 г. за 5х20ТТ контейнера съдържащи 112,00 метрични тона RBD палмов олеин IFFCO TRISTAR с износител FELDA IFFCO SDN BHD, заверен от МСС1/ Малайзиска международна търговска камара; 6.    Фитосанитарен сертификат№ 0058806/ MY0084831B12017, Port Klang, 21/11/2017 г.; 7.    Фактура за транспортни разходи № **********/23.12.2017 г.; 8.    Декларация за данните, свързани с митническата стойност D.V. 1.

На 29.05.2018 г. с писмо peг. индекс 32-151550/29.05.2018 г. от Агенция „Митници" била отправена молба до Директорат „Разследване Н" към Европейската служба за борба с измамите (OLAF), Брюксел за съдействие на основание регламент (ЕО) № 515/97 на Съвета относно взаимопомощта между административните органи на държавите-членки и сътрудничеството между последните и Комисията по гарантиране на правилното прилагане на законодателството в областта на митническите и земеделски въпроси, относно внос на палмово масло от Малайзия чрез деклариране на занижени стойности. Извършваната проверка касае 55 митнически декларации с изпращач/износител FELDA IFFCO SDN BHD/Фелда Ифко Ес Ди Ен Би Ейч Ди, Малайзия и получател "Милки груп Био" ЕАД. Общото тегло на стоките е 2 130 тона с декларирана митническа стойност между 0,49 - 0,58 EUR/кг.

ВРС е възприел фактите, изложени от касатора, че съмненията относно деклариране на стоките чрез занижени стойности, възникнали поради наличната информация в европейските системи THESEUS и GTA. Според данните в THESEUS, в периода януари 2017 - януари 2018 г. определената честна цена за стоки, класирани в код по КН 1511 90 99 е между 0,74 - 0,82 EUR/кг. Износните статистики в GTA за стоки, класирани в код по КН 1511 90 99, изнасяни от Малайзия за България, показват единична стойност от 777,74 EUR/тон (0,77 ЕКИ/кг). В следствие на това към Европейската служба за борба с измамите (OLAF) в Брюксел била отправена молба да потърси съдействие от митническите органи на Малайзия за получаване на информация за стойността, на която стоките са изнесени от Малайзия за България.

На 17.09.2018 г. в Митница Варна под вх. № 32-267756/17.09.2018 г.  постъпило писмо от Агенция „Митници", с което Митница Варна се уведомява, че във връзка с извършваната проверка на митнически декларации за допускане за свободно обращение и крайна употреба на палмова мазнина с изпращач FELDA IFFCO SDN BHD, Малайзия и получател "Милки груп Био" ЕАД с деклариран произход Малайзия е получен отговор с писмо № ОСМ(2018) 18661 /03.09.2018 г., изпратено на 04.09.2018 г. по AFIS-mail от OLAF. В писмото се съобщавало, че в  резултат от проведена оперативна среща в Куала Лампур на 30.07.2018 г. Малайзийските органи са предоставили на OLAF копия на 23 износни декларации за доставки на палмово масло за България, които кореспондират пряко с вносните операции в България, предмет на проверката.

Според касатора, декларираната стойност при износа на стоките показвала систематично занижаване на стойността с около 30% при декларирането на същата стока за внос в България. Вписаните в износните декларации в Малайзия номера на фактури, представени от "Милки груп Био" ЕАД се различавали от номерата на фактурите, отнасящи се до съответните вносни операции в България. Поради това OLAF счита, че фактурите, представени в България, са неистински и  прилага имейл, получен от Малайзийските органи, със списък на процесиите доставки и съответстващите им износни декларации.

Малайзийските органи били помолени също така да предоставят или извлечение с данните, или износните декларации за всички останали засегнати доставки. OLAF информирала българските митници, че своевременно ще изпрати информацията след получаването й. В приложение към писмото OLAF изпратило списък на засегнатите доставки със сравнение на стойностите, имейл, получен от Малайзийските органи, с който се предоставят засегнатите износни декларации и копия на 23 износни декларации. C горепосоченото съобщение no AFIS-mail от 04.09.2018 г. OLAF изпраща също така писмо № ОСМ(2018)18175/24.08.2018 г. с приложение - Протокол от срещата, проведена в Куала Лампур на 30.07.2018 г. с участието на представители на OLAF, Министерството на международната търговия и промишленост на Малайзия, Департамента на Кралските Малайзийски митници, Съвета по палмово масло на Малайзия и дружеството износител FELDA IFFCO SDN BHD, Малайзия. В резултат на разследването, с писмо № ОСМ(2018)18175/24.08.2018 г. от OLAF били представени 23 броя малайзийски митнически декларации, отнасяща се за износ от FELDA IFFCO SDN BHD към "Милки груп Био“ ЕАД, които били съпоставени с документите, представени при вноса в България по съответните доставки на палмово масло и била предоставена информация относно получените резултати.

Въз основа на митническа декларация MRN № 18BG002005H0000667/15.01.2018 г., с приложена към нея фактура № 37637244/27.11.2017 г. за 5x20'FT контейнера съдържащи 112,00 метрични тона RBD палмов олеин IFFCO TRISTAR и въз основа на допълнително предоставената от малайзийските органи чрез OLAF износна митническа декларация № В10211014242 от 22/11/2018 г., издадена в Port Kelang, Малайзия с обща стойност за изнесеното количество 94 080,00 USD/840,00 USD за метричен тон, било прието за установено следното:

- Митническа декларация 18BG002005H0000667/15.01.2018 г. е част от поредица от доставки за внос, продължили за целия разследван период от време, през който са възникнали основателни съмнения, че декларираните стойности представляват цялата платена или платима сума по реда на чл. 70 от Регламент (ЕС) № 952/2013 на Европейския парламент и на Съвета и за тях са предприети действия по установяване на действителната митническа стойност посредством методите, регламентирани с европейското законодателство

- Към митническа декларация MRN № 18BG002005H0000667/ 15.01.2018 г. е приложена фактура № 37637244/27.11.2017 г. за 5х20ТТ контейнера съдържащи 112,00 метрични тона RBD палмов олеин IFFCO TRISTAR, която не кореспондира по номер с фактура № 24118919, цитирана в съответната малайзийска митническата декларация за износ В10211014242 от 22/11/2018 г. за същата по вид и количество стока, превозена с тези контейнери и под същия номер товарителница/коносамент, предмет на процесната доставка.

- Съгласно фактура с № 24118919, цитирана в малайзийската митническа декларация за износ на 112,000.000 кг нето RBD палмов олеин IFFCO TRISTAR е декларирана фактурна стойност на доставката между FELDA IFFCO SDN BHD към "Милки груп Био" ЕАД в кл. 20 Получена сума (Amount received) в размер съответно на 94 080,00 USD/840,00 USD, което е цена FOB пристанището на натоварване.

-Всички реквизити от документите по процесната доставка, посочени в митническата декларация за допускане за свободно обращение MRN № 18BG002005H0000667/15.01.2018 г. и малайзийската износна декларация № В10211014242 от 22/11/2018 г. са идентични, с изключение на номера на фактурата и обявената стойност на стоката, декларирани в българската вносна митническа декларация.

От писмо, получено по AFIS-mail на 04.09.2018 г. № ОСМ(2018)18175/24.08.2018 г. се установява, че в резултат на извършеното разследване OLAF констатира, че представените в България фактури са неистински. На 22.10.2018 г. във връзка с Докладна записка peг. индекс № 32-292758/10.10.2018 г. на Митница Варна е постъпила служебна бележка на „ЦМУ, Дирекция „Митническа дейност и методология" с вх. № 32-305973/22.10.2018 г., с която било изразено становище относно определяне на митническата стойност и прилагането на официални свидетелстващи документи. Съобразно становището, проверката на автентичността на търговските документи (търговска фактура и договор за продажба на стоките) по линия на международното сътрудничество, като основание за отхвърляне на декларираната митническа стойност следва да се използва активно, когато е възможно извършването на въпросните проверки. В тази връзка било прието, че докладът на OLAF е годно доказателствено средство.

На основание горното и предоставените от OLAF износни декларации за осъществените 23 доставки между FELDA IFFCO SDN BHD към "Милки груп Био" ЕАД, изброени в таблицата към протокола, българските митническите власти са приели, че са събрани доказателства, с които установяват, че декларираната пред митническите органи стойност на палмово масло е различна от реално платената при износа му от Малайзия. Прието е, че за нарушението, извършено на 15.01.2018 г., състоящо се в деклариране с митническа декларация за „Допускане до свободно обращение с крайно потребление на стоки, които са предмет на освободена доставка по ДДС за друга държава-членка" MRN № 18BG002005H0000667 на стока с описание „1120 туби по 20 кг, в кашони RBD палмов олеин IFFCO TRISTAR, от които 310 туби /6200 кг нето/ от ЕАД № 18BG002002J0013348/29.12.2017 г. и 810 туби /16200 кг нето/ от ЕАД № 18BG002002J0012905, с обща фактурна стойност в кл. 22 USD 12 944,40 (единична цена FOB 588,00 USD за метричен тон), митническа стойност 23 302,85 лв., бруто тегло 23 296,000 кг, нето тегло 22 400,000 кг, тарифен код ********** и държава на произход Малайзия", с начислени държавни вземания в размер на 2 097,26 лв. мито и 0,00 лв. ДДС, от които за 310 туби /6 200 кг нето/ от ЕАД № 18BG002002J0013348/29.12.2017 г. 580,49 лв., вместо деклариране на стоката с фактурна стойност в кл. 22 USD 5 208,00 (единична цена FOB 840.00 USD за метричен тон), митническа стойност 8 599,40 лв. и дължими държавни вземания в размер на 773,95 лв. мито и 0,00 лв. ДДС, в следствие на което е избегнато частично заплащане на публични държавни вземания в размер на: 193,46 лв. мито и 0,00 лв. ДДС, чийто общ размер на щетата 193,46 лв. не надхвърля 35 на сто от митническата стойност на стоката, „Милки груп Био" ЕАД, ЕИК ******** следва да носи административнонаказателна отговорност по  чл. 234, ал. 1, т. 1 от Закона за митниците, във връзка с чл. 70, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета, във вр. с чл. 128, параграф 1 и 2 от Регламент № 2015/2447 на Комисията.

Въззивния съд констатирал, че собственикът и управител на ответника по касация бил многократно призоваван за съставяне на АУАН с покана изх. № 32-312993/30.10.2018 г., връчена на 05.11.2018 г. и повторно с покана изх. № 32-323406/08.11.2018 г., връчена лично на 12.11.2018 г., относно констатираните нарушения за неправилно деклариране на стока, с което е осъществен състава на чл. 234, ал. 1, т. 1 от ЗМ, но не се явил. Не се явило и друго упълномощено лице за получаване на актове за установяване на административно нарушение. На 24.11.2018 г. е съставен акт за установяване на административно нарушение на чл. 234, ал. 1, т. 1 от Закона за митниците, във връзка с чл. 70, параграф 1 от Регламент (ЕС) № 952/2013 г. на Европейския парламент и на Съвета, във вр. с чл. 128, параграф 1 и 2 от Регламент № 2015/2447 на Комисията. АУАН вх. № 296/24.11.2018 г. бил съставен в отсъствие на нарушителя на основание чл. 40, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания и връчен на 10.12.2018 год. на представляващата Поля Димитрова Пеева, със съдействието на Митница Столична. Срещу него постъпили възражения, но били преценени като неоснователни.

 Въз основа на акта за установяване на административно нарушение, на 15.05.2019г. административно наказващият орган е издал НП №357/2018/2019 г., възприемайки фактическа обстановка, идентична със сочената в съставения АУАН и давайки правна квалификация на извършеното нарушение по чл. 234, ал. 1, т. 1 от ЗМ. На дружеството било наложено административно наказание имуществена санкция, представляваща 100 % от размера на избегнатите публични държавни вземания, на осн. чл. 234 ал. 1 т. 1 ЗМ.  

       Изложената фактическа обстановка съдът приел за установена, въз основа на писмените материали, съдържащи се в АНП и приобщени към доказателствата по делото, както и тези събрани в хода на въззивното следствие, като ги е възприел за непротиворечиви по между си и кореспондиращи с установената по делото фактическа обстановка, както и въз основа на показанията на разпитания в хода на съдебното следствие служител на касатора, които кредитирал изцяло, като логични, последователни и непротиворечащи с останалите приложените към АНП писмени доказателства.

      

 Разгледана по същество, касационната жалба е НЕОСНОВАТЕЛНА, а обжалваното тук решение на ВРС е правилно.

ВРС е установил вярно фактическата обстановка, обсъдил е събраните доказателства и доводите на страните, и е стигнал до обоснован извод за незаконосъобразност на наказателното постановление.

Неоснователни са оплакванията на касатора за допуснати от ВРС процесуални нарушения и липсата на изложени мотиви досежно обстоятелства, въз основа на които митническите органи са стигнали до извод за невярно декларирана митническа стойност, както и за  извършено нарушение по чл.234, ал.1, т.1 от ЗМ.

Основният аргумент на касатора, за да възприеме извод , свързан с достоверността на декларираната митническа стойност и проведената процедура по чл.140, пар.2 от Регламента за прилагане и акта, всъщност се ограничава основно до тълкуването на   представената от ОLAF износна митническа декларация. Всички изложени в АУМН и НП съображения досежно констатираното занижаване на стойността при вноса с около 30%, за установените данни за стойността на идентични стоки с произход Малайзия, декларирана при внос на територията на ЕС от трети лица, както и данните от кореспонденцията с OLAF, са относими към процедурата по чл.140, пар.2 от Регламента за прилагане, като административното производство, приключило с Решение към MRN , e неотносимо към производството, приключило с обжалваното наказателно постановление.

Макар в наказателното постановление подробно да са описани извършените в тази връзка действия на митническите органи, констатациите при проверката и обстоятелствата, в подкрепа на съмненията им относно достоверността на декларираната митническа стойност, АНО не се е позовал на решението към процесната MRN за корекция на митническата стойност, а е извел извод за извършено нарушение по чл.234 от ЗМ единствено на база данните от износната митническа декларация, представена от OLAF. На касационния състав   и страните е служебно известно, че пред Административен съд Варна

по жалба на „Милки груп Био“ ЕАД е постановено Решение, с което е отменено решенето за корекция на митническата стойност.

Както бе казано по-горе за да обосноват извод, че е извършена митническа измама, митническите органи са се позовали само на износната декларация, която по арг. от чл.12, §4 от Регламент (ЕС, Евроатом) № 883/2013 е годно доказателство, но както правилно е приел ВРС, не е достатъчно за да обоснове извод, че митническата стойност на процесната стока по смисъла на чл.70, пар.1 и 2 от МК – т.е. че действително платената или подлежаща на плащане цена на стоките при продажбата им за износ с местоназначение в митническата територия на Съюза, е именно тази, посочена в износната митническа декларация.

Правилно ВРС е приел, че в подкрепа на декларираната при износа стойност не са събрани доказателства, вкл. цитираната фактура, както и че износната митническа декларация не е документ, който според МК удостоверява действителната договорена или реално платена цена. Съгласно чл.5, т.12) от МК митническата декларация е актът, с който дадено лице изразява в установена форма и по установения начин желанието си за поставяне на стоки под определен митнически режим, като посочва където е уместно специфични мерки, които следва да бъдат приложени. „Милки груп Био“ЕАД не е титуляр на режима „износ“ по смисъла на чл.5, т.35) от МК, освен това приемането на износната декларация по чл.172 от МК - поради естеството ѝ на едностранен акт, не представлява „решение“ по смисъла на чл.5, т.39 от МК – Решение от 15 септември 2011г., ДП Груп, С-138/10, EU:C:2011:587, т.35.

Следователно, стойността на стоката декларирана при износа не обвързва българските митнически власти с удостоверителна сила и подлежи на преценка, каквато в случая не е извършена. Наличието на фактура, представена от вносителя с различна стойност на стоката от стойността, която е декларирал износителя, не може да обоснове извод, че заявеното от износителя документира действително договорената и подлежаща на плащане цена, а фактурата на вносителя е с неистинска стойност. Фактурите са частни свидетелстващи документи и изцяло в тежест на митническата администрация е да докаже, че стойността на стоката, посочена от износителя е действително договорената и подлежаща на плащане стойност по смисъла на чл.29 §1 от Регламента. Доказателства за това не се установява да са събрани преди издаване на НП, нито се представят в съдебната фаза пред ВРС. Липсва и валидно установяване с окончателен доклад на OLAF, че фактурата, представена при вноса е неистинска.

Поради това като е направил извод, че не е еднозначно и категорично доказано от издателя на НП, че именно фигуриращата в малайзийската износна декларация стойност е митническата стойност на внесената стока, ВРС е направил правилен извод, кореспондиращ изцяло с доказателствата и закона.

В обобщение обосновано, правилно и законосъобразно се е произнесъл ВРС с проверяваното си решение, което не е обременено със сочените от касатора пороци. Други такива, обосноваващи отмяна на проверявания съдебен акт, не бяха установени и в кръга на служебно дължимата проверка по чл.218 ал.2 от АПК, което налага отхвърляне на неоснователната жалба против законосъобразния съдебен акт.

По изложените съображения обжалваното решение като валидно, допустимо и правилно следва да се остави в сила.

Водим от горното, Варненският административен съд, І-ви касационен състав, на основание чл.221, ал.2 от АПК

 

Р Е Ш И :

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 1402/11.07.2019г. на ВРС,  постановено по НАХД № 2757/2019г. по описа на същия съд, с което е отменено Наказателно постановление №357/2018/2019 г., издадено от Заместник-Директор на Териториална Дирекция Северна морска в Агенция „Митници", на основание Заповед № ЗАМ-42/32-8714/07.01.2019 г. на Директора на Агенция «Митници», с което на „Милки груп Био" ЕАД е наложено административно наказание имуществена санкция  в размер на 193,46 лв. (сто деветдесет и три лева и четиридесет и шест стотинки), представляваща 100 % от размера на избегнатите публични държавни вземания, на осн. чл. 234 ал. 1 т. 1 ЗМ. 

Решението е окончателно.

 

Председател                Членове:1.

 

 

                                   2.