Решение по дело №242/2023 на Административен съд - Кърджали

Номер на акта: 272
Дата: 18 август 2023 г. (в сила от 18 август 2023 г.)
Съдия: Айгюл Аптула Шефки
Дело: 20237120700242
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 23 юни 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Кърджали, 18.08.2023 г.

В ИМЕ­ТО НА НА­РО­ДА

Административен съд - Кърджали в открито заседание на петнадесети септември през две хиляди двадесет и трета  година в състав:

                                               СЪДИЯ: АЙГЮЛ ШЕФКИ

при секретаря Павлина Петрова като разгледа докладваното от съдия Шефки  адм. дело  242/2023 г. по описа на КАС, и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.172, ал.5 ЗДвП.

Делото е образувано по жалба от Б.К.-гражданин на ***, роден на *** г. в ***, подадена чрез пълномощник, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка23-1947-000154/22.06.2023 г., издадена от началник сектор към ОД на МВР-Кърджали, РУ-Кърджали.

Жалбоподателят намира оспорения акт за незаконосъобразен, като издаден при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие с материалния закон и с неговата цел. Твърди, че не е извършил вмененото му нарушение на Закона за движението по пътищата /ЗДвП/, тъй като на 26.06.2023 г. е управлявал собственото си МПС, като правоспособен водач, който притежава валидно свидетелство за управление на МПС, издадено от ***. Счита, че горното се установява от представената справка №*** от Генералното консулство *** в ***, според която СУМПС  серия AF №***, издадено на 17.09.2009 г., е валиден документ. Сочи, че *** е страна по Конвенцията за движението по пътищата и съгласно предвиденото в чл.161 от ЗДвП, свидетелство за управление на МПС, издадено от полицейските власти на  *** е валидно и на територията на РБългария. Твърди и съществено нарушение на административнопроизводствените правила при издаването заповедта, тъй като в същата липсва индивидуализация и конкретизация на извършеното административно нарушение. Иска отмяна на обжалваната заповед и претендира направените по делото разноски. В писмено становище, подадено от пълномощник, поддържа подадената жалба.

Ответникът – Началник сектор към ОД на МВР-Кърджали, РУ-Кърджали, лично и в писмено становище, представено от пълномощник, намира жалбата за неоснователна. Счита, че заповедта е издадена от компетентен орган, въз основа на надлежно съставен акт за установяване на административно нарушение. Сочи, че представеното от водача СУМПС, не отговаря на всички изисквания на приложение6 към относимата Конвенция за движението по пътищата, както и че не е изпълнено изискването на чл.161, т.3 от ЗДвП, документът да бъде придружен с легализиран превод на български език. Счита също, че е налице хипотезата на чл.171, т.2а, б.а от ЗДвП, обуславяща прилагане на посочената в нея ПАМ. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение, заплатено от жалбоподателя.

Съдът, като взе предвид доказателствата по делото, приема за установено следното:

С оспорената заповед на жалбоподателя Б.К. е наложена принудителна административна мяркапрекратяване на регистрацията на ППС“ за срок от 6 месеца и са отнети 2 бр. регистрационни табели***, както и СРМПС ***, издадено в ***,  за нарушение на чл.150 от ЗДвП, изразяващо се в това, че на 22.06.2023 г., около *** ч., в ***, е управлявал личния си лек автомобил  с рег. ***, без да е правоспособен водач. Посочено е, че представеното от водача свидетелство за управление на МПС №***, издадено от ***, било от  стар тип и валидно до 31.12.2022 г.

На 22.06.2023 г., срещу Б.К. е съставен Акт за установяване на административно нарушение серия АД, бл.№ 81047/22.06.2023 г., за това, че на 22.06.2023 г., около *** ч., в *** на ***, управлява личния си лек автомобил с рег. ***, със стар тип СУМПС, издадено от ***, валидно до 31.12.2022 г. Прието е, че лицето управлява МПС, без да е правоспособен водач на територията на РБългария, в нарушение на чл.150 от  ЗДвП. За горното деяние е издадено и НП № 23-1947-000332/22.06.2023 г., с което, на основание чл.177, ал.1, т.2 ЗДвП, на водача е наложена глоба в размер на 100 лв.

По делото е представено *** СУМПС AF №***, издадено на 17.09.2009 г., на името на жалбоподателя Б.К.. Според справка №*** на Генералното консулство *** в ***, без отбелязана дата на издаване на документа, СУМПС  серия AF №***, издадено на 17.09.2009 г., е валиден документ.

По делото е приложена и Нота № 2-2021/ 20108158-Sofia BE/ 32313287/ 08.08.2021 г. на Посолството на *** в София, видно от която, от 01.01.2016 г. в *** са в сила нов вид свидетелства за управление на МПС, като срокът на валидност на стария тип *** СУ МПС, е удължен до 31.12.2022 г.

С писмо рег. № 3286р-7052/ 12.02.2021 г. на директора на ГДНП, горната нота е изпратена до знанието на директорите на СДВР и ОДМВР, ведно с Писмо с рег. № 3286р-19723/ 25.05.2016 г. на ГДНП до директорите на СДВР и ОДМВР,  с приложени образци на новите свидетелства за управление на МПС, издавани в ***. 

С оглед установеното от фактическа страна, след преценка на допустимостта на жалбата, и след като извърши проверка на обжалвания акт по  чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът прави следните правни изводи:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в рамките на установения от закона 14-дневен срок от съобщаването, и от лице с правен интерес от оспорването.

Разгледана по същество, жалбата е неоснователна.

Съгласно чл.172, ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл.171, т.1, 2, 2а, 4, т.5, буква "а", т.6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.

Заповедта е издадена от компетентен орган – началник на сектор в РУ - Кърджали към ОДМВР – Кърджали, надлежно упълномощен със Заповед №292з-2/01.01.2022 г. на директора на ОДМВР - Кърджали.

Според разпоредбата на чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП(Изм. - ДВ, бр. 2 от 2018 г.), въз основа на която е наложена процесната ПАМ, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка: прекратяване на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно средство без да е правоспособен водач, не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него МПС, или след като е лишен от право да управлява МПС по съдебен или административен ред, или свидетелството му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от НПК, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.

Според посочената като нарушена разпоредба на чл. 150 от ЗДвП, всяко пътно превозно средство, което участва в движението по пътищата, отворени за обществено ползване, трябва да се управлява от правоспособен водач.

В случая, оспорената ПАМ е била наложена за това, че на 22.06.2023 г., жалбоподателят е управлявал собственото си МПС със стар тип *** свидетелство за управление на МПС, с изтекъл срок на валидност. Респ., прието е, че лицето управлява МПС, без да е правоспособен водач на територията на РБългария.

Установи се от обсъдените по-горе доказателства, че притежаваното от жалбоподателя свидетелство за управление на МПС е издадено преди 01.01.2016 г., и е от т.нар. „стар тип *** СУМПС“, валидни до 31.12.2022 г. Т.е, към 22.06.2023 г. - датата на установяване на нарушението и издаване на оспорената заповед, СУМПС е било с изтекъл срок на валидност. Последното не се опровергава и от представената справка №***, издадена от Генералното консулство *** в ***, тъй като документът е без посочена  дата на издаване, поради което не може да се установи и датата, на която е удостоверена валидността на  СУМПС  серия AF №***. Още повече, че и  според приложената Нота № 2-2021/ 20108158-Sofia BE/ 32313287/ 08.08.2021 г. на Посолството на *** в София, срокът на валидност на стария тип *** СУМПС, е до 31.12.2022 г., без да са предвидени изключения, касаещи този краен срок. 

Според § 1, т. 2, б. "ж" от ДР на Закон за българските лични документи, личен документ с изтекъл срок на валидност е нередовен. В тази връзка, изискването за  "съответно свидетелство" за управление на МПС предполага то да е валидно, както с оглед на категорията МПС, управлявано от водача, така и с оглед срока на неговата валидност. Трайна е съдебната практика, че управлението на моторно превозно средство със СУМПС, с изтекъл срок на валидност, е равнозначно на липса на свидетелство за правоуправление и съответно на документ, удостоверяващ правоспособността за управление, като качество на водача на МПС.

Предвид горното, съдът счита, че в случая са били налице предпоставките на чл.171, т.2а, б.„а“ ЗДвП, за налагане на ПАМ, тъй като  управлението на МПС със СУМПС с изтекъл срок на валидност се приравнява на управление на МПС без съответното свидетелство за управление на МПС, което да удостовери и правоспособността за управление на МПС. Последното налага незабавно предприемане на една от мерките по чл.171 от ЗДвП, свързани с безопасността на движението по пътищата.

Не се установиха и сочените в жалбата съществени нарушения на административнопроизводствените правила. Заповедта съдържа необходимите реквизити по чл.59, ал.2 АПК,  в т.ч. и надлежни правни и фактически основания за издаването й, като в случая безспорно се установиха относимите към спора обстоятелства - управление на МПС със свидетелство за управление на МПС, с изтекъл срок на валидност, което не удостоверява правоспособността на водача.

С оглед значимостта на засегнатите обществени отношения – безопасността на участниците в пътното движение, както и че наложената принудителна административна мярка е към минималния срок, предвиден в закона, съдът намира, че последната е съобразена и с целта на приложимия закон – осигуряване безопасността на движението по пътищата, както и с принципа за съразмерност по чл. 6 от АПК.

По изложените съображения съдът намира, че обжалваната заповед  е законосъобразна, а подадената срещу нея жалба следва да се отхвърли, като неоснователна.

При този изход на спора, предвид направеното искане и на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК, вр. с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, жалбоподателят следва да заплати на ответника и юрисконсултско възнаграждение в размер на 100 лв.    

Ето защо и на основание чл. 172, ал. 2, от АПК, Административен съд – Кърджали

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на Б.К.-гражданин на ***, роден на *** г. в ***, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка23-1947-000154/22.06.2023 г., издадена от началник сектор към ОД на МВР-Кърджали, РУ-Кърджали.

ОСЪЖДА Б.К. - гражданин на ***, роден на *** г. в *** с лична карта***, да заплати на ОДМВР – Кърджали, разноски по делото в размер на 100 лева.

Решението, на основание чл. 172, ал.5 от ЗДвП, не подлежи на обжалване.

            

                                            

                                           СЪДИЯ: