Р Е
Ш Е Н И Е
№
гр. Кърджали, 18.08.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд - Кърджали в открито заседание
на петнадесети септември през две хиляди двадесет
и трета година в състав:
СЪДИЯ:
АЙГЮЛ ШЕФКИ
при секретаря Павлина Петрова като разгледа докладваното от съдия Шефки адм.
дело
№ 242/2023 г. по описа на КАС, и за да
се произнесе, взе предвид следното:
Производството
е по реда на чл.145 и сл. от АПК, във вр. с чл.172, ал.5 ЗДвП.
Делото е образувано по жалба от Б.К.-гражданин на ***, роден на *** г. в ***,
подадена чрез пълномощник, срещу Заповед за прилагане
на принудителна административна
мярка №23-1947-000154/22.06.2023 г., издадена от
началник сектор към ОД на МВР-Кърджали,
РУ-Кърджали.
Жалбоподателят
намира оспорения акт за незаконосъобразен, като издаден при съществено нарушение
на административнопроизводствените правила, в противоречие
с материалния закон и с неговата цел. Твърди, че не е извършил вмененото му нарушение
на Закона за движението по пътищата /ЗДвП/, тъй като на 26.06.2023 г. е управлявал
собственото си МПС, като правоспособен водач, който притежава валидно свидетелство
за управление на МПС, издадено от ***. Счита, че горното се установява от представената
справка №*** от Генералното
консулство *** в ***, според която СУМПС серия AF №***, издадено на 17.09.2009 г., е валиден документ. Сочи,
че *** е страна по Конвенцията за движението по пътищата и съгласно предвиденото
в чл.161 от ЗДвП, свидетелство за управление на МПС, издадено от полицейските власти
на *** е валидно и на територията на РБългария. Твърди и съществено нарушение на административнопроизводствените правила при издаването заповедта,
тъй като в същата липсва индивидуализация и конкретизация на извършеното административно
нарушение. Иска отмяна
на обжалваната заповед и претендира направените по делото разноски. В писмено становище,
подадено от пълномощник, поддържа подадената жалба.
Ответникът
– Началник сектор към ОД
на МВР-Кърджали, РУ-Кърджали, лично и в писмено
становище, представено от
пълномощник, намира жалбата за
неоснователна.
Счита, че заповедта
е издадена от компетентен орган, въз основа на
надлежно съставен акт за установяване на административно нарушение. Сочи,
че представеното от водача СУМПС, не отговаря
на всички изисквания на приложение №6 към относимата Конвенция
за движението по пътищата, както и че не е изпълнено
изискването на чл.161,
т.3 от ЗДвП, документът да
бъде придружен с легализиран превод на български език. Счита също, че е налице хипотезата на чл.171, т.2а,
б.а от ЗДвП, обуславяща прилагане на посочената
в нея ПАМ. Претендира юрисконсултско възнаграждение. Прави
възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение,
заплатено от жалбоподателя.
Съдът,
като взе предвид доказателствата по делото, приема за установено следното:
С оспорената
заповед на жалбоподателя Б.К. е наложена принудителна
административна мярка „прекратяване на регистрацията на ППС“
за срок от 6 месеца и са отнети 2 бр. регистрационни табели №***, както и СРМПС ***, издадено в ***, за нарушение на чл.150 от ЗДвП, изразяващо се в това, че на 22.06.2023 г., около *** ч., в ***, е управлявал личния си
лек автомобил с рег. №***, без
да е правоспособен водач. Посочено е, че представеното от водача свидетелство за
управление на МПС №***, издадено от ***, било от стар тип и валидно до 31.12.2022 г.
На 22.06.2023 г., срещу
Б.К. е съставен Акт за установяване на административно
нарушение серия АД, бл.№
81047/22.06.2023 г., за това, че на 22.06.2023
г., около *** ч., в *** на ***, управлява личния си лек автомобил с рег. №***, със стар тип СУМПС, издадено от ***, валидно до
31.12.2022 г. Прието е, че лицето управлява МПС, без да е правоспособен водач на
територията на РБългария, в нарушение на чл.150 от ЗДвП. За горното деяние е издадено и НП №
23-1947-000332/22.06.2023 г., с което, на основание чл.177, ал.1, т.2 ЗДвП, на водача
е наложена глоба в размер на 100 лв.
По делото
е представено *** СУМПС AF №***,
издадено на 17.09.2009 г., на името на жалбоподателя Б.К.. Според справка №*** на Генералното
консулство *** в ***, без отбелязана дата на издаване на документа, СУМПС серия
AF №***,
издадено на 17.09.2009 г., е валиден документ.
По
делото е приложена и Нота № 2-2021/ 20108158-Sofia
BE/ 32313287/
08.08.2021 г. на Посолството на *** в София, видно от
която, от 01.01.2016 г. в *** са в сила нов вид свидетелства
за управление на МПС, като срокът на валидност на стария тип *** СУ МПС, е удължен
до 31.12.2022 г.
С
писмо рег. № 3286р-7052/ 12.02.2021 г. на директора на ГДНП, горната нота е изпратена
до знанието на директорите на СДВР и ОДМВР, ведно с Писмо с рег. № 3286р-19723/
25.05.2016 г. на ГДНП до директорите на СДВР и ОДМВР, с приложени образци на новите свидетелства за
управление на МПС, издавани в ***.
С оглед
установеното от фактическа страна, след преценка на допустимостта на жалбата, и
след като извърши проверка на обжалвания акт по
чл. 168, ал. 1 от АПК, съдът прави следните правни изводи:
Жалбата
е процесуално допустима, като подадена в рамките на установения от закона 14-дневен
срок от съобщаването, и от лице с правен интерес от оспорването.
Разгледана
по същество, жалбата е неоснователна.
Съгласно
чл.172, ал.1 от ЗДвП, принудителните административни мерки по чл.171, т.1, 2, 2а,
4, т.5, буква "а", т.6 и 7 се прилагат с мотивирана заповед от ръководителите
на службите за контрол по този закон, съобразно тяхната компетентност или от оправомощени от тях длъжностни лица.
Заповедта
е издадена от компетентен орган – началник на сектор в РУ - Кърджали към ОДМВР –
Кърджали, надлежно упълномощен със Заповед №292з-2/01.01.2022
г. на директора на ОДМВР - Кърджали.
Според разпоредбата на чл.171, т.2а, б.“а“ от ЗДвП(Изм. - ДВ,
бр. 2 от 2018 г.), въз основа на която е наложена процесната
ПАМ, за осигуряване на безопасността на движението по пътищата и за преустановяване
на административните нарушения се прилага принудителна административна мярка: прекратяване
на регистрацията на пътно превозно средство на собственик, който управлява моторно превозно
средство без да е правоспособен водач,
не притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада
управляваното от него МПС, или след като
е лишен от право да управлява МПС по съдебен или административен ред, или свидетелството
му за управление е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на
чл. 69а от НПК, както и на собственик, чието моторно превозно средство е управлявано
от лице, за което са налице тези обстоятелства – за срок от 6 месеца до една година.
Според
посочената като нарушена разпоредба на чл. 150 от ЗДвП,
всяко пътно превозно средство, което участва в движението
по пътищата, отворени за обществено ползване,
трябва да се управлява
от правоспособен водач.
В случая,
оспорената ПАМ
е била наложена за това, че на 22.06.2023 г., жалбоподателят е управлявал собственото си МПС
със стар тип ***
свидетелство
за управление на МПС, с изтекъл срок на валидност. Респ., прието е, че лицето управлява МПС, без да е правоспособен
водач на територията на РБългария.
Установи
се от обсъдените по-горе доказателства, че притежаваното от жалбоподателя свидетелство
за управление на МПС е издадено преди 01.01.2016 г., и
е от т.нар. „стар тип *** СУМПС“, валидни до 31.12.2022 г. Т.е, към 22.06.2023 г.
- датата на установяване на нарушението и издаване на оспорената заповед, СУМПС
е било с изтекъл срок на валидност. Последното не се опровергава и от представената
справка №***,
издадена от Генералното консулство *** в ***, тъй като документът е без посочена дата на издаване, поради което не може да се установи
и датата, на която е удостоверена валидността на СУМПС серия AF №***.
Още повече, че и според приложената Нота
№ 2-2021/ 20108158-Sofia BE/
32313287/ 08.08.2021 г. на Посолството на *** в София,
срокът на валидност на стария тип *** СУМПС, е до 31.12.2022 г., без да са предвидени
изключения, касаещи този краен срок.
Според
§ 1, т. 2, б. "ж" от ДР на Закон за българските лични документи, личен
документ с изтекъл срок на валидност е нередовен. В тази връзка, изискването за "съответно свидетелство" за управление
на МПС предполага то да е валидно, както с оглед на категорията МПС, управлявано
от водача, така и с оглед срока на неговата валидност. Трайна е съдебната практика,
че управлението на моторно превозно средство със СУМПС, с изтекъл срок на валидност, е равнозначно на липса на свидетелство
за правоуправление и съответно на документ, удостоверяващ правоспособността за управление,
като качество на водача на МПС.
Предвид горното, съдът счита, че в случая са били налице предпоставките на чл.171, т.2а, б.„а“ ЗДвП, за налагане на ПАМ, тъй като управлението на МПС със СУМПС с изтекъл срок на
валидност се приравнява на управление на МПС без съответното свидетелство за управление
на МПС, което да удостовери и правоспособността за управление на МПС. Последното
налага незабавно предприемане на една от мерките по чл.171 от ЗДвП, свързани с безопасността на движението
по пътищата.
Не се
установиха и сочените в жалбата съществени нарушения на административнопроизводствените
правила. Заповедта съдържа необходимите реквизити по чл.59, ал.2 АПК, в т.ч. и надлежни правни и фактически основания
за издаването й, като в случая безспорно се установиха относимите
към спора обстоятелства - управление на МПС със свидетелство за управление на МПС, с изтекъл срок на валидност,
което не удостоверява правоспособността на водача.
С оглед
значимостта на засегнатите обществени отношения – безопасността на участниците в
пътното движение, както и че наложената принудителна административна мярка е към
минималния срок, предвиден в закона, съдът намира, че последната е съобразена и
с целта на приложимия закон – осигуряване безопасността на движението по пътищата,
както и с принципа за съразмерност по чл. 6 от АПК.
По изложените
съображения съдът намира, че обжалваната заповед е законосъобразна, а подадената срещу нея жалба
следва да се отхвърли, като неоснователна.
При
този изход на спора, предвид направеното искане и на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК, вр. с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната
помощ, жалбоподателят следва да заплати на ответника и юрисконсултско
възнаграждение в размер на 100 лв.
Ето
защо и на основание чл. 172, ал. 2, от АПК, Административен съд – Кърджали
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на Б.К.-гражданин на
***, роден на
*** г. в ***, срещу Заповед за прилагане на принудителна административна мярка №23-1947-000154/22.06.2023
г., издадена от началник сектор към ОД на МВР-Кърджали, РУ-Кърджали.
ОСЪЖДА Б.К. - гражданин на ***, роден на *** г. в *** с лична карта № ***, да заплати
на ОДМВР – Кърджали, разноски по делото в размер на
100 лева.
Решението,
на основание чл. 172, ал.5 от ЗДвП, не подлежи на обжалване.
СЪДИЯ: