АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – ВИДИН |
||||||||||
ОПРЕДЕЛЕНИЕ № 70-РЗ |
||||||||||
Гр. Видин,
16.02.2022 г. |
||||||||||
В ИМЕТО НА НАРОДА |
||||||||||
Административен съд – Видин, |
II
административен състав |
|||||||||
в закрито заседание на |
шестнадесети февруари |
|||||||||
през две хиляди двадесет и втора година в състав: |
||||||||||
Председател: |
Антония Генадиева |
|||||||||
Членове: |
Николай Витков Борис Борисов |
|||||||||
при секретаря |
|
и в присъствието |
||||||||
на прокурора |
|
като разгледа докладваното |
||||||||
от съдия |
Николай Витков |
|
||||||||
частно адм. дело № |
39 |
по описа за |
2022 |
година |
||||||
и
за да се произнесе, съобрази следното: |
||||||||||
Делото е образувано по жалба
на областен управител на област Видин против разпореждане за допускане на
предварително изпълнение на решение № 184, взето с протокол № 14/30.12.2021 г.
на общински съвет Видин, като се иска да бъде спряно допуснатото предварително
изпълнение на решението, да бъде отменено разпореждането за допускане на
предварително изпълнение, като бъде разпоредено възстановяване на положението,
съществувало преди изпълнението. Претендират се разноски за юрисконсултско
възнаграждение.
По жалбата е постановено
определение № 2-РЗ/07.01.2022 г. по адм. дело № 3/2022 г. по описа на
Административен съд Видин, което е атакувано и обявено за нищожно с определение
№ 1323/11.02.2022 г. по адм. дело № 1085/2022 г. по описа на ВАС, като делото е
върнато за ново разглеждане с указания по тълкуване и прилагане на закона.
Съдът намира, че жалбата е
допустима, с оглед спазването на тридневния срок за обжалване от съобщаването й
на оспорващия. Видно от приложеното уведомително писмо рег.№ 2803-9/04.01.2022
г., същото е връчено на областен управител на област Видин на 04.01.2022 г.,
като срокът за оспорване е изтекъл на 07.01.2022 г., когато именно е входена
жалбата в деловодството на Административен съд Видин.
Съгласно разпоредбата на чл.60, ал.1 от АПК в
административния акт се включва разпореждане за предварителното му изпълнение,
когато това се налага, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да
се защитят особено важни държавни или обществени интереси, при опасност, че
може да бъде осуетено или сериозно затруднено изпълнението на акта или ако от
закъснението на изпълнението може да последва значителна или трудно поправима
вреда. Искането за отмяна, за разлика от искането за спиране, поставя в тежест
на административния орган да докаже наличието на едно, няколко или всички от
условията, посочени в чл.60, ал.1 от АПК (докато при искане за спиране
жалбоподателят е този, който следва да докаже, че предварителното изпълнение,
независимо дали е допуснато по силата на закон или с разпореждане на административен
орган, би му причинила значителна или трудно поправима вреда). В настоящия
случай административният орган не е изложил конкретни фактически обстоятелства,
които да обосноват извода, че съществува особено важен обществен интерес, чиято
защита зависи от незабавното изпълнение на процесното решение, респ., че от
закъснението на изпълнението на акта може да възникнат сериозни вреди. В
разглеждания случай предварителното изпълнение на оспорения акт е допуснато от
административния орган, като просто е цитирана разпоредбата на чл.60, ал.1 от АПК, без да са изложени каквито и да било мотиви или обстоятелства,
обосноваващи прилагането й, с изключение на твърде общото твърдение „с оглед
защита на особено важни обществени отношения – осигуряване на нормалното
финансиране на община Видин и учрежденията на бюджетна издръжка”. Не са представени
никакви доказателства относно наличието на конкретен обществен интерес или за
настъпването на конкретни вреди, респ. за наличието на което и да било от
условията за допускане на предварително изпълнение, посочени в разпоредбата на
чл.60, ал.1 от АПК.
Необходимостта от допускане на
предварително изпълнение следва да се прецени във всеки отделен случай, като се
постави в зависимост от обстоятелствата, които го характеризират конкретно,
точно и ясно.
С оглед на изложеното съдът
счита, че жалбата е основателна и следва да се отмени оспореното решението в
частта, с която с разпореждане е допуснато предварително изпълнение, на
основание чл.60, ал.1 от АПК.
С оглед изхода на
производството и своевременно направеното искане следва да се присъдят разноски
за процесуално представителство на жалбоподателя, определени съобразно чл.37 от Закона за
правната помощ, във връзка с чл.78, ал.8 от ГПК. На основание чл.24 от
Наредбата за заплащане на правната помощ на оспорващия следва да бъдат
присъдени разноски за юрисконсултско възнаграждение в минималния размер от 100.00
лева.
Воден от горните мотиви,
съдът
О П Р Е Д Е Л И:
ОТМЕНЯ разпореждане за
допускане на предварително изпълнение на решение № 184, взето с протокол №
14/30.12.2021 г. на ОбС-Видин, като ЗАДЪЛЖАВА общински съвет Видин да
възстанови положението, съществувало преди изпълнението.
ОСЪЖДА община Видин да
заплати от бюджета си на областен управител на област Видин направените в
производството по делото съдебни разноски в размер на 100.00 (сто) лева, за
процесуално представителство.
Определението подлежи на
обжалване с частна жалба в седем дневен срок от съобщаването му на страните
пред Върховния Административен съд.
Препис от определението да
се изпрати на страните.
Председател: Членове: 1.
2.