Решение по дело №398/2023 на Административен съд - Ловеч

Номер на акта: 373
Дата: 21 февруари 2024 г.
Съдия: Даниела Недкова Радева
Дело: 20237130700398
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 31 октомври 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

 

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

гр. Ловеч, 21.02.2024г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД ГР. ЛОВЕЧ, пети състав, в открито съдебно заседание на двадесет и шести януари две хиляди двадесет и четвърта година в състав:

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАНИЕЛА РАДЕВА

при секретаря Татяна Тотева, с участието на прокурора ………….., като разгледа докладваното от съдия Радева адм. дело № 398/2023г., за да се  произнесе, съобрази следното:

Настоящото производство е по реда на чл. 45, ал. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация (ЗМСМА), във вр. с чл. 145 и сл. от АПК.

Образувано е по подадена Жалба от В.В.С. – Областен управител на Област Ловеч срещу Решение № 557/20.09.2023г., взето с Протокол № 72/20.09.2023г. на Общински съвет Луковит. С посоченото решение Общински съвет Луковит дава съгласие 8/9 идеални части от недвижим имот – частна общинска собственост с идентификатор 43058.700.51 по КККР на с. Торос, с площ от 375 кв.м. да бъде предложен за продажба на А.Р.М., приел е за сведение изготвената пазарна оценка в размер на 4030.00 лева, определил е пазарна цена на целия недвижим имот в размер на 1470.60 лева, представляваща 120% от размера на данъчната оценка и е възложил на кмета на Община Луковит да сключи договор за продажба с А.Р.М. за 8/9 идеални части от недвижим имот – частна общинска собственост с идентификатор 43058.700.51 по КККР на с. Торос, с площ от 375 кв. метра.

В жалбата се излага, че посоченото Решение № 557/20.09.2023г., взето с Протокол № 72/20.09.2023г. на Общински съвет Луковит, е върнато със Заповед № РД-07-160/03.10.2023г. на Областния управител на Област Ловеч на Общински съвет Луковит за ново обсъждане поради установена незаконосъобразност и Общински съвет Луковит е следвало да насрочи свое заседание, на което да преразгледа Решение № 557 в срок до 17.10.2023г. на основание чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА, което не е сторил. Предвид това и съгласно разпоредбата на чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА върнатият за ново обсъждане акт може да бъде оспорен пред съответния административен съд от кмета на общината, съответно от областния управител, в 7-дневен срок от изтичане на срока по ал. 7, ако в този срок общинският съвет не се произнесе по него. В жалбата са изложени подробни доводи за незаконосъобразност на оспореното Решение № 557/20.09.2023г., взето с Протокол № 72/20.09.2023г. на Общински съвет Луковит с искане същото да бъде отменено. Претендира се присъждане на юрисконсултско възнаграждение в размер на 240 лева, определено на основание чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ във вр. чл. 37 от Закона за правната помощ и чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. чл. 196 и чл. 144 от АПК.  

В съдебно заседание Областният управител на Област Ловеч, редовно призован, се представлява от главен юрисконсулт Д.С., която поддържа жалбата с подробно посочените в нея аргументи.

Ответната в производството страна - Общински съвет Луковит, редовно призован, не изпраща представител в съдебно заседание. Представено е писмено становище от Общински съвет Луковит, чрез председателя Д.И.Д., в което са изложени аргументи за неоснователност на жалбата и законосъобразност на оспореното Решение № 557/20.09.2023г., взето с Протокол № 72/20.09.2023г. на Общински съвет Луковит. Сочи се, че на основание чл. 41, ал. 1 от ЗОС разпоредителните сделки с имоти или вещни права върху имоти – общинска собственост, се извършват по пазарни цени, но не по-ниски от данъчните им оценки. Предвид това ответната страна счита, че след като определената тръжна цена е в размер на 120% от данъчната оценка, не е налице нарушение на закона. Предвид това е направено искане съдът да отхвърли подадената жалба против Решение № 557/20.09.2023г., взето с Протокол № 72/20.09.2023г. на Общински съвет Луковит.

Съдът е конституирал в качеството на заинтересована страна А.Р.М., която редовно призована, но не се явява и не се представлява в съдебно заседание.

След преценка на събраните по делото доказателства, становищата на страните и след служебна проверка за законосъобразност на оспорения административен акт, съдът приема за установено следното:

С Предложение изх. № 01-2311/05.09.2023г. /л. 12 и 13/ и.д.г.– Кмет на Община Луковит е предложил на Общински съвет Луковит да вземе решение, с което да даде съгласие 8/9 идеални части от недвижим имот – частна общинска собственост с идентификатор 43058.700.51 по КККР на с. Торос, с площ от 375 кв.м., да бъде предложен за продажба на А.Р.М., като приема за сведение изготвената пазарна оценка в размер на 4030.00 лева и определя пазарна цена на целия имот в размер на 1470.60 лева, представляваща 120% от данъчната оценка на имота. Предложението е по повод направено искане за закупуване на имота от А.Р.М. *** със Заявление вх. № 02-3220/14.08.2023 година /л. 14/. Към предложението са приложени Нотариален акт за продажба на недвижим имот № 135 от 09.08.2023г., Нотариален акт за собственост върху недвижим имот въз основа на обстоятелствена проверка № 134 от 09.08.2023г., Скица на поземления имот № 15-945020/01.09.2023г., Удостоверение за данъчна оценка по чл. 264, ал. 1 от ДОПК, както и Експертна оценка от 01.09.2023г., изготвена от Цанко Спасовски – оценител, вписан в Регистъра на независимите оценители.

С Решение № 557/20.09.2023г., взето с Протокол № 72/20.09.2023г. на Общински съвет Луковит в проведено на 20.09.2023г. заседание, Общински съвет Луковит на основание чл. 21, ал. 1, т. 8 от ЗМСМА, чл. 35 и 41 от ЗОС, чл. 36, ал. 1 и ал. 2 и чл. 42, чл. 79 и чл. 91 от НРПУРОИ е взел следното решение:

„1. Дава съгласие 8/9 идеални части от недвижим имот – частна общинска собственост с идентификатор 43058.700.51 по КККР на с. Торос, с площ от 375 кв.м., да бъде предложен за продажба на А.Р.М.;

2. Приема за сведение изготвената пазарна оценка в размер на 4030.00 лева и Определя пазарна цена на целия имот в размер на 1470.60 лева, представляваща 120% от размера на данъчната оценка;

3. Възлага на Кмета на Община Луковит да сключи договор за продажба с А.Р.М. за 8/9 идеални части от недвижим имот – частна общинска собственост с идентификатор 43058.700.51 по КККР на с. Торос, с площ от 375 кв. метра.“

На заседанието на Общински съвет Луковит, проведено на 20.09.2023г., на което е прието оспореното с жалбата Решение № 557/20.09.2023г., взето с Протокол № 72/20.09.2023г. на Общински съвет Луковит, са присъствали 17 общински съветници, от които „ЗА“ са гласували 16, „ПРОТИВ“ – 1 и „ВЪЗДЪРЖАЛИ СЕ“ – 0.

С Писмо изх. № ОБС-201 от 26.09.2023г. в Областна адмниистрация Ловеч е изпратен Протокол № 72 на Общински съвет Луковит от проведено заседание на 20.09.2023 година.

Със Заповед № РД-07-160 от 03.10.2023г. на в.с. – Областен управител на Област Ловеч на основание чл. 32, ал. 2 от Закона за администрацията и чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА е върнато за ново обсъждане в Общински съвет Луковит Решение № 557/20.09.2023г. при съобразяване с мотивите от заповедта, като е посочено, че на основание чл. 45, ал. 6 от ЗМСМА препис от заповедта следва да се изпрати на Председателя на Общински съвет Луковит, както и че с оглед разпоредбата на чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА върнатите за ново обсъждане актове не влизат в сила и се разглеждат от общинския съвет в 14-дневен срок от получаване на заповедта.

Заповедта е получена в Общински съвет Луковит на 03.10.2023 година. До 17.10.2023г. /14-дневен срок от получаването/ Общински съвет Луковит не е насрочил свое заседание, на което да преразгледа Решение № 557/20.09.2023г., взето с Протокол № 72/20.09.2023г. на Общински съвет Луковит.  

Настоящият съдебен състав, след анализ на посочените релевантни за правния спор факти, както и на действащите и приложими за настоящия случай правни норми, прави следните правни изводи:

Съгласно чл. 45, ал. 3 от ЗМСМА актовете на общинския съвет могат да се оспорват пред съответния административен съд. Ал. 4 на същият член гласи, че Областният управител упражнява контрол за законосъобразност на актовете на общинските съвети, освен ако в закон е предвидено друго. Той може да върне незаконосъобразните актове за ново обсъждане в общинския съвет или да ги оспорва пред съответния административен съд. Оспорването спира изпълнението на индивидуалните и на общите административни актове и действието на подзаконовите нормативни актове, освен ако съдът постанови друго. Съгласно чл. 45, ал. 7 от ЗМСМА върнатият за ново обсъждане акт не влиза в сила и се разглежда от общинския съвет в 14-дневен срок от получаването му. Съгласно чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА върнатият за ново обсъждане акт може да бъде оспорен пред съответния административен съд от кмета на общината, съответно от областния управител, в 7-дневен срок от изтичане на срока по ал. 7, ако в този срок общинският съвет не се произнесе по него. От посочените законови разпоредби следва извода, че Областният управител на Област Ловеч има правен интерес от оспорването, налице е непроизнасяне на Общински съвет Луковит по върнатият за ново обсъждане от областният управител акт - Решение № 557/20.09.2023г., взето с Протокол № 72/20.09.2023г. на Общински съвет Луковит. Жалбата е подадена в срока по чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА и съдът приема, че оспорването е процесуално допустимо.

По същество оспорването е основателно.

Съдът счита, че с приемането на Решение № 557/20.09.2023г., взето с Протокол № 72/20.09.2023г. на Общински съвет Луковит, последният е нарушил закона, по-конкретно императивната разпоредба на чл. 41, ал. 2 от ЗОС. Съгласно тази разпоредба разпоредителните сделки с имоти или с вещни права върху имоти - общинска собственост, се извършват по пазарни цени, но не по-ниски от данъчните им оценки. Пазарните цени на имотите се определят от общинския съвет въз основа на пазарни оценки, изготвени от оценители, по реда на чл. 22, ал. 3 от ЗОС, освен ако в закон е предвидено друго. Началните цени при провеждане на търгове или конкурси за разпореждане с имоти или с вещни права върху имоти общинска собственост, не могат да бъдат по-ниски от цените, определени от общинския съвет. Нормата на чл. 36, ал. 1 от Наредба за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество от 29.08.2013г. обвързва разпоредителните сделки с имоти и вещи – частна общинска собственост с определената по реда на чл. 22, ал. 3 от ЗОС пазарна оценка, изготвена от оценител, отговарящ на изискванията на Закона за независимите оценители. Съгласно ал. 2 на чл. 36 от НРПУРОИ Общинският съвет може да определи и по-висока оценка, ако в закон е установено друго, а съгласно ал. 6  Общинският съвет следи и одобрява изготвената пазарна оценка да не бъде по-ниска от данъчната оценка на имота. Тоест както законодателят в разпоредбите на ЗОС, така и местният Общински съвет, са възприели данъчната оценка на един имот за абсолютна минимална величина, под стойностите на която не могат да се извършват разпоредителни сделки.

В конкретният случай определената към месец септември 2023г., във връзка с приемане на Решение № 557/20.09.2023г., взето с Протокол № 72/20.09.2023г. на Общински съвет Луковит, пазарна оценка на недвижим имот – частна общинска собственост с идентификатор 43058.700.51 по КККР на с. Торос, с площ от 375 кв.м.имот, изготвена от оценител, вписан в регистъра на независимите оценители, е в размер на 4030.00 лева. Вместо да предложи за продажба имота на неговата пазарна оценка – 4030.00 лева, неясно по какви критерии и причини, Общински съвет Луковит е взел решение имотът да бъде предложен за продажба на А.Р.М. на цена 1470.60 лева за целия имот, което е значително под определената пазарна цена на имота. Както в ЗОС, така и в приетата от Общински съвет Луковит Наредбата за реда за придобиване, управление и разпореждане с общинско имущество липсват разпоредби, които да дават възможност на общинския съвет да определя продажна цена, по-ниска от определената оценка от независимия оценител.

Разпоредбата на чл. 41, ал. 2 от ЗОС установява императивно изискване самата продажба да се извърши на пазарни цени, без да е предвидена законова възможност общинският съвет да се намесва при определяне на цената, на която следва да се извърши продажбата. Пазарният принцип, въведен от законодателя, се спазва чрез осъществяване на механизма за определяне на пазарната оценка от независим оценител, вписан в Камарата на независимите оценители, придобил правоспособност за оценка на недвижими имоти, съгласно чл. 7 и чл. 8 от Закона за независимите оценители. Този механизъм е изрично уреден с нормата на чл. 22, ал. 3 от ЗОС. Не съществува законова възможност общинският съвет по своя воля да редуцира пазарната оценка, определена по реда на чл. 22, ал. 3 от ЗОС, независимо че цената не е определена в по-нисък размер от данъчната оценка. Законът за общинската собственост установява единен принцип на определяне на пазарните цени на имотите по сделки, страна по които е общината - било когато се отчуждават в полза на общината частните имоти на физическите и юридическите лица, било когато общината продава свои имоти на физически и юридически лица. Всяко едно отклонение от този принцип поставя неоснователно определена група физически и юридически лица в по-благоприятно положение при придобиване на собственост върху общински имоти, което не само не намира опора в закона, но и нарушава изискването общинският съвет да управлява и да се разпорежда с общинското имущество в интерес на общината. Този въведен пазарен принцип задължава Общинския съвет да дава разрешение за продажба на общински имоти, само когато е налице доказан интерес за общината. Обстоятелството, че е подаденото заявление от кандидат, който желае да закупи определен имот, не води до задължението имотът да бъде продаден. 

                 Предвид изложеното съдът намира, че оспореното в настоящото производство Решение № 557/20.09.2023г., взето с Протокол № 72/20.09.2023г. на Общински съвет Луковит, е незаконосъобразно и като такова то следва да бъде отменено.

             С оглед изхода на спора съдът намира претенцията на главен юрисконсулт Д.С. за присъждане на юрисконсултско възнаграждение за основателна, но не в искания размер от 240 лева. Ще следва да бъде осъдена ответната страна да заплати в полза на оспорващата страна разноски за юрисконсулско възнаграждение, дължимо на основание чл. 78, ал. 8 от ГПК в размер, определен по чл. 37 от Закона за правната помощ във вр. чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, приета с ПМС № 4 от 06.01.2006г. в размер на 100.00 лева.

Предвид изложеното и на основание чл. 172, ал. 2, пр. 2 от АПК във вр. чл. 144 от АПК във вр. чл. 78, ал. 8 от ГПК във вр. чл. 37 от ЗПП във чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ, съдът

 

     Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ като незаконосъобразно Решение № 557/20.09.2023г., взето с Протокол № 72/20.09.2023г. на Общински съвет Луковит, по направеното оспорване от Областен управител на Област Ловеч.

   ОСЪЖДА Общински съвет Луковит с адрес: гр. Луковит, обл. Ловеч, ул. „Възраждане“ № 73, представляван от председателя Д.И.Д., да заплати на Областен управител на Област Ловеч, с адрес: гр. Ловеч, ул. „Търговска“ № 43, сумата 100.00 – сто лева – юрисконсултско възнаграждение.

   Решението може да бъде обжалвано чрез Административен съд гр. Ловеч пред Върховния административен съд на Република България, в четиринадесетдневен срок от съобщението до страните, че е изготвено.

   Препис от решението да се изпрати на страните по делото.

 

                       АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: