Р Е Ш
Е Н И Е
№ 222
гр.***, 20.02.2020г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
***КИ
РАЙОНЕН СЪД, 46–ти наказателен състав, в публично заседание на шести
февруари две хиляди и двадесета година в състав:
РАЙОНЕН СЪДИЯ: МАРТИН БАЕВ
при участието
на секретаря ***, като разгледа НАХД № 5518 по описа на БРС за 2019г., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е образувано по
жалба на ЕТ „***.“, с ЕИК ***, със седалище и адрес на управление: гр.***,
ж.к.“***“, бл. 40, вх. 1, ет.1, против Наказателно постановление №
434401-F447362/09.04.2019г., издадено от Началник отдел „Оперативни дейности“ в
ТД на НАП–***, с което на жалбоподателя за нарушение на чл.39, ал.1 от Наредба
№ Н-18/13.12.06г. на МФ, вр. чл.118, ал.4 от Закона за данъка добавена стойност
(ЗДДС), на основание чл.185, ал. 2, изр. второ, вр. чл. 185, ал.1 ЗДДС е
наложена имуществена санкция в размер на 500 (петстотин) лева.
Като цяло с жалбата не се оспорва фактическата обстановка,
но се пледира за приложение на чл. 28 ЗАНН, което се обвързва с влошеното
здравословно състояние на търговеца, ниските доходи и липсата на предишни
нарушения.
В провелото се пред настоящата съдебна инстанция съдебно
заседание жалбоподателят, редовно уведомен, се явява, като поддържа жалбата.
Процесуалният представител на административнонаказващия
орган ТД на НАП–***- юрк. Стоилова, оспорва жалбата като неоснователна и моли
съда да постанови решение, с което да потвърди обжалваното постановление като
правилно и законосъобразно. Развива подробни доводи в защита на тезата си, като
пледира за присъждане на разноски.
Съдът приема, че жалбата е подадена в рамките на
седемдневния срок за обжалване по чл.59, ал.2 ЗАНН, доколкото видно от
отбелязването върху самото НП същото е било връчено на жалбоподателя на 28.10.2019г.,
а жалбата е депозирана на 31.10.2019 г. Жалбата е подадена от легитимирано да
обжалва лице срещу подлежащ на обжалване акт, поради което следва да се приеме,
че същата се явява процесуално допустима.
Разгледана по същество жалбата е основателна
по следните съображения:
На 07.11.2018г., в
11,55 часа била извършена проверка по спазване на данъчното законодателство на
обект книжарница, находящ се в гр.***, ж.к. „***“, бл. 40, вх. 1, стопанисван
от жалбоподателя. За самата проверка бил съставен протокол №
0264600/07.11.2018г. При проверката било констатирано, че в книгата за дневни
финансови отчети за 2018 година, която била съхранявана в обекта, за дата 05.11.2018г.
жалбоподателят не изпълнил задължението си да отпечата пълен дневен финансов
отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден, през който в
устройството са регистрирани продажби. На 05.11.2018 г. жалбоподателят е
осъществявал търговска дейност посредством реализиране на продажби, който факт
е удостоверен с изисканата контролна лента. От същата се установява, че е бил
разпечатан отчет няколко дни по-късно - на 07.11.2018г. (л.47) Във връзка с
направените констатации бил съставен АУАН № F447362/23.11.2018г. за извършено
нарушение по чл.118, ал.4 от ЗДДС, във връзка с чл.39, ал.1 от Наредба №
Н-18/13.12.2006г. на МФ. В законовия срок постъпило възражение, в което се
излагат доводи за маловажност на случая.
Като е взел предвид акта и
събраните в преписката писмени доказателства административнонаказващият орган
издал атакуваното наказателно постановление. В него при идентичност на
фактическата обстановка, при правна квалификация на допуснато нарушение по
чл.118, ал.4 от ЗДДС, във връзка с чл.39, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.2006г.
на МФ и на основание чл.185, ал. 2, изр. второ, вр. чл. 185, ал.1 ЗДДС е
наложена имуществена санкция в размер на 500 лева.
Изложената фактическа обстановка съдът прие за установена
въз основа на събраните по делото доказателства, обективирани в гласните и в
писмените доказателствени средства, които са непротиворечиви и допълващи се. По
делото не се събра доказателствен материал, който да поставя под съмнение така
установените факти. На практика, жалбоподателят също не спори по отношение на
установеното, като доводите в жалбата касаят неговата правна оценка.
При така установената фактическа
обстановка съдът достигна до следните правни изводи:
Обжалваното наказателно постановление е
издадено от компетентен орган (оправомощен да издава НП по силата на т. 1.1.,
буква "г" от заповед № ЗЦУ - ОПР - 17/17.05.2018г. на изпълнителния
директор на НАП) в срока по чл. 34, ал. 3 ЗАНН. При издаване на АУАН и
наказателното постановление са спазени императивните разпоредби на чл. 42 и чл.
57 от ЗАНН.
Настоящият състав като инстанция по същество
след извършена проверка за законност, намира следното:
Според чл. 39, ал. 1 от Наредба № Н-18 от
13.12.2006г. за регистриране и отчитане на продажби в търговските обекти чрез
фискални устройства (в приложимата редакцията
към датата на нарушението) лицето по чл. 3 отпечатва пълен дневен финансов
отчет с нулиране и запис във фискалната памет за всеки ден, през който в
устройството са регистрирани продажби. В Приложение № 1 към цитираната наредба
(в същата редакция), т.
За извършеното нарушение наказващият орган е
наложил на търговеца санкция в размер на 500 лв., позовавайки се на изричното
препращане от чл. 185, ал. 2, изр. 2 от ЗДДС към чл. 185, ал. 1 ЗДДС.
Осъществяването на нарушението по никакъв начин не е довело до укриване на
приходи, тъй като в паметта на фискалното устройство са намерили отражение
извършените в търговския обект продажби на стоки за съответния ден. След като
са регистрирани в паметта на ФУ данните за всяка продажба са предадени и на НАП
по дистанционен път (арг. от чл. 25, ал. 4 от Наредбата). Налага се извод, че
чрез извършеното нарушение по никакъв начин не са укрити приходи, тъй като
данните за приходите на търговеца са получени в съответните компетентни звена
на агенцията по приходите.
Настоящият състав счита обаче, че в
конкретната хипотеза следва да намери приложение разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН, тъй като е налице маловажност на случая. При определяне на маловажните
случаи при административните нарушения съгласно ТР № 1 от 12.12.2007г. на ВКС
по н. д. № 1/2007г., ОСНК следва да се съобрази чл. 93, т.9 от НК, съгласно
която разпоредба маловажен случай е този, при който извършеното престъпление с
оглед на липсата или незначителността на вредните последици или с оглед на
други смекчаващи обстоятелства, представлява по-ниска степен на обществена
опасност в сравнение с обикновените случаи на престъпление от съответния вид. В
случая са налице обстоятелства, които да характеризират процесното нарушение
като такова с по-ниска степен на обществена опасност от останалите нарушения от
същия вид. Видно от приложения КЛЕН, жалбоподателят действително на няколко дни
е издавал отчета, като всички продажби така или иначе са били отчитани през това
време. Освен това се касае за ниска стойност на продажбите за съответния ден.
Търговският обект е малка книжарница с много ниски обороти. Липсват данни за
предходни нарушения, като наличието на няколко издадени наказателни
постановления не може да бъде отчетено, доколкото следва да бъде прилагане
презумпцията за невиновност до влизането в сила на съответния акт, с който се
налага наказание. Не може да се подмине и обстоятелството, че едноличният
търговец е с влошено здравословно състояние, като с Експертно решение на ЕЛК от
22.01.2019г. му е присъдена 50 % ТНР. Макар че става дума за имуществена
санкция, доколкото ЕТ и физическото лице на практика са един и същи правен
субект, то наложената санкция неминуемо ще рефлектира в имуществената сфера на
физическото лице, което по мнение на съда и с оглед данните за здравословното
му състояние и реализирани доходи – по никакъв начин не би постигнало целите на
закона, а по-скоро би се явило необоснована репресия.
Предвид всички тези обстоятелства, съдът
намира, че се касае за хипотеза, при която следва да бъде приложен чл. 28 от ЗАНН. Като не е сторил това, административнонаказващият орган е издал
незаконосъобразно постановление, което следва да се отмени.
На последно
място съдът следва да подчертае и нещо друго – новата редакция на чл. 39, ал. 1
от Наредба Н-18 гласи, че лицата по чл. 3, използващи ФУ и ИАСУТД, нямат задължение да отпечатват дневен
финансов отчет. Същевременно в разпоредбата на § 21, ал. 2 от ПЗР към Наредбата
за изменение и допълнение на Наредба № Н-18 от 2006 г. е регламентирано, че до
привеждане на въведените в експлоатация ФУ в съответствие с изискванията на чл.
39, ал. 1, но не по-късно от 31 юли
2020 г., лицето по чл. 3 е задължено да отпечатва дневен финансов отчет
с нулиране и запис във фискалната памет и в КЛЕН за всеки ден (за всеки 24
часа), през които в устройството са регистрирани продажби/сторно или служебно
въведени операции. Това води до извода, че отпадането на задължението за
отпечатване на дневен финансов отчет е поставено под условие – до привеждане на
ФУ в съответствие с норма на чл. 39, ал. 1 в новата редакция, но не по-късно от
31.07.2020 г. Действително към настоящия момент не е настъпила нито датата
31.07.2020г. (когато изобщо няма да съществува административно нарушение, свързано
с неотпечатване на дневен финансов отчет), нито е доказано, че ФУ в
проверявания обект е въведено в указаното съответствие, но законодателната
промяна е показателна за отношението на законодателя към този вид деяния.
Към момента е
настъпила законодателна промяна и в разпоредбата на чл. 63, ал.3 ЗАНН (нова -
ДВ, бр. 94 от 2019 г.), съгласно която - в производството по обжалване на НП
въззивният съд може да присъжда разноски на страните. Уредбата препраща към чл.
143 АПК, който пък от своя страна препраща към чл. 77 и чл. 81 ГПК,
регламентиращи, че съдът дължи произнася по възлагане на разноските, само ако
съответната страна е направила искане за присъждането им. В конкретния случай,
само АНО е направил искане за присъждане на разноски, което с оглед изхода на
правния спор, се явява неоснователно. Жалбоподателят не е поискал да му се
присъдят сторените разноски, поради което и съдът не може служебно да се
произнесе по тях.
Така мотивиран, на основание чл.63,
ал.1, предл. 3 ЗАНН, ***кият районен съд
Р Е
Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 434401-F447362/09.04.2019г., издадено от
Началник отдел „Оперативни дейности“ в ТД на НАП–***, с което на ЕТ „***.“, с
ЕИК *** за нарушение на чл.39, ал.1 от Наредба № Н-18/13.12.06г. на МФ, вр.
чл.118, ал.4 от Закона за данъка добавена стойност и на основание чл.185, ал.
2, изр. второ, вр. чл. 185, ал.1 ЗДДС е наложена имуществена санкция в размер
на 500 (петстотин) лева.
РЕШЕНИЕТО
подлежи на обжалване с касационна жалба пред Административен съд – гр.*** в 14
- дневен срок от съобщаването му на страните.
ПРЕПИС от решението да се изпрати н страните на посочените по делото адреси.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: М.
Баев
Вярно с оригинала: М.Р.