Решение по дело №616/2019 на Районен съд - Добрич

Номер на акта: 261
Дата: 3 юли 2019 г. (в сила от 6 ноември 2019 г.)
Съдия: Ромео Симеонов
Дело: 20193230200616
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 16 май 2019 г.

Съдържание на акта Свали акта

                                            Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

                                                                № ______

 

 

 

                                         гр.Добрич 03.07. 2019г.

 

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

 

 

ДОБРИЧКИ РАЙОНЕН СЪД, Наказателно отделение, XVII-ти състав, в публично заседание, проведено на 21.06.2019г., в състав:

 

 

                                                 ПРЕДСЕДАТЕЛРОМЕО СИМЕОНОВ

 

 

 и при участието на секретаря Румяна Иванова, след като разгледа докладваното от съдията АНД  № 616 по описа на ДРС за 2019г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.59 и сл. от ЗАНН.

Образувано е по жалба на В.А.Д. с ЕГН ********** и съдебен адрес *** срещу Наказателно постановление(НП) № 19-0851-000266 от 11.03.2019г., издадено от К.В.В.на длъжност Началник група към Областна дирекция(ОД) на МВР-Добрич сектор Пътна полиция, упълномощен с МЗ-№ 8121з-515/14.05.2018г., въз основа на Акт за съставяне на административно нарушение(АУАН) бланков  № 266 от 18.02.2019г., с което НП на жалбоподателя се налага административно наказание за  Административно нарушение  на чл.6 т.1  и на осн. чл.177 ал.3 т.2 от Закон за движение по пътищата(ЗДвП)-административно наказание „глоба“, в размер на 500 /петстотин/лв.

В жалбата,подадена от жалбоподателя, бланкетно  се посочва, че са налице особено съществени нарушения на материалния и процесуалния закон,поставените пътни знаци не са съгласувани с АПИ,камерата,с която е заснето нарушението не отговаря на изискванията на ЗДвП.  

В съд. заседание жалбоподателят  се явява лично, подържа изложеното в жалбата,оспорва установената фактическа обстановка и моли съдът да отмени изцяло атакуваното НП..

Въззиваемата страна Сектор „ПП” ОД на МВР Добрич не се представлява и не взима отношение по жалбата.

В хода на производството, съдът събра следния доказателствен материал : писмо с вх. рег. № 9678/16.05.2019г.; НП № 19-0851-000266/11.03.2019г.; АУАН 266/18.02.2019г. бл. № 0699739; писмо с рег. № 851р-228/15.01.2019г.; копие на писмо с рег. № 851000-349/09.01.2019г. ведно с данни от търговския регистър и снимков материал; декларация; писмо с рег. № 851р-739/19.02.2019г.; жалба с рег. № 851000-5172/30.04.2019г.; ведно със снимков материал; копие на възражение с рег. № 851000-2785/08.03.2019г.; справка картон на водача; приемо-предавателен протокол; пощенски плик с рег. № 851000-5271;5272; писмо с вх. рег. № 11110/03.06.2019. ведно с технически данни на влекач;  квитанция с баркод 4027910; пощенски плик с УРИ 819000-27145;27147; писмо с вх. рег. № 11896/13.06.2019г. ведно с проект организация на движението на тежкотоварни автомобили с. С., ведно със скица заверено копие, заверено копие на протокол № 7 от 28.11.2016г. и заповед № 1718/09.12.2016г.; протокол от 05.06.2018г. заверено копие и пощенски плик от 11.06.2019г.;,разпити на свидетеля М.И.  В.-актосъставител, Г.Л.Д. -свидетел при съставяне на АУАН,М.Г.Х.-***.,разпити на свидетеля М.И.  В.-актосъставител, Г.Л.Д. -свидетел при съставяне на АУАН,М.Г.Х.-***.

Въз основа на така събрания доказателствен материал, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:

На 05.12.2018г. в 14.41ч. в с.С. по ул.”*.” №** жалбоподателят извършвал товаро-разтоварни дейности в с.С. с управлявания от него товарен автомобил „****” с рег.№****,като транспортирал стоки от единия край на селото до другия/**********/,като според него няма друг маршрут,по който да избегне преминаването през центъра на селото,освен този по който минава.

В с.С. е разставена видеосистема за контрол,от която е установено местонахождението на управлявания от жалбоподателя автомобил.видеофайл придружен със снимков материял е изпратен на ОД МВР Добрич сектор „Пътна полиция” и въз основа на него са съставени АУАН и издадено НП.

Въз основа на Заповед № 1718 от 09.12.2016 г., издадена от Кмета на Община Добричка на основание чл. 44, ал. 2 от ЗМСМА, чл. 3 от Закона за движение по пътищата  и чл. 39, т. 4 и т. 6 от Наредба № 19 за управление на общинските пътища на територията на община Добричка е било наредено да се въведе забрана, чрез поставяне на знак „В4”, с цифра „5” – „Забранено е влизането на товарни автомобили с тегло над пет тона”, съгласно проекта за „Организация на движението на тежкотоварни автомобили в с. С., общ. Добричка”. Забраната е била въведена с цел осъществяване на защита и предпазване от разрушаване на общински път ***** и ул. „*.” в селото.

По повод установени движещи се в селото товарни автомобили,кметът на с. С. - св. М.Х. е изпратил сигнал до началник Сектор „Пътна полиция” при ОД МВР Добрич.С оглед невъзможността да наложи на място глоба, чрез издаване на фиш, в каквато насока е била издадената от Кмета на Община Добричка Заповед № 1718 от 09.12.2016 г., св. Х. изпратил изготвения снимков материал от автомобилния регистратор на началника на сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – Добрич за предприемане на действия по ангажиране на административнонаказателната отговорност на нарушителя.

След извършена справка в базата данни на сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР – Добрич се установило, че собственик на товарния автомобил „****” с рег. №   „****” ЕООД със седалище и адрес на управление: гр. Д., ж.к. „Д.” № **, вх. *, ет. *, ап. **.

На 22.01.2018 гС.И.П.в качеството си на едноличен собственик на капитала на дружеството попълнила декларация за предоставяне на информация във връзка с разпоредбата на чл. 188 от Закона за движението по пътищата, в която декларирала, че на процесната дата и на посочените място и час автомобилът е управляван от В.А.Д..

На 18.02.2019 г. свидетелят М.И.В. – младши инспектор в сектор „Пътна полиция” при ОД на МВР - Добрич, в присъствието на свидетеля Г.Л. Д. , съставил акт за установяване на административно нарушение против жалбоподателя. В АУАН и  в издаденото въз основа на него НП,е посочено,че: На 05.12.2018г. в 14.41г. в с.С. на ул.”*.” №** жалбоподателят като водач на т.а„****” с рег.№**** управлява автомобила,като не спазва пътен знак „В-18”/забранено е влизането на МПС с размери,маса и натоварване над означените/

На 05.03.2019 г. актът е бил предявен и връчен по надлежния ред на жалбоподателя, който се възползвал от правото си на възражения и обяснения, изписвайки: „имам възражения” и представил такива в законоустановения срок.

Въз основа на съставения АУАН, е били издадено и обжалваното наказателно постановление

В АУАН и  в издаденото въз основа на него НП,е посочено,че:

1. На 05.12.2018г. в 14.41ч. в с.С. на ул.”*.” №** жалбоподателят като водач на т.а„****” с рег.№**** управлява автомобила,като не спазва пътен знак „В-18”/забранено е влизането на МПС с размери,маса и натоварване над означените/

Съгласно чл. 189, ал.2 ЗДвП, издаденият по делото АУАН има презумптивна доказателствена сила до доказване на обратното.

Показанията на свидетелите М.И.  В.-актосъставител, Г.Л.Д. -свидетел при съставяне на АУАН,М.Г.Х.-*** в с.з. са еднопосочни,безпротиворечиви и последователни и изцяло се кредитират от съда.

Въз основа на така установената обстановка, съдът направи следните правни изводи:

Жалбата е подадена от активно легитимирано лице В.А.Д., на което е наложено административно наказание с НП.В НП е указано,че е връчено  на 22.04.2019г.

Срокът за обжалване изтича на 29.04.2019г.-почивен ден,а жалбата е подадена от  жалбоподателя, чрез органите на МВР до Районен съд-гр.Добрич на 30.04.2019г., видно от печат за входящ регистрационен номер,т.е. в първия работен ден след изтичане на срока. Поради изложеното,съдът счита,че е спазен седемдневния преклузивен срок за атакуване на НП. С оглед направените изводи, жалбата се явява допустима.

След служебна проверка на АУАН, съдът счита че същия е съставен съобразно изискванията на закона от М.И.В. , на длъжност младши полицейски инспектор, който който има съответна компетентност да съставя АУАН за нарушения на ЗДвП. Съставен е след установяване на самоличността  на водача на автомобила,два месеца и тринадесет дни след  извършване  на нарушението и е връчен на жалбоподателя на 05.03.2019г., с което без никакво съмнение са спазени и давностните срокове на чл.34 от ЗАНН.

Съдържат се установените от закона-чл.42 ЗАНН реквизити: т.1-актосъставителя е посочил трите си имена и длъжността, която заема, което позволява на съда да определи неговата компетентност; т.2-посочена е дата на съставяне на акта, което позволява да се прецени дали са спазени съответните срокове; т.3, т.4 -описано е коректно датата, часа и мястото където е извършено нарушението, обстоятелствата при извършване на деянието, както и самото нарушение; т.5-посочени са законови разпоредби, които са нарушени за  извършеното нарушение.,т.7- акта е подписан от  свидетеля, които е бил при съставяне на акта; т.8- отразени са възражения на нарушителя.

След служебна проверка на процесното НП, съдът намира следното:

НП е издадено от компетентен орган-К.В.В.на длъжност Началник група към ОД на МВР-гр. Добрич,за която компетентност да съставя НП е упълномощен по надлежен ред с МЗ №8121з-515/14.05.2018г.. Спазен е срока за издаването му по чл.34,ал.3 ЗАНН.

Съдът констатира, че при издаването на постановлението му не са допуснати съществени процесуални нарушения.

Жалбоподателят е узнал в какво е обвинен и е използвал в пълна мяра правото си на жалба пред съда,където се развива същинското административно-наказателно производство.имал е възможността да да разбере какво точно нарушение му е вменено,тъй като същото е описано детайлно,ясно,посредством  всички съставомерни елементи в НП.

 Съдът счита, че са спазени останалите изисквания при съставяне на НП по ЗАНН и ЗДвП. АУАН е съставен в законоустановения преклузивен срок от констатиране на нарушението и връчен лично на жалбоподателя,което обстоятелство е удостоверено с подписа му,а тези обстоятелства се потвърждават и от свидетелите .В АУАН в графата за бележки и възражения жалбоподателят  е вписал „имам възражения” и е подал писмени такива в законоустановения срок/л.20/.

 

От приложените по делото доказателства, както и от показанията на актосъставителя М.В. се установява, че нарушителят В. Д. не е бил поканен да се яви за съставяне на акта за установяване на административно нарушение. Видно от приложения по делото АУАН /л. 4/, същият е бил съставен в отсъствие на нарушителя на 18.02.2019г.,като закъснението е обусловено от факта,че превозното средство е собственост на ЮЛ и е било необходимо установяването на конкретното лице управлявало автомобила при извършване на нарушението,поради което следва  да се приеме, че при съставяне на акта  е налице разпоредбата на чл. 40, ал. 2 пр.1 от ЗАНН. Въпреки,че АУАН е съставен на 18.02.2019 г. в отсъствие на нарушителя, без да е налице покана за явяването му на тази дата,това  не опорочава процедурата по издаване на наказателното постановление.  АУАН е бил връчен на нарушителя  на 05.03.2019 г., като същият е бил запознат са правото си в 3-дневен срок от подписването му да направи писмени възражения по него и е представил такива.Тази нередовност в АУАН е преодоляна по реда на члц.53 ал.2 от ЗАНН при безспорна установеност на деянието,самоличността на нарушителя и неговата вина,като в НП е посочено мястото на нарушението и жалбоподателят е могъл да организира ефективно защитата си в процеса.Съгл. члц.84 от ЗАНН вр. чл.348 ал.3 т.1 вр. чл.348 ал.1 т.2 от НПК,процесуалното нарушение е съществено,само ако то е довело до ограничаване на процесуалните права на жалбоподателя.В случая правата на жалбоподателя не са ограничени по никакъв начин.

По същество на нарушението.

Съгласно разпоредбата на чл. 6, т. 1 от ЗДвП, „Участниците в движението: съобразяват своето поведение със сигналите на длъжностните лица, упълномощени да регулират или да контролират движението по пътищата, както и със светлинните сигнали, с пътните знаци и с пътната маркировка”.

В обстоятелствената част на АУАН и издаденото въз основа на него НП е посочено, че жалбоподателят, управлявайки товарен автомобил „****” с рег. № **** е навлязъл след пътен знак „В18”,  забраняващ влизането на товарни автомобили над 18 тона.

 За да е осъществен състава на административно нарушение по чл. 6, т. 1 от ЗДвП, следва да се установи както неспазване от страна на водача на въведена с пътен знак забрана, така и обстоятелството, дали същата е била сигнализирана по начин, съобразен с нормативните изисквания на Наредба № 18/23.07.2001 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци.

Съгласно разпоредбата на чл. 73, ал. 1 от Наредба № 18 от 23.07.2001 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци, пътните знаци  В4, В5, В6, В13, В14, В15, В16, В17, В18 и В19 освен в началото на пътния участък, в който трябва да се въведе забраната, се поставят и предварително, на предходното кръстовище, като разстоянието до мястото на въвеждане на забраната се указва с допълнителна табела Т1, а на напречните клонове на кръстовището – с допълнителна табела Т11. Видно от ал. 2 от същата норма, когато началото на пътния участък, в който трябва да се въведе забраната с пътни знаци В4, В5, В6, В13 и В14 е на кръстовище, за сигнализиране на забраната за навлизане в участъка от останалите клонове на кръстовището може да се използва пътен знак Ж5 или Г20.

 От изисканите и представените в хода на съдебното следствие писмени доказателства – материалите по Проект за „Организация на движението на тежкотоварни автомобили в с. С., общ. Добричка”/л.42-46/, приет от комисия с протокол № 7 от 28.11.2016 г./л.47/ се установява, че пътни знаци „В4” са били поставени както следва:

1. Пътен знак „В4” – поставен на 6 метра след кръстовището по ул. „*.”, образувано от второстепен път ІІ-71 от републиканската пътна мрежа с ул. „*.” на с. С. по посока КК „***”.

2. Пътен знак „В4” – поставен на 6 метра след кръстовището по ул. „*.” пред РПК – Магазина по посока гр. Добрич.

3. Пътен знак „В4” – поставен на 1300 метра по четвъртокласен общински път след кръстовището, образувано от този път с второстепенен път ІІ-29 от републиканската пътна мрежа по посока с. С..

 4. Пътен знак „В4” – поставен на 6 метра по четвъртокласен общински път след кръстовището, образувано от този път с второстепенен път ІІ-29 от републиканската пътна мрежа по посока с. С..

От изложеното в жалбата на въззивника се установява, че не са липсвали и поставени предварително пътни знаци „В4” с допълнителна табела Т1 /съответно Т11/, указващи разстоянието до мястото на въвеждане на забраната, така, както изисква разпоредбата на чл. 73, ал. 1 от Наредба № 18 от 23.07.2001 г. за сигнализация на пътищата с пътни знаци.В жалбата си той е заявил,че „Знаците поставени в цялото село не отговарят на описаното в закона,те са някакво събиране на знак „Ф4” и „В18”,а това навежда на еднозначен извод,че е имало поставен знак с указано ограничение на максималната маса на автомобилите,които могат да се движат по този път,т.е. това нормативно изискване обаче  е било спазено и отговаря на изготвения Проект за „Организация на движението на тежкотоварни автомобили в с. С., общ. Добричка”, приет от комисия с протокол № 7 от 28.11.2016 г.

Относно комисията, приела Проект за „Организация на движението на тежкотоварни автомобили в с. С., общ. Добричка”:

По делото е приложен протокол № 7/28.11.2016 г., от който е видно, че проектът за организация на движението на тежкотоварни автомобили в с. С., общ. Добричка е бил разгледан и приет без забележки на заседание на Общински експертен съвет по устройство на територията при Община Добричка. Настоящият състав на съда не счита,че нейният състав обаче, не е бил съобразен с изискванията на чл. 14, ал. 2 от Наредба № 1 от 17.01.2001 г. за организиране на движението по пътищата, където изрично е посочено, че за участие в експертния съвет се поканват представители на съответните компетентни органи на Министерството на вътрешните работи, на Областното пътно управление, на Националната служба „Пожарна и аварийна безопасност” и на Хигиенно-епидемиологичната инспекция. В конкретния случай, в състава на Общинския експертен съвет по устройство на територията при Община Добричка не е участвал представител на Областно пътно управление – Добрич.Но използваният израз „поканва” не означава задължително участие на посоченото длъжностно лице и  отсъствието на някое от тях не води до незаконосъобразност на приетото от комисията решение.

Не може да се направи извод, че разглеждането и одобряването на проекта за „Организация на движението на тежкотоварни автомобили в с. С., общ. Добричка” е осъществено в грубо нарушение на материалния закон и процедурните правила, доколкото експертния съвет, който го е разгледал и приел без забележки е бил в незаконен състав /липсвал е представител на Областно пътно управление - Добрич/.Въз основа на становището на общинския експертен съвет е издадената впоследствие Заповед № 1718/09.12.2016 г. от Кмета на Община Добричка, с която е било наредено да се въведе забрана, чрез поставяне на знак „В4”, с цифра „5” – „Забранено е влизането на товарни автомобили с тегло над пет тона”, съгласно проекта за „Организация на движението на тежкотоварни автомобили в с. С., общ. Добричка”.

Заповедта е издадена от компетентен орган,в кръга на неговите правомощия и в необходимата форма.В този си вид тя представлява общ нормативен акт и е напълно годна да произведе/и произвежда/ определени правни последици за нарушителите.Оспорването може да се осъществи по предвидения процесуален ред на чл.145 и сл. от Административно процесуалния кодекс, от имащите това право на предвидените в закона основания и докато не не налице отмяната и от компетентния съд,то тя действа по отношение на кръга от лица,към които е адресирана.

 Съгласно т. 1 от цитираната заповед, забраната е била въведена с цел осъществяване на защита и предпазване от разрушаване на общински път ********** и ул. „*.” в с. С..

С оглед изложеното, съдът намира, че издаването на обжалваното наказателно постановление за нарушение на въведена забрана въз основа на Проект за „Организация на движението на тежкотоварни автомобили в с. С., общ. Добричка”, разгледан и приет в съответствие с  материалния закон,по предвидения процедурен ред и не  е налице основание за отмяната на наказателното постановление поради нищожност на.

За такова нарушение санкционната норма на чл.177 ал.3 т.2  от ЗДвП предвижда административно наказание глоба в  размер от петстотин до три хиляди лв.Поради многобройните  други нарушения по ЗДвП,за които жалбоподателят е санкциониран,видно от приложената Справка картон на водача,настоящият състав на съда счита,че наложеният от АНО в размер на минимално установения от закона не подлежи на преразглеждане.

Предвид изложеното настоящия състав на съда намира,че НП е правилно и законосъобразно,и следва да бъде потвърдено.

Също така съдът намери, че в случая не се констатират основания за приложение разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН. Конкретно установеното нарушение, както и обстоятелствата по същото, разкрива една степен на обществена опасност на деянието, типична за общия случай на нарушение разпоредбите на чл. 6 т.1 от ЗДвП, съобразена от законодателя при въздигане на деянието в нарушение.

По изложените съображения и на основание чл.63,ал.1 ЗАНН, съдът 

 

 

РЕШИ:

 

ПОТВЪРЖДАВА Наказателно постановление(НП) ) № 19-0851-000266 от 11.03.2019г., издадено от К.В.В.на длъжност Началник група към Областна дирекция(ОД) на МВР-Добрич сектор Пътна полиция, упълномощен с МЗ-№ 8121з-515/14.05.2018г., въз основа на Акт за съставяне на административно нарушение(АУАН) бланков  № 266 от 18.02.2019г., с което НП на В.а.д. с ЕГН ********** се налага административно наказание за  Административно нарушение  на чл.6 т.1  и на осн. чл.177 ал.3 т.2 от Закон за движение по пътищата(ЗДвП)-административно наказание „глоба“, в размер на 500 /петстотин/лв.

 

  Решението подлежи на обжалване с касационна жалба по  пред Добричкия административен съд в 14 дневен срок от уведомяването на страните. 

                                                                                                                                                 РАЙОНЕН СЪДИЯ:

                  /Р. СИМЕОНОВ/