Решение по дело №182/2021 на Административен съд - Стара Загора

Номер на акта: 272
Дата: 28 юни 2021 г.
Съдия: Галина Колева Динкова
Дело: 20217240700182
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 9 април 2021 г.

Съдържание на акта

Р    Е    Ш    Е    Н    И    Е

 

272                                                  28.06.2021г.                             гр. Стара Загора

 

     В   И М Е Т О    Н А    Н А Р О Д А

 

         Старозагорският административен съд, в публично съдебно заседание на двадесет и седми май през две хиляди двадесет и първа година в състав:

                   

                                                                          Председател: ГАЛИНА ДИНКОВА

                                                                                  Членове: ДАРИНА ДРАГНЕВА      

                                                                                                  МИХАИЛ РУСЕВ   

 

при секретаря  Зорница Делчева

и с участието на прокурора  Гриша Мавров

като разгледа докладваното от  съдия  Г. Динкова КАН дело № 182 по описа  за 2021 г., за да се произнесе, съобрази следното:

 

Производството е по реда на чл.208 и сл. от Административно-процесуалния кодекс /АПК/, във връзка с чл.63, ал.1, изр. второ  от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

 

Образувано е по касационна жалба на „Империал Шпед“ ЕООД против  Решение № 260047 от 09.02.2021 г., постановено по АНД № 1294/2021 г. по описа на Районен съд - Казанлък, с което е изменено наказателно постановление № 61 от 05.11.2020 г.  на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите /РИОСВ/–  Стара Загора , като наложената имуществена санкция е намалена от 7300 лв. на 7000 лв. В жалбата се съдържат оплаквания за постановяване на съдебното решение при неправилно приложение на материалния закон – касационно основание по чл. 348, ал.1, т.1 от НПК във вр. с чл. 63, ал.1, изр. второ от ЗАНН. Поддържа се оплакване, че установените по делото факти не са били правилно обсъдени от въззивния съд. Касаторът твърди, че притежава одобрено от Окръжно правителство Дюселдорф, Германия, заявление за събирачи, превозвачи, търговци и посредници с № 52.02.21.18-45/13 от 21.03.2013г., съгласно чл.53, ал.1 от Закона за кръговата икономика. Въз основа на това заявление е получило и номер на превозвач: ZBGE11005.   Сочи, че при проверката, извършена от експерти на РИОСВ-Стара Загора е представило копия на следните документи – 3бр. формуляр по Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006 за трансграничен превоз на отпадъци код 191204 /пластмаса и каучук/ от Германия, предназначени за България, гр.Казанлък, площадка на фирма БГ „Рециклинг“ ЕООД; 3бр. международни товарителници; 3бр. кантарни бележки и 3бр. декларации по Приложение № 51 към чл.22, ал.5 от Наредба № 1/ 2014г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и реда за водене на публични регистри, които документи опровергавали наличието на твърдяното нарушение.   По тези съображения се иска от съда да бъде отменено въззивното съдебно решение и да се постанови друго за отмяна на наказателното постановление.

 

Ответникът по касационната жалба  -Регионална инспекция по околната среда и водите –  Стара Загора, не се явява в съдебно заседание и не изразява становище по касационна жалба.  

 

Представителят на Окръжна прокуратура – Стара Загора  счита, че жалбата е неоснователна  и предлага съдебното решение на Районен съд  - Казанлък  да бъде оставено в сила като правилно и законосъобразно.

 

Касационният състав на съда, след като обсъди събраните по делото доказателства, наведеното от жалбоподателя касационно основание, доводите и становищата на страните и като извърши на основание чл.218, ал.2 от АПК служебна проверка на валидността, допустимостта и съответствието на обжалваното съдебно решение с материалния закон, намира за установено следното:

 

Касационната жалба е подадена в законоустановения срок, от надлежна страна, за която съдебният акт е неблагоприятен и е процесуално допустима.

 

Разгледана по същество, се явява основателна.

 

Предмет на съдебен контрол пред Районен съд Казанлък е Наказателно   постановление № 61 от 05.11.2020 г.  на Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите –  Стара Загора, с което  на  „Империал Шпед“ ЕООД, представлявано то М.Е. – управител, на основание чл.136, ал.2, т.3 от ЗУО е наложена имуществена санкция в размер на 7300 /седем хиляди и триста /лв. за нарушение по чл.35, ал.3 и ал.5 от ЗУО, във връзка с ал.2, т.2 на чл.35 от ЗУО.  Административнонаказателното обвинение от фактическа страна е обосновано по следния начин: На 03.06.2020 г. е извършена проверка, отразена в констативен протокол № 007787, от служители на РИОСВ – Стара Загора на площадка, находяща се в гр.Казанлък, стопанисвана от фирма „БГ Рециклинг“ ЕООД, във връзка с постъпили в РИОСВ Стара Загора документи, вх. № РД-05-810(62)/01.06.2020 г. на Национален координационен център към МОСВ относно преминали през ГКПП Видин товарни автомобили, превозващи отпадъци. При проверка на представени копия на следните документи относно трансграничен превоз на отпадъци съгласно регламент(ЕО) №  1013/2006:

- 3 бр.формуляр по Приложение VII на Регламент (ЕО) № 1013/2006 за трансграничен превоз на отпадъци с код 19 12 04(пластмаса и каучук) от Германия, предназначени за България, гр. Казанлък, площадка на фирма „БГ Рециклинг“ ЕООД;

- 3 бр. международни товарителници  ;

- 3 бр. кантарни бележки;

- 3 бр.  декларации по Приложение № 51 към чл.22, ал.5 от Наредба № 1/2014 г. за реда и образците, по които се предоставя информация за дейностите по отпадъците, както и  реда за водене на публични регистри.

При проверка на тези документи е било установено, че  на 28.05.2020 г. от Германия са стартирали 2/два/ превоза на отпадъци с код 19 12 04 (пластмаса и каучук) съответно в количества 23,800 т. и 23,620 т., предназначени за България за съоръжение за оползотворяване с местонахождение *****. Съгласно водената на площадката на „БГ Рециклинг“ ЕООД и представена в момента на проверката отчетна книга за отпадъци, същите са получени на съоръжението за оползотворяване на отпадъци на 01.06.2020 г. Превозващите отпадъците фирми и при двата превоза са: фирма Pantel Transport Spoka, Полша и фирма „Империал Шпед“ ЕООД, гр. Петрич. За фирма „Империал Шпед“ ЕООД , ЕИК ********* е направена справка в публичния регистър на лицата, притежаващи документ за извършване на дейности с отпадъци на ИАОС с цел да се установи дали същата притежава документ за дейност по транспортиране на отпадък с  код 19 12 04 (пластмаса и каучук). От направената справка било установено, че фирма  „Империал Шпед“ ЕООД със седалище и адрес на управление: гр. Петрич, ул.“Вардар“, №4, с ЕИК *********, не притежава документ по чл.35 от ЗУО за събиране и транспортиране на отпадъци. Въз основа на това е прието, че дружеството е нарушило чл.35, ал.3 и ал. 5 от ЗУО, във връзка с с чл. 35, ал.2, т.2  - транспортиране на отпадъци с  код 19 12 04 (пластмаса и каучук), без документ по чл.35 от ЗУО за събиране и транспортиране на отпадъци. Посочено е, че нарушението е извършено на 01.06.2020 г. и е установено  на 03.06.2020 г.

Казанлъшкият районен съд е приел, че при съставянето на АУАН и издаването на НП не са допуснати съществени нарушения на регламентираните в ЗАНН формални изисквания и процесуални правила, като наказателното постановление съдържа изискуемото се по чл. 57 от ЗАНН описание на нарушението, обосноваващо в необходимата степен от фактическа и правна страна административнонаказателното обвинение. По съществото на спора въз основа на събраните в хода на съдебното следствие писмени и гласни доказателства съдът е направил извод, че по безспорен и несъмнен начин е установена и доказана описаната в НП фактическа обстановка и извършването на вмененото на „Империал Шпед“ЕОО нарушение – транспортиране на отпадъци без изискващата се ретгистрация по чл.35, ал.3 във вр. с чл.78 от ЗУО. Изложени са мотиви за липса на основание да се приложи чл.28 от ЗАНН, но доколкото в случая при определяне размера на имуществената санкция над законоустановения минимум не било отчетено обстоятелството, че се касае за първо нарушение, съдът е намалил размера на санкцията от 7300лв. на 7000лв.

 

Решението на районния съд е постановено при неправилно приложение на материалния закон.

 

Наложената санкция на „Империал Шпед“ ЕООД се основава на нормата на чл.136, ал.2, т.3 от ЗУО, съгласно която се налага имуществена санкция в размер от 7000 до 20 000 лв. на едноличен търговец или юридическо лице, което събира, транспортира и/или третира отпадъци или извършва рециклиране на кораби по смисъла на Регламент (ЕС) № 1257/2013 без разрешение или регистрационен документ, когато такива се изискват. Ангажирането на отговорността на касатора от правна страна е обосновано с допуснато нарушение на разпоредбата на чл.35, ал.3 и ал.5 във вр. с ал.2, т.2 от ЗУО, въвеждащи изискване за регистрация и издаване на документ по реда на глава пета, раздел II от ЗУО  за извършване на дейност по събиране и транспортиране на отпадъци по см. на §1, т.41 и 43 от допълнителните разпоредби на същия закон. Административнонаказателното обвинение от фактическа страна се основава извършен от дружеството превоз на отпадъци с код 191 12 04 /пластмаса и каучук/ от Германия, предназначени за България за съоръжение за оползотворяване с местонахождение гр.Казанлък, на 01.06.2020г.,  без документ за събиране и транспортиране на отпадъци.

Не е спорно между страните, а се установява и от представените пред въззивния съд доказателства, че касаторът е извършил трансграничен превоз на описаните в НП отпадъци, въз основа на разрешение за превоз на отпадъци, издадено в страна-членка на ЕС, а именно одобрено от Окръжно правителство Дюселдорф, Германия, Заявление за събирачи, превозвачи, търговци и посредници с № 52.02.21.18-45/13, с отбелязана като разрешена дейност: „превозване на неопасни отпадъци“ и даден номер на превозвач: ZBGE11005. Не е спорно също така, че процесното превозване на отпадъци с код 19 12 04 (пластмаса и каучук) е било съпроводено с всички изискуеми документи съгласно Регламент  (ЕС)№1013/2006 на Европейския парламент и на Съвета от 14 юни 2006 година относно превози на отпадъци, който регламент несъмнено е приложим на територията на Република България. 

В раздел IV на Глава втора от ЗУО /чл.95 и сл./ са регламентирани правилата и изискванията за осъществяване на трансграничен превоз на отпадъци. Съгласно чл.95, ал.1 от ЗУО превозът на отпадъци в рамките на Европейския съюз (ЕС) със или без транзит през трети страни, вносът в ЕС от трети страни, износът от ЕС към трети страни, както и транзитът през ЕС от и към трети страни на отпадъци, се извършва при условията и по реда на Регламент (ЕО) № 1013/2006. Разпоредбата на чл.99, ал.1, т.5 от ЗУО регламентира изискване към превозвача, посочен в нотификацията, в случай, че е регистриран в Република България, да притежава разрешение или регистрационен документ за транспортиране на отпадъци. Следователно именно това е законовата норма, установяваща задължение за превозвача, извършващ трансграничен превоз на отпадъци, да притежава посочения в чл.35, ал.3 от ЗУО документ за регистрация.

С описаното в обстоятелствената част на процесното НП деяние е нарушено изискването на чл.99, ал.1, т.5 от ЗУО, която разпоредба обаче не се сочи като нарушена в отправеното на дружеството правно обвинение. В този смисъл в наказателното постановление е налице несъответствие между словесното описание на нарушението и неговата правна квалификация, което не позволява формиране на еднозначен правен извод по фактите и по приложението на закона и в какво точно се изразява деянието на санкционираното лице, възприето от административно наказващия орган като съставомерно такова по чл.136, ал.2, т.3 от ЗУО. Правно регламентираните процесуални изисквания, които следва да се спазват при съставянето на АУАН и издаването на НП, създават гаранции за пълноценното участие на нарушителя в административната фаза на процеса и неспазването им несъмнено накърнява правото на защита на лицето, привлечено към административнонаказателна отговорност. Ето защо допуснатото процесуално нарушение представлява съществено такова и е абсолютно основание за отмяна на наказателното постановление като незаконосъобразно.

По изложените съображения обжалваното решение се явява постановено в нарушение и при неправилно приложение на закона – касационно основание по см. на чл.348, ал.1, т.1 във вр. с ал.2 от НПК и като такова следва да бъде отменено. Вместо него следва да бъде постановено друго по съществото на спора, с което да се отмени Наказателно постановление № 61/ 05.11.2020 год., издадено от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите - Стара Загора, като незаконосъобразно.

Водим от горните мотиви и на основание чл. 221, ал.2, предл. второ във вр. с чл.222, ал.1 от АПК, Старозагорският административен съд

 

 

Р     Е     Ш     И     :

 

 

ОТМЕНЯ Решение № 260047 от 09.02.2021 г., постановено по АНД № 1294/2021 г. по описа на Районен съд - Казанлък, И ВМЕСТО НЕГО ПОСТАНОВЯВА:

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № 61/ 05.11.2020 год., издадено от Директора на Регионална инспекция по околната среда и водите - Стара Загора, с което  на  „Империал Шпед“ ЕООД, представлявано то М.Е. – управител, на основание чл.136, ал.2, т.3 от ЗУО е наложена имуществена санкция в размер на 7300 /седем хиляди и триста /лв. за нарушение по чл.35, ал.3 и ал.5 от ЗУО, във връзка с ал.2, т.2 на чл.35 от ЗУО.

 

Решението не подлежи на обжалване и протестиране.

 

 

 

   ПРЕДСЕДАТЕЛ:   

 

ЧЛЕНОВЕ: 1.  

  

 2.