Решение по дело №1099/2022 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 декември 2022 г.
Съдия: Румен Николов Йосифов
Дело: 20227040701099
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 29 юни 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

 

№1526                 20.12.2022г.                                гр.Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

 

Административен съд - гр.Бургас                                               VІІ-ми състав

На двадесет и девети ноември                    две хиляди двадесет и втора година

В публично заседание в следния състав:

     Председател:Румен Йосифов

Секретар: Сийка Хардалова

като разгледа докладваното от Румен Йосифов

административно дело № 1099 по описа за 2022 година, за да се произнесе взе пред вид следното:

 

 

Производството е по реда на чл.145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), във връзка с чл.166 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК), във връзка с чл.26б, ал.5 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г. и за преодоляване на последиците (ЗМДВИПОРНСПП).

Образувано е по жалба на „Ди Енд Ди 17“ООД, ЕИК-*********, със седалище и адрес на управление в гр.Бургас, ж.к. Изгрев, бл.49а, вх.1, ет.7, ап.13, представлявано от управителя Д.С. В., против акт за установяване на публично държавно вземане № BG16RFOP002-2.095-7264 от 22.03.2022г., на началник на сектор „Проверки“ в Териториална дирекция на Национална агенция по приходите (ТД на НАП) - Бургас, поправен с решение № ********************************. на същия орган, потвърден с решение № *****************. на директора на ТД на НАП- Бургас, с който е установен размер на неправомерно получени средства, недължимо платени или надплатени суми от 20`583.58 лева и законна лихва за периода от 29.01.2021г. до 22.03.2022г. в размера на 2390.17 лева.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност и необоснованост на оспорения административен акт, като издаден при допуснати съществени процесуални нарушения. Жалбоподателят заявява, че не е съгласен с констатациите на обжалвания акт и възразява срещу всички изложени факти и обстоятелства. Счита, че липсва несъответствие между декларирания оборот и данните от ПП в НАП. Сочи, че за отпуснатата помощ е ирелевантно, че ресторантът се е намирал на територията на места за настаняване. Заявява, че не е вярно, че ресторантът е имал възможност да възстанови своята дейност от 22.12.2020г. съгласно заповед от 18.12.2020г. Твърди липсата на мотиви, които да обосноват установените задължения за дружеството. Иска от съда да отмени оспорения акт. В съдебно заседание жалбоподателят, чрез процесуалния си представител адвокат В., поддържа жалбата и иска отмяна на оспорения акт. Претендира разноски и представя списък за същите по чл.80 от ГПК. Представя и писмена защита в която доразвива тезите си.

Ответникът – началник на сектор „Проверки“ в ТД на НАП-Бургас, чрез редовно упълномощения юрисконсулт К.Я., оспорва жалбата и иска същата да бъде отхвърлена. Претендира присъждане на юрисконсултско възнаграждение.

 

Административен съд - Бургас в настоящия си състав, като взе предвид доводите на страните, събраните по делото доказателства и съобрази закона, намира за установено следното:

Със заповед № РД-01-677 от 25.11.2020г. на министъра на здравеопазването, са въведени временни противоепидемични мерки на територията на Република България, считано от 23.30 часа на 27.11.2020г. до 21.12.2020г., като с т.11 от заповедта се преустановяват посещенията във всички заведения за хранене и развлечения по смисъла на чл.124 от Закона за туризма, като се допускат само доставки или вземане на храна за дома и офиса (л.113-115).

Със заповед № РД-01-718/18.12.2020г. министърът на здравеопазването е изменил и допълнил заповед № РД-01.677/25.11.2020г., като е удължил срока на въведените временни противоепидемични мерки на територията на Република България, считано от 22.12.2020г. до 31.01.2021г. и е създадена т.11а, съгласно която изключение от забраната по т.11 се допуска само по отношение на ресторантите на територията на местата за настаняване, които могат да работят само за гости на съответното място за настаняване, при използване на 50 % от капацитета им и при ограничено работно време в границите между 6.00 и 22.00 часа (л.116-117).

Със заповед № З-ЦУ-1853/23.12.2020г. изпълнителният директор на НАП е утвърдил Условия за кандидатстване във фаза 1 и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 (л.118-134).

 С електронно подадено заявление в ИСУН с рег.№ BG16RFOP002-2.095-7264/19.01.2021г., „Ди Енд Ди 17“ООД е кандидатствало за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 (л.98-106). Към заявлението са приложени декларация, че кандидата е запознат с условията за кандидатстване и условията за изпълнение (л.107-111) и декларация за обстоятелствата по чл.3 и чл.4 от Закона за малките и средните предприятия (л.112).

Декларираният от жалбоподателя в заявлението код на основна дейност е 56.10 „Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване“, като същият е кандидатствал за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер на 20% от оборота без ДДС за преустановена/ограничена дейност на обект – Механа Манастирски двор, курортен комплекс Пампорово, хотел Гранд Манастира, КИД 56.10. В т.5 от заявлението „Е-Декларации“ жалбоподателят е декларирал общ оборот в лева без ДДС в размер на 105`324.05 лева от затворените обекти/ограничени дейности, попадащи в обхвата за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ в размер на 20% от оборота, за референтния период на предходната година, съответстващ на периода на затваряне на обекта/ограничаване на дейността.

Със заповед № З-ЦУ-137/28.01.2021г. на изпълнителния директор на НАП на основание чл.10, ал.1, т.1 и т.18 от Закона за Националната агенция за приходите във връзка с чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г. и за преодоляване  на последиците и решение на Министерски съвет № 947 от 18.12.2020г., и във връзка с представена докладна записка с № 93-00-368#2/28.01.2021г. е била предоставена безвъзмездна финансова помощ с интензитет 100% по схема за набиране на заявления за подкрепа BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020 на „Ди Енд Ди 17“ООД в размер на 21`064.81 лева (л.96 – 97).

При извършена проверка на допълнително подадените данни в раздел „Е-декларации“ в ИСУН под № BG16RFOP002-2.097 „Предоставяне на допълнителна информация във връзка с продължаване на подпомагането по процедура BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ е установено, че в подаденото от жалбоподателя заявление BG16RFOP002-2.095-7264 в точка 6 „Прикачени електронно подписани документи“ е прикачена „Декларация за обстоятелствата по чл.3 и 4 от ЗМСП“ (Приложение №5), като за година са посочени цифрите 5610, както и че управителят Д.С.В.не е подал/подписал декларация приложение № 1 „Декларация, че кандидата е запознат с Условията за кандидатстване и с условията за изпълнение“. Предвид това на жалбоподателя е даден 7-дневен срок да прикачи в ИСУН 2020 „Декларация, че кандидатът е запознат с Условията за кандидатстване и условията за изпълнение“ от управителя Д.С.В.(Приложение № 1) и „Декларация за обстоятелствата по чл.3 и 4 от ЗМСП“ (Приложение № 5) (л.95).

В указания срок от жалбоподателя са били прикачени в ИСУН 2020 изисканите декларации (л.88-92 и л.93).

Със заповед № З-ЦУ-3473 от 01.12.2021г. на изпълнителния директор на НАП (л.85-86), на основание чл.10, ал.1, т.1, т.2, т.5 и т.18 от Закона за Националната агенция за приходите, чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за преодоляване на последиците и Решение на Министерския съвет № 947 от 18.12.2020г., във връзка с изпълнението на дейност 4 „Извършване на проверки при необходимост и по преценка на НАП върху предоставената подкрепа на МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ по проект „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки, чрез прилагане на схема за подпомагане на НАП“, е възложено извършването на проверки на лицата, посочени в Приложение № 1 неразделна част от заповедта, получили безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014 – 2020, по процедури BG16RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ и/или BG16RFOP002-2.097 „Предоставяне на допълнителна информация във връзка с продължаване на подпомагането по процедура BG16RFOP002-2.095. Указано е проверките да бъдат извършени от служителите, посочени в Приложение № 1 (л.87), по ред и правила, описани в указание Приложение № 2, неразделна част от заповедта. Видно от Приложение № 1 сред лицата за проверка е и „Ди енд Ди 17“ООД.

С уведомление № BG16RFOP002-2.095-7264-R003/02.02.2022г. на основание чл.26, ал.1 от АПК във връзка с чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събранието от 13 март 2020г. за преодоляване на последиците жалбоподателят е уведомен за възложената проверка за установяване на неправомерно получени средства, недължимо платени или надплатени суми във връзка с предоставената безвъзмездна финансова помощ. В уведомлението е посочено, че следва да бъде представен отчет, съдържащ информация за същността на проектната дейност, изпълнена за преодоляване на недостига на средства или липсата на ликвидност, заедно с кратко описание на извършените разходи и декларация за липса на друго публично финансиране. Изискани са и следните документи: категоризация на обекта, за който е кандидатствал; отчети от двата ЕКАФП за периода от 27.11.2019. до 31.01.2020г.; информация за наличие на оборот извън ЕКАФП и данни била ли е извършвана доставка на храна по домовете и за каква част от периода (л.83 – 84).

На 09.02.2022г., във връзка с полученото уведомление по реда на Административнопроцесуалния кодекс, „Ди Енд Ди 17“ООД е представило до НАП следните документи: категоризация на обекта, за който е кандидатствало (л.73), отчети от двата ЕКАФП за периода от 27.11.2019г. до 31.01.2020г. (л.74) и информация за наличие на оборот извън ЕКАФП – фактури за продажба, платени по банков път (л.75 – 79). Посочено е, че не са извършвали доставки за храна по домовете (л.72), а относно отчета и декларацията за липса на друго публично финансиране, че същите са изпратени на 21.05.2021г., прикачени в информационната система ИСУН 2020, за което е приложена разпечатка от същата (л.80 – 82).

До „Ди Енд Ди 17“ООД е изпратено искане от НАП за представяне на следните документи: извлечение от двата броя ЕКАФП за референтен период 28.11.2019г. – 21.12.2019г. и документи и извлечения „банка“ за референтен период 28.11.2019г. – 21.12.2019г. (л.71). Изисканите документи са представени от „Ди Енд Ди 17“ ООД на 02.03.2022г. (л.68 – 70).

Чрез ИСУН жалбоподателят е бил уведомен, че съгласно т.11А от заповед № РД-01-718/18.12.2020г. на МЗ за ресторантите/заведения за хранене към места за настаняване се разрешава да работят ограничено само за гости на съответното място за настаняване, при използване на 50 % от капацитета им и при ограничено работно време в границите между 6.00 и 22.00 часа“ и за тях се определя оборот за подпомагане за изчисляване размера на помощта, само за периода 23.30 часа на 27.11.2019г. – 21.12.2019г. С оглед на това и в резултат на допълнително представените документи на 02.03.2022г. e прието, че полагаемата помощ по първа фаза следва да е в размер на 497.89 лева (2`489.46 лева общ оборот за периода 28.11.2019г. – 21.12.2019г. х 20%). Посочено е, че за първа фаза на „Ди Енд Ди 17“ООД е отпусната сумата от 21`064.81 лева, поради което надплатената сума в размер на 20`566.92 лева следва да бъде върната с лихва от датата на изплащане – 29.01.2021г. до датата на плащане. Сочи се, че законната лихва към 04.03.2022г. е в размер на 2`285.40 лева, поради което общо дължимата сума към 04.03.2022г. е в размер на 22 852.32 лева. Жалбоподателят е бил информиран, че настоящото писмо има информативен характер и му дава възможност ако е съгласен да върне доброволно парите, в който случай проверката ще бъде приключена с уведомително писмо, а в противен случай ще бъде издаден Акт за установяване на публично държавно вземане за надплатената сума (л.66 – 67).

На 22.03.2022г. началник на сектор „Проверки“ при ТД на НАП-Бургас  е издала оспореният Акт за установяване на публично държавно вземане (АУПДВ) № BG16RFOP002-2-095/22.03.2022г., с който е установен размер на неправомерно получени средства, недължимо платените или надплатени суми – 20 583.58 лева и размер на дължимата законна лихва от 27.01.2021г. до 22.03.2022г. – 2 390.17 лева (л.61-63). Към АУПВД е приложен и лихвен лист (л.64). В мотивите на акта е посочено, че дейност с код по КИД-2008 КИД 5610 „Дейности на ресторанти и заведения за бързо обслужване“ е преустановена съгласно заповед № РД-01-677/25.11.2020г. и заповед № РД-01-718/18.12.2020г. Прието е, че оборотът, който е база за определяне на подпомагането, следва да е само за преустановената дейност, за периода от 27.11.2019г. – 23.30 часа до 31.01.2020г., както и, че оборотът който служи за база за подпомагане, следва да е без ДДС. Доколкото обаче процесното заведение се намира на територията на места за настаняване (Хотел Гранд Манастира) е прието, че след 22.12.2020г. не може да се счита, че дейността е била преустановена в този обект в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването. Сочи се, че това се потвърждава и от отчетите от ЕКАФП за периода 28.12.2020г.-08.01.2021г. – в размер на 79 618.57 лева с ДДС (ФУ *******) и за периода 24.12.2020г. – 30.01.2021г. – в размер на 20 985.43 лева с ДДС (ФУ 4344374) (л.50 – 52).  С оглед на това е посочено, че оборота за подпомагане за изчисляване размера на помощта следва да е само за периода от 23.30 часа на 27.11.2019г. до 21.12.2019г., като за процесния случай е изчислен на 2 406,13 лева и съответно установената полагаема помощ  по първа фаза е определяна в размер на 481.23 лева (2 406,13 лева х 20 %). АУПВД е изпратен на жалбоподателя на 22.03.2022г. и получен от същия на 05.04.2022г. (л.66).

На 13.04.2022г. от началник на сектор „Проверки“ при ТД на НАП-Бургас е издадено решение № BG16RFOP002-2.095-7264 за поправка на акта за установяване на публично държавно вземане, с което в раздела за установените задължения на АУПВД да се четат както следва: размер на неправомерно получените средства, недължимо платените или надплатените суми – 20`583.58 лева и размер на дължимата законна лихва от 29.01.2021г. до 22.03.2022г. – 2`390,17 лева (л.58). Решението за поправка на АУПВД е изпратено на жалбоподателя на 13.04.2022г. и получено от същия на 18.04.2022г. (л.59).

На 05.04.2022г. „Ди Енд Ди 17“ООД е подало жалба до директора на ТД на НАП-Бургас против издадения АУПВД № **********************************.

Във връзка с подадената жалба от началник сектор „Проверки“ при ТД на НАП-Бургас е изготвено становище до директора на териториалната дирекция, с което се потвърждават констатациите, описани в АУПВД и се счита, че актът като законосъобразен и мотивиран следва да бъде потвърден (л.14).  

С решение № *****************. директорът на ТД на НАП-Бургас е потвърдил като правилен и законосъобразен акта за установяване на публично държавно вземане № **********************************., издаден от Д.И.К.– началник на сектор „Проверки“ при ТД на НАП-Бургас (л.4 – 6). Решението е получено от управителя Д.В.на 20.04.2022г. (л.7)

 

Въз основа на установената фактическа обстановка, съдът намира от правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима, като подадена в срока по чл.149, ал.1 от АПК, от надлежна страна, при наличие на правен интерес и срещу индивидуален административен акт, който подлежи на съдебен контрол за законосъобразност.

Разгледана по същество същата е основателна.

Съгласно разпоредбата на чл.26б, ал. 5 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., за преодоляване на последиците вземанията за възстановяване от неправомерно изплатени или недължимо платени суми са публични държавни вземания, като актовете по чл.166 от Данъчно-осигурителния процесуален кодекс се издават от органи по приходите, оправомощени от изпълнителния директор на Националната агенция за приходите. Със заповед № З-ЦУ-3473/01.12.2021г. (л.85), изпълнителният директор на НАП е определил органите, които да извършват проверки и да издават актове за установяване на публични държавни вземания по чл.166, ал.3 от ДОПК във връзка с чл.26б, ал.5 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г. за преодоляване на последиците. Съгласно Приложение № 1 към заповед № З-ЦУ-3473/01.12.2021г. по отношение на „Ди Енд Ди 17“ООД за орган по приходите извършващ проверката е определено лицето Е.Г.К., а за орган по приходите издаващ АУПДВ – Д.И.К.. В настоящият случай проверката е извършена от Е.Г.К., а актът е издаден от Д.И.К., поради което оспореният акт е издаден от компетентен орган.

АУПВД е в писмена форма, като в него са изложени фактическите основания, послужили за издаването му, както и приложимите правни норми. Същият съдържа изискуемите в чл.59, ал.2 от АПК реквизити.

Не са допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила в процедурата по издаването му. Жалбоподателят е уведомен за образуваното административно производство по реда на чл.26 от АПК, както и му е било разяснено, че в резултат на извършената проверка част от изплатената БФП подлежи на възстановяване.

Спорният по делото въпрос е дали при определяне на безвъзмездната помощ следва да се вземат предвид и периодите през които дейността на жалбоподателя е била само ограничена (22.12.2020г. - 31.01.2021г.), а не изцяло преустановена, съответно при определяне размера на безвъзмездната помощ да се вземе предвид оборота на дружеството, относим и към периода 22.12.2020г. – 31.01.2021г., в който дейността на дружеството е била ограничена със заповед № РД-01-718/18.12.2020г. на министъра на здравеопазването.

Съгласно разпоредбата на чл.26б, ал.1 от ЗМДВИП, на микро, малки и средни предприятия, които в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването при извънредна епидемична обстановка са преустановили дейността си след 1 ноември 2020г., се предоставят безвъзмездни средства в размер на процент от оборота им без ДДС за същия календарен период в рамките на периода от 1 март 2019г. до 29 февруари 2020г. включително, за срок до отпадането на съответното основание за преустановяване на дейността.

С Решение №947 от 18.12.2020г. на Министерски съвет на Република България, на основание чл.26б от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за преодоляване на последиците, е дадено съгласие министерството на икономиката, със средства по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ в размер 156`000`000 лева, да обяви процедура на директно предоставяне с конкретен бенефициент – Националната агенция за приходите, като е определено, че НАП е администратор на помощта по мярка „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“. Посочено е, че целта на процедурата на директно предоставяне е да се осигурят средства за обезпечаване на плащанията към крайните ползватели по мярка „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“. С решението са одобрени критерии и ред, по които НАП предоставя на микро, малки и средните предприятия помощта. В Критериите и реда за предоставяне на безвъзмездни средства на микро, малки и средни предприятия в т.4 на раздела „Допустими кандидати“ е прието, че  допустими са само кандидати, които са преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповеди с № РД-01-655/13.11.2020г. и № РД-01-677/25.11.2020г. на министъра на здравеопазването.

В т.11 „Допустими кандидати“ 11.1 „Критерии за допустимост“ подточка 4 на утвърдените от изпълнителния директор на НАП „Условия за кандидатстване и условия за изпълнение за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по Оперативна програма „Иновации и конкурентоспособност“ 2014-2020, Схема за набиране на заявления за подкрепа BG16 RFOP002-2.095 „Подкрепа чрез оборотен капитал за МСП, засегнати от временните противоепидемични мерки“ (л.118), е предвидено, че кандидатите трябва да са преустановили или ограничили дейността си в резултата на заповеди № РД-01-626/27.10.2020г., РД-01-655/13.11.2020г., РД-01-677/25.11.2020г. и РД-01-718/18.12.2020г. на министъра на здравеопазването в търговските обекти, по отношение на които се заявява подкрепа, и да развиват основна или допълнителна икономическа дейност (съгласно данни за 2019г.) в един от посочените кодове/сектори съгласно КИД – 2008, които са допустими за финансиране.

Условията за кандидатстване, утвърдени като част от документите по чл.26, ал.1 от Закона за управление на средствата от Европейските фондове при споделено управление (ЗУСЕФСУ), са влезли в сила и са задължителни както за кандидатите, така и за органа, който ръководи административното производство. Относно съдържащите се в тях критерии за предоставяне на помощта и реда за доказване на съответствие с тях дружеството-жалбоподател е било предварително и надлежно запознато, като това се удостоверява с подписването на съответната декларация (Приложение № 1), задължително изискуема като приложение към проектното предложение. След като горните условия са влезли в сила, те са задължителни както за кандидатите, така и за органа, който ръководи административното производство. Административният орган е длъжен да ги приложи, а съдът – да извърши проверка дали административният орган е спазил тези условия при постановяване на оспорения акт. В този смисъл решение № 3808 от 20.04.2022 г. на ВАС по адм. д. № 10164/2021 г., VII о. и решение № 3022 от 31.03.2022 г. на ВАС по адм. д. № 10880/2021 г., VII о.

Не е спорно по делото, че жалбоподателят развива основна икономическа дейност с код 56.10 „Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване“.  

В т. 11.1, подточка 4 от Условията за кандидатстване е посочен код 56 „Ресторантьорство“, в който раздел са включени няколко икономически дейности по групи и класове, една от които е с код 56.10 „Дейност на ресторанти и заведения за бързо обслужване“. Тъй като в Условията за кандидатстване е посочен кодът на целия раздел 56 „Ресторантьорство“, то и дейностите с код 56. 10 са допустими за подпомагане. В тази връзка следва да се има предвид, че когато определени дейности от съответния раздел, посочен с двуцифрено число на кода, са изключени и не се подпомагат, то в условията изрично е посочено това изключение, така както е предвидено за дейностите с код 47. В този смисъл решение № 3022 от 31.03.2022 г. на ВАС по адм. д. № 10880/2021 г., VII о.

Действително, в чл.26б, ал.1 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020г., и за преодоляване на последиците, на който се позовава административният орган, е предвидено, че безвъзмездна финансова помощ се предоставя на предприятия, които в изпълнение на заповед на министъра на здравеопазването при извънредна епидемична обстановка са преустановили дейността си след 1 ноември 2020г., за срок до отпадането на съответното основание за преустановяване на дейността, но както беше посочено по-горе, въведените с т.11.1, подточка 4 от влезлите в сила и задължителни за кандидатите и органа Условия за кандидатстване, критерии за допустимост, изискват кандидатите да са преустановили или ограничили дейността си в резултат на заповедите на министъра на здравеопазването в търговските обекти, по отношение на които се заявява подкрепа.

В Условията за кандидатстване не е дадено разяснение какво органът има предвид под „ограничаване на дейността“, поради което следва да се търси смисълът на посочения израз чрез общоупотребимия български език. Съгласно Тълковния речник на българския език, думата „ограничавам“ означава намалявам количеството на нещо което имам, вземам, с което разполагам до определен размер, обикновено по някаква необходимост или за някаква цел; намалявам размерите, обхвата или времетраенето на някаква дейност, проява; стеснявам.

По делото не е спорно, че дейността на жалбоподателя е била засегната от заповед № РД-01-718/18.12.2020г. на министъра на здравеопазването, в следствие на което същата е била ограничена, по отношение на възможния капацитет на заведенията за обществено хранене и тяхното работно време за периода от 22.12.2020г. до 31.01.2021г. Следователно посоченият период е следвало да бъде отразен при определяне референтния период за предоставяне на исканата помощ и реализираните през същия период приходи е следвало да намерят отражение при определяне размера на дължимата безвъзмездна финансова помощ. Като е отразил в заявлението си референтен период обхващащ и спорния по делото период, жалбоподателят е подал коректно необходимите данните, въз основа на които е изчислена и изплатена съответната безвъзмездна финансова помощ, част от която с оспорения акт се иска да бъде възстановена. Като е достигнал до противоположния извод при издаване на оспорения АУПДВ, административният орган незаконосъобразно е приел, че заплатената за периода на ограничаване на дейността от 22.12.10.2020г. до 31.01.2021г. финансова помощ, се явява недължимо платена.

С оглед на изложеното настоящия състав намира, че жалбата е основателна и като такава следва да бъде уважена, а оспореният АУПДВ – отменен като незаконосъобразен.

Предвид изхода на спора и своевременно направеното искане, на основание чл.143, ал.1 от АПК, в полза на жалбоподателят  следва да се присъдят сторените по делото разноски в размер на 1`250 лева, представялващи заплатена държавна такса в размер на 50 лева и заплатено възнаграждение за един адвокат в размер на 1`200 лева.

Мотивиран от горното и на основание чл.172, ал.2 АПК,  Административен съд - Бургас, VІІ-ми състав

 

Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ акт за установяване на публично държавно вземане № BG16RFOP002-2.095-7264 от 22.03.2022г., на началник на сектор „Проверки“ в ТД на НАП-Бургас, поправен с решение № ********************************. на същия орган, потвърден с решение № *****************. на директора на ТД на НАП-Бургас, с който е установен размер на неправомерно получени средства, недължимо платени или надплатени суми от 20`583.58 лева и дължимата законна лихва за периода от 29.01.2021г. до 22.03.2022г. в размер на 2390.17 лева.  

ОСЪЖДА Национална агенция по приходите, да заплати в полза на „Ди Енд Ди 17“ООД, ЕИК-*********, със седалище и адрес на управление в гр.Бургас, ж.к. Изгрев, бл.49а, вх.1, ет.7, ап.13, сумата от 1`250 (хиляда двеста и петдесет) лева разноски по делото.

Решението може да се обжалва в 14-дневен срок от съобщаването му пред Върховния административен съд. 

 

 

                                     

                                                                            СЪДИЯ: