Р Е Ш Е Н И Е №95
гр. Габрово, 24.06.2020 година
В ИМЕТО НА НАРОДА
ГАБРОВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД .....колегия в открито съдебно
заседание на девети юни ...... през две
хиляди и двадесета година в състав
:
ПРЕДСЕДАТЕЛ : ГАЛИН КОСЕВ
при секретаря …..…ЕЛКА СТАНЧЕВА............... и в присъствието на прокурора .......
като разгледа докладваното от съдия КОСЕВ Адм.Д№ 90 по описа за 2020 година, за да
се произнесе, взе предвид следното :
Производството е по реда на чл. 145 и сл. от АПК във вр. с чл. 40 от ЗДОИ.
Образувано по жалба от В.М.А. ***, против Решение за предоставяне на достъп до обществена информация №2/21.02.2020г. на
Кмет на Община Брезово по подадено от В.М.А. Заявление за предоставяне на
достъп до обществена информация №94-00-454/10.02.2020г. на официалния
електронен адрес на общината по чл. 15, ал. 1, т. 4 от ЗДОИ.
В жалбата се излага, чезаявителя бил посочил,
че желае исканите документи и информация да му бъдат предоставени на електронен
адрес в удобен за задължения субект формат, а към постановеното Решение за
достъп до търсената информация не било приложено копие от исканата информация
или интернет адреса, на който ще се съдържат данните, като по този начин била
нарушена според жалбоподателя нормата на чл. 35, ал. 3 от ЗДОИ. Оспорват се
последните четири абзаца от Решението.
Според жалбоподателя обжалвания акт е издаден
от компетентен орган, но при съществено нарушение на
административнопроизводствените правила и в противоречие с материалноправните
разпоредби. В жалбата се излага, че подаденото Заявление отговаря на
изискванията на чл. 25, ал. 1 от ЗДОИ, а исканата информация е служебна по
смисъла на чл. 11 от ЗДОИ и не попада в изключенията за предоставяне на
свободен достъп, предвидени в закона. Исканата информация била обществена по
смисъла на чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ.
В подаденото Заявление В.А. била поискала да
й бъде предоставена по реда на ЗДОИ намиращата се в архива на общината
обществена информация, а именно: 1. Копия на сключените през периода 2017г.-
2019г. нетрудови договори /граждански, консултантски, посреднически,
преводачески и др./ за предоставяне на услуги на обща стойност над 1000 лева
без ДДС, с изключение на тези, сключени по реда на ЗОП, 2. Копия на съответните
документи, установяващи размера на заплатените от общината възнаграждения по
посочените в т. 1 договари, както и документите, доказващи вида и количеството
на предоставените по договорите услуги, 3. В случай че предоставянето на копия
от документите по т. 1 и т. 2 би затруднило общинската администрация или съществуват
законови пречки за предоставянето им, заявителят е изискал информация относно
това какъв е предметът на всеки от договорите, на какво правно основание са
сключени, какво е договореното и изплатено възнаграждение от общината по всеки
договор, както и какъв е вида и количеството на предоставените по договорите
услуги, 4. Да се предостави информация какви са конкретните причини, наложили
сключването на тези договори и по какви критерии са избрани контрагентите на
общината по тях, 5. Да се предостави информация относно това припокриват ли се
задълженията на контрагентите по сключените нетрудови договори със задължения
на лице, наети по трудови договори от общината, съгласно трудовите им
характеристики.
Заявено е искане за отмяна на оспореното
Решение и връщане на преписката за ново произнасяне на Кмет на Община Брезово
при съобразяване с разпоредбата на чл. 35, ал. 3 от ЗДОИ.
Претендира се присъждане на разноски.
Жалбоподателката В.А., редовно призована не
се явява в съдебно заседение. Представлява се от надлежно упълномощен пр.
представител- адвокат, който заявява че поддържа подадената жалба и излложените
в нея доводи и искания по същество.
Ответникът по жалба- Кмет на Община Брезово
редовно призован не се явява. В представено по делото Възражение оспорва
жалбата, излага доводи за недопустимост на същата, алтернативно заявява
неоснователност.
Настоящият съдебен състав на ГАС намира за
установено следното.
В.М.А. е подала Заявление за предоставяне на
достъп до обществена информация №94-00-454/10.02.2020г. на официалния
електронен адрес на община Брезово по чл. 15, ал. 1, т. 4 от ЗДОИ. В подаденото
Заявление В.А. е поискала да й бъде предоставена по реда на ЗДОИ намиращата се
в архива на общината обществена информация, а именно: 1. Копия на сключените
през периода 2017г.- 2019г. нетрудови договори /граждански, консултантски,
посреднически, преводачески и др. / за предоставяне на услуги на обща стойност
над 1000 лева без ДДС, с изключение на тези, сключени по реда на ЗОП, 2. Копия
на съответните документи, установяващи размера на заплатените от общината
възнаграждения по посочените в т. 1 договари, както и документите, доказващи
вида и количеството на предоставените по договорите услуги, 3. В случай че предоставянето
на копия от документите по т. 1 и т. 2 би затруднило общинската администрация
или съществуват законови пречки за предоставянето им, заявителят е изискал
информация относно това какъв е предметът на всеки от договорите, на какво
правно основание са сключени, какво е договореното и изплатено възнаграждение
от общината по всеки договор, както и какъв е вида и количеството на
предоставените по договорите услуги, 4. Да се предостави информация какви са
конкретните причини, наложили сключването на тези договори и по какви критерии
са избрани контрагентите на общината по тях, 5. Да се предостави информация
относно това припокриват ли се задълженията на контрагентите по сключените
нетрудови договори със задължения на лице, наети по трудови договори от общината,
съгласно трудовите им характеристики.
С Решение №2/21.02.2020г. на Кмет на Община
Брезово е предоставил на В.А. исканата информация по Заявление за предоставяне
на достъп до обществена информация с вх. №94-00-454/10.02.2020г. подадено от В.М.А.,
като мястото където се предоставя исканата информация от заявителката е Община
Брезово, гр. Брезово ул. Г. Димитров №25..
При така установените факти, съдът приема следните изводи от правна страна:
Предмет на подадената жалба е Решение
№2/21.02.2020г.
на Кмет на Община Брезово, за което се твърди, че е налице частичен отказ за
предоставяне на достъп до обществена информация на Кмет на Община Брезово по
подадено от В.М.А. Заявление за предоставяне на достъп до обществена информация
№94-00-454/10.02.2020г. на официалния електронен адрес на общината. Оспорват се
последните четири абзаца от диспозитивната част на процесното Решение на Кмет
на Община Брезово.
С оспореното
Решение е предоставен достъп до обществена информация на В.А. и подаденото от
нея заявление.
Разгледана по същество съдът, намира жалбата за неоснователна.
Искането до органа е депозирано като такова по реда на ЗДОИ. Задължени субекти по чл. 3, ал. 1 от ЗДОИ са "органите", т. е. държавните органи, техните териториални звена и органите на местното самоуправление в Република България, които създават или съхраняват обществената информация, определена в чл. 2, ал. 1 от ЗДОИ. Заявлението от В.А. с искане за предоставяне на достъп до обществена информация, е адресирано до Община Брезово, която се представлява от Кмет по аргумент от разпоредбата на чл. 38 и сл. от ЗМСМА. Разпоредбата на чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ предвижда, че органите или изрично определени от тях лица вземат решение за предоставяне или за отказ от предоставяне на достъп до исканата обществена информация и уведомяват писмено заявителя за своето решение. Следователно, актът, който следва да се постанови въз основа на подаденото от А. заявление по реда на ЗДОИ, следва да е издаден от Кмет на Община Брезово или изрично определено от него лице по смисъла на чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ, поради което съдът приема, че оспоренота Решение №2/21.02.2020г. е издадено от компетентен орган.
Оспореното Решение
обективира предоставяне на
достъп до търсената информация по подаденото заявление от В.А..
При тези данни по делото, безспорно се установява, че по
подаденото Заявление за достъп до обществена информация от В.А.
е постановен акт по чл. 28, ал. 2 от ЗДОИ, с който търсената информация е предоставена. Наличието на
изричен акт по същото заявление, с което е удовлетворена претенцията за
предоставяне на поисканата обществена информация, лишава заявителя от правен
интерес от оспорването на въпросното Решение. Не се споделят доводите
за неправилност на постановения административен акт в цитираните негови части.
Несъобразяването на задължения субект с това
да предостави исканата информация в посочената от заявителя форма не води до
незаконосъобразност на постановеното решение с което се предоставя достъп до
исканата информация.
Формите за предоставяне на достъп до обществена информация са изброени в чл. 26 от ЗДОИ, в ал. 1, т. 1 от който е предвиден достъп преглед на информацията - оригинал или копие, или чрез публичен общодостъпен регистър; 2. устна справка; 3. копия на материален носител; 4. копия, предоставени по електронен път, или интернет адрес, където се съхраняват или са публикувани данните. В ал. 2 е указано, че за достъп до обществена информация могат да се използват една или повече от формите по ал. 1.
В Заявлението, по
което е издадено обжалваното Решение е поискан
достъп до търсената информация по електронен път, под формата на
копия от относимите документи, предоставени по посочен в заявлението емейл. Извън задължението за съобразяване с
предпочитаната форма за предоставяне на достъп по чл. 27 от ЗДОИ, в закона липсва норма,
която да обвързва задължените субекти да предоставят обществена информация в определената посочена
в заявлението форма, поради което не се констатира
твърдяното основание за незаконосъобразност на решението по чл. 146, т. 4 от АПК. Наред със задължението към задължениете субекти да
предоставят исканата информация в предпочетената от заявителя форма
законодателет е предвидил в чл. 27, ал. 1 от ЗДОИ възможност органът да избере
формата на предоставянето й, т.е. налице е изключението при което
административния орган избира в каква форма да предостави информацията на
заявителя.
Не се
споделят и доводите на жалбоподателката за незаконосъобразност на постановеното
Решение по отношение на други негови части, изтъкнати в жалбата. Посочените от
задължения субект изисквания към заявителката не обуславят незаконосъобразност
пна оспорения административен акт, тъй като посредством тях не се препятства
достъпа й до търсената информация. Въпросните изисквания, залегнали в
оспореното Решение имат своята нормативна основа и са в съответствие с
правомощията на задължения субект по ЗДОИ.
Дали предоставената информация е пълна или непълна е довод, относим към
законосъобразността на постановеното от задължения орган волеизявление. В
случая е налице благоприятстващ административен акт, в който липсва
отхвърлителен диспозитив, като чрез
него се предоставя търсената от заявителката информация. Оспореното Решение е
правилно и законосъобразно, в изискуемата от закона форма, при спазване на
процесуалните правила и приложение на материалния закон.
При преценка на събраните по делото писмени доказателства се установява, че е налице предоставяне на достъп до посочената от заявителката информация с процесното Решение, а доводите за неговата неправилност и незаконосъобразност не намират опора в посочените в жалбата основания по ЗДОИ и АПК. В този смисъл оспорването на посочените части от Решение №2/21.02.2020г. на Кмет на Община Брезово е неоснователно.
С оглед на изложеното, съдът намира, че Решение
№2/21.02.2020г. на Кмет на Община Брезово, с
което е предоставен достъп до
обществена информация по Заявление за достъп до такава с рег. №94-00-454/10.02.2020 г., подадено от В.М.А. е правилно и законосъобразно, като постановено в съответствие с
материалния закон, при липса на допуснати съществени нарушения на процесуалните
правила, в съответствие и с целта на закона.
По отношение на разноските.
С оглед изхода на делото, а именно отхвърляне
на оспорването на В.А. и предвид факта, че ответника не е заявил своевременно
искане за присъждане на разноски, то такива не следва да бъдат определяни по
настоящото дело.
По
изложените съображения Административен съд Габрово
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ оспорване на В.М.А. *** против Решение
№2/21.02.2020г. на Кмет на Община Брезово като неоснователно и недоказано.
Решението не подлежи на
обжалване.
ПРЕДСЕДАТЕЛ
: