Решение по дело №206/2015 на Административен съд - Хасково

Номер на акта: 6
Дата: 8 януари 2016 г. (в сила от 8 януари 2016 г.)
Съдия: Ива Байнова
Дело: 20157260700206
Тип на делото: Касационно административно наказателно дело
Дата на образуване: 30 юли 2015 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ

 

№ 328/08.01.2016г., гр. Хасково

                                                                                                                                             

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съдХасково, в открито заседание на девети декември през две хиляди и петнадесета година, в състав:

                                                                     

                                                                                        Председател: Ива Байнова

                                                                                               Членове: Василка Желева

                                                                                                               Цветомира Димитрова

 

при секретаря  М.Ч. ..............................................................и в присътвието на

Прокурор Елеонора Иванова.............................................................................................като разгледа докладваното от  Председателя  КАНД 206 по описа за 2015 година, за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на глава дванадесета от Административнопроцесуалния кодекс /АПК/ във вр. с чл. 63 ал. 1 от Закона за административните нарушения и наказания /ЗАНН/.

Образувано е по касационна жалба от „Суса – Р” ООД, гр. Х. с адрес:  гр. Х., бул. „Б.” № , ет…, офис .., подадена чрез процесуален представител, против Решение № 173/10.07.2015г. постановено по НАХД № 384/2015г. по описа на Районен съд – Хасково.

Касационния жалбоподател е останал недоволен от така постановеното решение, като го обжалва с оплаквания за неправилност, необоснованост и незаконосъобразност. В жалбата се навеждат твърдения за необоснованост на оспорваното решение, поради обстоятелството, че същото не почива на събраните по делото писмени и гласни доказателства. Моли се за отмяна на атакуваното решение и на потвърденото с него наказателно постановление.

Ответникът - Дирекция „Инспекция по труда” – Хасково не заема становище по обжалването.

Представителят на Окръжна прокуратура – Хасково счита касационната жалба за неоснователна, поради което моли за оставяне в сила на атакуваното съдебно решение като правилно и законосъобразно.

  Административен съд – Хасково, след проверка на оспорваното решение във връзка с изложените в жалбата оплаквания, както и по реда на чл. 218, ал. 2 от АПК, намира за установено следното:

Касационната жалба е процесуално допустима, като подадена в срок и от надлежна страна. Разгледана по същество е неоснователна.

С Решение № 173/10.07.2015г. постановено по АНД № 384/2015г. по описа на Районен съд – Хасково е потвърдено Наказателно постановление /НП/ № 26 – 000059/31.03.2015г. на Директора на дирекция „Инспекция по труда”, гр. Хасково, с което на „Суса – Р” ООД, гр. Х. на основание чл. 416, ал. 5 във вр. с чл. 414, ал.3 от Кодекса на труда КТ/  е наложена административна санкция в размер на 1500 лева за нарушение по чл. 63, ал.3 от КТ.

За да постанови решението си, районният съдът е приел, че при съставяне на АУАН и издаване на НП не са допуснати процесуални нарушения от категорията на съществените, които да налагат отмяна на последното. Приел е за доказано по безспорен начин, че санкционираното лице е извършило описаното в АУАН и наказателно постановление нарушение, поради което правилно била ангажирана административнонаказателната му отговорност. В тази връзка въззивната инстанция е изложила доводи в подкрепа на извода, че фактът на последващото прекратяване на трудовия договор /два дни след неговото сключване/ и неявяването на лицето М. М. на работа са ирелевантни към съставомерността на извършеното нарушение, изразяващо се в неизпълнение от страна на работодателя на задължението, въведено с разпоредбата на чл.62, ал. 3 от КТ. Районния съд е обсъдил вида и размера на наложената административна санкция, като е намерил същите за правилно и законосъобразно определени от административнонаказващия орган. Съдът  е приел за неприложим в случая института на маловажността като е  изложил съображения в тази насока.

Касационната инстанция напълно споделя направените от Районен съд - Хасково констатации за липса на допуснати от съответните органи нарушения в процедурата по съставяне на АУАН и тази по издаване на НП, достатъчно тежки, че да се оценят като такива налагащи отмяна на акта, с който е ангажирана административнонаказателната отговорност на жалбоподателя. Както АУАН, така и НП отговарят на изискванията за нормативно дължимо съдържание във връзка със съответните реквизити. Дадена е възможност наказаното лице да реализира в пълен обем правото си на защита, както по време на развилото се административнонаказателно производство така и на последвалото съдебно.

Спорът по настоящото съдебно контролно-отменително производство е изцяло правен, при липса на спор по фактите. В конкретния случай, с оглед релевираните касационни основания, базирани на наведените от процесуалния представител на накасатора съображения е необходимо да се даде отговор на въпроса бил ли е налице трудов договор между „Суса – Р” ООД, гр. Х. и М. Б. М., за чието сключване дружеството да е било длъжно да уведоми съответната териториална дирекция на Националната агенция за приходите /ТД на НАП/.

Настоящият касационен състав намира отговора на поставения въпрос за положителен по следните съображения:

Законодателят в разпоредбата на чл. 62, ал. 3 от КТ е въвел задължение за работодателя да извърши уведомяване на съответната ТД на НАП, при настъпване на следните правнозначими факти: сключване, изменение и прекратяване на трудов договор, като за неизпълнение на вмененото задължение е предвидена административна санкция. Текстът на посочената законова разпоредба не оставя съмнение относно дължимото от страна на работодателя или упълномощено от него лице дължимо поведение, както в случай на сключване, така и в случай на прекратяване на трудов договор. При логическото тълкуване на нормата следва извода, че е без значение за колко време е съществувал в правния мир трудовият договор като съглашение между два правни субекта, поради което за сключването му е следвало да бъде уведомено съответната ТД на НАП. На тази плоскост се явяват неоснователни доводите накасатора, че към момента на изтичане на тридневния срок за уведомяване - 15.05.2014г. /четвъртък- присъствен ден/ в правопорядъка не е съществувал трудов договор, който да бъде регистриран. Законодателят е въвел задължение за уведомяване на компетентния административен орган за самото сключване на трудов договор, като действие / воляизявление на правни субекти по повод уреждане правоотношенията по между им, без да поставя условие за валидността и действието на конкретния договор. За пълнота на изложението следва да се отбележи, че за да се приеме в конкретния случай, че е налице „правно нищо” което да не подлежи на уведомителен режим пред ТД на НАП, то следва трудовият договор да е обявен от съда за недействителен /чл.74 ал.2 КТ/ или да е налице хипотезата на невъзникване на трудово правоотношение, уредена в  чл.63 ал.3 от КТ. Страните не могат да се позовават на недействителност на трудовия договор или на отделни негови клаузи, докато тя не бъде обявена и решението за обявяването й не им бъде връчено /чл.74 ал.5 от КТ/. Съгласно чл.63 ал.3 от КТ трудовото правоотношение се смята за невъзникнало, но само ако работникът или служителят не постъпи на работа в едноседмичен срок от получаването на документите по ал. 1 /екземпляр от сключения трудов договор, подписан от двете страни и копие от уведомлението по чл. 62 ал.3, заверено от териториалната дирекция на Националната агенция за приходите/, освен ако страните са уговорили друг срок. От доказателствената съвкупност по делото не се установява да са налични коментираните хипотези, поради което следва да се приеме, че  касаторът е осъществил състава на визираното в АУАН и НП административно нарушение, а административнонаказателната му отговорност е правилно и законосъобразно е ангажирана.

Неоснователни са и възраженията за наличие в случая на сложен фактически състав, от който възниква трудовото правоотношение между санкционираното дружество и М. М. и вследствие на който започвало и изпълнението на трудовите функции по договора. Със сключване на Трудов договор № 0164/12.05.2014г. трудовото правоотношение възниква към посочената дата, между лицата сключили договора, а спецификата и времето на започване изпълнение на трудовите функции, както и допълнителните споразумения в тази връзка са обстоятелства извън предмета на настоящата проверка.  

С оглед изложеното, настоящата касационна инстанция намира, че нарушението и правната му квалификация са правилно установени, извършването на нарушението от санкционираното лице е доказано по несъмнен начин, а санкционната норма е правилно приложена. Касационните оплаквания не намират опора в доказателствата по делото и са неоснователни. Районният съд е постановил валидно, допустимо и съответстващо на материалния закон решение, което следва да бъде оставено в сила.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 221, ал. 2, предл. първо от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОСТАВЯ В СИЛА Решение № 173 от 10.07.2015г. постановено по АНД № 384 по описа на Районен съд – Хасково за 2015г.

Решението е окончателно.

 

 

Председател:                                     Членове: 1.

 

                                                                                                              

 

                                                                       2.