Решение по дело №419/2019 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 15
Дата: 28 януари 2020 г. (в сила от 22 май 2020 г.)
Съдия: Вълко Драганов Драганов
Дело: 20197280700419
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2019 г.

Съдържание на акта

 Р Е Ш Е Н И Е    № 15/28.1.2020 г.             

 

гр. Ямбол, 28.01.2020 г. 

 

В  ИМЕТО НА НАРОДА

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД, трети административен състав, на петнадесети януари две хиляди и двадесета година, в открито съдебно заседание, в следния състав:

 

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ВЪЛКО ДРАГАНОВ

 

                                              

при секретаря Велина Митева,

като разгледа докладваното от съдия Вълко Драганов административно дело № 419 по описа за 2019 година,

          За да се произнесе, взе предвид следното:

          Производството по делото е  образувано  по жалба И.Д.Б. ***, съдебен адрес ***, кант.10, адв.К. против Акт за установяване на публично държавно вземане № 1/08.01.2019 г. на Директора на Областна дирекция на Държавен фон“Земеделие“ гр.Ямбол, с който по отношение на И.Д.Б. с УРН 656926 на основание чл.27, ал.3 и ал.4 от ЗПЗП и чл.162, ал.2, т.8 и т.9 от ДОПК е отказано пълно изплащане на финансовата помощ общо в размер на 24 447,50 лв., представляваща второ плащане по Договор №28/06/1/0/01719 от 26.07.2016 г. и му е определено задължение в размер на  24 447,50 лв., представляващо първо плащане по Договор №28/06/1/0/01719 от 26.07.2016 г.

 Първоначално по така депозираната жалба в ЯАС е било образувано адм. дело № 34/2019г. по описа на последния, като с Решение № 66/01.04.2019г. по същото, оспорения адм. акт е бил отменен и преписката изпратена на Изпълнителния директор на Държавен фонд "Земеделие" за провеждане на производство за администриране на нередности и извършване на финансови корекции по реда на глава пета, раздел ІІІ от ЗУСЕСИФ. С Решение № 15822/20.11.2019г. по адм. дело № 7467/2019г. по описа на ВАС  е отменено Решение № 66/01.04.2019г. по адм. дело № 34/2019г. по описа на ЯАС  и делото е върнато за ново разглеждане от друг състав на съда.

          В отменителния съдебен акт е посочено следното: Обосновано решаващият състав е достигнал до извода, че процесната подмярка 6. 1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани", от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" се обхваща от разпоредбата на чл. 9б, т. 2 ЗПЗП, но въпреки това неправилно е приел, че административното производство е по реда на ЗУСЕСИФ. При преценката си за вида на акта и процесуалния ред за неговото издаване, съдът не е съобразил преходната разпоредба на § 12, ал. 1 от ПЗР на ЗИД на ЗПЗП (ДВ бр. 2/2018 г.), според която започналите производства по издадените до датата на влизането в сила на този закон наредби по прилагането на мерките от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007 – 2013 г. и на мерките и подмерките по чл. 9б, т. 2 от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. се довършват по досегашния ред до изтичане на периода на мониторинг. Аргумент за приложимост на досегашния ред е и разпоредбата на § 4 от ПЗР на Наредба № 4/30.05.2018 г. за условията и реда за изплащане, намаляване или отказ за изплащане, или за оттегляне на изплатената финансова помощ за мерките и подмерките по чл. 9 б, т. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители, на министъра на земеделието, храните и горите (обн. ДВ бр. 48/08.06.2018 г.) Според тази разпоредба, новата наредба се прилага за проектни предложения по мерките и подмерките по чл. 9б, т. 2 от ЗПЗП, подадени след влизане в сила на Закона за изменение и допълнение на ЗПЗП (ДВ, бр. 2 от 2018 г.)
В случая производството по подпомагане е започнало по Наредба № 14/28.05.2015 г. за прилагане на подмярка 6. 1 "Стартова помощ за млади земеделски стопани" от мярка 6 "Развитие на стопанства и предприятия" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., издадена на основание чл. 9а от ЗПЗП, въз основа на заявление за подпомагане, подадено от И.Б. на 22.07.2015 г., заповед за одобрение на заявлението за подпомагане № 03-280-РД/381 от 26.07.2016 г. на директора на ОД на ДФ Земеделие –Ямбол и договор за отпускане на безвъзмездна финансова помощ от 26.07.2016 г., преди влизане в сила на ЗИД ЗПЗП /ДВ бр. 2/2018/. Периодът на мониторинг, в който ползвателят е длъжен да предоставя на Фонда изискваните му данни, документи и/или информация необходими за преценка относно точното изпълнение на неговите договорни и нормативни задължения, както и всички други ангажименти, произтичащи от отпусната помощ, е 5 години и шест месеца, считано от сключването му на 26.07.2016 г. съгласно чл. 13, ал. 2 и чл. 43, ал. 4 от договора. Този период не е изтекъл към момента на подаване на заявката за второ плащане и образуване на производството пред ДФ Земеделие по издаване на оспорения АУПДВ, поради което за установяване на публични държавни вземания е приложим досегашният ред по чл. 166, ал. 2 ДОПК, а не редът по ЗУСЕСИФ, към който препраща чл. 9б, т. 2 ЗПЗП (ред. ДВ бр. 2/2018
).

В съдебно заседание жалбоподателят се явява лично и с адв.К., която поддържа жалбата и направените искания, като представя подробни писмени бележки и претендира присъждане на направените разноски в производството.

  Ответната страна,  изпраща процесуален представител - ст. юрисконсулт Р., която оспорва изцяло жалбата като неоснователна и сочи, че обжалвания акт е издаден от компетентен орган, в рамките на неговите правомощия и е законосъобразен от процесуална и материалноправна страна. Претендира за присъждане на юрисконсултско възнаграждение  в минимален размер  и прави възражение за прекомерност на заплатения адвокатски хонорар. 

           ЯАС, като взе предвид разпоредбата на чл. 168 от АПК и  прецени събраните по делото доказателства, ведно с доводите и изразените становища прие за установено следното:

Земеделският производител И.Д.Б. с УРН 656926 е подал Заявление за подпомагане по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г.  с ИД № на проекта 28/06/1/0/01719, който е одобрен за финансиране със Заповед № 03-280-РД/381 от 26.07.2016 г. на Директора на ОД на ДФ „Земеделие“-Ямбол с размер на финансовата помощ 48 895 лева, при размер на първо плащане 24 447,50 лв. и размер на второ плащане 24 447,50 лева.

В съответствие с това Държавен фонд “Земеделие“ и И.Д.Б. са сключили Договор № 28/06/1/0/01719 от 26.07.2016 г.  за отпускане на безвъзмездна финансова помощ по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от Програмата за развитие на селските райони 2014-2020 г., съфинансирана от Европейския земеделски фонд за развитие на земеделските райони.

Съгласно клаузите на договора одобрената помощ е в размер на 48 895 лева и се предоставя на две етапа-първо плащане от 24 447,50 лв. в срок до два месеца от датата на сключване на договора, освен при настъпване на посочените в същия условия и второ плащане в размер на 24 447,50 лв. и срок до три месеца след издаване на уникален идентификационен номер на окомплектована с всички изискуеми документи съгласно Приложение № 7 от Наредба 14/28.05.2015 г. заявка за второ плащане подадена от ползвателя до 01.02.2018 г., в случай на одобрение на помощта след извършени проверки, включително на място, относно изпълнението на бизнес плана, и извършен анализ за установяване на съответствието между фактическото състояние и одобрения бизнес план.

В чл.6, ал.1 от Договор № 28/06/1/0/01719 от 26.07.2016 г. е предвидено, че ползвателят се задължава да изпълни представения от него и одобрен бизнес план в периода от сключване на договора до 01.02.2018г., като в чл.9, ал.1, т.1 от същия е записано, че фондът изисква от ползвателя връщане на полученото първо плащане по договора и ползвателят няма право да получи второто плащане по договора, когато не е подал заявка за второ плащане, окомплектована с всички изискуеми документи съгласно Наредба № 14/28.05.2015 г. за прилагане на подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“.

С Уведомително писмо за одобрение №194 с изх. №28/06/1/0/01719/2/01/03/01/29.09.2016 г. на ОД на ДФ „Земеделие“-Ямбол И.Д.Б., във връзка с Договор/Заповед за одобрение № 28/06/1/0/01719, е информиран за извършено плащане по банковата му сметка според договора/заповедта за отпускане на финансова помощ и подадената заявка за плащане, като на 03.08.2016 г. е изплатена сума в размер на 24 447,50 лева.

С Писмо изх.№ 01-283-6500/514/17.08.2018 г., получено лично от  И.Д.Б. на 21.08.2018г., ДФ „Земеделие“ е уведомил последния, че открива производство по издаване на акт за установяване на публично държавно вземане, т.к. в процеса на извършване на административни проверки след подадена заявка за второ плащане № 28061001719301/01.02.2018 г. във връзка с договор № 28061001719/26.07.2016 г., сключен по подмярка 6.1„Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от ПРСР 2014-2020 г. са установени следните нередности, а именно:  Приложеното Удостоверение № 483/31.05.2015 г. за изкаран курс на обучение от 150 часа на тема “Основни практики в лесовъдството-лесокултурни дейности“ не доказва постигането на целта за придобиване на професионални умения и компетентности. В писмото е посочено, че е налице неизпълнение на договорни и нормативни изисквания съгласно чл.38, ал.1, т.3 от Наредба № 14/28.05.2015 г. за прилагане на подмярка 6.1, респ. на чл.9, ал.1, т.3 от договора, поради което ползвателят на помощта няма право да получи второто плащане по чл.10, т.2 и дължи връщане на полученото по чл.10, т.1 първо плащане по договора за предоставяне на финансова помощ заедно със законната лихва към него.

Против въпросното писмо И.Д.Б. е подал възражение № 02-283-6500/955/05.09.2018 г. и допълнение към възражение № 02-283-6500/961/10.09.2018 г., с които изразява несъгласие с констатациите и изводите направени в уведомлението.

С Акт за установяване на публично държавно вземане № 1/08.01.2019 г. издаден от Директора на Областна дирекция на Държавен фонд “Земеделие“ гр.Ямбол по отношение на И.Д.Б. с УРН 656926 на основание чл.27, ал.3 и ал.4 от ЗПЗП и чл.162, ал.2, т.8 и т.9 от ДОПК е отказано пълно изплащане на финансовата помощ общо в размер на 24447,50 лв., представляваща второ плащане по Договор №28/06/1/0/01719 от 26.07.2016 г. и на И.Д.Б. е определено задължение в размер на  24447,50 лв., представляваща първо плащане по Договор №28/06/1/0/01719 от 26.07.2016 г., съгласно таблица 1, а именно установен размер на задължението 24447, 50 лв., погасена сума 0 лв. и дължима сума 24447, 50 лв.

         Така издадения адм. акт е получен от Б. лично с известие за доставяне на 15.01.2019г., а жалбата му е подадена директно в ЯАС с вх. № 212/25.01.2019г.

         При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

       Жалбата е процесуално допустима, като подадена от надлежна страна с правен интерес от обжалването и в преклузивния срок по чл.149, ал.1 от АПК. Разгледана по същество жалбата се явява  неоснователна по следните съображения:

       Проверката за законосъобразност на оспорения в настоящото производство административен акт съобразно разпоредбата на чл. 168, ал.1 от АПК следва да бъде извършена на всички основания по чл. 146 от АПК, а не само на тези посочени от оспорващия в жалбата му.

      Съгласно чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от ЗПЗП, изпълнителният директор на ДФ "Земеделие" е изпълнителен директор на Разплащателната агенция, който организира и ръководи нейната дейност, а съгласно ал.4 от същия текст може да делегира със заповеди част от предоставените му правомощия  на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда съобразно териториалната им компетентност, включително  и правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане. Така, с цитираната в процесния административен акт и представена по делото заповед № 03-РД/286 от 01.02.2017 г. на изпълнителния директор на ДФЗ, на директорите на ОД на ДФЗ са делегирани изрично посочените в нея правомощия, сред които и да издават решения за финансова корекция  и  актове за установяване на публично държавно вземане по чл. 166, ал.2 от ДОПК по отношение както на ползватели по подмярка 6.1 „Стартова помощ за млади земеделски стопани“  от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г., така и на ползватели  на финансова помощ по  мярка 112 "Създаване на стопанства на млади фермери" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2007-2013г, във връзка с установени неспазвания  на нормативни и договорни задължения от ползвателите. Следователно оспореният адм. акт е издаден от оправомощен и териториално компетентен директор на ОД на ДФЗ гр.Ямбол.    

        Акт за установяване на публично държавно вземане № 1/08.01.2019 г.    на Директора на ОД на ДФ“Земеделие“- Ямбол   е издаден в писмена форма и съдържа необходимите реквизити по смисъла на чл. 59, ал.2 от АПК, включително и мотиви, с  посочване на фактическото и правното основание за издаването му- чл. 166 ДОПК, чл. 20а, ал. 1 и ал.4 от ЗПЗП и чл. 38, ал.1, т.3 от Наредба № 14 от 28.05.2015г. за прилагане на подмярка 6.1  “Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от ПРСР 2014-2020г.

       Съдът не констатира  оспорения акт да  е издаден при съществено нарушение на процесуалните правила или в нарушение на материалния закон и в несъответствие с неговата цел, които биха били достатъчно основание за отмяна на същия като незаконосъобразен адм. акт.

      Посочените фактически и правни основания за издаване на оспорения акт касаят неизпълнение на критериите за подбор по чл.38, ал.1, т.3 от Наредба № 14/28.05.2015 г. за прилагане на подмярка 6.1  “Стартова помощ за млади земеделски стопани“ от мярка 6 „Развитие на стопанства и предприятия“ от ПРСР 2014-2020г. Съгласно посочената разпоредба ползвателят на помощта няма право да получи второто плащане по чл. 10, т. 2 и дължи връщане на полученото по чл. 10, т. 1 първо плащане по договора за предоставяне на финансова помощ заедно със законната лихва към него, изчислена за период, посочен в договора, когато не е изпълнил изискванията за професионални умения и компетентности в срок до 36 месеца от датата на сключване на договора за предоставяне на финансова помощ и не по-късно от избраната крайна дата на периода за проверка на изпълнението на бизнес плана.  Съгласно т.28 от ДР на Наредба № 14/28.05.2015 г. "Професионални умения и компетентности" са завършено средно или висше образование в областта на селското стопанство или ветеринарната медицина, или икономическо образование със земеделска насоченост, или удостоверение за завършен курс от 150 часа в областта на селското стопанство или за завършено обучение от 150 часа по част от професия или получена степен на професионална квалификация по професии и специалности от професионално направление с код 621 "Растениевъдство и животновъдство" или с код 3451203 "Земеделско стопанство" или професионално направление с код 640 "Ветеринарна медицина". Удостоверението за завършен курс от 150 часа в областта на селското стопанство трябва да бъде издадено от висше училище, акредитирано по Закона за висшето образование с актуални акредитации за обучение по минимум едно от професионалните направления "Растениевъдство", "Растителна защита", "Животновъдство" "Ветеринарна медицина". Удостоверението за завършено обучение от 150 часа по част от професия или получена степен на професионална квалификация трябва да бъде издадено от някоя от институциите по чл. 18, т. 1, 2, 5 и 6 от Закона за професионалното образование и обучение, които следва да имат право да обучават по специалността, по която е издадено удостоверението, а за центровете за професионално обучение (ЦПО) се изисква и да бъдат вписани в Регистъра на лицензираните ЦПО към Националната агенция за професионално образование и обучение.

     В случая видно от доказателствата по делото, които са коментирани и в отменителното Решение № 15822/20.11.2019г. по адм. дело № 7467/2019г. по описа на ВАС,  заявлението за подпомагане е подадено от жалбоподателя И.Б. на 22.07.2015 г., заповедта на директора на ОД на ДФ Земеделие –Ямбол за одобрение на заявлението за подпомагане № 03-280-РД/381 е от 26.07.2016 г., на която дата е сключен и договора за отпускане на безвъзмездна финансова помощ, като заявката за второ плащане е подадена на 01.02.2019г. Както вече бе посочено по горе, в чл.6, ал.1 от Договор № 28/06/1/0/01719 от 26.07.2016 г. е предвидено, че жалбоподателя се задължава да изпълни представения от него и одобрен бизнес план в периода от сключване на договора до 01.02.2018г. Съгласно Приложение № 3 към договора, в точка 5 от таблицата за специфични цели и резултати, изрично  е отразено, че кандидатът е поел ангажимент за придобиване на професионални умения и компетентности. В Таблица № 7 „Специфични цели и резултати“ от  раздел II, т.1 от бизнес плана също е записано това изискване, а в т.2  е конкретизирано, че „ през третата година от изпълнение на бизнес плана, кандидата ще придобие  професионални умения и компетентности, като завърши курс от 150 учебни часа в областта на селското стопанство“, като е положен и подписа на Б./стр.7 от бизнес плана/.  Независимо от така поетия ангажимент жалбоподателят е представил към заявката си за второ плащане Удостоверение № 483/31.05.2015г. за успешно завършен курс  на обучение на тема „Основни практики в лесовъдството и лесокултурни дейности“, което в случая  не доказва придобити от жалбоподателя "Професионални умения и компетентности", съгласно т.28 от ДР на Наредба № 14/28.05.2015 г. Това е така защото, от една страна процесното удостоверение е издадено преди датата на подаване на заявлението за подпомагане и в него изрично е посочено, че се издава по проект и договор различни от  одобрения проект и договор за отпускане на безвъзмездна финансова помощ  № 28/06/1/0/01719 от 26.07.2016 г. От друга страна представеното Удостоверение № 483/31.05.2015г. касае лесовъдство и лесокултурни дейности и не доказва придобиване от страна на жалбоподателя на професионални умения и компетентности в областта на земеделието, конкретно в сферата на овощарството при създаване на трайни костилкови насаждения – сини сливи. С оглед поетите ангажименти жалбоподателя е следвало да представи към заявката си за второ плащане и удостоверение за завършен курс от 150 учебни часа в областта на селското стопанство, като този курс е следвало да бъде завършен в периода от 36 месеца след подписване на договора с Държавен фонд „Земеделие“ до крайната дата на изпълнението на бизнес плана, а това е подаване на заявката за второ плащане.

       Представянето на такъв документ е задължение на ползвателя на помощта, установено с чл. 34, ал. 1 от Наредба № 14/28.05.2015 г във вр. с Приложение № 7 от нея /частта "Специфични документи" от приложението/. Непредставянето на съпътстващ заявката за второ плащане документ за придобити  професионални умения и компетентности е правоизключващ юридически факт за правото на второ плащане и правопораждащ такъв за задължението на ползвателя да върне полученото първо плащане заедно със законната лихва, установен с разпоредбата на чл. 38, ал. 1, т. 3 от Наредба № 14/28.05.2015 г. Причините за неизпълнението на задължението на ползвателя са ирелевантни, освен ако не сочат на непреодолима сила или на извънредни обстоятелства. По делото не се твърди и не се установява съществуването на такива обстоятелства /липсва уведомление по чл.38, ал.5 от Наредба № 14/28.05.2015 г./, а и наличието им не преодолява ограничението за второ плащане /вж. чл. 38, ал. 4 от Наредба № 14/, освен ако неизпълнението при тези обстоятелства не следва извършването на второто плащане /чл. 38, ал. 6 от Наредбата/.

       Не може да бъде приет за основателен довода на процесуалния представител на жалбоподателя за допуснато съществено нарушение на процесуалните правила, изразяващо се в неизготвяне на мотивирано писмо, съгласно чл. 36, ал.2 от Наредба № 14, при констатирането на нередовност на документите от страна на адм. орган. Действително такова писмо липсва, но по делото са приети писмени и гласни доказателства, от които са установява, че със жалбоподателя са проведени телефонни разговори за които са съставени съответните протоколи, по време на които жалбоподателя е своевременно информиран, както за срока на подаване на заявката за второ плащане, така и за липсващи документи към същата след подаването й. Видно е, че жалбоподателя е представил всички необходими документи посочени в проведените  разговори с изключение на процесното удостоверение. Допуснатото нарушение от страна на адм. орган не е от вида на съществените такива, водещи до отмяна на оспорения адм. акт, тъй като съгласно трайната съдебна практика съществени нарушения на процесуалните правила са тези които са довели до нарушаване правото на защита, както и тези които ако не бяха допуснати, би се стигнало до издаване на акт различен по съдържание от оспорвания, какъвто настоящия случай безспорно не е. Жалбоподателя въпреки че е уведомен и въпреки поетия ангажимент не е представил  удостоверение за завършен курс от 150 часа в областта на селското стопанство, доказващо придобити професионални умения и компетентности съгласно т.28 от ДР на Наредба № 14/28.05.2015г. Наличието на мотивирано писмо, не би променило по никакъв начин извода на адм. орган, за неизпълнение на законово и договорно задължение от страна на жалбоподателя.

          Поради изложеното настоящият съдебен състав счита, че Акт за установяване на публично държавно вземане № 1/08.01.2019 г. на Директора на ОД на ДФЗ- Ямбол е законосъобразен административен акт – издаден от компетентен орган, в изискваната от закона форма, при спазване  на материалните и процесуалните разпоредби при издаването му и  съобразяване с целта на закона, поради което жалбата против него следва да бъде отхвърлена като неоснователна.

          При този изход на делото, с оглед правилото на чл. 143, ал.4 от АПК оспорващият следва да бъде осъден  да заплати на административния орган направените по делото разноски  за юрисконсултско възнаграждение в размер  100 лева, съобразно   разпоредбата на чл. 78, ал. 8 от ГПК  във връзка с чл. 37, ал. 1 от Закона за правната помощ и  чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ. Същата сума следва да бъде присъдена на осн. чл. 226, ал.3 от АПК като разноски и за водене на делото във ВАС.

 

 

 

 

            Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 от АПК,  ЯАС, трети административен състав

 

                                               Р   Е   Ш   И:

         

           ОТХВЪРЛЯ  жалбата  на  И.Д.Б. против Акт за установяване на публично държавно вземане № 1/08.01.2019 г. на Директора на Областна дирекция на Държавен фон“Земеделие“ гр.Ямбол, като неоснователна.

 

         ОСЪЖДА И.Д.Б.  с ЕГН ********** и адрес ***, да заплати на Държавен фонд”Земеделие” – Разплащателна агенция, гр.София сумата от 200/двеста/ лева, представляваща направени разноски по делото.

 

        Решението подлежи на касационно обжалване пред ВАС на РБ в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

 

                                          АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: /п/ не се чете