Решение по дело №3/2023 на Административен съд - Шумен

Номер на акта: 60
Дата: 28 април 2023 г.
Съдия: Кремена Григорова Борисова
Дело: 20237270700003
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 6 януари 2023 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е

 

№.............

 

град Шумен, 28.04.2023г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

Административен съд – град Шумен, в публичното заседание на десети април две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

                                         ПРЕДСЕДАТЕЛ: Кремена Б.

                                                               ЧЛЕНОВЕ:1.Христинка Димитрова    

                                                                                    2.Маргарита Стергиовска

при участието на секретаря В. Русева и с участие на прокурор Я. Николова от Окръжна прокуратура - Шумен, като разгледа докладваното от административния съдия АД № 3 по описа за 2023 година на Административен съд – гр. Шумен, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производство по реда на чл. 186, ал. 2 във вр. с чл. 191 и чл. 196 от Административнопроцесуалния кодекс АПК/.

Образувано е по протест на Ж.С. – прокурор при Районна прокуратура – Шумен, срещу чл. 51, б. „а“, т. 1.1; т. 1.2; т. 1.3; т. 1.5; т. 1.6; т. 1.7; т. 1.8; т. 1.9; т. 1.10; т. 1.11 и т. 1.12 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община Шумен /съдът съобрази, че чл. 51 от Наредбата има различно съдържание и приема, че протестът е насочен срещу чл. 50, т. 51, б. „а“, т. 1.1; т. 1.2; т. 1.3; т. 1.5; т. 1.6; т. 1.7; т. 1.8; т. 1.9; т. 1.10; т. 1.11 и т. 1.12 /, приети с Решение № 918 по Протокол № 46/17.02.2015г. на Общински съвет – Шумен.

В протеста се релевират доводи за незаконосъобразност на протестираните разпоредби на подзаконовия нормативен акт, поради противоречие на същите с нормативен акт от по-висока степен, а именно противоречието им с чл. 51, ал. 2, във вр. с ал. 1, т. 1 до 3 от Закон за обществените библиотеки. С оглед на това се отправя искане за отмяна на протестираните текстове от Наредбата като незаконосъобразни и постановени в противоречие с материалния закон. Отправя се и искане за присъждане на сторените по делото разноски. Депозира становище за даване ход на делото, като инвокира аргументи за незаконосъобразност на атакуваните норми от Наредбата. В съдебно заседание вносителят на протеста, редовно и своевременно призован, не се явява и не се представлява.

Ответната страна – Общински съвет – Шумен, представляван от председателя А.А.депозира писмен отговор посредством адвокат С. Б. от Адвокатска колегия – Шумен, в който излага доводи, че протестът е допустим, но разгледан по същество се явява неоснователен. Сочи, че при приемане на Наредбата са спазени административно-производствените правила и не са допуснати нарушения на процедурата по внасяне, разглеждане и приемане на подзаконовия нормативен акт. Твърди се също, че Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Шумен е приета на основание чл. 9 от ЗМДТ и при упражняване на правомощието по чл. 21, ал. 2, във вр. с ал. 1, т. 7 от ЗМДТ /вероятно се визира ЗМСМА, доколкото чл. 21 от ЗМДТ има различно съдържание и структура/. В тази връзка, изтъква се също, че съобразно чл. 6, ал. 2 от ЗМДТ, във вр. с ал. 1 от закона, в правомощията на общинския съвет е да определи размера на цените на услугите, предоставяни от общински културен институт, като атакуваните разпоредби са свързани с определяне на услугите и размера на следващите се за тях цени, предоставяни от общинската администрация, в частност предоставяни от Регионална библиотека „Стоян Чилингиров“ – Шумен. Поддържа се и становището, че при приемането им са съобразени нормативните актове от по-висока степен, в частност норми от Закона за обществените библиотеки /ЗОБ/, при което регулираните с разпоредбите цени на услугите по издаване на читателски карти се основава на предвидената законова възможност, уредена в чл. 6, ал. 2 от ЗМДТ и не противоречи на изричния текст на чл. 51, ал. 2, във вр. с ал. 1 от ЗОБ, доколкото издаването на читателска карта следва да се причисли към дейността по регистрация на потребителите на услуги и администриране на данни, свързани с тях, а не към строго специфичната библиотечна дейност, елемент на която са основните библиотечни услуги. При това, според ответника, определените като размер стойности на цените за издаване на абонаментна читателска карта в регионалната библиотека са диференцирани с оглед периода на обслужване и дефинирането им е основано на принципа на разходо-ориентираност на размерите на услугата. По изложените съображения се отправя искане за отхвърляне на протеста и за присъждане на разноски съобразно предоставения Договор за правна защита и съдействие, възлизащи на 1000 лева. В съдебно заседание ответникът се представлява от адвокат Б., която поддържа становището за неоснователност на протеста.

Представителят на Контролиращата страна, Окръжна прокуратура – Шумен, възприема протеста за допустим и основателен, и моли той да бъде уважен.

Въз основа на съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Шумен е приета с Решение № 739/06.03.2003г. по Протокол № 44 от 06.03.2003г. на Общински съвет – Шумен, като впоследствие същата е изменяна неколкократно.

С Решение № 918 по Протокол № 46 от 17.02.2015г. на Общински съвет – Шумен, гласувано с 36 гласа „за“, без „против“ и без „въздържали се“, е приета Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Шумен, като в чл. 50 от Наредбата е създадена нова т. 51 „Цени на услуги, предоставени от Регионална библиотека „Стилиян Чилингиров“, със следното съдържание:

 а. Библиотечно обслужване

1.1. Абонаментна читателска карта за една година /работещи/ - 10.00 лв.

Преференции:

1.2. Студенти - редовно обучение (20% намаление) - 8.00 лв.

1.3. Ученици, пенсионери и безработни (40% намаление) - 6.00 лв.

1.4. Инвалиди, ветерани от войната, сираци, пенсионери над 75 г., деца от социални домове - безплатно

1.5. Регистрация на студенти или ученици (групи над 10 човека - 50% намаление) 5.00 лв.

1.6. Еднодневен пропуск за читалните - 2.00 лв.

1.7. Седмичен пропуск за читалните - 4.00 лв.

1.8. Дубликат на загубена абонаментна читателска карта - 2.00 лв.

1.9. Читатели до 14 г. в Детски отдел (60% намаление) - 4.00 лв.

1.10. Читатели до 14 г. в ДО с повече от едно дете в семейството - абонамент само за 1 дете

1.11. Регистрация на група ученици до 14 год. в ДО (над 10 човека - 70% намаление) - 3.00 лв.

1.12. Регистрация на група първокласници в ДО (над 10 човека - 80% намаление) - 2.00 лв.

 

Въз основа на така приетата разпоредба с Решение на Дирекционен съвет на 18.02.2015г. е приет и Правилник за обслужване на читателите в Регионална библиотека „Стилиян Чилингиров“, утвърден със Заповед № 58/18.02.2015г. на директора на библиотеката.

По делото са представени и приети като доказателства документите, съдържащи се в административната преписка по внасянето на проекта, разглеждането, обсъждането и приемането на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Шумен и нейните последващи изменения и допълнения /л. 78/, сред които Докладна записка от К.К.– кмет на Община Шумен с вх. № 61-02-38/05.02.2015г., протокол от заседания на постоянната комисии към Общински съвет – Шумен, присъствени списък на общинските съветници на сесия от 17.02.2015г., снимки от сайта на Община Шумен, на който на 03.02.2015г. са публикувани уведомление за изготвения проект на Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определяне и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Шумен, Проект на Наредбата и Мотивите към нея, както и страница от вестник „Шуменска заря“, бр. 36 от 23.02.2015г., на която е публикувана Наредбата, приета с Решение № 918/17.02.2015г.

След съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, на доводите и възраженията на страните и след като извърши служебна проверка за законосъобразност, съдът приема следното от правна страна:

Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община Шумен е подзаконов нормативен акт, приемането на който е от компетентността на Общинския съвет като орган на местната власт и местното самоуправление. Предмет на оспорване в настоящето производство са разпоредбите на чл. 50, т. 51, б. „а“, т. 1.1; т. 1.2; т. 1.3; т. 1.5; т. 1.6; т. 1.7; т. 1.8; т. 1.9; т. 1.10; т. 1.11 и т. 1.12 от Наредбата. Като самостоятелни разпоредби от такъв акт тяхното оспорване пред съд е регламентирано в дял трети, глава Х, Раздел ІІІ, чл. 185-196 от АПК. Наредбата съдържа вторични правни норми, които създават общи задължителни правила за регулиране на обществени отношения в границите на съответната община. Съгласно чл. 186, ал. 1 от АПК, право да оспорват подзаконов нормативен акт имат гражданите, организациите и органите, чиито права, свободи или законни интереси са засегнати или могат да бъдат засегнати от него или за които той поражда задължения. А съгласно ал. 2 на същата разпоредба, прокурорът може да подаде протест срещу акта. Следователно, законодателят е предоставил правомощията по оспорване на административен акт чрез подаване на протест на прокурора, без разграничение за йерархическата му поставеност в системата на прокуратурата, с оглед общата компетентност на прокуратурата по чл. 127, т. 5 от Конституцията на Република България и чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК. В този смисъл е и Тълкувателно решение № 4/16.07.2009г. на ВАС по т. д. № 2/2009г. Ето защо прокурорът при Районна прокуратура - Шумен притежава процесуална легитимация за оспорване на норми от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община Шумен.

Съобразно чл. 187, ал. 1 от АПК, подзаконовите нормативни актове могат да бъдат оспорени без ограничение във времето. От изложеното следва извода, че производството е резултат от валидно и допустимо сезиране на съда.

 Разгледан по същество, протестът е неоснователен, а аргументите за това са следните:

Нормата на чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА предвижда компетентност на общинския съвет, в изпълнение на своите правомощия по ал. 1 на същия член, да приема правилници, наредби, инструкции, решения, декларации и обръщения. Правомощията на Общинския съвет да приеме наредба за определянето и администрирането на местни такси и цени на услуги произтича от чл. 9 на Закона за местните данъци и такси. Наредбата, от която са и конкретно оспорените разпоредби, е приета на основание чл. 21, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, съответно е издадена на основание чл. 9 от ЗМДТ. С оглед изложеното, както и предвид разпоредбата на чл. 76, ал. 3 от АПК, Общински съвет – Шумен е материално и териториално компетентният орган, разполагащ с правомощие да урежда нормативно обществените отношения с местно значение, каквито се явяват тези по определяне и администриране на местни такси и цени на услуги, респективно да издава подзаконов нормативен акт със съдържание като процесния и за регламентация на материята по определяне и администриране на местните такси и цени на услуги.

При извършената проверка за спазването на административно- производствените правила при приемането на Наредбата, съдът не констатира допуснати нарушения на процедурата по внасяне, разглеждане и приемане на подзаконовия нормативен акт. В съответствие с изискването на чл. 26 от Закона за нормативните актове, проектът на Наредбата е публикуван на интернет страницата на Общината заедно с мотивите, като е предоставена възможност на заинтересованите лица да изразят становища и да направят предложения по проекта в 14-дневен срок. Проектът на Наредбата е приет по съответния ред с Решение № 739/06.03.2003г. по Протокол № 44 от 06.03.2003г. на Общински съвет – Шумен, като с Решение № 918 по Протокол № 46 от 17.02.2015г. на Общински съвет – Шумен, гласувано с 36 гласа „за“, без „против“ и без „въздържали се“, е приета Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Шумен, като в чл. 50 от Наредбата е създадена нова т. 51 „Цени на услуги, предоставени от Регионална библиотека „Стилиян Чилингиров“, която разпоредба в частта ѝ по б. „а“, т. 1.1; т. 1.2; т. 1.3; т. 1.5; т. 1.6; т. 1.7; т. 1.8; т. 1.9; т. 1.10; т. 1.11 и т. 1.12 е протестирана от прокурор при РП – Шумен. Горното се установява от приложените по делото Списък на общинските съветници към 17.02.2015г., Протокол № 46 от 17.02.2015г. и Протокол от гласуването. Впоследствие приетата Наредба за изменение и допълнение на Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на Община Шумен е публикувана във вестник „Шуменска заря“, бр. 23.02.2015г.

Настоящият съдебен състав намира, че при приемане на оспорената разпоредба на чл. 50, б. „а“, т. 1.1; т. 1.2; т. 1.3; т. 1.5; т. 1.6; т. 1.7; т. 1.8; т. 1.9; т. 1.10; т. 1.11 и т. 1.12 са спазени изискванията за форма. Наредбата е издадена в изискуемата писмена форма.

По отношение съответствието на оспорените разпоредби с материално-правните разпоредби, съдът намира следното:

В чл. 7, ал. 2 от ЗНА наредбата се дефинира като нормативен акт, който се издава за прилагане на отделни разпоредби или подразделения на нормативен акт от по-висока степен. Съгласно чл. 8 от ЗНА, всеки общински съвет може да издава наредби, с които да урежда съобразно нормативните актове от по-висока степен неуредени от тях обществени отношения с местно значение, а разпоредбата на чл. 15, ал. 1 от ЗНА предписва, че нормативният акт трябва да съответства на Конституцията и на другите нормативни актове от по-висока степен.

 Без съмнение общинската наредба представлява подзаконов нормативен акт от местно значение, който следва да детайлизира или доурегулира разпоредбите на закона като нормативен акт от по-висока степен, поради което нейните разпоредби следва да са съобразени със закона, в чиято връзка наредбата се издава, като стриктно се придържа към неговата рамка и е в съответствие с неговото съдържание. Тоест уредбата, която дава общинската наредба, следва да уточнява и конкретизира законовата уредба съобразно местните условия, без обаче да установява положения, които да са в противоречие със закона, или да преурежда по различен начин вече уредени от закон обществени отношения.

Относимият нормативен акт в случая е Законът за обществените библиотеки /ЗОБ/. Съгласно нормата на чл. 4 от същия, обществените библиотеки предоставят безплатно основни библиотечни услуги, а разпоредбата на чл. 7 регламентира кои библиотеки са обществени, като според тази разпоредба, обществени библиотеки са Националната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“, регионалните, общинските и читалищните библиотеки, като такава регионална библиотека и „Стилиян Чилингиров“ – Шумен. Според чл. 3 от същия закон, обществените библиотеки осигуряват правото на гражданите на равноправен и свободен достъп до библиотечно-информационното обслужване и съдействат за изграждането на гражданското и информационното общество.

Съгласно чл. 50, ал. 1 и чл. 51, ал. 1 и ал. 2 от ЗОБ, обществените библиотеки предоставят основни и специализирани библиотечни услуги. В разпоредбата на чл. 51, ал. 2 от ЗОБ е предвидено, че основните библиотечни услуги се предоставят безплатно. За разлика от тях специализираните библиотечни услуги включващи: предоставяне на писмена библиографска информация; предоставяне на ретроспективни библиографски издирвания; доставка на библиотечни документи от страната и чужбина; достъп до външни мрежови ресурси и бази данни; копиране на библиотечни документи и публикуване на издания се предоставят възмездно, като размерът на таксите за предоставянето им се определя с акт на общинския съвет, а постъпленията отиват в съответната обществена библиотека.

В чл. 6, ал. 1 от ЗМДТ са изброени събираните от общините местни такси: за битови отпадъци, за ползване на детски ясли, детски кухни, детски градини, специализирани институции за предоставяне на социални услуги, лагери, общежития и др. социални услуги; за дейностите по отглеждане и възпитание в задължителното предучилищно образование за ползване на детската градина или училището извън финансираните от държавата дейности; за технически услуги; за административни услуги; за откупуване на гробни места; за дейности по обща подкрепа по смисъла на ЗПУО, които не се финансират от държавния бюджет и се осъществяват от центровете за подкрепа за личностно развитие; за притежаване на куче и други местни такси, определени със закон /буква „к“. Съгласно чл. 6, ал. 2 от ЗМДТ за всички услуги и права, вкл. тези по ал. 3, предоставяни от общината, с изключение на изброените в ал. 1, общинския съвет определя цена. Предвид разпоредбата на чл. 6, ал. 2 от ЗМДТ, която позволява определяне на размера на цените на услуги, извън тези, за които се следва местна такса, и чл. 51, ал. 2, вр. ал. 1 от ЗОБ, която определя като безвъзмездно предоставянето на основните библиотечни услуги, преценката за материална законосъобразност на оспорените разпоредби изисква да се определи какви са по вид услугите, регламентирани в на чл. 50, б. „а“, т. 1.1; т. 1.2; т. 1.3; т. 1.5; т. 1.6; т. 1.7; т. 1.8; т. 1.9; т. 1.10; т. 1.11 и т. 1.12 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община Шумен - дали попадат в категорията „други“ по смисъла на чл. 6, ал. 1, б. „к“ от ЗМДТ или са услуги от обхвата на предвидените в чл. 6, ал. 2 от ЗМДТ, за които Общинският съвет може да определи цена /от една страна/ и дали са с характер на основни библиотечни такива, които следва да се предоставят безвъзмездно /от друга страна/.

В оспорените разпоредби на Наредбата, които касаят издаването на читателска карта, се определя цена за издаването на едногодишна абонаментна читателска карта, съответно издаването на читателска карта за еднодневен, седмичен пропуск за читатели за ползване на читалня за различни групи лица, както и за дубликат на изгубена абонаментна читателска карта. По този повод в протеста се сочи, че в ЗОБ и ЗМДТ не са уредени такси за читателски карти и че издаването на платена читателска карта за определен период от време е в разрез с разпоредбите на закона, и представлява недопустим регистрационен платен режим на достъп до библиотечни услуги.

В тази връзка настоящата инстанция възприема изразеното от ответната страна становище в депозирания по делото писмен отговор и намира, че издаването на читателска карта следва да се причисли към дейността по регистрацията на потребителите на услуги и администриране на данните, свързани с тях, а не към строго специфичната библиотечна дейност, елемент от която са основните библиотечни услуги. Регистрацията на читателите, с каквато се свързва издаването на читателска карта за срок от дванадесет месеца или за еднократно ползване на услугите в библиотеката, е дейност, която по естеството си е свързана с обслужването на потребителите, с цел отчетност и контрол, тоест това е дейност, обслужваща основната библиотечна такава. Освен това, наличието на читателска карта се свързва с възможността за упражняване правото на титуляра да ползва не само основните библиотечни услуги, но и специализираните такива. Доколкото издаването на въпросната читателска карта се свързва с услуга, извън изброените в чл. 6, ал. 1 от ЗМДТ, включително в друг закон не е предвидена такава такса, по аргумент от чл. 6, ал. 2 от същия закон, за нея правилно Общински съвет – Шумен е определил цена. С оглед на изложеното оспорването на разпоредбите на чл. 50, б. „а“, т. 1.1; т. 1.2; т. 1.3; т. 1.5; т. 1.6; т. 1.7; т. 1.8; т. 1.9; т. 1.10; т. 1.11 и т. 1.12 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община Шумен се явява неоснователно. В аналогичен смисъл е и Решение № 8590 от 26.06.2018г. на ВАС по адм. д. № 4807/2017г., III о. При определяне на цените за въпросната услуга общинският съвет очевидно се е основал на принципа на разходоориентираност на размерите, с оглед периода на обслужване - годишно или еднократно, както и с оглед на групата.

С оглед на изложеното, протестът се явява неоснователен и като такъв следва да бъде отхвърлен.

При този изход на спора, основателна се явява претенцията на ответната страна за присъждане на адвокатско възнаграждение в размер на 1000 /хиляда/ лева, за което са представени списък на направените и претендираните разноски от Общински съвет – Шумен, Договор за правна помощ и съдействие с № ********** от 25.01.2023г. и детайли за осъществена банкова трансакция при ОББ в полза на адвокат С. Б. с основание АД № 3/2023г. на АС – Шумен,удостоверяващи реално заплащане на договореното адвокатско възнаграждение, като разноските следва да бъдат възложени в тежест на Районна прокуратура – Шумен.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 193, ал. 1 от АПК, съдът

Р  Е  Ш  И :

 

         ОТХВЪРЛЯ протест на Ж.С. – прокурор при Районна прокуратура – Шумен, срещу чл. 50, т. 51, б. „а“, т. 1.1; т. 1.2; т. 1.3; т. 1.5; т. 1.6; т. 1.7; т. 1.8; т. 1.9; т. 1.10; т. 1.11 и т. 1.12 от Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услугите на територията на Община, приети с Решение № 918 по Протокол № 46/17.02.2015г. на Общински съвет – Шумен.

ОСЪЖДА Районна прокуратура – Шумен да заплати в полза на ОБЩИНА Шумен,представлявана от кмета с адрес гр.Шумен бул.Славянски№17 разноски по делото в размер на 1000 /хиляда/ лева.

Решението може да бъде обжалвано пред Върховния административен съд на Република България в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:                                              ЧЛЕНОВЕ:1.

 

                                                                                                    2.