Р
Е Ш Е Н И Е № 80
гр. Разград, 09 юли 2020 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито
съдебно заседание на седми юли две хиляди и двадесета година, в състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВА КОВАЛАКОВА
– СТОЕВА
с участието на секретаря Ралица Вълчева като
разгледа докладваното от съдията дело № 119 по описа за 2020г., за да се
произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл.459 от
Изборния кодекс (ИК) във вр. с чл.30, ал.8 от ЗМСМА.
Образувано е по жалба на В. С. В. от
гр.Р., подадена в качеството му на представител на ПП „ГЕРБ“, против Решение №198-МИ/22.06.2020г. на Общинска избирателна комисия (ОИК)
Разград, с което е отхвърлен подадения
сигнал на общински съветници от ПП
„ГЕРБ“ и отказано предложението за предсрочно прекратяване на пълномощията на
общинския съветник Р. А. Б. на основание чл.30, ал.4, т.4 от ЗМСМА.
В жалбата и по същество, чрез явилия се
процесуален представител, се излагат доводи,
че оспореното решение е постановено в противоречие с материалния закон. Твърди
се, че заеманата от Р. Б. длъжност като управител на Домашния социален патронаж (ДСП) е щатна длъжност от
общинската администрация, поради което са налице основанията на чл.30, ал.4,
т.4 от ЗМСМА да се прекратят предсрочно нейните пълномощия като общински
съветник в Общински съвет Разград. С
оглед на това се иска от съда да отмени Решение №198-МИ/22.06.2020г. на ОИК Разград като незаконосъобразно, ведно
със следващите от това законни последици. Претендира и заплащане на деловодните
разноски.
Ответникът по жалбата- ОИК Разград, чрез
своя процесуален представител заявява, че тя е недопустима и неоснователна,
поради което моли съда да прекрати образуваното производство или да постанови
решение, с което я отхвърли.
Заинтересованото лице Р. А. Б. заявява, че
жалбата е неоснователна и моли съда да я отхвърли. Твърди, че не са налице
законови предпоставки да бъдат прекратени пълномощията й като общински
съветник.
Разградският административен съд, като
прецени събраните по делото доказателства, намира следното:
Жалбата е допустима, като подадена в
срок, от надлежна страна срещу акт, който подлежи на съдебен контрол.
Съгласно разпоредбата на чл.30, ал.8 от ЗМСМА решенията и отказите на общинската избирателна комисия по чл.30, ал.6 от
същия закон могат да се оспорват пред
съответния административен съд от заинтересуваните лица или от централните
ръководства на партиите, компетентни съгласно устава, и ръководствата на
коалициите, компетентни съгласно решението за образуване на коалицията, които
са представени в общинския съвет или от упълномощени от тях лица, по реда на
чл. 459 от ИК. Следователно е налице специална норма, която от една страна
определя кръга на активно легитимираните лица, а от друга страна реда, по който
се разглеждат подадените от тях жалби. Тази разпоредба изключва приложението на
общата норма на чл.88 от ИК. В казуса предложението за предсрочно прекратяване
на пълномощията на общинския съветник Р. Б. не е прието поради липса на необходимото
мнозинство, поради което се смята, че е налице решение, с което е отхвърлено
предложението и по същество е постановен отказ (по арг. на чл.85, ал.4 от ИК).
С оглед на това съдът приема, че
възраженията на процесуалния представител на ОИК Разград за недопустимост на оспорването
се явяват неоснователни и недоказани. Процесната жалба е подадена от активно
легитимирана страна- надлежно упълномощен представител на ПП „ГЕРБ“ срещу
административен акт, който подлежи на пряк съдебен контрол по реда на чл.459 от ИК. Разгледана по същество тя е основателна по следните фактически и правни
съображения:
С Решение №192-МИ/17.11.2019г.
заинтересованото лице Р. Б. е обявена за избрана за общински съветник в
Общински съвет Разград от листата на Коалиция „БСП за България“. До ОИК Разград
е подаден Сигнал вх.№228/05.06.2020г. от общински съветници от ПП „ГЕРБ“, в
който се сочи , че към този момент тя е работела по трудов договор като управител
на Домашния социален патронаж (ДСП) гр.Разград, поради което е налице
несъвместимост по смисъла на чл.30, ал.4, т.4 от ЗМСМА и следва да се прекратят
предсрочно нейните правомощия като общински съвет. По повод на този сигнал са
изискани служебно от Община Разград заверени копия от трудовия договор и
допълнителните споразумения с лицето; длъжностна характеристика на заеманата от
него длъжност; щатно разписание на длъжностите и структура на общинската
администрация; Устройствен правилник; Заповед за определяне на второстепенните
и третостепенните разпоредители с бюджетни кредити; документи, удостоверяващи
статута на ДСП гр.Разград и др. След обсъждане на представените документи е
внесен проект за решение, в който е посочено, че тези доказателства установяват
несъвместимост на заеманата от Р. А. Б. длъжност “Управител на ДСП“ с
качеството й на общински съветник в Общински съвет Разград по
смисъла на чл.30, ал.4, т.4 от ЗМСМА, поради което прекратява предсрочно
нейните пълномощия като общински съветник. При проведеното поименно гласуване
от общо 13 присъствали членове на ОИК „за“ предложението са гласували 8 от тях,
а „против“ са гласували 5 от тях. Поради липсата на необходимото мнозинство от две
трети от присъстващите членове с Решение №198-МИ/22.06.2020г. предложението е
отхвърлено и по същество е постановен отказ да се прекратят предсрочно
пълномощията на общинския съветник Р. Б. Това решение е предмет на съдебен
контрол в настоящето производство.
Оспореното решение е валиден
административен акт, като прието от компетентен орган, в надлежна писмена
форма, при спазване на изискванията за кворум и начин на гласуване,
регламентирани в чл.85, ал.3, ал.4 и ал.7 от ИК.
В хода на производството обаче е
допуснато съществено нарушение на процесуалните правила и норми. В нарушение на
чл.26, ал.1 от АПК заинтересованото лице Р. Б. не е била уведомена за
започналата процедура и реално е лишена от възможността да се запознае с
депозираното искане, представените доказателства и да заяви своето становище по
тях. По този начин са нарушени нейните права на участие и защита в
производството.
Решението е взето и при неправилно
тълкуване и приложение на материалния закон. Съгласно разпоредбата на чл.30,
ал.4, т.4 от ЗМСМА пълномощията на общинския съветник се прекратяват предсрочно
ако заема щатна длъжност в съответната общинска администрация. Между страните
няма спор, че Б. е назначена по трудов договор като управител на ДСП,
гр.Разград. Спорът между тях е дали тази длъжност съставлява щатна длъжност в
общинската администрация по смисъла на чл.30, ал.4, т.4 от ЗМСМА.
Според приложения Правилник за реда и
организацията на дейността в ДСП (л.93-л.103) той е административно звено към Община Разград, под управлението на кмета
на общината. Чрез него се предоставят комплекс от социални услуги в обичайната домашна
среда, включени в чл.36, ал.2 от ППЗСП. ДСП е третостепенен разпоредител с
бюджетни кредити от общинския бюджет, като неговата дейност се финансира от бюджета на общината, дарения,
спонсорства, хуманитарни помощи…. ДСП се ръководи от управител, който се
назначава от кмета на общината. Следователно ДСП е обособено административно
звено от общинската администрация, чрез което общината извършва социални услуги
съобразно разпоредбата на чл. 18, ал. 1, т. 2 от ЗСП (в относимата редакция).
Този извод се подкрепя и от представените трудов договор и длъжностна
характеристика (л.14-л.18). Според т.1 „Обща информация“ и т.2 „Място на
длъжността в структурата на организацията (подчиненост)“ от Длъжностната
характеристика процесната длъжност е част от администрацията на Община Разград,
Отдел „Социални дейности“, като управителят на ДСП е пряко подчинен на Началник
отдел „Социални дейности“. Тази длъжностна характеристика е разработена от Началник
отдел „Социални дейности“, съгласувана с Главен експерт „ТРЗ и ЧР“ на Община
Разград и утвърдена от Секретаря на Община Разград.
Въз основа на така изложените фактически
и правни съображения съдът приема, че заеманата от общинския съветник Р. Б. длъжност „управител на ДСП“ съставлява
щатна длъжност от общинската администрация по смисъла на чл.30, ал.4, т.4 от ЗМСМА. Приемайки противното ОИК Разград е постановила своето решение в
противоречие с материалния закон. Същото следва да се отмени, като преписката
се върне на ОИК за ново произнасяне по компетентност, при спазване на
указанията на съда.
С оглед изхода на спора и на основание
чл.143, ал.1 от АПК жалбоподателят има
право на сторените деловодни разноски. Същите са своевременно предявени и доказани в размер на
300 лв.- заплатено в брой адвокатско възнаграждение.
Мотивиран така Разградски
административен съд
Р Е
Ш И:
ОТМЕНЯ Решение
№198-МИ/22.06.2020г. на Общинска избирателна комисия Разград, с което е отказано предсрочно прекратяване на
пълномощията на общинския съветник Р. А. Б. на основание чл.30, ал.4, т.4 от ЗМСМА.
ВРЪЩА преписката на
административния орган за ново произнасяне при спазване указанията на съда.
ОСЪЖДА Общинска
избирателна
комисия Разград да заплати на Политическа партия „ГЕРБ“ сумата от 300 (триста)
лева- дължими деловодни разноски.
Решението може да се обжалва с
касационна жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му на страните.
СЪДИЯ:
/п/