Решение по дело №356/2021 на Административен съд - Сливен

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 20 януари 2022 г.
Съдия: Слав Иванов Бакалов
Дело: 20217220700356
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 8 октомври 2021 г.

Съдържание на акта

Р  Е  Ш  Е  Н  И  Е № 4

 

гр. Сливен, 20.01.2022 г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – СЛИВЕН, в публично заседание на десети януари през две  хиляди двадесет и втора  година,  в  състав:

             

                                       Административен съдия: СЛАВ БАКАЛОВ

при секретаря               Ваня Костова                                                     и с участието на прокурора                                                                                              като разгледа докладваното от             съдията            административно  дело № 356        по описа за 2021 година, за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във връзка с чл. 9, ал. 8 от Постановление № 197 на МС от 15.06.2021 г. за определяне на условията, критериите, реда и размера на проценти от оборота на средствата, които се предоставят на лица, извършващи туроператорска дейност, съгласно чл. 26а, ал. 3 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците (ПМС № 197/15.06.2021 г.).

Образувано е по жалба на "Глобус ЕС" ООД, ЕИК *******, със седалище и адрес на управление гр. Сливен, ул. "Петко Д. Петков" № 18, срещу Заповед № Т-РД-27-187/29.09.2021 г. на Министъра на туризма, с която е отхвърлено заявление с вх. № BG-*********-2021-03-0031, подадено в Системата за управление на националните инвестиции (СУНИ) и е отказано на "ГЛОБУС - ЕС" ООД, с ЕИК ******* предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (БФП) по схема BG-*********-2021-03, обявена в изпълнение на държавна помощ SA.62887 (2021/N) от 25.05.2021 г. на основание чл. 26а, ал. 3 и 4 от ЗМДВИП.

В жалбата са изложени доводи за незаконосъобразност на оспорения административния акт, по съображения за постановяването му при съществено нарушение на административнопроизводствените правила, в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон и в несъответствие с целта на закона. Заявява, че дружеството е изпратило своето заявление като кандидат в процедурата за предоставяне на държавна помощ за туроператори с наименование „Схема за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска дейност за възстановяване на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г., поради възникнала епидемия от COVID – 19“, като били приложени необходимите документи, удовлетворяващи критериите и условията за кандидатстване. Заявява, че са нарушени правилата при постановяване на административния акт, като е следвало с оглед неяснота и непълнота на изложенията, с оглед на представените доказателства, оценителната комисия да поиска допълнителни обяснения или документи. Подадената от дружеството декларация визирала други отношения и в нея можело да имало несъответствия, които се дължали на техническа грешка, но от представените счетоводни документи ставало ясно на административния орган, че сумите не били възстановени към периода на кандидатстване. Била ясна волята на дружеството. Административният орган не се е съобразил с духа и целите на закона. Заявява, че не приема решението на оценителната комисия, че стойността на невъзстановените суми от доставчици на дружеството  на туристически услуги към 05.04.2021 г. били в размер на 0,00 лева. Заявява, че е предоставило разяснения в свободен текст, относно размера и вида на невъзстановените задължения. В представения документ била допусната техническа грешка, като сбора на невъзстановените суми от доставчици бил правилно посочен, но погрешно е отразено, че задълженията не са се пренесли след 01.01.2021 г. Към разяснението бил приложен счетоводен документ, който съдържал информация за състоянието на счетоводните сметки на кандидата към 05.04.2021 г. Моли съда да отмени изцяло обжалваната заповед.

В съдебно заседание чрез пълномощника си адв.М.С. поддържа жалбата. Не претендира за направените по делото разноски.

Ответникът по жалбата – Министър на туризма, редовно и своевременно призован, не се представлява в съдебно заседание. В представено по делото писмено становище от процесуалния му представител – г. ю.Д.-П., оспорва жалбата като неоснователна и моли да бъде отхвърлена. Поддържа, че обжалваната заповед е издадена от компетентен орган и при правилно приложение на закона. Излага съображения, според които са спазени административнопроизводствените правила по разглеждане на заявлението и издаване на заповедта. В случая след изпратено уведомление за установени нередовности кандидатът е представил допълнително изисканите документи, като е декларирал, че няма невъзстановени суми от доставчици, осчетоводени като такива в периода 01.01.21 г. до 05.04.2021 г.. При установеното от извършената проверка за административно съответствие и допустимост на кандидатите, несъответствие на критериите за кандидатстване, било невъзможно да се обоснове становище, различно от обективираното в оценителния доклад и съответно да се мотивира издаването на административен акт с различно съдържание. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение на оспорващия.

Въз основа на съвкупната преценка на представените по делото доказателства, съдът приема за установено следното от фактическа страна:

Съгласно чл. 1 от Постановление № 197 на МС от 15.06.2021 г. за определяне на условията, критериите, реда и размера на проценти от оборота на средствата, които се предоставят на лица, извършващи туроператорска дейност, съгласно чл. 26а, ал. 3 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците (ПМС № 197/15.06.2021 г.) на лица, извършващи туроператорска дейност, могат да се изплащат средства, които се използват единствено за възстановяване на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г. поради възникналата епидемия от COVID-19

В чл.2  ал.1 от същото ПМС е посочено, че мярката представлява схема за държавна помощ под формата на преки безвъзмездни средства съгласно раздел т. 3.1 от Временната рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19, приета на 19 март 2020 г. (C (2020) 1863), и нейните изменения C (2020) 2215 и C (2020) 3156, приети съответно на 3 април 2020 г. и 8 май 2020 г., 29 юни 2020 г., C (2020) 7127 от 13 октомври 2020 г. и C (2021) 564 от 28 януари 2021 г. и е със срок на действие до 31 декември 2021 г.. Администратор на помощта е министърът на туризма, като безвъзмездните средства се предоставят еднократно за компенсиране на загуби на туроператорите и туристическите агенти за периода от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г. и средствата се използват приоритетно за компенсиране на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г. поради възникналата епидемия от COVID-19. (чл.5 от  ПМС № 197/15.06.2021 г.).

С ПМС № 197/15.06.2021 г. са определени: критериите за допустимост и недопустимост на кандидатите; краен срок за подаване на заявленията за държавната помощ; процедурата за подаване на заявленията за държавната помощ; списък с документите, които се подават на етап от кандидатстване; процедурата за разглеждане на формулярите за кандидатстване. В случай на установени нередовности, непълноти и/или несъответствия на документите за кандидатстване на съответния кандидат се изпраща уведомление за установяване нередовности, непълноти или несъответствия и се дава 10 дневен срок за тяхното отстраняване.. В срок до 14 дни от разглеждането на формуляра Министърът на туризма се произнася със заповед за одобрение или отказ от предоставяне на безвъзмездните средства, която се връчва на туроператора или туристическия агент по реда на АПК. (чл.9 ал.5 от ПМС № 197/15.06.2021 г.)

Министерството на туризма е публикувало Указания за кандидатстване и правила за предоставяне на безвъзмездни средства по Схема BG-*********-2021-03 (https://www.tourism.government.bg/bg/kategorii/novini/ukazaniya-za-kandidatstvane-i-pravila-za-predostavyane-na-bezvuzmezdna-pomosht-za). В тези  указания е одобрената процедура за разглеждане на формулярите за кандидатстване (Раздел Х от Указанията), като е указано, че оценката на документите се извършва на базата Оценъчен лист по образец – Приложение 5 към насоките. (л.43-61)

Жалбоподателят в настоящото производство – "Глобус ЕС" ООД, е кандидатствал за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по схема (BG-*********-2021-03) обявена в изпълнение на държавна помощ SA.62887 (2021/N) от 25.05.2021 г., като втората мярка, осигуряваща възможността на туроператорите да възстановят дължимите суми към клиентите по нереализиран туристически пакет в периода от 01.03.2020 до 31.12.2020 г., вследствие на възникналата епидемия от COVID -19, с подадено на 08.02.2021 г. чрез СУНИ Проектно предложение № BG-*********-2021-03-0031  (л. 71-77), със заявен размер на помощта – 51094.96 лв. Към формуляра за кандидатстване били приложени: 1. Декларация по образец за изпълнени условия по Временната рамка за мерки за държавна помощ в подкрепа на икономиката в условията на сегашния епидемичен взрив от COVID-19 (Приложение № 2) (л.78-82); 2. Декларация по образец за съгласие за предоставяне на данните на кандидата от Националния статистически институт на Министерството на туризма по служебен път (Приложение № 3) (л.83-84); 3. Декларация по образец за дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г. поради възникналата епидемия от COVID-19 (приложение № 4) (л.85-89).

В последната декларация оспорващият е посочил, че дължимата сума, която е отразена в ТАБЛИЧНА ФОРМА № 1 за всеки един клиент, е за неосъществените пътувания за периода от 01.03-2020 до 31,12.2020 г., която е осчетоводена, като дължими суми към 05.04.2021 г., от предприятието. Дължимата сума, която е отразена в ТАБЛИЧНА ФОРМА № 1 за всеки един клиент, е в следствие от невъзстановена такава от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет за периода от 01.03.2020 до 31.12.2020 г. в следствие на възникналата епидемия от COVID -19, към представляваното от декларатора предприятие и същите са осчетоводени, като невъзстаиовени до 05.04.2021 г. от предприятието. Представляваното от декларатора предприятие НЕ Е разполагало въобще или Е разполагало частично е ликвидни средства до 05.04.2021г. за възстановяване напълно на дължимата сума по неосъществени пътувания в периода 01,03.2020 г. до 31.12.2020 г. отразена в ТАБЛИЧНА ФОРМА № 1 за всеки един клиент. Общата сума/стойност на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 1 март 2020 г. до 31.12.2020 г. поради възникналата епидемия от COVID - 19, към представляваното от декларатора предприятие, която е осчетоводена, като такива в периода от 01.03.2020г. до 05.04.2021 г. възлизат на 51 971 лв. и е формирана при събиране на всички дължими суми на всички клиенти отразени в Таблична форма № 1 неразделна част от декларацията. Общата сума/стойност на невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет от 01.03.2020 до 31.12.2020 г. в следствие на възникналата епидемия от C-OVID -19, към представляваното от декларатора предприятие, която е осчетоводена, като такива в периода от 01.03.2020 г. до 05.04.2021 г. възлиза на 51094,96 лв. и се формират както следва: а.Общата сума/стойност на невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет от 01.03,2020 до 31.12.2020 г. в следствие иа възникналата епидемия от COVID -19, към представляваното от декларатора предприятие, която е осчетоводена, като такива в периода от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г. възлиза на 51 094,96 лв.; б. Общата сума/стойност на невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет от 01.03.2020 до 31.12.2020 г. е следствие на възникналата епидемия от COVID -19, към представляваното от декларатора предприятие, която е осчетоводени, като такива в периода от 01.01.2021 г. до 05.04.2021г. възлиза на ……………. (цифром и словом) лв. Относно т.2 от декларацията, е направено следното уточнение: Всички плащания към доставчици (хотели и авиокомпании) са направени и осчетоводени в периода от декември 2019 г до 13.03.2020, а се отнасят за екскурзии, планирани да бъдат осъществени от 01.03.2020 година до 31.12.2020 година. След преустановяването на дейността от 13.03.2020 г. няма плащания към доставчици, с цел да бъдат запазени парите и доверието на клиентите.

На 20.08.2021 г. до кандидата, чрез системата СУНИ, било изпратено уведомление за установени нередовности по подаденото заявление BG-*********-2021-03-0031  (л.120-123), като на дружеството е указано да представи писмо свободен текст коя точно стойност от посочената от в т. 3 или в буква „а"' или в буква „б" от ОБРАЗЕЦ на ПРИЛОЖЕНИЕ № 4," реално представя информация за актуалното счетоводно салдо за невъзстановени суми от доставчици на туристически услуги към 05.04.2021г. Даден е 10-дневен срок за представяне на изисканите документи, като е указано, че в случай на непредставянето им в срок това може да доведе до отказ от предоставяне на безвъзмездните средства.

На 25.08.2021 г. жалбоподателят е изпратил по електронен път, чрез системата СУНИ разяснения (л.90), в които е предоставил следната информация във връзка точна стойност от посочената от в т. 3, буква „а“ от образец на Приложение № 4, а именно: счетоводното салдо за невъзстановени суми от доставчици на туристически услуги към 05.04.2021г. възлиза на 51 094,96 лв.  и се формират както следва: а. Общата сума/стойност на невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет от 01.03.2020 до 31.12.2020 г. в следствие на възникналата епидемия от COV1D -19, към представляваното от заявителя предприятие, която е осчетоводена, като такива в периода от 01.03.2020 г. до 31.12.2020г. възлиза на 51 094,96 лв. б. Общата сума/стойност на невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет от 01.03.2020 до 31,12.2020 г. в следствие на възникналата епидемия от COVID -19, към представляваното от заявителя предприятие, която е осчетоводени, като такива в периода от 01.01.2021 г. до 05.04.2021г. възлиза на 0.00 лв.(Нула лв). Към разясненията е приложено счетоводно салдо за невъзстановени суми от доставчици на туристически услуги за периода от 01.03.2020 г. до 05.04.2021 г. (оборотна ведомост на "Глобус ЕС" ООД от 01.03.2020 г. до 05.04.2021 г.  (л.91-94))

На подаденото от „Глобус ЕС“ ООД Проектно предложение (заявление) рег. № BG-*********-2021-03-0031  за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по схема за държавна помощ SA.62887 (2021/N) от 25.05.2021 г. съгласно чл. 26а от ЗМДВИП, е извършено оценка на административно съответствие и допустимост. В представения оценителен лист (л.100-122), съставен от оценител Руслан Петров, е отразено, че заявлението подадено от оспорващия не съответства на критерий за допустимост № 7 съгласно чл.6, ал.1 т.4 от ПМС №197/15.06.2021 г., а именно да има невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г., вследствие на възникналата епидемия от COVID-19, които са осчетоводени, като невъзстановени суми към 05.04.2021 г. (л.116-117).

На 03.09.2021 г. Оценителната комисия, назначена със Заповед № Т-РД-16-198/15.07.2021 г. на Министъра на туризма (л.62-68), е съставила протокол № 2, в който са обективирани резултатите от извършената проверка на подадените 120 бр. заявления. В протокола е посочено, че 30 бр. заявления не отговарят на изискванията на ПМС №197/15.06.2021 г., По изложените съображения комисията предлага да бъде отказано предоставяне на безвъзмездната финансова помощ на тези кандидати, посочени в поименен списък, неразделна част към протокола. От приложения към протокола препис-извлечение на съставения Поименен списък на кандидатите, които не отговарят на изискванията се установява, че жалбоподателят фигурира в него под № 8. (л.195)

С докладна записка № Т-93-00-2802/07.09.2021 г. приложение към нея (л.197-199) председателят на оценителната комисия е представил на Министъра на туризма информация за допуснати и недопуснатите до подпомагане лица. Изложени са мотиви, аналогични на тези от протокола за работата на оценителната комисия. С докладна записка № Т-93-00-2802/28.09.2021 г. зам.министри на туризма са представили проекти на заповеди за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на кандидати посочени в поименни списъци. (л.196)

С оспорената в настоящото съдебно производство Заповед № Т-РД-27-187/29.09.2021 г. на Министъра на туризма, на основание чл. 25, ал. 4 от Закона за администрацията, чл. 26а, ал. 3 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците (ЗМДВИП), Нотификация на Европейската комисия по схема за държавна помощ SA.62887 (2021/N) от 25.05.2021 и чл.9, ал.5 от Постановление № 197 от 15 юни 2021 г. на Министерския съвет за определяне на условията, критериите, реда и размера на проценти от оборота на средствата, които се предоставят на лица, извършващи туроператорска дейност, съгласно чл. 26а, ал. 3 от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с Решение на Народното събрание от 13 март 2020 г., и за преодоляване на последиците (Обн. ДВ, бр. 51 от 18.06.2021 г.), (ПМС 197/2021г.), глава VI, т. VI.1) Критерии за допустимост на кандидатите, подт. 7 от Указания за кандидатстване и правила за предоставяне на безвъзмездни средства по Схема BG-*********-2021-03 - Схема за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска дейност, за възстановяване на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г. поради възникналата епидемия от COVID - 19 (Указанията), утвърдени със Заповед № Т-РД-16-184/06.07.2021 г. на министъра на туризма и във връзка с Докладна записка № Т-93-00-2802/ 07.09.2021 г. е отхвърлено заявление с вх. № BG-*********-2021-03-0031, подадено в Системата за управление на националните инвестиции (СУНИ) и е отказано на "ГЛОБУС - ЕС" ООД, предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (БФП) по схема BG-*********-2021-03, обявена в изпълнение на държавна помощ SA.62887 (2021/N) от 25.05.2021 г. на основание чл. 26а, ал. 3 и 4 от ЗМДВИП

Като мотиви на отказа е посочено, че след извършена проверка на заявление с вх. № BG-*********-2021-03-0031, подадено в СУНИ, декларираните от кандидата данни и представените от него документи (прикачени електронно подписани документи), е установено, че кандидатът не отговаря на предварително обявените критерии за допустимост (раздел VI, VI. 1/, т.7 от Указанията и т. 4.7 от Критериите за оценка, Оценителен лист (Приложение 5) към Указанията за кандидатстване). Съгласно раздел VI, VI. 1/, т.7 от Указанията и т. 4.7 от Критериите за оценка, тъй като кандидатите трябва да има невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет в периода от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г, вследствие на възникналата епидемия от COVID - 19, които са осчетоводени като невъзстановени суми към 05.04.2021 г. След изпратено искане за разяснение във връзка с декларираната и записана от кандидата стойност в Декларация (Приложение 4), кандидатът декларирал, че няма невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет в периода от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г., които са осчетоводени като невъзстановени суми към 05.04.2021 г.

В тази връзка и поради несъответствие с изискванията на чл. 6, ал. 1 т. 4 от ПМС № 197/2021г., Раздел VI, VI.1/, т. 7 от Указанията и т. 4.7 от Критериите за оценка на заявлението за кандидатстване (Приложение 5) от Указанията, заявлението на "ГЛОБУС - ЕС" ООД следва да бъде отхвърлено като недопустимо и на кандидата следва да бъде отказано предоставяне на БФП по тази схема.

По делото е изслушана съдебно-счетоводна експертиза, от чието заключение става ясно, че според счетоводните регистри на „Глобус ЕС“ ООД и в частност от Оборотна аналитична ведомост към 31.12.2020 г. на счетоводна сметка 401 „Доставчици“ е видно че посочените от жалбоподателя доставчици приключват годината с крайни дебитни салда (вземания), които участват в баланса за 2020 г. По същество вземанията се явяват невъзстановени суми от доставчици на туристически услуги по нереализирани туристически пакети в периода от 01.03.2020г. до 31.12.2020г., вследствие на възникналата епидемия от COVID-19. В следващия отчетен период 01.01.2021 г. - 05.04.2021 г. вземанията са принесени и сумите се дължат от доставчиците. Следователно към 05.04.2021 г. „Глобус БСООД има осчетоводени невъзстановени суми от доставчици на туристически услуги по нереализирани туристически пакети в периода от 01.03.2020г. до 31.12.2020г. вследствие на възникналата епидемия от COVID-19.

Осчетоводените към 05.04.2021 г. невъзстановени суми от доставчици на туристически услуги по нереализирани туристически пакети в периода от 01.03.2020г. до 31.12.2020г., вследствие на възникналата епидемия от COVID-19. са в размер на 51 094,96лв.

Представените счетоводни документи от „Глобус ЕС "'ООД пред Министерството на туризма за кандидатстване по процедура за предоставяне на държавна помощ за туроператори с- наименование „Схема за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска дейност, за възстановяване на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода 01.03.2020г. до 31.12.2020г. поради възникналата епидемия от COVID-19". съответстват на счетоводните регистри на дружеството.

Въз основа на тази фактическа обстановка съдът направи следните правни изводи:

Съдът, като обсъди събраните по делото доказателства във връзка с направените в жалбата оплаквания, доводите и становищата на страните и като извърши цялостна проверка на законосъобразността на оспорения административен акт на основание чл. 168, ал. 1 във връзка с чл. 146 от АПК, намира за установено следното:

Оспорването, като направено от легитимирано лице с правен интерес - адресат обжалваната заповед за отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ и против административен акт, подлежащ на съдебно обжалване и контрол за законосъобразност. Оспореният административен акт е съобщен на жалбоподателя чрез СУНИ на 29.09.2021 г., а жалбата е подадена на 08.10.2021 г.  в законово регламентирания срок по чл. 149, ал. 1 от АПК, поради което оспорването е процесуално допустимо.

Разгледана по същество жалбата е основателна.

Съгласно чл. 26а ал.3 от Закона за мерките и действия по време на извънредно положение, обявено с решение на НС от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците, Държавата предоставя на лица, извършващи туроператорска дейност, безвъзмездни средства в размер до 15 на сто от оборота им без ДДС през 2019 г., но не повече от дължимата сума по туристическите пакети за неосъществени пътувания, които се използват единствено за възстановяване на дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г. поради възникналата епидемия от COVID-19.

Съгласно ал.4 от същия текст средствата по ал. 3 се предоставят при условия, критерии и ред в размер на проценти от оборота, определени от Министерския съвет по предложение на министъра на туризма в рамките на неусвоените средства по схемата за държавна помощ по ал. 1. Средствата по ал. 3 се получават независимо от получаването на средства по ал. 1 и при спазване на правилата за държавни помощи.

Въз основа на законовата делегация, Министерския съвет е приел  ПМС № 197/15.06.2021 г. ( Oбн., ДВ, бр. 51 от 18.06.2021 г., в сила от 18.06.2021 г.) Както бе посочено по-горе  с този нормативен акт е определен редът за предоставяне на безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, съгласно чл. 26а ал.3 от ЗМДВИП, като чл.4 от ПМС № 197/15.06.2021 г. указва, че администратор на държавната помощ съгласно чл. 9 от Закона за държавните помощи, е министърът на туризма.

Обжалваната заповед е постановена в проведена процедура за предоставяне на държавна помощ под формата на преки безвъзмездни средства на лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, а с оглед цитираната нормативна регламентация министърът на туризма, в качеството си на администратор на помощта, е компетентен да вземе решение за предоставяне на безвъзмездните средства, респективно да откаже това (арг. чл.9 ПМС № 197/15.06.2021 г. ).

С оглед на което оспорената заповед, с която е отказано предоставяне на безвъзмездна финансова помощ по схема за държавна помощ SA. 62887 (2021/N) от 25.05.2021 по подаденото от "Глобус ЕС" ООД заявление с вх. № BG-*********-2021-03-0031, е издадена от материално компетентния орган – Министъра на туризма.

Обжалваната заповед обаче е постановена в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон, при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и в несъответствие с целта на закона. Съображенията за това са следните:

Съдебният контрол за материална законосъобразност на оспорения административен акт обхваща преценката налице ли са установените от компетентния орган релевантни юридически факти (изложени като мотиви в акта) и доколко същите се субсумират в нормата, възприета като правно основание за неговото издаване, съответно - следват ли се разпоредените с акта правни последици.

В случая от фактическа страна постановения от Министъра на туризма отказ за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на кандидата "Глобус ЕС" ООД, се основава на констатацията, че според декларираните от кандидата данни и представените от него документи, е установено, че кандидатът не отговаря на предварително обявените критерии за допустимост (раздел VI, VI. 1/, т.7 от Указанията и т. 4.7 от Критериите за оценка, Оценителен лист (Приложение 5) към Указанията за кандидатстване), тъй като кандидата трябва да има невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет в периода от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г, вследствие на възникналата епидемия от COVID - 19, които са осчетоводени като невъзстановени суми към 05.04.2021 г.

Като правно основание за издаване на заповедта се сочи несъответствие с изискванията на чл. 6, ал. 1 т. 4 от ПМС № 197/2021г., Раздел VI, VI.1/, т. 7 от Указанията и т. 4.7 от Критериите за оценка на заявлението за кандидатстване (Приложение 5) от Указанията.

Не е спорно и се установява от приложената по делото Декларация по образец за дължимите суми на клиенти за неосъществени пътувания в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г. поради възникналата епидемия от COVID-19 (приложение № 4) и представените допълнително разяснения, че като компонент по т.3 от декларацията относно Общата сума/стойност на невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет от 01.03.2020 до 31.12.2020 г. в следствие на възникналата епидемия от COVID -19, към оспорващия, която е осчетоводена, като такива в периода от 01.03.2020 г. до 05.04.2021 г. възлизаща на 51094,96 лв., в б. „б“ е посочено че сумата която е осчетоводена, като такива в периода от 01.01.2021 г. до 05.04.2021г. възлиза на 0 лева.

От това обстоятелство обаче не може да се направи извода изведен от административния орган, а именно, че оспорващия не отговаря на изискванията на чл. 6, ал. 1 т. 4 от ПМС № 197/2021 г. Съгласно този текст от закона допустими кандидати по мярката са предприятия, които към датата на заявяване на помощта са туроператори, които имат невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г., вследствие на възникналата епидемия от COVID-19. Това обстоятелство е декларирано от оспорващия в т.3 от приложената декларация образец № 4, като в т.3 б.“а“ от същата декларация е посочен и периода, в който тези суми са отразени в счетоводството му.

Следва да се посочи, че никъде в условията за предоставяне на помощта не е посочено, че невъзстановените суми към доставчици следва да са осчетоводени в периода от 01.01.2021 г. до 05.04.2021 г.. Такова изискване не се съдържа и в условията за кандидатстване по мярката. Въвеждайки такъв критерий като допустимост за подпомагане, административния орган е превишил пределите на изискванията на ПМС № 197/2021 г., което е довело и до незаконосъобразност на издадения административен акт. Съгласно чл.3 ал.2 т.2 от ПМС № 197/2021 г., едно от изискванията към кандидатите за подпомагане е към 5 април 2021 г. дължимата сума към съответния клиент да представлява невъзстановена такава от доставчиците на туристически услуги на туроператора по нереализиран туристически пакет в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г., вследствие на възникналата епидемия от COVID-19. Никъде в изискванията за подпомагане не е посочен периода на осчетоводяване, а само съществуването на задължението към  05.04.2021 г.. В този смисъл след като това задължение е осчетоводено в по-ранен момент от 01.01.2021 г., то липсва необходимост да бъде осчетоводявано повторно след този момент. Именно в този смисъл е и образецът на компонентите на т.3 от декларация приложение № 4 към ПМС № 197/2021 г., където заявителя на помощта следва да посочи Общата сума/стойност на невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет от 01.03.2020 до 31.12.2020 г. в следствие на възникналата епидемия от COVID -19, която е осчетоводена, като такива в периода от 01.03.2020 г. до 05.04.2021 г., както и периода в който е осчетоводена в два варианта: от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г. или от 01.01.2021 г. до 05.04.2021 г. След като оспорващия е попълнил декларацията, като е посочил, че съществуващата към 05.04.2021 г. общата сума/стойност на невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет от 01.03,2020 до 31.12.2020 г. в следствие на възникналата епидемия от COVID -19, е осчетоводена, като такава в периода от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г. и възлиза на 51 094,96 лв., то е изпълнил изискванията на закона.    

В изпратеното до оспорващия уведомително писмо няма обективирани констатации за установени несъответствия или непълноти при попълването на декларацията, а само искания за разяснения. При представянето на разясненията оспорващия отново е потвърдил, че счетоводното салдо за невъзстановени суми от доставчици на туристически услуги към 05.04.2021г. възлиза на 51 094,96 лв.  и се формират като невъзстановени суми от доставчиците на туристически услуги по нереализиран туристически пакет от 01.03.2020 до 31.12.2020 г. в следствие на възникналата епидемия от COV1D -19, която е осчетоводена, като такива в периода от 01.03.2020 г. до 31.12.2020 г. Следователно и доколкото кандидатът е изпълнил в срок дадените му указания за отстраняване на нередовности, като е изпратил по електронен път изисканите документи, подписани с КЕП от лицето, представляващо дружеството, не може да се приеме за приложима към конкретния случай цитираната в заповедта хипотеза за отхвърляне на заявлението. Подобна регламентация не съществува и в ПМС № 197/2021 г.

От събраните по делото доказателства и изслушаната експертиза безспорно е установено, че оспорващият има задължения към клиенти за неосъществени пътувания в периода от 1 март 2020 г. до 31 декември 2020 г. поради възникналата епидемия от COVID-19, както и невъзстановени суми от доставчици на туристически услуги към 05.04.2021г. възлизащи на 51 094,96 лв.. Тези обстоятелства нееднократно са декларирани от заявителя на помощта. Неясните указания на административния орган и незаконосъобразното тълкуване на изискванията при попълване на приложената декларация – приложени № 4 на ПМС № 197/2021 г., са довели до неизясняване на обстоятелствата относно издадения административен акт, което е довело и до неговата необоснованост.  

Обжалваният административен акт е постановен и в несъответствие с целта на закона – оказване на адекватна подкрепа на засегнатите икономически субекти, чрез компенсиране на загуби в резултат на пандемията от COVID-19, с оглед обезпечаване осъществяване на дейността въпреки неблагоприятната икономическа обстановка. И доколкото дружеството-жалбоподател попада в целевата група, към която е насочена подкрепата – лица, извършващи туроператорска и туристическа агентска дейност, с лишаването му от претендираната от него финансова помощ категорично не е постигната основната цел на проведената процедура.

С оглед на гореизложеното съдът намира, че оспорената Заповед № Т-РД-27-187/29.09.2021 г. на Министъра на туризма, като издадена в противоречие и при неправилно приложение на материалния закон, при допуснати съществени нарушения на административно-производствените правила и в несъответствие с целта на закона, следва да бъде отменена, като незаконосъобразна. На основание чл. 173, ал. 2 от АПК, преписката следва да бъде изпратена на компетентния административен орган, за ново разглеждане и произнасяне по подаденото от "Глобус ЕС" ООД Заявление рег. № BG-*********-2021-03-0031 , при спазване на задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона.

Искания за присъждане на разноски не са правени.

Ръководен от изложените съображения,  и на основание чл.172 ал.2 от АПК съдът

 

Р   Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ по жалба на  „Глобус ЕС" ООД, ЕИК *******, със седалище и адрес на управление гр. Сливен, ул. "Петко Д. Петков" № 18, Заповед № Т-РД-27-187/29.09.2021 г. на Министъра на туризма, с която е отхвърлено заявление с вх. № BG-*********-2021-03-0031, подадено в Системата за управление на националните инвестиции (СУНИ) и е отказано на "ГЛОБУС - ЕС" ООД, с ЕИК ******* предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (БФП) по схема BG-*********-2021-03, обявена в изпълнение на държавна помощ SA.62887 (2021/N) от 25.05.2021 г. на основание чл. 26а, ал. 3 и 4 от ЗМДВИП.

ИЗПРАЩА преписката на Министъра на туризма, за ново разглеждане и произнасяне по подаденото от „Глобус ЕС" ООД, ЕИК *******, заявление с вх. № BG-*********-2021-03-0031, подадено в Системата за управление на националните инвестиции (СУНИ) за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ (БФП) по схема BG-*********-2021-03, обявена в изпълнение на държавна помощ SA.62887 (2021/N) от 25.05.2021 г. на основание чл. 26а, ал. 3 и 4  от Закона за мерките и действията по време на извънредното положение, обявено с решение на Народното събрание от 13 март 2020 г. и за преодоляване на последиците.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14- дневен срок от съобщаването му на страните, чрез връчване на препис от същото, пред Върховния Административен съд.

 

 

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪДИЯ: