Решение по дело №188/2023 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 426
Дата: 29 юни 2023 г.
Съдия: Георги Видев Видев
Дело: 20237150700188
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 24 февруари 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

№ 426 / 29.6.2023г.

гр. Пазарджик

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Административен съд – Пазарджик, V състав, в открито заседание на тридесет и първи май през две хиляди и двадесет трета година в състав:

                                                                                                                       Председател: Георги Видев

                                                                           

при секретаря Радослава Манова, като разгледа административно дело № 188 по описа на съда за 2023 г., докладвано от съдия Видев, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Делото е образувано по жалба на “Форс 2018“ ЕООД, ЕИК ********* против Уведомително писмо с изх. № 01-2600/628 от 07.02.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 г., издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“, в частта на писмото, с която е постановено прихващане от оторизирана сума по Таблица 2 (Извършени плащания) за следните суми: 2637.37 лв. (по схема/мярка СЕПП), 612.12 лв. (по схема/мярка СПП), 1274.23 лв. (по схема/мярка СПП), 1647.07 лв. (по схема/мярка ЗДП), 25.86 лв. (по схема/мярка СЕПП) и 58.08 лв. (по схема/мярка ВФД).

Жалбоподателят – “Форс 2018“ ЕООДпретендира отмяна на обжалваното уведомително писмо в оспорената му част. Излага съображения за нарушение на материалния закон, съществено нарушение на административнопроизводствените правила и противоречие с целта на закона. Поддържа жалбата си и чрез процесуалния си представител в проведените съдебни заседания. Претендира присъждане на разноски за внесена държавна такса.

Ответникът – заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие – оспорва жалбата чрез процесуалния си представител в проведените съдебни заседания. Сочи доводи за законосъобразността на оспорения административен акт. На свой ред заявява претенция за разноски.

Жалбата е допустима, като подадена в законоустановения срок от заинтересовано лице – земеделски производител – засегнато от издадения административен акт, с който независимо, че са му оторизирани за изплащане суми, същите са му прихванати и не са му реално изплатени.

От фактическа страна по делото е установено следното:

Жалбоподателят е регистриран като земеделски производител като с УИН 13/250621/14021 за кампания 2021 г. е заявил за подпомагане множество парцели по различни схеми/мерки. Заявлението на жалбоподателя не е избрано за извършване на проверка на място, а са извършени административни проверки въз основа на база данни „Площи, допустими за подпомагане“. На датата 07.02.2023 г. ответникът освен оспореното уведомително писмо (за прихващане) е издал на жалбоподателя и друго Уведомително писмо с изх. № 01-2600/627 от 07.02.2023 г., с което за кампания 2020 е наложил санкции, подлежащи на прихващане от бъдещи плащания в размер на „памук“ – 37146.76 лв. Съгласно постъпилото по делото Становище изх. № 01-2600/628/08.03.2023 г. от ответника прихванатите с обжалваното уведомително писмо суми по СЕПП, СПП, ЗДП и възстановяване от ФД на жалбоподателя за кампания 2021 са удържани на база наложените санкции, подлежащи на прихващане от бъдещи плащания по схемата „памук“ в размер на 37146.76 лв. Посоченото уведомително писмо е обжалвано от настоящия жалбоподател и понастоящем делото е висящо пред Административен съд – Пазарджик.

При така установената фактическа обстановка жалбата е основателна.

Оспореният акт е издаден от компетентен орган при условията на делегиране, в съответствие с чл. 20а, ал. 3 от ЗПЗП и въз основа на Заповед № 03-00/3038 от 22.08.2022 г. на изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“.

Уведомителното писмо представлява индивидуален административен акт и следва да отговаря на изискванията за форма и съдържание. Съгласно чл. 59, ал. 2, т. 4 АПК, административният акт следва да съдържа фактическите и правни основания за издаването му. Тоест, в закона е въведено императивно изискване за мотивиране на административните актове. Мотивите на административния акт представляват единство от фактическите и правни основания за издаването му и тяхното наличие позволява на адресата на акта да разбере волята на административния орган и да защити адекватно правата и интересите си. Мотивите имат съществено значение и при осъществявания съдебен контрол за законосъобразност, а липсата им възпрепятства този контрол и представлява самостоятелно основание за отмяна на административния акт.

В случая, като фактически основания за издаване на акта в оспорената му част (в таблица 2, колона 4) е посочено единствено: „Прихваната сума или удържан данък общ доход“, като в обяснението към Таблица 2 за колоната "прихваната сума" е посочено, че същата "отразява приспаднатите от оторизираната субсидия суми, в резултат на санкции от предходни периоди или недължимо оторизирани суми, за които е издаден АУПДВ, или приспаднати суми от изискуеми задължения по други схеми и мерки, администрирани от ДФЗ". Вижда се, че са предвидени няколко различни хипотези, но коя от тях е относима за процесния случай, не е конкретизирано. Обстоятелства, изясняващи предвидените варианти също не са посочени в уведомителното писмо като причина за удържаната сума. Тоест в писмото не се съдържат нито фактически, нито правни основания, които да сочат кое е наложило прихващането на определения размер на финансова помощ, за да е възможна проверката за съответствието на фактическите констатации с действителното положение. Липсва каквато и да е конкретика, позволяваща на жалбоподателя към момента на съобщаване на акта да се запознае с позицията на органа относно установените предпоставки, наложили прихващането на дължимите суми.

От цитираното по-горе Становище изх. № 01-2600/628/08.03.2023 г. от ответника се установява, че по силата на предходен акт (Уведомително писмо с изх. № 01-2600/627 от 07.02.2023 г. на зам. Изпълнителния директор на ДФЗ) са наложени санкции, подлежащи на прихващане от бъдещи плащания в размер на 37146.76 лв., но никъде в оспореното уведомителното писмо не е направено позоваване или препращане към този предходен акт, за да може да се приеме, че е налице фактическо основание, оправдаващо вида и размера на прихващането. Също така липсва посочена правна норма, която органът е приложил в изпълнение на своите правомощия да намали дължимите суми за изплащане на извънредната финансова помощ чрез прихващане.

От предходното уведомително писмо е видно е, че органът визира като мотив хипотезата на чл. 28 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 908/2014 г. на Комисията за възстановяване чрез прихващане на неизплатени задължения на бенефициера, установени в съответствие с националното законодателство, от бъдещи плащания към бенефициера от разплащателната агенция, отговаряща за възстановяването на дълга. Сочената разпоредба изисква неизплатените задължения на бенефициера да са установени в съответствие с националното законодателство. Регламентация относно характера и реда за реализиране на вземанията, които възникват въз основа на индивидуален административен акт по реда на ЗПЗП, се извлича от разпоредбата на чл. 27, ал. 5 ЗПЗП, според която вземанията, които възникват въз основа на административен договор или административен акт, са публични държавни вземания и се събират по реда на Данъчно-осигурителния процесуален кодекс (ДОПК). В чл. 162, ал. 2, т. 8 ДОПК е посочено, че публични са държавните и общински вземания: за недължимо платени и надплатени суми, както и за неправомерно получени или неправомерно усвоени средства по проекти, финансирани от средства на Европейския съюз, включително свързаното с тях национално съфинансиране, които възникват въз основа на административен акт, включително финансови корекции, надплатен аванс, надхвърлени процентни ограничения, превишени позиции по бюджета на проекта, кръстосано финансиране, както и глобите и другите парични санкции, предвидени в националното законодателство и в правото на Европейския съюз, като съгласно чл. 165 ДОПК събирането на държавните и общинските публични вземания се извършва въз основа на влязъл в сила акт за установяване на съответното публично вземане, издаден от компетентен орган, освен ако в закон е установено друго.

От анализа на цитираните разпоредби и при липсата на друга конкретна законова регламентация е видно, че прихващане по реда на чл. 28 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 908/2014 г. е възможно само ако сумите, с които се извършва прихващането са установени с влязъл в сила акт. Иначе казано, за да бъде извършено прихващане е необходимо освен наличието на бъдещо плащане, което предстои да бъде извършено от разплащателната агенция към същия бенефициер, да има неуредени задължения на бенефициера, които при това да са установени в съответствие с националното законодателство, т.е. с влязъл в сила акт.

В случая за прихванатите суми не може да се приеме, че представляват неуредени задължения на жалбоподателя, установени в съответствие с националното законодателство. За да бъде изпълнено това изискване на приложимото европейско законодателство е необходимо сумите да са изискуеми, в противен случай няма неуредено задължение. Необходимо е и сумите да са установени по основание и размер. В случая безспорно тези условия не са били налице. Към момента на издаване на уведомителното писмо задължението не е било изискуемо – не е имало влязъл в сила административен или съдебен акт, въз основа на който носителят на вземането би могъл юридически обосновано да може да иска от насрещната страна – длъжник, изпълнение на задължението ѝ. Висящият съдебен спор означава, че вземането не е било установено и по основание и размер. Едва след влизането в сила на един такъв индивидуален административен акт или съдебен акт, с който вземането се установи по основание и размер, вече законоустановените като дължими суми могат да бъдат предмет на прихващане с оторизирани суми на бенефициера, при спазване правото на ЕС за извършване на такова прихващане.

Предвид изложените съображения съдът намира, че административният акт в оспорената му част е издаден при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, включително и на изискването за мотивираност на тази категория актове и при неправилно приложение на материалния закон, поради което следва да бъде отменен като незаконосъобразен. След отмяната преписката следва да бъде изпратена на административния орган, който в едномесечен срок следва да се произнесе по подаденото заявление за подпомагане за кампания 2021 г. в частта му досежно изплащането на оторизираните суми, отчитайки невъзможността за прихващане с вземания, които не са ликвидни и изискуеми.

С оглед изхода на делото, е основателна претенцията на жалбоподателя за присъждане на разноски, които са в размер на платената държавна такса от 51.55 лв.

По изложените съображения съдът

 

Р Е Ш И:

 

Отменя Уведомително писмо с изх. № 01-2600/628 от 07.02.2023 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за кампания 2021 г., издадено от заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“, в частта на писмото, с която е постановено прихващане от оторизирана сума по Таблица 2 (Извършени плащания) за следните суми: 2637.37 лв. (по схема/мярка СЕПП), 612.12 лв. (по схема/мярка СПП), 1274.23 лв. (по схема/мярка СПП), 1647.07 лв. (по схема/мярка ЗДП), 25.86 лв. (по схема/мярка СЕПП) и 58.08 лв. (по схема/мярка ВФД).

Изпраща преписката на заместник-изпълнителния директор на Държавен фонд “Земеделие“, който следва да се произнесе при спазване на дадените в мотивите на настоящото решение задължителни указания и срок.

Осъжда Държавен фонд “Земеделие“ да заплати на “Форс 2018“ ЕООД, ЕИК ********* разноски по делото в размер на 51.55 лв. (петдесет и един лева и петдесет и пет стотинки).

Решението подлежи на касационно обжалване чрез настоящия съд пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

Съдия: /п/