О П Р Е Д Е Л Е Н И Е
Номер № 05.02.2020 година Град
Търговище
Търговищки Административен съд
на пети февруари две
хиляди и двадесета година
в закрито заседание в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:
КРАСИМИРА ТОДОРОВА
Като разгледа докладваното от ПРЕДСЕДАТЕЛЯ
Адм.Д
№ 306 описа за 2019 година,
за да се произнесе, взе предвид следното:
Делото е образувано по жалба на „АГРО ПЛОД 85“ ЕООД –гр.Търговище,
представлявано от Д. Д., против отказа
на зам. изпълнителния директор на ДФ“Земеделие“ -София, постановен по уведомление вх. № 02-250-2600/3863
от 04.11.2019 г. за оттегляне на парцели
по директните плащания за кампания 2019 г.
Първоначално
жалбата е подадена срещу мълчалив отказ, впоследствие се обосновава, че е
налице изричен такъв, обективиран в писмо с изх. № 02 – 2600/6721 от 18.12.2019
г., което е връчено на жалбоподателя на 03.01.2020 г. Жалбоподателят чрез
процесуален представител подробно обосновава допустимостта на производството и
основателността на жалбата. Прави искане съдът да отмени отказа, постановен по
заявление с вх. № 02 – 250 – 2600/3863 от 04.11.2019 г. В отрито съдебно
заседание жалбата се поддържа.
Ответникът
- изпълнителният директор на ДФЗ – София чрез процесуален представител оспорва
допустимостта на производството, като в тази връзка се твърди, че не е налице
акт, годен за административно обжалване.
Съдът
първоначално е приел производството по делото за допустимо и е провел по него
едно открито съдебно заседание, в което се е произнесъл по допускането,
събирането и приемането на доказателства по делото. Тази първоначална преценка
за допустимост на производството е неправилна, като основанията за този извод
са следните:
С
уведомление с вх. № 02-250-2600/3863 от 04.11.2019 г. до изпълнителния директор
на ДФЗ жалбоподателят е известил същия, че на основание чл. 14, ал.1 от Наредба
№ 5 от 27.02.2009г. оттегля всички парцели, описани подробно в Приложение № 1,
за всички схеми и мерки, по които е кандидатствал за тях през кампания 2019 г.
Посочил е, че подава заявлението не чрез ИСАК, тъй като поради технически или
друг проблем системата не позволява подобно заявление да бъде генерирано.
С
писмо с изх. № 02 – 2600/6721 от 18.12.2019 г., което е връчено на
жалбоподателя на 03.01.2020 г., изпълнителният директор на ДФЗ го е уведомил,
че по подаденото от него заявление се извършват проверки на място за цялата
декларирана площ, както и други проверки от външни институции, чиито резултати
са от съществено значение за процеса на администриране на подаденото от него
заявление. Обобщил е, че случаят попада в хипотезата на чл. 14, ал. 6 от
НАРЕДБА № 5 от 27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по
схеми и мерки за директни плащания, т.е. прието е, че е налице
хипотеза/хипотези, при която/които кандидатът не може да оттегли подаденото
заявление.
Съдът
намира, че обсъжданото писмо на изпълнителния директор на ДФЗ не представлява
индивидуален административен акт, тъй като е част от процедурата по издаване на
акт по заявлението на лицето за подпомагане за кампания 2019 г., респективно -
не подлежи на самостоятелен съдебен контрол според изричното правило на чл. 21, ал. 5 АПК, изключващо от кръга на индивидуалните административни актове,
волеизявленията, действията и бездействията, които са част от производствата по
издаване или изпълнение на индивидуални административни актове. Контролът върху
законосъобразността на такива волеизявления, действия и бездействия, се
извършва от съда в производството по оспорване на акта, с който горепосочените
производства завършват. При липсата на нормативно установено изключение,
съдебната проверка на законосъобразността на междинните действия и актове в
административното производство, инициирано със заявление за подпомагане от
земеделски стопанин, следва да бъде извършена едва при евентуалното оспорване
на крайния акт за оторизация и разплащане за заявените за подпомагане площи. В
това именно производство съдът дължи проверка на законосъобразността на
основанията за отказ/намаляване на плащанията, включваща и обследване на
възраженията, относими към изключването или намаляването на заявените за
подпомагане площи, в т. ч. и основаните на подаденото заявление за оттегляне на
такива площи. В този смисъл е и решение № 7815 от 29.06.2015 г. на ВАС по адм. д.
№ 4787/2015 г. на ВАС.
По
изложените съображения съдът приема, че не е налице годен за оспорване
индивидуален административен акт – било то мълчалив или изричен, постановен по
уведомление с вх. № 02-250-2600/3863 от 04.11.2019 г. от „АГРО
ПЛОД 85“ ЕООД -Търговище, представлявано от Д. Д.до Изпълнителния директор на
ДФЗ, поради което жалбата следва да бъде оставена без разглеждане, а
производството по делото следва да бъде прекратено.
Водим
от горното и на основание чл. 159, ал.1, т.1 от АПК и чл. 253 от ГПК във връзка
с чл. 144 от АПК, съдът
О П Р
Е Д Е Л И :
ОТМЕНЯ насроченото
за 11.02.2020 г.
открито съдебно заседание по делото.
ОСТАВЯ
БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ
жалбата с вх. № от
2218 от 11.12.2019 г. и жалбата с вх. № 14 от 06.01.2020 г. на „АГРО ПЛОД 85“
ЕООД -Търговище, представлявано от Д. Д., срещу отказ на изпълнителния директор
на ДФЗ – София, постановен по уведомление с вх.№ 02-250-2600/3863 от 04.11.2019
г. , като недопустима.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. д. №
306/2019 г. по описа на АС - Търговище.
ОПРЕДЕЛЕНИЕТО подлежи на обжалване пред
Върховния административен съд с частна жалба в седмодневен срок от съобщаването
му на страните в производството.
Препис от определението да се изпрати
на страните.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: