Решение по дело №186/2016 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 259
Дата: 9 май 2016 г. (в сила от 6 октомври 2016 г.)
Съдия: Златка Ташева Илиева Петкова
Дело: 20165530200186
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 21 януари 2016 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

                                                      09.05.2016 г.              Гр. Стара Загора

 

В  ИМЕТО   НА    НАРОДА

 

 

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД                 ПЕТИ НАКАЗАТЕЛЕН състав

На 19 април                                                                                      2016 г.

В публично заседание в следния състав:

                       

                                             Председател: ЗЛАТКА И.                                                       

 

Секретар: СВЕТЛА И.

Прокурор: 

като разгледа докладваното от СЪДИЯ ЗЛАТКА И.

АНД 186 по описа за 2016 година.

 

 

    Р  Е  Ш  И:

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 177701-.../28.12.2015г. на Директора на Дирекция „Контрол” при ТД на НАП гр.Пловдив, в частта, в която на „ДИ ЙОДИ” ЕООД с. Ягода, със седалище и адрес на управление – с. Ягода, обл. Стара Загора, ул. „Бреза” № 13, с ЕИК по БУЛСТАТ *********, представлявано от Д.И.Д., ЕГН ********** е наложено  административно наказание – имуществена санкция  в размер на 87,23 лв. /ОСЕМДЕСЕТ И СЕДЕМ  ЛЕВА И 23 СТОТИНКИ/, на основание чл. 180а, ал.1 от ЗДДС; имуществена санкция  в размер на 50,00 лв. /ПЕТДЕСЕТ ЛЕВА/ и административно наказание – имуществена санкция  в размер на 50,00 лв. /ПЕТДЕСЕТ ЛЕВА/, на основание чл. 180а, ал.1 от ЗДДС.

 

    РЕШЕНИЕТО  подлежи на касационно обжалване в 14 дневен срок от съобщението пред Старозагорски административен съд.

 

                                                             РАЙОНЕН СЪДИЯ:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 М О Т И В И   по АНД № 186/2016г. на СтРС :

 

          Обжалвано е наказателно постановление № 177701-.../28.12.2015г. на Директора на Дирекция „Контрол” при ТД на НАП гр.Пловдив, с което на „ДИ ЙОДИ” ЕООД с. Ягода, със седалище и адрес на управление – с. Ягода, обл. Стара Загора, ул. „Бреза” № 13, с ЕИК по БУЛСТАТ *********, представлявано от Д.И.Д., ЕГН **********, е наложено  административно наказание – имуществена санкция  в размер на 87,23 лв.,имуществена санкция в размер на 50,00 лева и имуществена санкция в размер на 50,00 лева на основание чл.180а ал.1 от ЗДДС.

 

          В жалбата си жалбоподателят излага подробни съображения и моли наказателното постановление да бъде отменено като незаконосъобразно. В съдебно заседание, не се явява и не взема становище.

 

          Въззиваемата страна ТД на НАП гр. Пловдив, оспорва жалбата и моли съда да потвърди издаденото наказателно постановление.

 

          Съдът, след като обсъди събраните по делото писмени и гласни доказателства, направените в жалбата оплаквания и служебно провери правилността на обжалваното наказателно постановление намира за установено следното:

 

          ЖАЛБАТА Е ОСНОВАТЕЛНА

 

С обжалваното НП, издадено въз основа на акт за установяване на административно нарушение (АУАН) ... от 06.11.2015 год., жалбоподателят е санкциониран на основание чл.180а, ал.1 от ЗДДС - Закон за данък върху добавената стойност с „имуществена санкция” в размер на 87,23 лева, както и на основание чл.180а, ал.1 от ЗДДС - Закон за данък върху добавената стойност с „имуществена санкция” в размер на 50.00 лева. Съгласно цитираните в постановлението законови разпоредби и по-конкретно разпоредбата на чл.180а, ал.1 от ЗДДСРегистрирано лице, което, като е длъжно, не начисли данък в предвидените в този закон срокове в случаите, когато данъкът е изискуем от лицето като платец по глава осма и за начисления данък лицето има право на пълен данъчен кредит, се наказва с глоба - за физическите лица, които не са търговци, или с имуществена санкция - за юридическите лица и едноличните търговци, в размер 5 на сто от неначисления данък, но не по-малко от 50 лв”.

 

 Неоснователни са доводите на жалбоподателя, че НП не отговаря на изискванията на чл.57, ал.1 от ЗАНН. Актът, с който се е произнесъл наказващият орган е подробен, като са отразени всички релевантни към процесния случай обстоятелства и се съдържат всички приложими законови разпоредби. За законосъобразността на НП не е необходимо да се съдържат нарочни мотиви относно преценката на наказващият орган за неприложимост хипотезата на чл.28 от ЗАНН. Очевидно, наказващият орган е направил тази преценка издавайки обжалваното постановление.

 

 Жалбоподателят- еднолично дружество с ограничена отговорност е  санкциониран за това, че в срок до 15.09.2014г. включително за получени услуги по чл.21, ал.2 от ЗДДС- пристанищни дейности, фериботни такси и др. с обща данъчна основа  8723 лева по подробно посочени в акта и постановлението фактури не отразил дължимия данък в размер на 1744,60 лева в дневника за продажби и справката-декларация подавана по същия закон, а такава била подадена в срок, т.е. до 15.09.2014г. Впоследствие, с коригираща справка-декларация за същия данъчен период, а именно 01.08.2014г.-31.08.2014г., изискуемите данни били отразени. Нарушението било установено на 10.08.2015г., по повод извършена проверка и изискани документи, а било извършено на 16.09.2014г. в гр.Стара Загора.

 

При същите факти, били извършени и другите две нарушения, с тази разлика, че доставчици по цитираните във втори и трети  пункт на обвинението фактури са други търговци, съответно неначисленият данък по тези фактури възлизал на 311,76 и на 105,61 лева.

 

Няма спор по делото, че описаните данъчни събития са се състояли. Отделно от това, описаните в акта и в постановлението  факти се установяват по несъмнен начин от приложения по делото обилен доказателствен материал, включващ съдържащите се по преписката писмени доказателства, както и изслушаните в хода на съдебното следствие свидетелски показания, съставляващи гласни доказателства, ангажирани от наказващия орган. Няма спор и относно наличието на задължение от страна на дружеството да начисли посочения данък  относим за описания период- месец август 2014г. Ясно е и какъв е срокът, в който е следвало да се случи. Безспорно е и обстоятелството , че коригиращата справка декларация е подадена по-късно, по инициатива на ТД на НАП.

 

При това положение, визираното нарушение действително е осъществено и въз основа на посочената санкционна норма е ангажирана отговорността на дружеството, която с оглед субекта -юридическо лице, е обективна, т.е. отговорност без вина. Правилно, в такъв случай съобразно законовите изисквания е наложена имуществена санкция, която по силата на чл.180а, ал.1 от ЗДДС би следвало да бъде 5 на сто от неначисления данък, но не по-малко от 50.00 лева.

 

Основателно е обаче оплакването за нарушение на закона досежно структурирането на административното нарушение, което още актосъставителят разделил в три  пункта, имащи характер на три отделни съставомерни деяния, за които по-късно били наложени три отделни имуществени санкции. Както сочи жалбоподателя, а и не е спорно по делото, т. нар. три деяния са осъществени на 16.09.2014г. в гр.Стара Загора, като процесният период е месец август 2014г. Съгласно нормата на чл.87, ал.1 от ЗДДС „данъчен период по смисъла на този закон е периодът от време, след изтичането на който регистрираното лице е длъжно да подаде справка-декларация с резултата за този данъчен период”. Съобразно направеното от ал.2 на същия текст уточнение, данъчният период е едномесечен за всички регистрирани лица и съвпада с календарния месец. Следователно, законодателят свързва данъчния период с един конкретен резултат, който извод следва от логическото и граматическото тълкуване на цитираната по-горе правна норма. В този смисъл, ако се допусне извършване на нарушение в един данъчен период, независимо от факта колко доставчици има през това време, съответното лице- юридическо или физическо, осъществява едно нарушение от същия вид, в рамките на един месец /данъчен период/. Като е наложил три имуществени санкции наказващият орган незаконосъобразно е въздигнал  всяко от неизпълненията изискванията за начисляване на ДДС по отделните доставки в отделно нарушение. Всъщност, в случая противоправното поведение се заключава в едно действие /бездействие/ – Регистрирано лице, което, като е длъжно, не начисли данък в предвидените в този закон срокове. В диспозитива на постановлението обаче е прието, че се касае за три отделни нарушения  на  закона и са наложени три отделни административни наказания.

 

Като е наложил отделни санкции за всяко от неспазените изисквания на закона, вместо една – за едно нарушение, наказващият орган е издал наказателното постановление в нарушение с процесуалния закон.  

 

За пълнота следва да се посочи, че не са налице предпоставките на чл.28 от ЗАНН, по следните съображения:

 

Нарушението на данъчното законодателство не е с по-ниска степен на обществена опасност спрямо нарушения от същия вид. В хода на съдебното следствие се установи, че се касае за системност от страна на жалбоподателя /същите такива нарушения са допуснати и през другите месеци- юли, септември , октомври, ноември и декември/. Освен това, макар да е подадена коригираща справка –декларация, това е сторено значително по-късно / близо година/ и по инициатива на контролните органи, а не на привлеченото към административнонаказателна отговорност лице.

 

Нарушението е първо по ред, поради което следва да му се наложи именно санкция в посочения  размер. Не са налице основанията за прилагане на привилегированите състави на чл.180а, ал.3 и ал.4 от ЗДДС, тъй както, както вече бе изтъкнато, коригиращата справка-декларация е подадена едва на 01.09.2015г.

 

С оглед така установената фактическа обстановка и изложените мотиви съдът счита, че издаденото наказателно постановление е незаконосъобразно и следва да бъде отменено.  

 

Водим от изложените мотиви, съдът постанови решението си.

 

                                                                     

 

                                                                                              РАЙОНЕН СЪДИЯ: