Р Е
Ш Е Н
И Е
Номер 1985 Година 2022,
10.11. Град ПЛОВДИВ
В ИМЕТО НА НАРОДА
ПЛОВДИВСКИ АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД, VІІ състав
на 26.10.2022 година
в публичното заседание в следния състав :
ПРЕДСЕДАТЕЛ: ЯВОР КОЛЕВ
Секретар: П. П.
като
разгледа докладваното от СЪДИЯ ЯВОР
КОЛЕВ адм. дело номер 2294 по описа за 2022 година и като
обсъди :
Производство пред първа инстанция.
Производството е образувано по жалба на „А. 2017“ЕООД със седалище и
адрес на управление *** против Заповед за налагане на принудителна
административна мярка № ФК-231-0113150 от 03.08. 2022г., издадена от Началник
отдел „Оперативни дейности“ – Пловдив в ЦУ на НАП, с която е наложена принудителна административна мярка - “Запечатване на търговски
обект–магазин“,находящ се в гр.Пловдив,
ул.“Солунска“ – обръщалото, стопанисван от ЕООД-то и забрана за достъп до него за срок от 7 дни, на основание чл.186 ал.1,т.1
б.“а“ и чл.187 ал.1 от ЗДДС.
В жалбата се твърди, че заповедта е издадена в нарушение на разпоредбата на чл.146 т.3,т.4 и
т.5 АПК, счита акта и за несправедлив, а също така намира определеният срок на
запечатване е несъразмерен, поради което настоява за отмяната и. Претендира разноски.
Ответникът, чрез процесуалния представител юриск.
Ш., е на становище, че жалбата е неоснователна и моли съда да постанови
решение, с което да потвърди обжалвания акт, като правилен и законосъобразен.
Претендира юрисконсултско възнаграждение.
Жалбата е подадена в срок и от лице с правен интерес, поради което е
процесуално допустима, а разгледана по същество е – неоснователна.
От доказателствата по делото се установява, че при извършена оперативна
проверка на 01.08.2022 г. в 11:35 ч. на търговски обект – магазин, находящ се в гр.Пловдив, ул.“Солунска“ - обръщалото,
стопанисван от търговеца, е констатирано, че същият, в качеството му на
задължено лице по чл.3 от Наредба № Н-18/ 13.12.2006 г. за регистриране и
отчитане на продажби в търговски обекти чрез фискални устройства на МФ, не
регистрира и отчита всяка извършена продажба на стоки от търговски обект, чрез
издаване на фискални касови бележки от въведеното в експлоатация фискално
устройство, с което е допуснато нарушение на същата разпоредба.
За извършена контролна покупка – 1 бр. надуваем пояс на стойност 8,00 лева,
платена в брой на лицето К.Й.– ***, от Е.Ф.– ***, не е издаден фискален бон от
въведеното в експлоатация и работещо в обекта фискално устройство /ФУ/ - „Datecs DP-150“ с ИН на ФУ DT742 194 или от кочан с ръчни
касови бележки, отговарящ на изискванията на Наредбата. Стойността на
неотчетената продажба 8,00 лева, съотнесена към
регистрирания във ФУ оборот за деня към момента на проверката – 181,40 лева,
при установено касова наличност по време на проверката – 189,40 лева, или
8,00 лева положителна касова разлика, преценена към големината на търговския
обект – магазин за разнообразни нехранителни стоки в голям квартал на гр. Пловдив,
находящ се на оживено място с постоянен интензивен
човекопоток, с възможност за реализиране на значителни обороти предвид
множество потенциални клиенти, както и богатия асортимент на предлаганите
стоки, е дала основание да се приеме, че с това свое поведение проверяваното
лице накърнява съществено обществения интерес и фискалната политика на държавата,
тъй като не позволява да бъдат проверени извършените от него продажби и като
последица, неправилно определяне на дължимите данъци.
За резултатите от проверката е съставен протокол за извършена проверка сер. АА №0113150/01.08.2022г., ведно със събраните
доказателства към него. Въз основа на същия е формиран извод, че дружеството не
е спазило реда и начина за издаване на документ за продажба по установения ред,
с което е нарушен чл.3 ал.1 от Наредба Н-18/13.12.2006 г. на МФ във връзка
чл.118 ал.1 от ЗДДС.
На основание чл.186 ал.1, т.1 б.”а” от ЗДДС и чл.186 ал.3 от ЗДДС наложена
принудителна административна мярка “запечатване на търговски обект – магазин“, находящ се в гр.Пловдив, ул.“Солунска“ – обръщалото,
стопанисван от ЕООД-то и забрана за достъп до него за срок от 7 дни.
В заповедта са изложени и мотиви относно продължителността на срока, а
именно: местонахождението на търговския обект с възможност за реализиране на
значителни обороти предвид множество потенциални клиенти, както и бързата
ликвидност и търсена на предлаганите стоки, но най-вече реализирания немалък
оборот за предходните седем месеца от началото на годината в размер на общо
82 279,19 лева и размера на укрития приход от 8,00 лева, а също и за да се
осигури защитата на обществения интерес, като се предотврати възможността на
извършване на други нарушения. Посочена е целта на мярката е да гарантира,
че всички лица ще спазват законовите норми и ще се осигурят бюджетните
приходи, както и надлежното и законово деклариране на движението на стоки и
на всички реализирани обороти, както и
промяна в организацията на дейността в конкретния обект, като
целеният резултат е правилно отразяване на оборота, спазване отчетността към относимите към ФУ документи и предаване на изискуемите данни към НАП, а
индиректният – недопускане на вреди за фиска.
С новелата на чл.186 ал.1, б "а" във вр. с ал. 3 във вр. с чл. 118, ал. 1 ЗДДС, законодателят е предвидил налагането на ПАМ с мотивирана заповед на органа по приходите или от оправомощено от него длъжностно лице, която съдържа изложение на предвидените в закона предпоставки. Тези предпоставки съгласно чл.186, ал. 1, б. "а"
са формулирани така: "Принудителната административна мярка запечатване на обект за срок до 30 дни, независимо от предвидените глоби или имуществени санкции, се прилага на лице, което не спази реда или начина за издаване на съответен документ за продажба, издаден по установения ред за доставка/продажба."В нормата на чл.118 ал.1 ЗДДС е предвидено задължение за лицата да
регистрират и отчитат извършените от тях доставки/продажби
в търговски обект, чрез издаване на фискална касова
бележка от фискално устройство (фискален бон) или чрез
издаване на касова бележка от интегрирана автоматизирана система за управление
на търговската дейност(системен бон), независимо от това дали е поискан
друг данъчен документ. Редът и начина за издаване на фискални
касови бележки е уреден с Наредба № Н-18/2006 г. на МФ.
Съгласно чл.187 ал.1 ЗДДС при прилагане на
принудителната административна мярка по чл.186 ал.1 ЗДДС се забранява и достъпът до обекта. Мярката се прилага за
обекта или обектите, където са установени нарушения.
Възприемайки извършеното нарушение на чл.118 ал.1 ЗДДС във вр. с чл. 25 ал.
1 и ал. 3 от Наредба № Н-18/2006 на МФ като източник
на правомощието по чл.186 ал.3 във вр. с ал.1, т.1, б."а" ЗДДС, ответният административен орган, в условията на обвързана компетентност,
е издал процесната заповед за налагане на ПАМ, чието съдържание е запечатването на търговския обект, в който е осъществено констатираното от приходните органи нарушение.
Неоснователно е
възражение на защитата на търговеца, че в акта за налагане на ПАМ не е визирана
точната хипотеза на ЗДДС, тъй като е видно от самата съобразителна част на
акта, че там ясно се визира новелата на чл.186 ал.1, т.1 б.“а“ ЗДДС.
На следващо място този състав на съда намира, че не е нарушено изискването на чл.59 ал.2, т.4 от АПК за мотивираност на административния акт досежно срока, за който е предприета мярката, с оглед спазване принципа за съразмерност
по чл.6 от АПК и целта на закона,
в конкретиката на казуса.
В съответствие с нормата на чл.6 ал.5 АПК, разкриваща част от съдържанието на основния
принцип на съразмерност в административното производство, нормативно регламентираната
цел на прилагането
на принудителни административни мерки следва да
бъде съобразена с необходимостта актовете и действията на административните органи да не
причиняват вреди, които са явно
несъразмерими с преследваната
цел.
Не се
установиха сочените в жалбата до съда нарушения, сочещи на несъобразяване на
акта с новелата на чл.146 АПК, неговата необоснованост и допуснато съществено
нарушение на производствените правила при издаването му.
Същевременно
не е налице възможност за прилагане на сочената от защитата на оспорващото
дружество норма на чл.186а ЗДДС(в сила от 12.12. 2020г.), не само тъй
като същата не е била приложима към датата на издаване на оспорения акт(а съдът преценя законосъобразността му към този
момент – така чл.142 ал.1 АПК), но и защото
от представените писмени доказателства въобще не се установява, че за
управление на продажбите си в този магазин за нехранителни стоки търговецът е
избрал и използва само софтуер, включен в списъка по чл.118
ал.16 ЗДДС, т.н. СУПТО(софтуер за управление на продажби в търговските
обекти).
Що се отнася
до евентуални проблеми с приложението на чл.187 ал.1 ЗДДС, то на първо място
следва да се посочи, че тази проблематика касае прилагането на вече издадената
ПАМ, а не нейната законосъобразност, като тук няма пречка тези въпроси да се
третират и в последващи актове (разпореждания) по арг. от разпоредбите на
ал.2 или ал.3 на същия член.
Освен това не
следва да се забравя, че и към този момент запечатване на обекта не е
направено, тъй като в самата заповед изрично е посочено, че към такова ще се
пристъпи в тридневен срок от влизане в сила на същата, което дава значително
време и опции на самия жалбоподател, вкл. да се възползва и от възможността по
чл.187 ал.4 ЗДДС след издаване на НП.
На НАП се дължат разноски в размер
на 100 лева за осъществената по делото защита от юрисконсулт.
Ето защо и
поради мотивите, изложени по – горе ПЛОВДИВСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН
СЪД – ІІ отд., VІІ състав :
ОТХВЪРЛЯ жалбата на „А. 2017“ЕООД със седалище и адрес на управление *** против
Заповед за налагане на принудителна административна мярка № ФК-231-0113150 от 03.08.2022г.,
издадена от Началник отдел „Оперативни дейности“ – Пловдив в ЦУ на НАП, с която
е наложена принудителна административна
мярка - “Запечатване на търговски обект – магазин“, находящ
се в гр.Пловдив, ул.“Солунска“ - обръщалото, стопанисван от ЕООД-то и забрана
за достъп до него за срок от 7 дни, на основание чл.186
ал.1,т.1 б.“а“ и чл.187 ал.1 от ЗДДС, като НЕОСНОВАТЕЛНА.