МОТИВИ по
НАХД 654/2019г.
С постановление от 19.08.2019 г. на прокурор при
Окръжна прокуратура-град П. е направено предложение обвиняемата С.С.Т. да бъде
освободен от наказателна отговорност за престъпление по чл.255, ал.4 във вр. с чл.255, ал.1,
т.1 и т.2, пр.1-во във вр. с чл. 26, ал.1 от НК от НК, с предложение на същата да бъде наложено административно наказание, по реда на чл.78а
от НК.
Предложението за
освобождаване на обвиняемия от наказателна отговорност с налагане на
административно наказание се поддържа в съдебно заседание от прокурора.
Обвиняемата
С.Т. заяви, че се признава за виновна по повдигнатото и обвинение и не желае да
даде обяснения по делото. .
П.ският
окръжен съд, като прецени събраните в наказателното производство доказателства,
прие за установено следното:
С постановление на ОП-П. от 21.12.2017г. е образувано
досъдебно производство, затова че през периода месец август
2012г.-31.12.2014г.в град П., при условията на продължавано престъпление е
избегнато установяване или плащане на данъчни задължения в особено големи
размери –127 000 лв., като не са
подавани СД по ЗДДС пред ТД на НАП-гр.В., офис гр. П.- престъпление по чл.255, ал.3 във вр. с ал.1 , т.1, във вр. с чл.26,
ал.1 от НК.
С
постановление на ОСО при ОП-П. от 17.06.2019г. срещу С.Т. е повдигнато
обвинение за престъпление по престъпление по чл.255, ал.1, т.1 и т.2, пр.1-во
във вр. с чл.26, ал.1 от НК, затова че през периода
14.09.2012г. – 14.01.2014г. в гр.П., при условията на продължавано
престъпление, като представител на „***“ ЕООД гр.П. сама и чрез посредственото извършителство
на пълнолетната С.В.Б. на 59г. от с.гр., избегнала установяване и плащане на
данъчни задължения в големи размери – 3727,99лв., представляващи дължим данък
добавена стойност по ЗДДС и корпоративен данък по ЗКПО, като:
-
през периода 14.09.2012г. – 14.01.2014г. в гр.П. не
подала 17бр. справки-декларации за данък добавена стойност, които се подават
ежемесечно на основание чл.125 от ЗДДС пред ТД на НАП гр.В., офис П. и
предхождащото ги заявление за регистрация по Закона за данък добавена стойност
на основание чл.96, ал.1 от ЗДДС, с което избегнала установяване и плащане на
данъчни задължения по ЗДДС в размер на 2941 лв.;
-
на 27.03.2013г. в ТД на НАП гр.В., офис П.
потвърдила неистина в ГДД №***/27.03.2013г.
по чл.92 от ЗКПО, като за данъчен период 01.01.-31.12.2012г. декларирала
финансов резултат в размер на 829,35 лв. вместо 8699,28лв., с което избегнала
установяване и плащане на данъчни задължения
по ЗКПО в размер на 786,99 лв.
С
постановление на ОСО при ОП-П. от 17.06.2019г. срещу В.И.Т. е повдигнато
обвинение за престъпление по престъпление по чл.255, ал.1 , т.1 и т.2,
пр.1-во във вр. с чл.26, ал.1 от НК-затова през
периода 14.02.2014г. – 14.11.2014г. в гр.П., при условията на продължавано
престъпление, като представител на „***“ ЕООД гр.П. сам и чрез посредственото
извършителство на С.В.Б. на 59г. от с.гр. избегнал установяване и плащане на
данъчни задължения в големи размери – 3653,37лв., представляващи дължим данък
добавена стойност по ЗДДС и корпоративен данък по ЗКПО, като:
- през периода 14.02.2014г. – 14.11.2014г. в гр.П. не подал 10 бр.
справки-декларации за данък добавена стойност, които се подават ежемесечно на
основание чл.125 от ЗДДС пред ТД на НАП гр.В., офис П. и предхождащото ги
заявление за регистрация по Закона за данък добавена стойност на основание
чл.96, ал.1 от ЗДДС, с което избегнал установяване и плащане на данъчни
задължения по ЗДДС в размер на 2700,82лв.;
-
на 28.03.2014г. в ТД на НАП гр.В., офис П.
потвърдил неистина в ГДД №***/28.03.2014 г.по чл.92 от ЗКПО, като за данъчен
период 01.01.-31.12.2013г. декларирал финансов резултат в размер на 704,07 лв.
вместо 10229,62лв., с което избегнал установяване и плащане на данъчни
задължения по ЗКПО в размер на 952,55 лв.
С определение на ОС-П. от 15.08.2019г.
по НОХД 648/2019г. е одобрено споразумение, сключено между ОП-П. и защитника на
В.Т., с негово съгласие споразумение, по силата на което на Т. е наложено
наказание „Пробация“ със следните пробационни мерки:
- задължителна регистрация по настоящ адрес за срок от
6 месеца, с периодичност два пъти седмично
- задължителни срещи с пробационен служител за срок от
6 месеца.
По време
на разследването е установено следното:
Дружество „***” ЕООД било регистрирано в Търговския
регистър на Агенция по вписванията на 31.01.2012г. със седалище и адрес на
управление – гр.П., ул. „***“ №***, с едноличен собственик на капитала и
управител С.С.Т., с предмет на дейност-откриване и експлоатация на компютърни и
интернет клубове, компютърни и счетоводни услуги, транспортна дейност в
страната и чужбина, строително-монтажни и строително-ремонтни дейности, както и
строителство, обзавеждане и продажба на жилища, хотелиерска, туристическа и
рекламна дейност, откриване на офиси и предприятия във връзка с предмета на
дейност.
На
26.03.2012г. по партидата на дружеството била вписана промяна в
предмета на дейност, а именно била добавена и търговия на едро и дребно с
всякакъв вид стоки разрешени от закона, включително с цигари /след лиценз/ и
алкохол /след лиценз/.
На
14.01.2014г. по партидата били
вписани следните промени:
- прехвърляне на дружествен дял от С.С.Т. на В.И.Т.
- вписване на нов едноличен собственик на капитала и
управител - В.И.Т.
На
08.12.2014г. по партидата били вписани следните промени:
- прехвърляне на дружествен дял от В.И.Т. на Н.П.А.;
- вписване на нов едноличен собственик на капитала и
управител - Н.П.А.;
- вписване на нов адрес на управление и седалище – гр.П.,
ул.„***” №6;
- вписване промяна в предмета на дейност – изкупуване,
производство, преработка з страната и чужбина на селскостопанска продукция –
растителна и животинска, дърводобив, производство на промишлени, хранителни стоки.
Строителство и довършителни строителни услуги, селскостопански, битови и други
видове стоки, шивашки услуги, куриерски услуги в страната и чужбина,
ресторантьорство, хотелиерство, вътрешна и външна търговия, посреднически и
комисионерски услуги, пътнически и товаро-транспортни услуги в страната и
чужбина, вътрешен и международен туризъм, автосервизни и битови услуги,
счетоводни услуги, рекламна дейност, покупка, строеж и обзавеждане на недвижими
имоти с цел продажба, продажба на стоки собствено производство, маркетингови
проучвания, организиране на курсови и семинари, таксиметрови услуги, експорт и
реекспорт, представителство /без процесионално/ и всички дейности разрешени от
Търговския закон.
Дружество „***” ЕООД не било регистрирано по ЗДДС.
За осъществяване на счетоводната дейност на
дружеството били наети Н.И.Б. и С.В.Б.
от гр.П., които били съдружници и
управители на „Б.“ ООД-П. .
Съгласно справка за актуално състояние на всички
действащи трудови договори за периода 01.01.2012г. – 31.12.2014г. в дружеството
били наети общо 11 лица с регистрирани трудови договори – всички прекратени към
01.12.2014г.
Договорите били
регистрирани с код на основна дейност 4711 „Търговия на дребно в неспециализирани магазини предимно с
хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия” и код на професиите и
длъжностите 52232001 – „Продавач-консултант“.
В проведените по време на разследването разпити на
наетите лица, всички заявили, че са работили на две смени – дневна и нощна по
12 часа. Оборотът от продажби е бил различен, в зависимост от смяната и сезона,
и от порядъка на 200.00-500.00 лв. през нощта и около 1000.00 лв. през деня. За
всички продажби са били издавани касови
бонове от ЕКАФП. Доставките на стоки са били
извършвани на място от доставчици-дистрибутори след извършена продажба
на стоките от предходните доставки. При получаване на стоките, доставчиците са
издавали фактури с касов бон от ЕКАФП или стокови разписки, а работниците са
проверявали стоките по вид и количество, подписвали са документа за доставка и
са заплащали в брой доставените стоки, по нареждане на собствениците на
дружеството – С.Т. и В.Т..
От събраните в досъдебното производство документи и
разпити на свидетели, било установено,че дружествата доставчици на „***“ ЕООД
–гр.П. били регистрирани по ЗДДС и за всяка доставка били издавани фактури,
които били отразявани в дневниците им за продажби, респективно в СД по ЗДДС за
всеки данъчен период, както следва:
1. „***” ЕООД, ЕИК:***
В дневниците за продажби на дружество „***” ЕООД били
отразени фактури за извършени доставки на тютюневи изделия на клиента „***”
ЕООД на обща стойност 13760.38 лв.,
в т.ч. данъчна основа 11466.97 лв. и ДДС – 2293.14лв., подробно отразено по
фактури и данъчни периоди в Приложение №1
от експертизата.
В разпита си като свидетел представителят на „***“ЕООД-
Е.Н.Н. заявил, че е собственик и управител на „***” ЕООД от 2008г., с предмет
на дейност търговия на едро с тютюневи изделия и алкохол. Дружеството разполага
със собствена складова база, работници и транспортни средства и е извършвало
доставки на тютюневи изделия на „***” ЕООД в павилион ,находящ се в ЖК *** по
подадена заявка. Стоката била доставяна на място в търговския обект, била
приемана от служител на „***” ЕООД и заплащана в брой срещу издадена фактура и
касов бон от ЕКАФП. Доставките били извършвани по няколко пъти в месеца и са
били на стойност около 1000.00 лв. всяка.
В процеса на извършване на данъчна ревизия на „***”
ЕООД била извършена насрещна проверка на „***” ЕООД, документирана с протокол №***/26.06.2015г.
В протокола било
отразено, че в законоустановения срок от дружеството са представени
документи свързани с извършени доставки на „***” ЕООД, както следва:
- Данъчни фактури за продажби за проверявания период
01.01.2012г.-31.12.2014г. с предмет на доставката – цигари и тютюн.
- Служебен бон – дубликат по част от фактурите
- Счетоводни регистри за отчитане на вземанията ат
клиентите, отчитане на приходите, начисляване на ДДС и извършено плащане.
- Справка за ДМА
- Данни за служителите на дружеството
- Писмени обяснения от управителя на „***” ЕООД с
които декларирал, че доставките по фактурите са извършени, стоките са предадени
на клиента срещу данъчна фактура и касов бон, като материално отговорното
лице,което е приело стоката е подписало
фактурите. Транспортът е бил извършен за сметка на доставчика. Плащането е било
извършено от клиента в склада на доставчика, където се съхраняват стоките.
2.„***”
ООД, ЕИК:***
В дневниците за продажби на дружество „***” ООД били
отразени фактури за извършени доставки на тютюневи изделия на клиента „***”
ЕООД на обща стойност 337695.91 лв.,
в т.ч. данъчна основа 281413.49 лв. и ДДС – 56282.42 лв., подробно отразено по
фактури и данъчни периоди в Приложение №2
от експертизата.
В разпита си
като свидетел А.Н.П. заявил, че фирма „*** П.” ООД с предходно ноименование „***”
ООД е била регистрирана през 2011г. със съдружници „***” ООД -99% от капитала и
А.П. – 1% от капитала, с управител на дружеството П..През 2012 г.П. упълномощил
М.И. от гр.П. да го представлява. Дружеството е с предмет на дейност търговия с
тютюневи изделия и високо оборотни стоки. Фирмата работи в наети помещения. Доставките
се извършват със собствени транспортни средства – около 15 броя и наети
работници около 25 човека. Дружеството е регистрирано по ЗДДС.
В периода 01.01.2012г. – 31.12.2014г. дружеството е
извършвало доставки на стоки на „***” ЕООД, чрез доставчика Д.М.. Разплащането
на доставките е било извършено в брой на доставчика.
В разпит си като свидетел М.П.И. заявил, че от 2012г. до момента на разпита е пълномощник и
мениджър продажби на „*** П.” ООД /„***” ООД с ЕИК: ***/.Пълномощните са
безсрочни и са били заверени от Нотариус К.А. – РС П..
И. е потвърдил, че е осъществявал търговски сделки с „***”
ЕООД за доставка на цигари и ваучери, чрез разносна търговия с микробус „***” с
рег.№*** и доставчик Д.М.. Стоката е била доставяна на място в търговския обект
на „***” ООД, придружена с фактура и касов бон от ЕКАФП. След проверка и
приемане на стоката от служител на „***” ООД, тя е била заплащана в брой на
доставчика. Доставките са били извършвани поне два пъти седмично, а стойността
по фактурите е около 2000-3000.00 лв.
Според И. фактурите за доставка не са били подписвани
от издателя и от получателя, но стоката е била доставена и приета.
В процеса на извършване на данъчна ревизия на „***”
ЕООД била извършена насрещна проверка на
„***” ООД, документирана с протокол №***/23.02.2015г.
В протокола било отразено, че дружеството е с обща
регистрация от 10.05.2011г. и регистрация по ЗДДС от 07.06.2011г.
В законоустановения срок от дружеството били
представени документи свързани с извършени доставки на „***” ЕООД, както
следва:
-
Фактури за продажби – за 2012г. общо 97 броя, за
2013г. – общо 81 броя и за 2014г. – 120 броя.
-
Счетоводна справка за сметка 411 „Клиенти” с
контрагент „***” ЕООД от която е видно, че всички фактури са отразени по Кт на
сметка 702 „Приходи от продажби” и дължимия ДДС е начислен по сметка 4532 „ДДС
на продажбите”.
Разплащането по фактурите е било извършено в брой,
което било отразено по Дт на сметка 501
„Каса”.
3. „*** П.”
ЕООД, ЕИК:***
В дневниците за продажби на дружество „***” ООД били
отразени фактури за извършени доставки на тютюневи изделия на клиента „***”
ЕООД на обща стойност 285721.64 лв., в т.ч.
данъчна основа 238101.34 лв. и
ДДС – 47620.30 лв., подробно отразено по фактури и данъчни периоди в Приложение №3от експертизата.
В процеса на извършване на данъчна ревизия на „***”
ЕООД били извършени насрещни проверки на дружество „***-П.” ЕООД, ЕИК:***,
документирани с протоколи №***/24.02.2015г. и №***/29.06.2016г.
В протокола било отразено, че дружеството е
регистрирано по реда на ДОПК на 21.10.2010г. в ТД на НАП С., офис ***.
Регистрацията е била преместена в ТД на
НАП-офис П. на 23.03.2012г.
Дружеството било регистрирано по ЗДДС от 09.03.2011г.
Извършено било посещение в счетоводството на
дружеството и било установено, че при продажба на стоките, фактурата за
доставка се издава и се подписва от лицето приело стоката. В хода на проверката
било установено, че в гр.П., ул. „***” №25 се съхраняват копия на издадените
фактури, а счетоводството на дружеството се осъществява в гр.С.. Изискани били
общо 707 броя фактури, от които било установено,че същите са подписани от
лицата приели стоката – К.Н., М. В., А.Т., С. П., Х.Ц., Д.Ц, Р.В., М.Н..
Фактурите са били издадени с касов бон от ЕКАФП.
Предоставени били извлечение от главна книга,
счетоводни регистри и писмени обяснения от управителя. От същите е видно, че
всички продажби са платени в брой и осчетоводени по Дт на сметка 501 „Каса”.
Фактурите са отразени по Кт на сметка 702 „Приходи от продажби” и дължимия ДДС
е начислен по сметка 4532 „ДДС на продажбите”.
4. „***”
ЕООД, ЕИК:***
В дневниците за продажби на дружество „***” ООД били
отразени фактури за извършени доставки на тютюневи изделия на клиента „***”
ЕООД на обща стойност 27101.31лв., в
т.ч. данъчна основа 22584.42 лв. и ДДС 4516.89 лв., подробно отразено по
фактури и данъчни периоди в Приложение №4
от експертизата.
С приемо-предавателен протокол от 11.12.2017г.
дружество „***” ООД предоставило
ксерокопия на издадените фактури на „***” ЕООД, придружени с касов бон и
декларация за получаване на фактурата, както и дневник на продажбите за периоди
от м.01.2013г. – м.12.2013г. и от м.01.2014г. до м.12.2014г.
В разпита си като свидетел Ю.П.Г.- собственик и
управител на дружеството заявил, че същото е с предмет на дейност търговия на
едро с хранителни и нехранителни стоки, промишлени стоки, тютюневи изделия и
пакетиране на основни храни.
В периода 01.01.2012г. – 31.12.2014г. в дружеството са
били наети около 40 човека. Дейността се е извършвала в собствена складова
база, находяща се в гр. П. – УПИ 41 в кв.***. Разносната търговия се е
извършвала със собствени транспортни средства – около 30 автомобила.
На дружество „***” ЕООД били извършвани доставки на
тютюневи изделия в обект „Нон Стоп”, намиращ се в гр.П., к.с. *** по подадена
заявка.
Доставката на стоките се придружавала с фактура и
касов бон. При получаване на доставката служител на „***4 ЕООД подписвал
фактурата и извършвал плащане в брой.
Според Г., поне два пъти седмично са били извършвани
доставки на „***” ЕООД за около 300.00 лв. всяка.
Същото е потвърдено и от П.Б.Б., който през периода от
2012г. до 2013г. е работил като търговски представител във фирма „***” ООД,
както и от В.П.Т., който през периода от 2013г. до 2015г. също е работил като
търговски представител в „***” ООД.
В процеса на извършване на данъчна ревизия на „***”
ЕООД била извършена насрещна проверка в „***” ООД документирана с протокол №***/26.06.2015г.
В протокола било отразено, че дружеството е с обща
регистрация от 10.05.2011г. и регистрация по ЗДДС от 07.06.2011г.
В законоустановения срок от дружеството били
представени документи свързани с извършени доставки на „***” ЕООД, както
следва:
- Данъчни фактури за продажби за проверявания период
01.01.2012г.-31.12.2014г. с предмет на доставката – цигари.
- Декларация към всяка фактура, с които е
удостоверено, че „***” ЕООД е получател по конкретната фактура. Декларациите са
подписани от получателя по доставката и са вписани имената на лицата получили
фактурата.
- Служебен бон – дубликат по част от фактурите
- Счетоводни регистри за отчитане на вземанията ат
клиентите, отчитане на приходите, начисляване на ДДС и извършено плащане.
- Инвентарна книга удостоверяваща наличието на ДМА
- Данни за служителите на дружеството
- Писмени обяснения от управителя на „***” ООД с които
декларирал, че доставките по фактурите са извършени, стоките са предадени на
клиента срещу данъчна фактура, касов бон и декларация за получени
стоки.Транспортът е извършен за сметка на доставчика.
5.„***”
ООД, ЕИК:***
В дневниците за продажби на дружество „***” ООД били
отразени фактури за извършени доставки на тютюневи изделия на клиента „***” ЕООД
на обща стойност 5213.64 лв., в т.ч. данъчна основа 4344.69 лв.
и ДДС 868.95лв., подробно отразено по фактури и данъчни периоди в Приложение №5 от експертизата.
В процеса на извършване на данъчна ревизия на „***”
ЕООД била извършена насрещна проверка в „***” ООД, документирана с протокол №***/03.07.2015г.
В протокола било отразено, че дружеството е с обща
регстрация от 02.08.2000г. и с регистрация по ЗДДС от 26.09.2000г. Основната
дейност е специализирана търговия на едро с други хранителни стоки.
Дружеството е било доставчик на „***” ЕООД на сокове,
шоколадови бонбони, желирани бонбони, бисквити, ядки, пуканки и др. за което са
били предоставени фактури, по приложен списък, хронологична ведомост от сметка
411 „Клиенти” за „***” ЕООД, в която са отразени издадените фактури и е
начислен ДДС на продажбите.
С декларация от управителя Б.Д. било декларирано, че
доставките са извършвани на място в търговския обект на „***” ЕООД от
дистрибутори А.П., Х.П. и И.Л., които на място са издавали касов бон от касов
апарат без стационарен обект. Между двете дружества не е имало писмен договор
за доставка на стоки.
Доставките са извършвани по подадени заявки, чрез
мобилно устройство. Приетите заявки са изпращани по електронен път в офиса на „***”
ООД, където са обработвани в ЕRP система от оперативен счетоводител и се издавани
фактура. Заявките не са съхранени на хартиен носител. Плащанията по фактурите
са извършвани в брой при доставката на дистрибуторите, които са ги внасяли в
касата на дружеството.
Предоставени били трудови договори на дистрибуторите
доставили стоките на „***” ЕООД и договор за наем на търговски площи, сключен
между „***” ООД – наемател и „***” ООД, П. – наемодател, както и фактури от
предходните доставчици на „***” ООД.
Дружеството предоставило ксерокопия от издадените
фактури на „***” ЕООД, дневниците за продажби в които фактурите били отразени и
уведомления за приемане на СД по ЗДДС, ведно с дневници за покупки и за
продажби за изследвания периоди от м.03.2013г. до м.12.2014г.
6. „***”
АД, ЕИК:***
В дневниците за продажби на дружество „***” АД били
отразени фактури за извършени доставки на тютюневи изделия на клиента „***”
ЕООД на обща стойност 4683.85лв., в
т.ч. данъчна основа 3903.20 лв. и ДДС 780.65 лв., подробно отразено по фактури
и данъчни периоди в Приложение №6 от
експертизата.
В процеса на извършване на данъчна ревизия на „***”
ЕООД била извършена насрещна проверка в „***” АД, документирана с протокол №***/24.06.2015г.
Към протокола били приложени ксерокопия от документи
издадени на клиента „***” ЕООД и писмени обяснения от главния счетоводител на
дружеството:
- Договор за продажба на сладолед – подписан от В.Т.
за купувач;
- Фактури за извършени доставки на сладолед;
-
Счетоводни справки във връзка с издадените фактури;
- Ведомости за работни заплати на заетите в
дружеството, в която е включен дистрибутора обслужващ „***” ЕООД – Д.К.П..
- Свидетелства за регистрация на МПС с което са
извършени доставките с рег.№***
В дадените писмени обяснения, счетоводителката на
дружеството е пояснила, че натоварването и разтоварването на стоката се е
извършвало от съответния шофьор. При доставката той е издавал на място фактура
на клиента от мобилно устройство, свързано със счетоводната система на
дружеството. Фактурите са издавани в два екземпляра – един за клиента заедно с
касов бон и един за доставчика. Разплащането се е извършвало в брой при
доставката.
В обясненията било декларирано, че всички издадени
фактури са включени в дневниците за продажби за съответните данъчни периоди и
са били отразени по съответните счетоводни сметки.
По време на разследването била назначена счетоводна
експертиза. Въз основа на събрания по време на предварителното разследване
доказателствен материал вещото лице дало следното заключение:
1.
Извършените доставки на стоки от дружествата за
които са събрани доказателства в периода от създаването на дружество „***” ЕООД
/ м.03.2012г./ до 31.12.2012г. са на обща
стойност 175205.70 лв.
2.
Доставките на стоки в търговските обекти са
извършвани след продажба на стоките от предходните доставки;
3.
Съгласно свидетелските показания на работниците в
дружеството, стокооборота от извършените продажби е в порядъка от 700.00 -
1000.00 лв. при дневна смяна и от 200.00 - 500.00 лв. при нощна смяна;
4.
Търговската надценката при продажбите, заявена от
управителя В.Т. е 6-7% за тютюневи изделия и 8 -10% за останалите стоки.
Съгласно заключението на вещото лице “***” ЕООД е
достигнало оборот от продажби задължителен за регистрация по ЗДДС/50000.00 лв. за последните 12-месеца, преди
текущия/ към 30.07.2012г. - 65685.47 лв. и съгласно чл.96 от ЗДДС в срок до
14.08.2012г. ДЗЛ е следвало да подаде Заявление за регистрация.
Регистрираните по ЗДДС лица прилагат задължително
двустранно счетоводно записване, с изключение на физическите лица, които не са
търговци. Считано от 01.01.2007г. на основание чл.123 от ЗДДС всяко регистрирано лице води подробна
счетоводна отчетност, която е достатъчна за установяване на задълженията му по
този закон от органа по приходите. Регистрираните лица водят
документация и отчетност в съответствие с изискванията на Закона за
счетоводството, ЗДДС и ППЗДДС.
Разчетът с бюджета, съгласно чл. 89, ал. 1 от ЗДДС е
следния:
- когато е налице резултат за периода – данък за
внасяне, регистрираното лице е длъжно да внесе данъка в републиканския бюджет
по сметка на компетентната ТД на НАП в срока за подаване на СД по ЗДДС за този
данъчен период, а в случаите, когато данъкът се отнася за последния данъчен
период - в 30-дневен срок от датата на прекратяване на регистрацията. Данъкът
се счита за внесен на датата, на която сумата е постъпила в съответната сметка
на ТД на НАП.
Счетоводният документ е хартиен или технически носител
на счетоводна информация, класифициран като първичен, вторичен и регистър /чл.6, ал. 1 от Закона за счетоводство - в
сила от 01.01.2002 г./:
ДЗЛ по този закон извършват облагаеми доставки, за
които издават данъчни фактури,
отговарящи на изискванията на чл. 114 от
ЗДДС.
Съобразно изискванията на ЗДДС, данъчно задълженото
лице води и подава ежемесечно в законоустановените срокове в съответната ТД на
НАП следните документи:
- Справка
декларация по образец, съгласно ППЗДДС. Срокът за подаване е 14-то число на
месеца, следващ данъчния период, за който се отнася. Справка декларация се
подава и в случаите, когато данък не следва да се внася или възстановява.
- Отчетни регистри – „дневник за покупки” и „дневник за продажби” включващи всички
документи, отнасящи се за съответния данъчен период.
От 01.01.2010г. информацията се подава задължително с
електронен подпис издаден на името на ДЗЛ или на упълномощен представител при
условие, че в дневниците са отразени повече от 5 записа за данъчния период.
Ако отразените в дневниците записи са под 5 броя,
информацията може да се подаде в ТД на НАП на хартиен и на магнитен носител. Документите и магнитните
носители се подават в ТД лично от представляващия регистрираното лице или
упълномощено от него лице / чл.89, ал.4
от ППЗДДС/.
На основание чл.115, ал.6 от Правилника за прилагане
на ЗДДС документите и магнитните носители се подават в ТДД лично от
представляващия регистрираното лице или упълномощено от него лице.
В Справка
декларацията /СД/, регистрираното лице декларира информация, свързана с
неговата дейност, която е основание за възникване на права и задължения.
В „Дневника за
покупки” се отразяват получените данъчни фактури по доставки, по които регистрираното
лице е получател.
В „Дневника за
продажби” се отразяват издадените данъчни документи по доставки, както и
начисления данък, без да е издаден данъчен документ /брак, липси, безвъзмездно предоставяне на стоки или услуги и др./,
когато регистрираното лице е изпълнител.
Регистрираните
лица отразяват документите по извършените доставки, начисления данък и
извършения износ в счетоводството си и в „дневника за продажби” на датата, на
която са издадени, респективно отразяват документите по получените доставки,
ползвания данъчен кредит и осъществения внос в счетоводството си и в „дневника
за покупки” на датата, на която са получени или в един от следващите 12 данъчни
периода.
От
изложеното по-горе е видно, че през периода, в който Т. е била представител на
„***“ е била извършвана търговска дейност-търговия с тютюневи и захарни изделия и хранителни стоки
.Продажбите са били заплащани в брой и са били отчитани с ЕКАФП.Категорично е
установено, че всички посочени по-горе доставчици на „***“ ЕООД са регистрирани
по ЗДДС и за всяка доставка има издадени фактури, които са отразени в
дневниците им за продажба, респективно в СД по ЗДДС за всеки данъчен
период.Приходите от продажби са осчетоводени по счетоводните сметки и е
начислен данък по ЗДДС. Въпреки, че към 30.07.2012г .“***“ ЕООД е достигнало
оборот в размер на 65685,47лв., задължителен за регистрация по ЗДДС С.Т., не е
подала изискуемото съгласно чл.96, ал.1 от ЗДДС заявление. В този случай,
съгласно чл.102, ал.3 от ЗДДС Т., като задължено лице е дължала данък за
извършените от нея облагаеми доставки и облагаеми вътреобщностни придобивания
за периода от изтичане срока за подаване на заявление до датата на която са
отпаднали основанията за регистрация, т.е. Т. е била задължено лице по ЗДДС за
периода от 15.08.2012г. до 14.01.2014г. Предвид на това, че за данъчния период
от 15.08-31.08.2012г. Т. е следвало да подаде СД до 14.09.2012г. е прието, че
инкриминираният период е от 14.09.2012г.-14.01.2014г., когато е бил вписан като
собственик и управител на „***“ ЕООД - В.Т.. През този период, въпреки
задължението си по чл.125 от ЗДДС, Т. не подала пред ТД на НАП-гр.В., офис П.-17
броя справки декларации за данък добавена стойност, които се подават ежемесечно
със срок 14-то число на месеца, следващ данъчния период, за който се отнася.С
неподаването на тези СД по ЗДДС, Т. избегнала установяване и плащане на данъчни
задължения по ЗДДС в размер на 2941 лв., както следва по данъчни периоди:
- 15.08.-
31.08.2012г. – 125,90 лева;
-
01.09.-30.09.2012г. – 257,18 лева;
-
01.10.-31.10.2012г. – 293,80 лева;
-
01.11.-30.11.2012г. – 206,95 лева;
-
01.12.-31.12.2012г. – 152,00 лева;
-
01.01.-31.01.2013г. – 218,40 лева;
- 01.02.-28.02.2013г.
– 26,68 лева;
-
01.03.-31.03.2013г. – 75,61 лева;
-
01.04.-30.04.2013г. – 61,37 лева;
-
01.05.-31.05.2013г. – 121,97 лева;
-
01.06.-30.06.2013г. – 114,68 лева;
-
01.07.-31.07.2013г. – 205,04 лева;
-
01.08.-31.08.2013г. – 220,39 лева;
- 01.09.-30.09.2013г.
– 202,45 лева;
-
01.10.-31.10.2013г. – 197,48 лева;
-
01.11.-30.11.2013г. – 212,90 лева;
-
01.12.-31.12.2013г. – 248,19 лева;
Във връзка с развиваната търговска дейност и
счетоводното приключване на годишния отчетен период, считано от 01.01.-31.12.2012г.,
С.Т. предоставила на С.В.Б., която заедно със сина си Невелин Б. обслужвала
счетоводството на „***г.“ ЕООД, счетоводни данни за извършваната търговска
дейност. Без да подозира, че С.Т. не е отчела всички приходи от продажбата на
стоки, С.Б. съставила ГДД по чл.92 от ЗКПО по подадените от Т. счетоводни
данни, като бил деклариран финансов резултат в размер на 829,35 лв. вместо
8699, 28 лв. Декларацията била подадена на 27.03.2013г. с №***/27.03.2013
в ТД на НАП-гр.В., офис гр.П. по
електронен път от С.В.Б. с квалифициран
електронен подпис-S.V.B.. В
резултат на потвърдената неистина било
избегнато установяване и плащане на данъчно задължение по ЗКПО в размер на
786,99 лв.
В подкрепа на гореизложеното е заключението на
вещото лице по назначената по време на разследването счетоводна експертиза.
Съгласно заключението , в резултат на установените неотчетените приходи от
продажби на стоки, задълженията на дружеството за Корпоративен данък, за 2012г.
са преизчислени, като:
1. Увеличен е размера на отчетените приходи със
стойността на извършените продажби на стоки от доставчиците за които са събрани
доказателства;
2. Увеличен е размера на отчетените разходи, отразени
в ГФО публикувани в Търговския регистър /ОПР – Приложение №8 за 2012г. и 2013г./ със стойността на извършените доставки на
продадените стоки;
За 2012г.
- Отчетени
приходи – 21874.54 лв.
- Увеличение на приходите - 156134.91 лв. (приходи
до 31.07.2012г. – 64685.47 лв. + приходи 91449.44 лв., без включен ДДС след
достигнат оборот за регистрация по ЗДДС)
Общо
приходи – 178009.45 лв.
-
Отчетени разходи – 22021.73 лв.;
- Увеличение на разходите със стойността на
доставените стоки – 147288.44 лв. (разходи до 31.07.2012г. – 61017.67 лв. + разходи
86270.77 лв., без включен ДДС след достигнат оборот за регистрация по ЗДДС )
- Общо разходи – 169310.17 лв.
-
Положителен финансов резултат – 8699.28 лв.
- Дължим
КД – 869.93 лв. (8699.28 х10%)
По
време на разследването е назначена и
допълнителна счетоводна експертиза за изчисляване на лихвите за необявените и
неплатени от Т. данъчни задължения, към датата
на плащане , а именно 1819,72 лв. лихви за неплатеното задължение по
ЗДДС и 498,07,лв. за неплатеното задължение по ЗКПО.
С
платежно нареждане №*** от 24.06.2019 г. Т. внесла паричната сума по
необявените и неплатени данъчни задължения заедно с лихвите към деня на
плащането -6045,78 лв.
Изложената
по горе фактическа обстановка е установена от показанията на множеството
разпитани по делото свидетели, от обясненията на обвиняемата Т. , от
приложените писмени материали от ТД на НАП –гр.В., офис П., както и от заключението
на вещото лице, по назначената по време на разследването счетоводна експертиза и допълнителна такава.
От така
установената по несъмнен начин фактическа обстановка е видно, че с деянието си
обв. С.Т. е осъществила от обективна и от субективна страна състава на
престъплението по чл.255, ал.4 във вр. с чл.255, ал.1, т.1 и т.2, пр.1-во във
вр. с чл. 26, ал.1 от НК, тъй като през периода 14.09.2012г. –
14.01.2014г. в гр.П., при условията на продължавано престъпление, като
представител на „***“ ЕООД гр.П. сама и чрез посредственото извършителство
на пълнолетната С.В.Б. на 59г. от с.гр., избегнала установяване и плащане на
данъчни задължения в големи размери – 3727,99лв., представляващи дължим данък
добавена стойност по ЗДДС и корпоративен данък по ЗКПО, като:
-
през периода 14.09.2012г. – 14.01.2014г. в гр.П. не
подала 17бр. справки-декларации за данък добавена стойност, които се подават
ежемесечно на основание чл.125 от ЗДДС пред ТД на НАП гр.В., офис П. и
предхождащото ги заявление за регистрация по Закона за данък добавена стойност
на основание чл.96, ал.1 от ЗДДС, с което избегнала установяване и плащане на
данъчни задължения по ЗДДС в размер на 2941 лв.;
на
27.03.2013г. в ТД на НАП гр.В., офис П. потвърдила неистина в ГДД №***/27.03.2013г. по чл.92 от ЗКПО, като за данъчен период 01.01.-31.12.2012г. декларирала финансов резултат
в размер на 829,35 лв. вместо 8699,28лв., с което избегнала установяване и
плащане на данъчни задължения по ЗКПО в
размер на 786,99 лв., като до приключване на досъдебното производство, с
платежно нареждане №*** от 24.06.2019 г. Т. внесла паричната сума по
необявените и неплатени данъчни задължения, заедно с лихвите към деня на
плащането -6045,78 лв.
За това
престъпление е предвидено наказание „Лишаване от свобода” до 2 години и с глоба
до 500 лева.
Съдът
прие, че от субективна страна деянието е
извършено при пряк умисъл, като форма на вината, тъй като обвиняемата е съзнавала общественоопасния му
характер, предвиждала е неговите общественоопасни последици и е искала настъпването
на тези последици.
Съдът счете, че в разглеждания случай са налице основанията на
чл. 78а, ал. 1 НК за освобождаване на С.Т. от
наказателна отговорност, с налагане на
административно наказание, тъй като видно от приложеното свидетелство за съдимост, към момента на
извършване на престъплението предмет на настоящото наказателно производство, Т.
не е осъждана за престъпления от общ характер и не е освобождавана от
наказателна отговорност по реда на чл.78а от НК, за престъплението се предвижда
наказание лишаване от свобода до 2 години и глоба до 500 лв. Причинените от
деянието имуществени вреди са възстановени заедно с лихвите.
По изложените съображения и на основание чл.255, ал.4 във вр. с чл.255,
ал.1, т.1 и т.2, пр.1-во във вр. с чл. 26, ал.1 и чл. 78а, ал. 1 НК съдът освободи обвиняемата С.Т.
от наказателна отговорност, като и и наложи административно наказание - глоба, в размер на 1 000 лева.
При определяне размера на административното наказание, съдът
взе предвид продължителния период от време от извършване на деянието до
настоящия момент, през период който липсват данни С.Т. да е имал противоправно поведение.
Съдът постанови, след влизане на решението в сила,
веществените доказателства – 1 бр.
оптичен носител - диск DVD+R, марка „***“ с № *** ,16x4,7 GB
и 1 бр. оптичен носител - диск CD-R, марка
„***“ № ***, с надпис „***“ ЕООД да
останат към делото.
На основание чл.189 ал.3 от НПК съдът осъди обвиняемата С.Т. да заплати по сметката на
Окръжна прокуратура – град П. направените по време на досъдебното производство
разноски по делото в размер на 588,00 лева.
По
тези съображения съдът постанови решението си.
11.11.2019 г. ПРЕДСЕДАТЕЛ: