Решение по дело №654/2019 на Окръжен съд - Плевен

Номер на акта: 161
Дата: 25 септември 2019 г. (в сила от 11 октомври 2019 г.)
Съдия: Иван Найденов Радковски
Дело: 20194400200654
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 август 2019 г.

Съдържание на акта

Р   Е   Ш   Е   Н   И   Е

 

 

гр. Плевен, 25.09.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

         Плевенски окръжен съд, наказателен състав, в открито заседание на двадесет и пети септември две хиляди и деветнадесета година, в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ИВАН РАДКОВСКИ

 

При секретаря Жени Стойчева и с участието на прокурора Снежана Георгиева като разгледа докладваното от съдията РАДКОВСКИ НАХД № 654 по описа на съда за 2019 г. и въз основа данните по делото и Закона

 

Р       Е       Ш     И :

 

ПРИЗНАВА обвиняемата С.С.Т.  с ЕГН **********, родена на *** ***, българска гражданка, омъжена, с висше образование, живуща ***, обвиняема по ДП № С-280/2017 г. по описа на Окръжна прокуратура – Плевен

 

ЗА ВИНОВНА В ТОВА, ЧЕ

 

През периода 14.09.2012 г. – 14.01.2014 г. в гр. Плевен, при условията на продължавано престъпление, като представител на „***“ ЕООД гр. Плевен сама и чрез посредственото извършителство на пълнолетната С.В.Б. на 59 г. от с. гр. избегнала установяване и плащане на данъчни задължения в големи размери – 3727,99 лв., представляващи дължим данък добавена стойност по ЗДДС и корпоративен данък по ЗКПО, като:

-                     през периода 14.09.2012 г. – 14.01.2014 г. в гр. Плевен не подала 17 бр. справки-декларации за данък добавена стойност, които се подават ежемесечно на основание чл.125 от ЗДДС пред ТД на НАП гр. Велико Търново, офис Плевен и предхождащото ги заявление за регистрация по Закона за данък добавена стойност на основание чл.96, ал.1 от ЗДДС, с което избегнала установяване и плащане на данъчни задължения по ЗДДС в размер на 2941 лв.;

-                     на 27.03.2013 г. в ТД на НАП гр. Велико Търново, офис Плевен потвърдила  неистина в ГДД № 1500И0025426 /27.03.2013 г. по чл.92 от ЗКПО, като за данъчен период 01.01.-31.12.2012 г. декларирала финансов резултат в размер на 829,35 лв. вместо 8699,28 лв., с което избегнала установяване и плащане на данъчни задължения  по ЗКПО в размер на 786,99 лв. - престъпление по чл.255 ал.4 вр. ал.1 т.1 и т.2, предл.1, вр. чл.26, ал.1 от НК, но на основание чл.78а, ал. 1 от НК, Я ОСВОБОЖДАВА от наказателна отговорност и й налага административно наказание ГЛОБА в размер на 1000,00 (ХИЛЯДА) ЛЕВА.

След влизане на решението в сила ВЕЩЕСТВЕНИТЕ ДОКАЗАТЕЛСТВА – 1 бр. оптичен носител - диск DVD+R, марка „HP“ с № PSP 6B3UN09183646 4 ,16x4,7 GB  и 1 бр. оптичен носител - диск CD-R, марка „Reyo Plus“ № 0010918, с надпис „***“ ЕООД ДА ОСТАНАТ КЪМ ДЕЛОТО.

На основание чл.189 ал.3 от НПК ОСЪЖДА обвиняемата С.С.Т. ДА ЗАПЛАТИ по сметката на Окръжна прокуратура – град Плевен направените по време на досъдебното производство разноски по делото в размер на 588,00 лева.

РЕШЕНИЕТО може да бъде обжалвано и протестирано пред Апелативен съд – Велико Търново в 15-дневен срок от днес.

 

 

 

                                          ПРЕДСЕДАТЕЛ:

 

                                        

        

 

Съдържание на мотивите

                                  МОТИВИ по НАХД 654/2019г.

 

С постановление от 19.08.2019 г. на прокурор при Окръжна прокуратура-град П. е направено предложение обвиняемата С.С.Т. да бъде освободен от наказателна отговорност   за престъпление по чл.255, ал.4 във вр. с чл.255, ал.1, т.1 и т.2, пр.1-во във вр. с чл. 26, ал.1 от НК от НК, с предложение на  същата да бъде наложено  административно наказание, по реда на чл.78а от НК.

 

        Предложението за освобождаване на обвиняемия от наказателна отговорност с налагане на административно наказание се поддържа в съдебно заседание от прокурора.

Обвиняемата С.Т. заяви, че се признава за виновна по повдигнатото и обвинение и не желае да даде обяснения по делото. .

 

П.ският окръжен съд, като прецени събраните в наказателното производство доказателства, прие за установено следното:

 

С постановление на ОП-П. от 21.12.2017г. е образувано досъдебно производство, затова че през периода месец август 2012г.-31.12.2014г.в град П., при условията на продължавано престъпление е избегнато установяване или плащане на данъчни задължения в особено големи размери  –127 000 лв., като не са подавани СД по ЗДДС пред ТД на НАП-гр.В., офис гр. П.- престъпление по чл.255, ал.3 във вр. с ал.1 , т.1, във вр. с чл.26, ал.1 от НК.

С постановление на ОСО при ОП-П. от 17.06.2019г. срещу С.Т. е повдигнато обвинение за престъпление по престъпление по чл.255, ал.1, т.1 и т.2, пр.1-во във вр. с чл.26, ал.1 от НК, затова че през периода 14.09.2012г. – 14.01.2014г. в гр.П., при условията на продължавано престъпление, като представител на „***“ ЕООД гр.П. сама и чрез посредственото извършителство на пълнолетната С.В.Б. на 59г. от с.гр., избегнала установяване и плащане на данъчни задължения в големи размери – 3727,99лв., представляващи дължим данък добавена стойност по ЗДДС и корпоративен данък по ЗКПО, като:

-                     през периода 14.09.2012г. – 14.01.2014г. в гр.П. не подала 17бр. справки-декларации за данък добавена стойност, които се подават ежемесечно на основание чл.125 от ЗДДС пред ТД на НАП гр.В., офис П. и предхождащото ги заявление за регистрация по Закона за данък добавена стойност на основание чл.96, ал.1 от ЗДДС, с което избегнала установяване и плащане на данъчни задължения по ЗДДС в размер на 2941 лв.;

-                     на 27.03.2013г. в ТД на НАП гр.В., офис П. потвърдила  неистина в ГДД №***/27.03.2013г. по чл.92 от ЗКПО, като за данъчен период 01.01.-31.12.2012г. декларирала финансов резултат в размер на 829,35 лв. вместо 8699,28лв., с което избегнала установяване и плащане на данъчни задължения  по ЗКПО в размер на 786,99 лв.

 

С постановление на ОСО при ОП-П. от 17.06.2019г. срещу В.И.Т. е повдигнато обвинение за престъпление по престъпление по чл.255, ал.1 , т.1 и т.2, пр.1-во  във вр. с чл.26, ал.1 от НК-затова през периода 14.02.2014г. – 14.11.2014г. в гр.П., при условията на продължавано престъпление, като представител на „***“ ЕООД гр.П. сам и чрез посредственото извършителство на С.В.Б. на 59г. от с.гр. избегнал установяване и плащане на данъчни задължения в големи размери – 3653,37лв., представляващи дължим данък добавена стойност по ЗДДС и корпоративен данък по ЗКПО, като:

- през периода 14.02.2014г. – 14.11.2014г. в гр.П. не подал 10 бр. справки-декларации за данък добавена стойност, които се подават ежемесечно на основание чл.125 от ЗДДС пред ТД на НАП гр.В., офис П. и предхождащото ги заявление за регистрация по Закона за данък добавена стойност на основание чл.96, ал.1 от ЗДДС, с което избегнал установяване и плащане на данъчни задължения по ЗДДС в размер на 2700,82лв.;

-                     на 28.03.2014г. в ТД на НАП гр.В., офис П. потвърдил неистина в ГДД №***/28.03.2014 г.по чл.92 от ЗКПО, като за данъчен период 01.01.-31.12.2013г. декларирал финансов резултат в размер на 704,07 лв. вместо 10229,62лв., с което избегнал установяване и плащане на данъчни задължения по ЗКПО в размер на 952,55 лв.

С определение на ОС-П. от 15.08.2019г. по НОХД 648/2019г. е одобрено споразумение, сключено между ОП-П. и защитника на В.Т., с негово съгласие споразумение, по силата на което на Т. е наложено наказание „Пробация“ със следните пробационни мерки:

- задължителна регистрация по настоящ адрес за срок от 6 месеца, с периодичност два пъти седмично

- задължителни срещи с пробационен служител за срок от 6 месеца.

 

По време на разследването е установено следното:

Дружество „***” ЕООД било регистрирано в Търговския регистър на Агенция по вписванията на 31.01.2012г. със седалище и адрес на управление – гр.П., ул. „***“ №***, с едноличен собственик на капитала и управител С.С.Т., с предмет на дейност-откриване и експлоатация на компютърни и интернет клубове, компютърни и счетоводни услуги, транспортна дейност в страната и чужбина, строително-монтажни и строително-ремонтни дейности, както и строителство, обзавеждане и продажба на жилища, хотелиерска, туристическа и рекламна дейност, откриване на офиси и предприятия във връзка с предмета на дейност.

На 26.03.2012г. по партидата на дружеството била вписана промяна в предмета на дейност, а именно била добавена и търговия на едро и дребно с всякакъв вид стоки разрешени от закона, включително с цигари /след лиценз/ и алкохол /след лиценз/.

На 14.01.2014г. по партидата били  вписани следните промени:

- прехвърляне на дружествен дял от С.С.Т. на В.И.Т.

- вписване на нов едноличен собственик на капитала и управител - В.И.Т.

На 08.12.2014г. по партидата били вписани следните промени:

- прехвърляне на дружествен дял от В.И.Т. на Н.П.А.;

- вписване на нов едноличен собственик на капитала и управител - Н.П.А.;

- вписване на нов адрес на управление и седалище – гр.П., ул.„***” №6;

- вписване промяна в предмета на дейност – изкупуване, производство, преработка з страната и чужбина на селскостопанска продукция – растителна и животинска, дърводобив, производство на промишлени, хранителни стоки. Строителство и довършителни строителни услуги, селскостопански, битови и други видове стоки, шивашки услуги, куриерски услуги в страната и чужбина, ресторантьорство, хотелиерство, вътрешна и външна търговия, посреднически и комисионерски услуги, пътнически и товаро-транспортни услуги в страната и чужбина, вътрешен и международен туризъм, автосервизни и битови услуги, счетоводни услуги, рекламна дейност, покупка, строеж и обзавеждане на недвижими имоти с цел продажба, продажба на стоки собствено производство, маркетингови проучвания, организиране на курсови и семинари, таксиметрови услуги, експорт и реекспорт, представителство /без процесионално/ и всички дейности разрешени от Търговския закон.

Дружество „***” ЕООД не било регистрирано по ЗДДС.

За осъществяване на счетоводната дейност на дружеството били наети Н.И.Б. и С.В.Б. от гр.П., които били съдружници  и управители на  „Б.“ ООД-П. .

Съгласно справка за актуално състояние на всички действащи трудови договори за периода 01.01.2012г. – 31.12.2014г. в дружеството били наети общо 11 лица с регистрирани трудови договори – всички прекратени към 01.12.2014г.

Договорите били  регистрирани с код на основна дейност 4711 „Търговия на дребно в неспециализирани магазини предимно с хранителни стоки, напитки и тютюневи изделия” и код на професиите и длъжностите 52232001 – „Продавач-консултант“.

В проведените по време на разследването разпити на наетите лица, всички заявили, че са работили на две смени – дневна и нощна по 12 часа. Оборотът от продажби е бил различен, в зависимост от смяната и сезона, и от порядъка на 200.00-500.00 лв. през нощта и около 1000.00 лв. през деня. За всички продажби са били  издавани касови бонове от ЕКАФП. Доставките на стоки са били  извършвани на място от доставчици-дистрибутори след извършена продажба на стоките от предходните доставки. При получаване на стоките, доставчиците са издавали фактури с касов бон от ЕКАФП или стокови разписки, а работниците са проверявали стоките по вид и количество, подписвали са документа за доставка и са заплащали в брой доставените стоки, по нареждане на собствениците на дружеството – С.Т. и В.Т..

От събраните в досъдебното производство документи и разпити на свидетели, било установено,че дружествата доставчици на „***“ ЕООД –гр.П. били регистрирани по ЗДДС и за всяка доставка били издавани фактури, които били отразявани в дневниците им за продажби, респективно в СД по ЗДДС за всеки данъчен период, както следва:

 

1. „***” ЕООД, ЕИК:***

В дневниците за продажби на дружество „***” ЕООД били отразени фактури за извършени доставки на тютюневи изделия на клиента „***” ЕООД на обща стойност 13760.38 лв., в т.ч. данъчна основа 11466.97 лв. и ДДС – 2293.14лв., подробно отразено по фактури и данъчни периоди в Приложение №1 от експертизата.

В разпита си като свидетел представителят на „***“ЕООД- Е.Н.Н. заявил, че е собственик и управител на „***” ЕООД от 2008г., с предмет на дейност търговия на едро с тютюневи изделия и алкохол. Дружеството разполага със собствена складова база, работници и транспортни средства и е извършвало доставки на тютюневи изделия на „***” ЕООД в павилион ,находящ се в ЖК *** по подадена заявка. Стоката била доставяна на място в търговския обект, била приемана от служител на „***” ЕООД и заплащана в брой срещу издадена фактура и касов бон от ЕКАФП. Доставките били извършвани по няколко пъти в месеца и са били на стойност около 1000.00 лв. всяка.

В процеса на извършване на данъчна ревизия на „***” ЕООД била извършена насрещна проверка на „***” ЕООД, документирана с протокол №***/26.06.2015г.

В протокола било  отразено, че в законоустановения срок от дружеството са представени документи свързани с извършени доставки на „***” ЕООД, както следва:

- Данъчни фактури за продажби за проверявания период 01.01.2012г.-31.12.2014г. с предмет на доставката – цигари и тютюн.

- Служебен бон – дубликат по част от фактурите

- Счетоводни регистри за отчитане на вземанията ат клиентите, отчитане на приходите, начисляване на ДДС и извършено плащане.

- Справка за ДМА

- Данни за служителите на дружеството

- Писмени обяснения от управителя на „***” ЕООД с които декларирал, че доставките по фактурите са извършени, стоките са предадени на клиента срещу данъчна фактура и касов бон, като материално отговорното лице,което е  приело стоката е подписало фактурите. Транспортът е бил извършен за сметка на доставчика. Плащането е било извършено от клиента в склада на доставчика, където се съхраняват стоките.

2.„***” ООД, ЕИК:***

В дневниците за продажби на дружество „***” ООД били отразени фактури за извършени доставки на тютюневи изделия на клиента „***” ЕООД на обща стойност 337695.91 лв., в т.ч. данъчна основа 281413.49 лв. и ДДС – 56282.42 лв., подробно отразено по фактури и данъчни периоди в Приложение №2 от експертизата.

В  разпита си като свидетел А.Н.П. заявил, че фирма „*** П.” ООД с предходно ноименование „***” ООД е била регистрирана през 2011г. със съдружници „***” ООД -99% от капитала и А.П. – 1% от капитала, с управител на дружеството П..През 2012 г.П. упълномощил М.И. от гр.П. да го представлява. Дружеството е с предмет на дейност търговия с тютюневи изделия и високо оборотни стоки. Фирмата работи в наети помещения. Доставките се извършват със собствени транспортни средства – около 15 броя и наети работници около 25 човека. Дружеството е регистрирано по ЗДДС.

В периода 01.01.2012г. – 31.12.2014г. дружеството е извършвало доставки на стоки на „***” ЕООД, чрез доставчика Д.М.. Разплащането на доставките е било извършено в брой на доставчика.

В разпит си като свидетел М.П.И. заявил, че от 2012г. до момента на разпита е пълномощник и мениджър продажби на „*** П.” ООД /„***” ООД с ЕИК: ***/.Пълномощните са безсрочни и са били заверени от Нотариус К.А. – РС П..

И. е потвърдил, че е осъществявал търговски сделки с „***” ЕООД за доставка на цигари и ваучери, чрез разносна търговия с микробус „***” с рег.№*** и доставчик Д.М.. Стоката е била доставяна на място в търговския обект на „***” ООД, придружена с фактура и касов бон от ЕКАФП. След проверка и приемане на стоката от служител на „***” ООД, тя е била заплащана в брой на доставчика. Доставките са били извършвани поне два пъти седмично, а стойността по фактурите е около 2000-3000.00 лв.

Според И. фактурите за доставка не са били подписвани от издателя и от получателя, но стоката е била доставена и приета.

В процеса на извършване на данъчна ревизия на „***” ЕООД била извършена насрещна проверка на  „***” ООД, документирана с протокол №***/23.02.2015г.

В протокола било отразено, че дружеството е с обща регистрация от 10.05.2011г. и регистрация по ЗДДС от 07.06.2011г.

В законоустановения срок от дружеството били представени документи свързани с извършени доставки на „***” ЕООД, както следва:

-              Фактури за продажби – за 2012г. общо 97 броя, за 2013г. – общо 81 броя и за 2014г. – 120 броя.

-              Счетоводна справка за сметка 411 „Клиенти” с контрагент „***” ЕООД от която е видно, че всички фактури са отразени по Кт на сметка 702 „Приходи от продажби” и дължимия ДДС е начислен по сметка 4532 „ДДС на продажбите”.

Разплащането по фактурите е било извършено в брой, което било  отразено по Дт на сметка 501 „Каса”.

 

3. „*** П.” ЕООД, ЕИК:***

В дневниците за продажби на дружество „***” ООД били отразени фактури за извършени доставки на тютюневи изделия на клиента „***” ЕООД на обща стойност 285721.64 лв., в т.ч. данъчна основа 238101.34 лв. и ДДС – 47620.30 лв., подробно отразено по фактури и данъчни периоди в Приложение №3от експертизата.

В процеса на извършване на данъчна ревизия на „***” ЕООД били извършени насрещни проверки на дружество „***-П.” ЕООД, ЕИК:***, документирани с протоколи №***/24.02.2015г. и №***/29.06.2016г.

В протокола било отразено, че дружеството е регистрирано по реда на ДОПК на 21.10.2010г. в ТД на НАП С., офис ***. Регистрацията е била  преместена в ТД на НАП-офис П. на 23.03.2012г.

Дружеството било регистрирано по ЗДДС от 09.03.2011г.

Извършено било посещение в счетоводството на дружеството и било установено, че при продажба на стоките, фактурата за доставка се издава и се подписва от лицето приело стоката. В хода на проверката било установено, че в гр.П., ул. „***” №25 се съхраняват копия на издадените фактури, а счетоводството на дружеството се осъществява в гр.С.. Изискани били общо 707 броя фактури, от които било установено,че същите са подписани от лицата приели стоката – К.Н., М. В., А.Т., С. П., Х.Ц., Д.Ц, Р.В., М.Н.. Фактурите са били издадени с касов бон от ЕКАФП.

Предоставени били извлечение от главна книга, счетоводни регистри и писмени обяснения от управителя. От същите е видно, че всички продажби са платени в брой и осчетоводени по Дт на сметка 501 „Каса”. Фактурите са отразени по Кт на сметка 702 „Приходи от продажби” и дължимия ДДС е начислен по сметка 4532 „ДДС на продажбите”.

 

4. „***” ЕООД, ЕИК:***

В дневниците за продажби на дружество „***” ООД били отразени фактури за извършени доставки на тютюневи изделия на клиента „***” ЕООД на обща стойност 27101.31лв., в т.ч. данъчна основа 22584.42 лв. и ДДС 4516.89 лв., подробно отразено по фактури и данъчни периоди в Приложение №4 от експертизата.

С приемо-предавателен протокол от 11.12.2017г. дружество „***” ООД  предоставило ксерокопия на издадените фактури на „***” ЕООД, придружени с касов бон и декларация за получаване на фактурата, както и дневник на продажбите за периоди от м.01.2013г. – м.12.2013г. и от м.01.2014г. до м.12.2014г.

В разпита си като свидетел Ю.П.Г.- собственик и управител на дружеството заявил, че същото е с предмет на дейност търговия на едро с хранителни и нехранителни стоки, промишлени стоки, тютюневи изделия и пакетиране на основни храни.

В периода 01.01.2012г. – 31.12.2014г. в дружеството са били наети около 40 човека. Дейността се е извършвала в собствена складова база, находяща се в гр. П. – УПИ 41 в кв.***. Разносната търговия се е извършвала със собствени транспортни средства – около 30 автомобила.

На дружество „***” ЕООД били извършвани доставки на тютюневи изделия в обект „Нон Стоп”, намиращ се в гр.П., к.с. *** по подадена заявка.

Доставката на стоките се придружавала с фактура и касов бон. При получаване на доставката служител на „***4 ЕООД подписвал фактурата и извършвал плащане в брой.

Според Г., поне два пъти седмично са били извършвани доставки на „***” ЕООД за около 300.00 лв. всяка.

Същото е потвърдено и от П.Б.Б., който през периода от 2012г. до 2013г. е работил като търговски представител във фирма „***” ООД, както и от В.П.Т., който през периода от 2013г. до 2015г. също е работил като търговски представител в „***” ООД.

В процеса на извършване на данъчна ревизия на „***” ЕООД била извършена насрещна проверка в „***” ООД документирана с протокол №***/26.06.2015г.

В протокола било отразено, че дружеството е с обща регистрация от 10.05.2011г. и регистрация по ЗДДС от 07.06.2011г.

В законоустановения срок от дружеството били представени документи свързани с извършени доставки на „***” ЕООД, както следва:

- Данъчни фактури за продажби за проверявания период 01.01.2012г.-31.12.2014г. с предмет на доставката – цигари.

- Декларация към всяка фактура, с които е удостоверено, че „***” ЕООД е получател по конкретната фактура. Декларациите са подписани от получателя по доставката и са вписани имената на лицата получили фактурата.

- Служебен бон – дубликат по част от фактурите

- Счетоводни регистри за отчитане на вземанията ат клиентите, отчитане на приходите, начисляване на ДДС и извършено плащане.

- Инвентарна книга удостоверяваща наличието на ДМА

- Данни за служителите на дружеството

- Писмени обяснения от управителя на „***” ООД с които декларирал, че доставките по фактурите са извършени, стоките са предадени на клиента срещу данъчна фактура, касов бон и декларация за получени стоки.Транспортът е извършен за сметка на доставчика.

 

5.„***” ООД, ЕИК:***

В дневниците за продажби на дружество „***” ООД били отразени фактури за извършени доставки на тютюневи изделия на клиента „***” ЕООД на обща стойност 5213.64 лв., в т.ч. данъчна основа 4344.69 лв. и ДДС 868.95лв., подробно отразено по фактури и данъчни периоди в Приложение №5 от експертизата.

В процеса на извършване на данъчна ревизия на „***” ЕООД била извършена насрещна проверка в „***” ООД, документирана с протокол №***/03.07.2015г.

В протокола било отразено, че дружеството е с обща регстрация от 02.08.2000г. и с регистрация по ЗДДС от 26.09.2000г. Основната дейност е специализирана търговия на едро с други хранителни стоки.

Дружеството е било доставчик на „***” ЕООД на сокове, шоколадови бонбони, желирани бонбони, бисквити, ядки, пуканки и др. за което са били предоставени фактури, по приложен списък, хронологична ведомост от сметка 411 „Клиенти” за „***” ЕООД, в която са отразени издадените фактури и е начислен ДДС на продажбите.

С декларация от управителя Б.Д. било декларирано, че доставките са извършвани на място в търговския обект на „***” ЕООД от дистрибутори А.П., Х.П. и И.Л., които на място са издавали касов бон от касов апарат без стационарен обект. Между двете дружества не е имало писмен договор за доставка на стоки.

Доставките са извършвани по подадени заявки, чрез мобилно устройство. Приетите заявки са изпращани по електронен път в офиса на „***” ООД, където са обработвани в ЕRP система от оперативен счетоводител и се издавани фактура. Заявките не са съхранени на хартиен носител. Плащанията по фактурите са извършвани в брой при доставката на дистрибуторите, които са ги внасяли в касата на дружеството.

Предоставени били трудови договори на дистрибуторите доставили стоките на „***” ЕООД и договор за наем на търговски площи, сключен между „***” ООД – наемател и „***” ООД, П. – наемодател, както и фактури от предходните доставчици на „***” ООД.

Дружеството предоставило ксерокопия от издадените фактури на „***” ЕООД, дневниците за продажби в които фактурите били отразени и уведомления за приемане на СД по ЗДДС, ведно с дневници за покупки и за продажби за изследвания периоди от м.03.2013г. до м.12.2014г.

 

6. „***” АД, ЕИК:***

В дневниците за продажби на дружество „***” АД били отразени фактури за извършени доставки на тютюневи изделия на клиента „***” ЕООД на обща стойност 4683.85лв., в т.ч. данъчна основа 3903.20 лв. и ДДС 780.65 лв., подробно отразено по фактури и данъчни периоди в Приложение №6 от експертизата.

В процеса на извършване на данъчна ревизия на „***” ЕООД била извършена насрещна проверка в „***” АД, документирана с протокол №***/24.06.2015г.

Към протокола били приложени ксерокопия от документи издадени на клиента „***” ЕООД и писмени обяснения от главния счетоводител на дружеството:

- Договор за продажба на сладолед – подписан от В.Т. за купувач;

- Фактури за извършени доставки на сладолед;

- Счетоводни справки във връзка с издадените фактури;

- Ведомости за работни заплати на заетите в дружеството, в която е включен дистрибутора обслужващ „***” ЕООД – Д.К.П..

- Свидетелства за регистрация на МПС с което са извършени доставките с рег.№***

В дадените писмени обяснения, счетоводителката на дружеството е пояснила, че натоварването и разтоварването на стоката се е извършвало от съответния шофьор. При доставката той е издавал на място фактура на клиента от мобилно устройство, свързано със счетоводната система на дружеството. Фактурите са издавани в два екземпляра – един за клиента заедно с касов бон и един за доставчика. Разплащането се е извършвало в брой при доставката.

В обясненията било декларирано, че всички издадени фактури са включени в дневниците за продажби за съответните данъчни периоди и са били отразени по съответните счетоводни сметки.

По време на разследването била назначена счетоводна експертиза. Въз основа на събрания по време на предварителното разследване доказателствен материал вещото лице дало следното заключение:

1.                Извършените доставки на стоки от дружествата за които са събрани доказателства в периода от създаването на дружество „***” ЕООД / м.03.2012г./ до 31.12.2012г. са на обща стойност 175205.70 лв.

2.                Доставките на стоки в търговските обекти са извършвани след продажба на стоките от предходните доставки;

3.                Съгласно свидетелските показания на работниците в дружеството, стокооборота от извършените продажби е в порядъка от 700.00 - 1000.00 лв. при дневна смяна и от 200.00 - 500.00 лв. при нощна смяна;

4.                Търговската надценката при продажбите, заявена от управителя В.Т. е 6-7% за тютюневи изделия и 8 -10% за останалите стоки.

Съгласно заключението на вещото лице “***” ЕООД е достигнало оборот от продажби задължителен за регистрация по ЗДДС/50000.00 лв. за последните 12-месеца, преди текущия/ към 30.07.2012г. - 65685.47 лв. и съгласно чл.96 от ЗДДС в срок до 14.08.2012г. ДЗЛ е следвало да подаде Заявление за регистрация.

Регистрираните по ЗДДС лица прилагат задължително двустранно счетоводно записване, с изключение на физическите лица, които не са търговци. Считано от 01.01.2007г. на основание чл.123 от ЗДДС всяко регистрирано лице води подробна счетоводна отчетност, която е достатъчна за установяване на задълженията му по този закон от органа по приходите. Регистрираните лица водят документация и отчетност в съответствие с изискванията на Закона за счетоводството, ЗДДС и ППЗДДС.

Разчетът с бюджета, съгласно чл. 89, ал. 1 от ЗДДС е следния:

- когато е налице резултат за периода – данък за внасяне, регистрираното лице е длъжно да внесе данъка в републиканския бюджет по сметка на компетентната ТД на НАП в срока за подаване на СД по ЗДДС за този данъчен период, а в случаите, когато данъкът се отнася за последния данъчен период - в 30-дневен срок от датата на прекратяване на регистрацията. Данъкът се счита за внесен на датата, на която сумата е постъпила в съответната сметка на ТД на НАП.

Счетоводният документ е хартиен или технически носител на счетоводна информация, класифициран като първичен, вторичен и регистър /чл.6, ал. 1 от Закона за счетоводство - в сила от 01.01.2002 г./:

ДЗЛ по този закон извършват облагаеми доставки, за които издават данъчни фактури, отговарящи на изискванията на чл. 114 от ЗДДС.

Съобразно изискванията на ЗДДС, данъчно задълженото лице води и подава ежемесечно в законоустановените срокове в съответната ТД на НАП следните документи:

- Справка декларация по образец, съгласно ППЗДДС. Срокът за подаване е 14-то число на месеца, следващ данъчния период, за който се отнася. Справка декларация се подава и в случаите, когато данък не следва да се внася или възстановява.

- Отчетни регистри – „дневник за покупки” и  „дневник за продажби” включващи всички документи, отнасящи се за съответния данъчен период.

От 01.01.2010г. информацията се подава задължително с електронен подпис издаден на името на ДЗЛ или на упълномощен представител при условие, че в дневниците са отразени повече от 5 записа за данъчния период.

Ако отразените в дневниците записи са под 5 броя, информацията може да се подаде в ТД на НАП на хартиен и  на магнитен носител. Документите и магнитните носители се подават в ТД лично от представляващия регистрираното лице или упълномощено от него лице / чл.89, ал.4 от ППЗДДС/.

На основание чл.115, ал.6 от Правилника за прилагане на ЗДДС документите и магнитните носители се подават в ТДД лично от представляващия регистрираното лице или упълномощено от него лице.

В Справка декларацията /СД/, регистрираното лице декларира информация, свързана с неговата дейност, която е основание за възникване на права и задължения.

В „Дневника за покупки” се отразяват получените данъчни фактури по доставки, по които регистрираното лице е получател.

В „Дневника за продажби” се отразяват издадените данъчни документи по доставки, както и начисления данък, без да е издаден данъчен документ /брак, липси, безвъзмездно предоставяне на стоки или услуги и др./, когато регистрираното лице е изпълнител.

Регистрираните лица отразяват документите по извършените доставки, начисления данък и извършения износ в счетоводството си и в „дневника за продажби” на датата, на която са издадени, респективно отразяват документите по получените доставки, ползвания данъчен кредит и осъществения внос в счетоводството си и в „дневника за покупки” на датата, на която са получени или в един от следващите 12 данъчни периода.

От изложеното по-горе е видно, че през периода, в който Т. е била представител на „***“ е била извършвана търговска дейност-търговия с тютюневи и  захарни изделия и хранителни стоки .Продажбите са били заплащани в брой и са били отчитани с ЕКАФП.Категорично е установено, че всички посочени по-горе доставчици на „***“ ЕООД са регистрирани по ЗДДС и за всяка доставка има издадени фактури, които са отразени в дневниците им за продажба, респективно в СД по ЗДДС за всеки данъчен период.Приходите от продажби са осчетоводени по счетоводните сметки и е начислен данък по ЗДДС. Въпреки, че към 30.07.2012г .“***“ ЕООД е достигнало оборот в размер на 65685,47лв., задължителен за регистрация по ЗДДС С.Т., не е подала изискуемото съгласно чл.96, ал.1 от ЗДДС заявление. В този случай, съгласно чл.102, ал.3 от ЗДДС Т., като задължено лице е дължала данък за извършените от нея облагаеми доставки и облагаеми вътреобщностни придобивания за периода от изтичане срока за подаване на заявление до датата на която са отпаднали основанията за регистрация, т.е. Т. е била задължено лице по ЗДДС за периода от 15.08.2012г. до 14.01.2014г. Предвид на това, че за данъчния период от 15.08-31.08.2012г. Т. е следвало да подаде СД до 14.09.2012г. е прието, че инкриминираният период е от 14.09.2012г.-14.01.2014г., когато е бил вписан като собственик и управител на „***“ ЕООД - В.Т.. През този период, въпреки задължението си по чл.125 от ЗДДС, Т. не подала пред ТД на НАП-гр.В., офис П.-17 броя справки декларации за данък добавена стойност, които се подават ежемесечно със срок 14-то число на месеца, следващ данъчния период, за който се отнася.С неподаването на тези СД по ЗДДС, Т. избегнала установяване и плащане на данъчни задължения по ЗДДС в размер на 2941 лв., както следва по данъчни периоди:

- 15.08.- 31.08.2012г. – 125,90 лева;

- 01.09.-30.09.2012г. – 257,18 лева;

- 01.10.-31.10.2012г. – 293,80 лева;

- 01.11.-30.11.2012г. – 206,95 лева;

- 01.12.-31.12.2012г. – 152,00 лева;

- 01.01.-31.01.2013г. – 218,40 лева;

- 01.02.-28.02.2013г. – 26,68 лева;

- 01.03.-31.03.2013г. – 75,61 лева;

- 01.04.-30.04.2013г. – 61,37 лева;

- 01.05.-31.05.2013г. – 121,97 лева;

- 01.06.-30.06.2013г. – 114,68 лева;

- 01.07.-31.07.2013г. – 205,04 лева;

- 01.08.-31.08.2013г. – 220,39 лева;

- 01.09.-30.09.2013г. – 202,45 лева;

- 01.10.-31.10.2013г. – 197,48 лева;

- 01.11.-30.11.2013г. – 212,90 лева;

- 01.12.-31.12.2013г. – 248,19 лева;

Във връзка с развиваната търговска дейност и счетоводното приключване на годишния отчетен период, считано от 01.01.-31.12.2012г., С.Т. предоставила на С.В.Б., която заедно със сина си Невелин Б. обслужвала счетоводството на „***г.“ ЕООД, счетоводни данни за извършваната търговска дейност. Без да подозира, че С.Т. не е отчела всички приходи от продажбата на стоки, С.Б. съставила ГДД по чл.92 от ЗКПО по подадените от Т. счетоводни данни, като бил деклариран финансов резултат в размер на 829,35 лв. вместо 8699, 28 лв. Декларацията била подадена на 27.03.2013г. с №***/27.03.2013 в ТД на НАП-гр.В., офис гр.П. по електронен път от С.В.Б.  с квалифициран електронен подпис-S.V.B..       В резултат на потвърдената неистина  било избегнато установяване и плащане на данъчно задължение по ЗКПО в размер на 786,99 лв.

В подкрепа на гореизложеното е заключението на вещото лице по назначената по време на разследването счетоводна експертиза. Съгласно заключението , в резултат на установените неотчетените приходи от продажби на стоки, задълженията на дружеството за Корпоративен данък, за 2012г. са преизчислени, като:

1. Увеличен е размера на отчетените приходи със стойността на извършените продажби на стоки от доставчиците за които са събрани доказателства;

2. Увеличен е размера на отчетените разходи, отразени в ГФО публикувани в Търговския регистър /ОПР – Приложение №8 за 2012г. и 2013г./ със стойността на извършените доставки на продадените стоки;

 

За 2012г.

- Отчетени приходи – 21874.54 лв.

- Увеличение на приходите - 156134.91 лв. (приходи до 31.07.2012г. – 64685.47 лв. + приходи 91449.44 лв., без включен ДДС след достигнат оборот за регистрация по ЗДДС)

Общо приходи – 178009.45 лв.

- Отчетени разходи – 22021.73 лв.;

- Увеличение на разходите със стойността на доставените стоки – 147288.44 лв. (разходи до 31.07.2012г. – 61017.67 лв. + разходи 86270.77 лв., без включен ДДС след достигнат оборот за регистрация по ЗДДС )

- Общо разходи – 169310.17 лв.

- Положителен финансов резултат – 8699.28 лв.

- Дължим КД – 869.93 лв. (8699.28 х10%)

По време  на разследването е назначена и допълнителна счетоводна експертиза за изчисляване на лихвите за необявените и неплатени от Т. данъчни задължения, към датата  на плащане , а именно 1819,72 лв. лихви за неплатеното задължение по ЗДДС и 498,07,лв. за неплатеното задължение по ЗКПО.

С платежно нареждане №*** от 24.06.2019 г. Т. внесла паричната сума по необявените и неплатени данъчни задължения заедно с лихвите към деня на плащането -6045,78 лв.

Изложената по горе фактическа обстановка е установена от показанията на множеството разпитани по делото свидетели, от обясненията на обвиняемата Т. , от приложените писмени материали от ТД на НАП –гр.В., офис П., както и от заключението на вещото лице, по назначената по време на разследването счетоводна   експертиза и допълнителна такава.

От така установената по несъмнен начин фактическа обстановка е видно, че с деянието си обв. С.Т. е осъществила от обективна и от субективна страна състава на престъплението по чл.255, ал.4 във вр. с чл.255, ал.1, т.1 и т.2, пр.1-во във вр. с чл. 26, ал.1 от НК, тъй като през периода 14.09.2012г. – 14.01.2014г. в гр.П., при условията на продължавано престъпление, като представител на „***“ ЕООД гр.П. сама и чрез посредственото извършителство на пълнолетната С.В.Б. на 59г. от с.гр., избегнала установяване и плащане на данъчни задължения в големи размери – 3727,99лв., представляващи дължим данък добавена стойност по ЗДДС и корпоративен данък по ЗКПО, като:

-                     през периода 14.09.2012г. – 14.01.2014г. в гр.П. не подала 17бр. справки-декларации за данък добавена стойност, които се подават ежемесечно на основание чл.125 от ЗДДС пред ТД на НАП гр.В., офис П. и предхождащото ги заявление за регистрация по Закона за данък добавена стойност на основание чл.96, ал.1 от ЗДДС, с което избегнала установяване и плащане на данъчни задължения по ЗДДС в размер на 2941 лв.;

на 27.03.2013г. в ТД на НАП гр.В., офис П. потвърдила  неистина в ГДД №***/27.03.2013г. по чл.92 от ЗКПО, като за данъчен период 01.01.-31.12.2012г. декларирала финансов резултат в размер на 829,35 лв. вместо 8699,28лв., с което избегнала установяване и плащане на данъчни задължения  по ЗКПО в размер на 786,99 лв., като до приключване на досъдебното производство, с платежно нареждане №*** от 24.06.2019 г. Т. внесла паричната сума по необявените и неплатени данъчни задължения, заедно с лихвите към деня на плащането -6045,78 лв.

             За това престъпление е предвидено наказание „Лишаване от свобода” до 2 години и с глоба до 500 лева.

Съдът прие, че от  субективна страна деянието е извършено при пряк умисъл, като форма на вината, тъй като  обвиняемата е съзнавала общественоопасния му характер, предвиждала е неговите общественоопасни последици и е искала настъпването на тези последици.

Съдът счете, че в разглеждания случай са налице основанията на чл. 78а, ал. 1 НК за освобождаване на С.Т. от наказателна отговорност, с налагане на административно наказание, тъй като видно от приложеното свидетелство за съдимост, към момента на извършване на престъплението предмет на настоящото наказателно производство, Т. не е осъждана за престъпления от общ характер и не е освобождавана от наказателна отговорност по реда на чл.78а от НК, за престъплението се предвижда наказание лишаване от свобода до 2 години и глоба до 500 лв. Причинените от деянието имуществени вреди са възстановени заедно с лихвите.

 

                По изложените съображения и на основание чл.255, ал.4 във вр. с чл.255, ал.1, т.1 и т.2, пр.1-во във вр. с чл. 26, ал.1 и чл. 78а, ал. 1 НК съдът освободи обвиняемата С.Т. от наказателна отговорност, като и  и  наложи административно наказание  - глоба, в размер на 1 000 лева.

         При определяне размера на административното наказание, съдът взе предвид продължителния период от време от извършване на деянието до настоящия момент, през период който липсват данни С.Т. да е имал противоправно поведение.

 

Съдът постанови, след влизане на решението в сила, веществените доказателства  – 1 бр. оптичен носител - диск DVD+R, марка „***“ с № *** ,16x4,7 GB  и 1 бр. оптичен носител - диск CD-R, марка „***“ № ***, с надпис „***“ ЕООД  да останат към делото.

На основание чл.189 ал.3 от НПК съдът осъди  обвиняемата С.Т. да заплати по сметката на Окръжна прокуратура – град П. направените по време на досъдебното производство разноски по делото в размер на 588,00 лева.

 

 

        По тези съображения съдът постанови решението си.

 

 

11.11.2019 г.                               ПРЕДСЕДАТЕЛ: