Решение по дело №1272/2021 на Административен съд - Варна

Номер на акта: 1741
Дата: 29 декември 2021 г. (в сила от 23 ноември 2022 г.)
Съдия: Ивета Жикова Пекова
Дело: 20217050701272
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 15 юни 2021 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

гр.Варна, ………….2021г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Варненският административен съд, VІ състав, в публично заседание на шести декември две хиляди двадесет и първа година в състав:

         

                                                 Председател: ИВЕТА ПЕКОВА

 

при секретаря Галина Георгиева и с участието на прокурора Силвиян Иванов, като разгледа докладваното от съдията Ивета Пекова адм.дело № 1272 по описа за 2021 год., за да се произнесе, взе предвид:

 

Производството е по реда на чл.203 от АПК вр. чл.1 ал.1 от ЗОДОВ.

Предмет на делото е предявен от П.Т.З., ЕГН **********,***, чрез адв.Б.,***, иск против община Варна с правно основание чл.1 ЗОДОВ вр. чл.203 и сл. АПК с цена от 1лв., представляваща обезщетение за причинени имуществени вреди, изразяващи се в заплатена с фискален бон цена за услугата разпечатване от принтер по тогава действащата т.11.6.1-2 от Приложение №2 на НОАМТЦУТОВ, отменена с влязло в сила решение №522/15.03.2019г. по адм.д.№2911/18г. на Адм.съд-Варна.

Ищецът твърди, че от 03.10.2017г. е читател и ползвател на библиотечните услуги в Регионална библиотека „П.С.“, гр.Варна, като съгласно тогава действащата разпоредба на т.11.6.1 едностранно копиране А4- 0.08лв. на стр. и т.11.6.2 разпечатка на принтер А4, черно-бяло -0.20лв. на стр. от Приложение №2 към Наредба на ОбС-Варна за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Варна /издадена с решение №2452-2/44/06.03.2003г./, както и че заплатил цени за отпечатване на принтер от 0.80лв.- фискален бон/14.09.2018г. и 1.00лв.- ФБ/01.03.2019г., и за копиране 0.08лв.- ФБ от 01.03.2019г., въпреки, че разпоредбата на чл.52 от Закон за обществените библиотеки урежда заплащане на такси за същите услуги, а не цени. Твърди, че с решение от 15.03.2019г. по адм.д.№2911/18г. по протест на ОП-Варна е отменено цялото Приложение №2 от местната наредба, като въпреки разписаното му задължение в чл.195 ал.2 АПК ОбС-Варна не е предложил никакво служебно уреждане на правните последици за времете когато е действала порочната наредба, поради което счита, че съгласно чл.1 от ЗОДОВ ответникът носи отговорност за причинените му вреди от отменени като незаконосъобразни подзаконови нормативни актове. Твърди, че имуществената му претенция в размер на 1 лв. е пряка и непосредствена вреда, причинена по времето, когато е действала порочната разпоредба нат.11.6.1-2 от Приложение №2 на НОАМТЦУТОВ. Моли съда да постанови решение, с което да осъди ответника да му заплати цуната на иска от 1 лв.- имуществена вреда, както и да му бъдат присъдени направените разноски.

Ответната страна– община Варна, чрез процесуалния си представител ю.к.Б., изразява становище, че искът е неоснователен. Твърди, че Приложение №2 от визираната наредба е отменено с решение от 15.03.2019г., т.е. същото е действало към датата на отпечатване на фискалния бон, който от друга страна не съставлява доказателство, че именно ищецът е ползвал услугата и съответно заплатил сумата. Твърди и че видно от представения фискален бон от 01.03.2019г. сумата е заплатена за ползване на предоставяна от библиотеката услуга и е постъпила в приход на Регионална библиотека „П.С.“, а не в приход на общината. В този смисъл е и чл.52 от Закона за обществените библиотеки, според който съответната обществена библиотека има право да предоставя изчерпателно изброени специализирани библиотечни услуги срещу такси, определени с тарифа на Министерски съвет. Следователно вредата е причинена от неправомерно събрана сума от длъжностно лице в Регионалната библиотека, а не от орган или служител на община Варна. Твърди и че съгласно чл.195 ал.1 АПК нормативният акт се счита за отменен от момента на влизане в сила на съдебното решение, поради което от значение е периодът за който се претендират вредите, тъй като визираната разпоредба е била валидна и действаща, в какъвто смисъл е и ТР №2/27.06.16г. по т.д.№2/2015г., поради което искът е неоснователен. Моли предявеният иск да бъде отхвърлен. Прави възражение за прекомерност на адвокатското възнаграждение в случай, че се претендират разноски за адвокатско възнаграждение по –големи от минималния предвиден размер в Наредба №1/09.07.2004г. за минималните размери на адвокатските възнажраждения.

Представителят на Окръжна прокуратура Варна изразява становище, че искът е основателен и следва да бъде уважен.

След като разгледа твърденията на страните и доказателствата по делото, административният съд приема за установено от фактическа  и правна страна следното:

От представените по делото писмени доказателства се установява, че ищецът е читател и ползвател на библиотечните услуги в Регионална библиотека „П.С.“- гр.Варна, и че съгласно представените касови бонове е заплатил за отпечатване на принтер цена от 0.80лв с фискален бон/14.09.2018г. и 1.00лв. с ФБ/01.03.2019г., а за копиране 0.08лв.- ФБ от 01.03.2019г., както и 10лв. на 01.03.2019г. за читателска карта.

Съгласно т.11.6.1-2 от Приложение №2 към Наредба за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Варна са определени цените на копирни услуги/т.11.6.1/ и разпечатване на принтер /т.11.6.2/ за Регионална библиотека „П.С.“. Приложение №2 е отменено с влязло в сила решение №522/15.03.2019г. по адм.д.№2911/18г. на Адм.съд-Варна.

Горната фактическа обстановка се установява по безспорен и категоричен начин от събраните по делото писмени доказателства.

При така установеното от фактическа страна, съдът прави следните правни изводи:

Искът е предявен в срок, от легитимиран субект и при наличие на правен интерес, поради което е процесуално допустим, а разгледан по същество е основателен.

Съгласно разпоредбата на чл.1 ал.1 ЗОДОВ държавата и общините отговарят за вредите, причинени на гражданите и юридическите лица от незаконосъобразни актове, действия или бездействия на техни органи и длъжностни лица при или по повод изпълнение на административна дейност, както и за вредите, причинени от действието на отменени като незаконосъобразни или обявени за нищожни подзаконови нормативни актове. Според чл.4 ал.1 от ЗОДОВ държавата и общините дължат обезщетение за всички имуществени и неимуществени вреди, които са пряка и непосредствена последица от увреждането, независимо от това, дали са причинени виновно от длъжностното лице.

Предявен е иск с правно основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ вр. чл.203, ал.2 от АПК, с който се претендира обезщетение за имуществени вреди, причинени от действието на отменена като незаконосъобразна разпоредба от подзаконов нормативен акт, приет от Общински съвет - Варна. Общинският съвет не е самостоятелно юридическо лице, поради което не е пасивно легитимиран да отговоря по предявения иск, а такава легитимация притежава община Варна, т.е. искът е предявен срещу процесуално легитимиран на основание чл.205 от АПК ответник по иска.

Неоснователно ответникът твърди, че вредата е причинена от неправомерно събрана сума от длъжностно лице в Регионалната библиотека, а не от орган или служител на община Варна. Сумата е събрана съгласно т.11.6.2 от Приложение №2 на НОАМТЦУТОВ, където са определени цените на копирни услуги и за разпечатване на принтер за Регионална библиотека „П.С.“, т.е. на основание отменен впоследствие като незаконосъобразен подзаконов нормативен акт.

За да бъде ангажирана отговорността на ответника по иск с правно основание чл.1, ал.1 от ЗОДОВ следва да се установи наличието кумулативно на елементите на фактическия състав на правната норма, а именно отменен като незаконосъобразен подзаконов нормативен акт или обявена нищожността му, съответно разпоредба от подзаконов нормативен акт, настъпването на преки и непосредствени вреди от такъв акт, и причинно-следствена връзка между действието на акта и настъпилия в поддържания от ищеца размер на вредоносен резултат.

Безспорно е по делото е, че с влязло в сила решение по адм.д.№2911/2018г. на Адм.съд-Варна е отменено Приложение №2 на Наредбата за определянето и администрирането на местните такси и цени на услуги на територията на община Варна, вкл. т.11.6.1-2. Установи се и че от действието на цитираната разпоредба от подзаконовия акт са причинени вреди на ищеца, изразяващи се в заплащане на сумата от 1лв. за отпечатване на принтер, заплатена именно на основание действащата към момента на плащането разпоредба на т.11.6.2 от Приложение №2 към Наредбата. Претендирата сума е заплатена с оглед действащата разпоредба от местен подзаконов нормативен акт, отменена впоследствие като незаконосъобразна от съда, поради което имуществените вреди, претърпени от ищеца, представляващи платената цена на услугата, представляват пряка и непосредствена последица от действието на този подзаконов нормативен акт до отмяната му. Налице е причинно- следствена връзка между действието на акта и настъпилия вредоносен резултат.

Налице са и трите предпоставки на чл.1 ал.1 ЗОДОВ, поради което искът следва да бъде уважен като основателен и доказан.

При този изход на спора, направеното искане, както и като взе предвид възражението на ответната страна за прекомерност на претендираното адвокатско  възнаграждение, съдът намира, че ответникът следва да бъде осъден да заплати на ищеца направените по делото разноски в размер на 10лв.- ДТ и 300лв.-адвокатско възнаграждение. Последното е съобразено с минимално предвидения размер на адвокатско възнаграждение за този вид дела.

С оглед гореизложеното и на основание чл.203 и сл. АПК, съдът

 

Р Е Ш И :

 

ОСЪЖДА община Варна да заплати на П.Т.З., ЕГН **********,*** сумата от 1лв., представляваща обезщетение за причинени имуществени вреди, изразяващи се в заплатена с  фискален бон цена за услугата разпечатване от принтер по тогава действащата т.11.6.2 от Приложение №2 на НОАМТЦУТОВ, отменена с влязло в сила решение №522/15.03.2019г. по адм.д.№2911/18г. на Адм.съд-Варна.

ОСЪЖДА община Варна да заплати на П.Т.З., ЕГН **********,*** направените по делото разноски в размер на 310лв.

РЕШЕНИЕТО подлежи на касационно обжалване пред Върховния административен съд  в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                                            СЪДИЯ: