О П
Р Е Д
Е Л Е
Н И Е
Номер
759 от 14.04.2021 г.,
град Бургас
В
ИМЕТО НА НАРОДА
Административен съд – Бургас, втори състав, на четиринадесети
април две хиляди двадесет и първа година в закрито заседание в следния състав:
Председател: Станимир Христов
като разгледа докладваното от съдия Христов административно дело
номер 837 по описа за 2021 година и за да се произнесе взе
предвид следното:
Производството е по реда на чл. 144 от ДОПК и във връзка с чл. 4, ал. 1 и чл. 9б от ЗМДТ.
Образувано е по жалба на „Спортелит“ ЕАД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. Бургас, ул. „Александровска“ № 21, хотел „България“, представлявано от изпълнителния директор Кирил Петков Вълканов против Акт за установяване на задължения (АУЗ) по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 21869-1/08.11.2019 год., издаден от Н. Т. Ч. на длъжност главен експерт „Обслужване“, оправомощен със Заповед № РД 16-1/03.01.2017 год. и Заповед № РД 16-1312/06.11.2017 год. на Кмета на Община Поморие. В сезиращата съда жалба е заявено, че АУЗ е оспорен по административен ред с жалба, подадена от дружеството на 22.02.2012 год. и адресирана до Директора на дирекция „Приходи, местни данъци и такси“, като по така подадената жалба, горестоящия административен орган не се е произнесъл в законоустановения по чл. 97, ал. 1 от АПК двуседмичен срок. С оглед на това и на основание чл. 97, ал. 5 от АПК, дружеството жалбоподател е оспорило АУЗ пред Административен съд гр. Бургас, по повод което оспорване е образувано и настоящото производство. В жалбата е заявено твърдение, че оспорения АУЗ е нищожен, респективно незаконосъобразен, като в подкрепа на това твърдение са развити подробни доводи и аргументи и е формулирано искане за прогласяване на нищожността на АУЗ, респ. отмяната му като незаконосъобразен. В жалбата е формулирано и особено искане – да се спре изпълнителното производство по изпълнителни дела № 20198050400968 и № 20208050401640 по описа на ЧСИ С. Н. с рег. № 805 на КЧСИ, доколкото същите са образувани на основание оспорения АУЗ.
След запознаване с развитите в жалбата доводи и аргументи и приложените по административната преписка писмени доказателства, настоящия съдебен състав намира сезиращата съда жалба за процесуално недопустима, като преждевременно подадена. Мотивите в подкрепа на този извод са следните:
С АУЗ по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 21869-1/08.11.2019 год., издаден от Н. Т. Ч. на длъжност главен експерт „Обслужване“ в Дирекция „Приходи, местни данъци и туризъм“ при Община Поморие в тежест на „Спортелин“ ЕАД е установен размера за данъци, такси и глоби по видове и периоди и лихви за просрочие към тях, изчислени към 08.11.2019 год. в общ размер на 75 712,34 лева, разпределени както следва: данък върху недвижимите имоти (ДНИ) в размер на 35 117,19 лева, от които 34 456,71 лева главница и 660,45 лева лихви; такси за битови отпадъци (ТБО) в общ размер на 40 595,18 лева, от които 39 831,74 лева главница и 763,44 лева лихви. От приложените по административната преписка известия за доставяне не се установява редовно връчване на АУЗ.
От приложената по делото разписка се установява, че на 16.02.2021 год. на дружеството „Спортелит“ ЕАД, в качеството му на длъжник е връчена покана за доброволно изпълнение с изх. № 3373/05.02.2021 год. по изпълнително дело № 20208050401640 на Частен съдебен изпълнител С. Н. с рег.№ 805, Район на действие БОС, с която дружеството е поканено доброволно да заплати задължението си в размер на 90 757,22 лева в полза на взискателя Община Поморие, произтичащо от Акт по чл.106/107 от ДОПК № 21869-1, както и дължимите такси по Тарифата към ЗЧСИ.
В жалбата се твърди, че именно от така връчената покана за доброволно изпълнение дружеството е узнало за АУЗ по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 21869-1/08.11.2019 год., поради което на 22.02.2021 год. е депозирало в Община Поморие жалба с вх. № 30-154-1/22.02.2021 год. по описа на общината. Видно от приложения екземпляр на въпросната жалба, същата е с адресати – Административен съд гр. Бургас с копие до Директорът на дирекция „Приходи, местни данъци и такси“ при Община Поморие. Независимо от факта, че жалбата е била адресирана и до Директорът на дирекция „Приходи, местни данъци и такси“ при Община Поморие, последния без да я разгледа и без да се произнесе по нея е я е изпратил, ведно с административната преписка до Административен съд гр. Бургас, където е образувано административно дело № 484/2021 год. по описа на съда. С Определение № 536/16.3.2021г., постановено по адм. дело № 484/2021 год., състав на Административен съд гр. Бургас е оставил жалбата без разглеждане и е прекратил производството. В мотивите на така постановения съдебен акт, съда е приел, че в случая не е проведено оспорване на АУЗ по административен ред, което съставлява задължителна процесуална предпоставка за оспорване на АУЗ по съдебен ред. От извършената служебна проверка не се установява, така постановения съдебен акт да е редовно връчен на дружеството жалбоподател, т.е. не са налице доказателства за влизането му в сила.
На 07.04.2021 год. дружеството „Спортелит“ ЕАД е оспорило АУЗ по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 21869-1/08.11.2019 год. чрез Главен експерт „Обслужване“ при Община Поморие до Административен съд гр. Бургас, по повод което оспорване е образувано настоящото производство. Както се посочи, в жалбата е обосновано приложението на чл. 97, ал. 5 от АПК за оспорване на АУЗ пред административния съд, доколкото в указания в чл. 97, ал. 1 от АПК двуседмичен срок, горестоящия орган не се е произнесъл. По мнение на настоящия съдебен състав, така заявеното не кореспондира с приложимите процесуални норми.
В случая по отношение на оспорването на АУЗ по чл. 107, ал. 3 от ДОПК приложими са нормите на ДОПК, а не както сочи жалбоподателя на АПК и по-конкретно на чл. 97. Съгласно чл. 144, ал. 1 от ДОПК, по реда за обжалване на ревизионен акт се обжалват и другите актове, издавани от органите по приходите, доколкото в този кодекс не е предвидено друго. В съответствие с така цитираната правна норма, постановения АУЗ подлежи на оспорване по реда за обжалване на ревизионните актове. Разпоредбата на чл. 107, ал. 4 от ДОПК указва срока и органа пред който се обжалва акт за установяване на задължение, съгласно която, актът може да се обжалва в 14-дневен срок от получаването му пред директора на териториалната дирекция. В разпоредбата на чл. 107 от ДОПК липсва последваща правна регламентация относно процедурата по оспорване (извън срока и органа), поради което и в съответствие с чл. 144, ал. 1 от ДОПК, приложими са разпоредбите, регламентиращи оспорването на ревизионния акт.
В настоящия случай, както се посочи липсват доказателства за редовното връчване на АУЗ, поради което първоначално депозираната пред Директорът на дирекция „Приходи, местни данъци и такси“ при Община Поморие (който се явява решаващ орган по смисъла на чл. 107, ал. 4 от ДОПК) жалба се явява допустима за разглеждане от решаващия орган. В разпоредбата на чл. 155, ал. 1 от ДОПК е указано, че решаващият орган разглежда жалбата по същество и се произнася с мотивирано решение в 60-дневен срок от изтичане на срока по чл. 146, съответно от отстраняване на нередовностите по чл. 145 или от одобряване на споразумението по чл. 154. Както вече се посочи по-горе, решаващия орган - Директорът на дирекция „Приходи, местни данъци и такси“ при Община Поморие е бил сезиран с първоначално депозираната жалба вх.рег.№ 30-154-1/22.02.2021 год. Липсват доказателства последния да е изискал, съответно да е получил административната преписка, за да се изчисли 7-дневния срок по чл. 146 от ДОПК. Независимо от това към момента на депозиране на последващата жалба, инициирала настоящото съдебно производство – вх.рег. № 30-154-1/07.04.2021 год., а и към настоящия момент, указания в чл. 155, ал. 1 от ДОПК 60-дневен срок за произнасяне на решаващия орган не е изтекъл. В случая, първоначално подадената жалба с копие до Директорът на дирекция „Приходи, местни данъци и такси“ при Община Поморие (в този смисъл, същия се явява адресат на жалбата) е получена на 22.02.2021 год., поради което указания в чл. 155, ал. 1 от ДОПК 60-дневен срок изтича най-рано на 23.04.2021 год. (без да се брой 7-дневния срок по чл. 146 от ДОПК).
Предвид горното, иницииралата настоящото производство жалба е подадена в срока за произнасяне на решаващия орган и като такава се явява предсрочно подадена, а от там и недопустима за разглеждане. С оглед на това, жалбата следва да се остави без разглеждане, като процесуално недопустима, а делото, като административна преписка следва да се изпрати на решаващия орган за произнасяне с надлежен акт по оспорването.
Както се посочи, в жалбата е формулирано и особено искане - да се спре изпълнителното производство по изпълнителни дела № 20198050400968 и № 20208050401640 по описа на ЧСИ С. Н. с рег. № 805 на КЧСИ, доколкото същите са образувани на основание оспорения АУЗ. Така формулираното искане също е недопустимо за разглеждане от настоящия съдебен състав, доколкото, съгласно чл. 153, ал. 4 от ДОПК, правомощие за спиране е предоставено на решаващия орган, който съгласно ал. 6 се произнася по искането за спиране на изпълнението с решение в 7-дневен срок от подаването му. В този смисъл, компетентен да се произнесе по искането за спиране отново се явява решаващия орган - Директорът на дирекция „Приходи, местни данъци и такси“ при Община Поморие, който дължи произнасяне и по така формулираното особено искане.
Мативиран от горното и на основание чл. 130, ал. 4 от АПК, Бургаският административен съд, втори състав,
ОПРЕДЕЛИ:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ жалбата на „Спортелит“ ЕАД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. Бургас, ул. „Александровска“ № 21, хотел „България“, представлявано от изпълнителния директор Кирил Петков Вълканов против Акт за установяване на задължения по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 21869-1/08.11.2019 год., издаден от Н. Т. Ч. на длъжност главен експерт „Обслужване“, оправомощен със Заповед № РД 16-1/ 03.01.2017 год. и Заповед № РД 16-1312/06.11.2017 год. на Кмета на Община Поморие.
ПРЕКРАТЯВА производството по адм. дело № 837/2021 г. по описа на Административен съд – Бургас.
ИЗПРАЩА делото като административна преписка за разглеждане от Директорът на дирекция „Приходи, местни данъци и такси“ при Община Поморие и произнасяне по жалбата против АУЗ по чл. 107, ал. 3 от ДОПК № 21869-1/08.11.2019 год., издаден от Н. Т. Ч. на длъжност главен експерт „Обслужване“ в Дирекция „Приходи, местни данъци и туризъм“ при Община Поморие, както и по формулираното от „Спортелит“ ЕАД с ЕИК ********* със седалище и адрес на управление гр. Бургас, ул. „Александровска“ № 21, хотел „България“, представлявано от изпълнителния директор Кирил Петков Вълканов особено искане за спиране на изпълнителното производство по изпълнителни дела № 20198050400968 и № 20208050401640 по описа на ЧСИ С. Н. с рег. № 805 на КЧСИ.
Определението може да се
обжалва пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му
на страните.
СЪДИЯ: