№ 630
гр. София, 05.05.2025 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
СОФИЙСКИ ГРАДСКИ СЪД, ТО VI-17, в публично заседание на
девети април през две хиляди двадесет и пета година в следния състав:
Председател:Валерия Р. Диева
при участието на секретаря Ива Ат. И.а
като разгледа докладваното от Валерия Р. Диева Търговско дело №
20221100901445 по описа за 2022 година
Производството е по реда на чл. 365 и сл. от Гражданския процесуален кодекс
(ГПК).
Ищецът „КАРП МАДНЕС БЪЛГАРИЯ“ ЕООД твърди, че възложил на ответника „КЛГ
ЮРЪП ЛОГИСТИКС” С.Р.Л., Румъния /KLG EUROPE LOGISTICS SRL/ извършването на
превоз на стоки, представляващи устройства за риболов, опаковани в 205 кашона, по
маршрут от Република Китай, гр. Нандзин, до Република България, гр. Пловдив. „КЛГ
ЮРЪП ЛОГИСТИКС” С.Р.Л., **********превъзложило задълженията си за извършване на
превоза на втория ответник „АЛЕКСАНДЪР ЛОГИСТИКС“ ООД, който също превъзложил
осъществяването на превоза на територията на Република България на друго дружество,
което е третият ответник „МУРИ ТРАНС“ ЕООД. На 20.05.2021 г. превозваните стоки били
вече на територията на Република България, като при извършена митническа проверка било
установено, че целият товар е в добро състояние. Сочи, че на 21.05.2021 г. товарният
автомобил достигнал местоназначението, което е складовата база на ищеца в гр. Пловдив,
където било отворено ремаркето на автомобила и се установило, че от него започва да
излиза вода. Незабавно бил ангажиран авариен комисар, който констатирал, че водата е
проникнала в кашоните, в които се пренасят стоките, в резултат на което влагата достигнала
и до електронните компоненти, платки и радиомодули на изделията, които не са
влагозащитени и се унищожават при намокряне. В резултат на намокряне на тези части,
самите изделия, в които те се влагат, са станали негодни за обикновеното им
предназначение, защото не може да бъде гарантирана тяхната функционална пригодност
пред потребителите. Аварийният комисар дал заключение, че причината за тази повреда е
проникването на атмосферни води в товарното помещение на автомобила поради
1
амортизиране на промазката на брезента. Ищецът посочва, че стойността на увредените
стоки е 97 702.00 щ.д., която той заплатил на производителя при тяхната поръчка. Заявява,
че поради изричен отказ на производителя на стоките било невъзможно след повредата им
те да бъдат препродадени или използвани като повредени стоки, поради което били
бракувани и продадени като отпадък на трето лице. С оглед на това ищецът твърди, че в
резултат на увреждането на стоките по време на превоза им претърпял имуществени вреди,
които се съизмеряват с тяхната стойност, която възлиза на 97 702.00 щ.д. Счита, че при
превоза на стоките превозвачът е допуснал груба небрежност, поради което носи пълна
имуществена отговорност за причинените вреди, за която солидарно отговарят и останалите
превозвачи по възникналото правоотношение.
Предвид изложеното, ищецът моли съда да осъди ответниците да му заплатят
солидарно сумата от 97 702.00 щ.д., представляваща обезщетение за претърпени вреди от
повреда на товар по време на превоз по маршрут от гр. Нандзин, Република Китай, до гр.
Пловдив, Република България, възложен за извършване на ответниците по силата на
сключен договор за превоз и договори за превъзлагане на превоз. Претендира и законната
лихва от датата на подаване на исковата молба до окончателното плащане, както и сторените
по делото разноски.
В условията на евентуалност, в случай че съдът приеме, че ответниците не отговарят
солидарно, то прави искане /в становище с вх. на СГС № 25590/17.03.2023 г./ за разделно
осъждане на ответниците да му заплатят сумите, както следва: ответникът „КЛГ ЮРЪП
ЛОГИСТИКС” С.Р.Л., Румъния /KLG EUROPE LOGISTICS SRL/ да бъде осъден да заплати
на ищеца сумата от 97 702.00 щ.долара, при условията на евентуалност, ако съдът намери
предявената спрямо KLG EUROPE LOGISTICS SRL претенция за неоснователна, да осъди
„АЛЕКСАНДЪР ЛОГИСТИКС“ ООД да плати посочената сума и при условията на
евентуалност, ако съдът намери предявената спрямо „АЛЕКСАНДЪР ЛОГИСТИКС“ ООД
претенция за неоснователна, да осъди третия ответник „МУРИ ТРАНС“ ЕООД да заплати
исковата сума.
Ответникът „КЛГ ЮРЪП ЛОГИСТИКС” С.Р.Л., Румъния /KLG EUROPE LOGISTICS
SRL/ оспорва предявения срещу него иск. Твърди, че той не е страна по договор за превоз,
сключен с ищеца. Заявява, че между него и ищеца е сключен договор за спедиция, по който
му е възложено да организира за сметка на ищеца международен транспорт на стоки.
Посочва, че щетата по превозвания товар не е настъпила по време на превоза, а по време на
извършеното разтоварване в местополучаването, тъй като получателят е извършил
разтоварването отстрани на ремаркето, а не от задната му част, каквито указания е дал
шофьорът на товарния автомобил. Твърди, че това е основание за освобождаване на
превозвача от отговорност съгласно чл. 17, пар. 2 от Конвенцията за договора за
международен автомобилен превоз на стоки /ЧМР/. Заявява, че доколкото превозваните
стоки представляват принадлежности за риболов, те трябва да са изработени да издържат на
съприкосновение с вода, поради което не е логично да са загубили експлоатационните си
свойства в резултат на намокряне. Твърди, че вредата, нанесена на ищеца, е ограничена по
2
размер, който трябва да се определи по правилото на чл. 23, пар. 3 от Конвенцията за
договора за международен автомобилен превоз на стоки.
Ответникът „АЛЕКСАНДЪР ЛОГИСТИКС“ ООД оспорва предявения срещу него иск.
Твърди, че между него и ищеца не са възникнали никакви облигационни отношения за
извършване на описания превоз на стоки. Посочва и конкретно, че той не е страна по
договор за превоз, сключен с ищеца. Твърди, че щетата по превозвания товар не е настъпила
по време на превоза, а по време на извършеното разтоварване в местополучаването, тъй
като получателят е извършил разтоварването отстрани на ремаркето, а не от задната му част,
каквито указания е дал шофьорът на товарния автомобил. Заявява, че това е основание за
освобождаване на превозвача от отговорност съгласно чл. 17, пар. 2 от Конвенцията за
договора за международен автомобилен превоз на стоки. Посочва, че доколкото
превозваните стоки представляват принадлежности за риболов, те трябва да са изработени да
издържат на съприкосновение с вода, поради което не е логично да са загубили
експлоатационните си свойства в резултат на намокряне. Твърди, че вредата, нанесена на
ищеца, е ограничена по размер, който трябва да се определи по правилото на чл. 23, пар. 3
от Конвенцията за договора за международен автомобилен превоз на стоки.
Ответникът „МУРИ ТРАНС“ ЕООД оспорва предявения срещу него иск. Твърди, че
щетата по превозвания товар не е настъпила по време на превоза, а по време на
извършеното разтоварване в местополучаването, тъй като получателят е извършил
разтоварването отстрани на ремаркето, а не от задната му част, каквито указания е дал
шофьорът на товарния автомобил. Заявява, че не се доказва наличието на причинно-
следствена връзка между проникването на вода и увреждането на 33 броя кашони. Твърди,
че вредата, нанесена на ищеца, е ограничена по размер, който трябва да се определи по
правилото на чл. 23, пар. 3 от Конвенцията за договора за международен автомобилен
превоз на стоки.
Третото лице-помагач на страната на ответника „АЛЕКСАНДЪР ЛОГИСТИКС“ ООД –
дружеството ЗД „ЕВРОИНС“ АД, оспорва предявения иск, като се присъединява изцяло към
възраженията и твърденията на ответното дружество. Счита, че, доколкото „АЛЕКСАНДЪР
ЛОГИСТИКС“ ООД не е вписано в превозните документи като превозвач и същият не е
извършил превоза на стоките, а превоз е извършен от „МУРИ ТРАНС“ ЕООД, то няма
основание за ангажиране отговорността на това дружество. Позовава се и на разпоредбата
на чл. 34 от Конвенцията за договора за международен автомобилен превоз на стоки. В
случая с оглед обстоятелството, че искът е предявен срещу три дружества, които са били
ангажирани под различна форма с превоза на стоките, счита, че няма основание да бъде
ангажирана солидарната отговорност на дружествата, доколкото отговорен е реалният
извършител на превоза, ако се докажат останалите предпоставки за ангажиране на
отговорността му.
Третото лице-помагач на страната на ответника „МУРИ ТРАНС“ ЕООД – дружеството
ЗАД „БУЛСТРАД ВИЕНА ИНШУРЪНС“ АД, оспорва предявения иск, като се присъединява
към оспорванията на ответниците по отношение основателността на предявения иск. Счита,
3
че в случая Конвенцията за договора за международен автомобилен превоз на стоки е
неприложима, тъй като намира приложение Закона за автомобилните превози предвид това,
че при процесния превоз нямало преминаване на териториална граница на две държави.
Съдът, като прецени събраните по делото доказателства и ги обсъди в тяхната
съвкупност, както и във връзка със становищата на страните и техните възражения,
намира за установено от фактическа и правна страна следното:
При съобразяване на твърденията, направени в исковата молба, трябва да се заключи,
че предмет на предявения осъдителен иск е претенция за отговорност, която се носи от
превозвача, за вреди, причинени от неизпълнение на задълженията му, възникнали от
сключен договор за превоз на товар. Това е така, тъй като ищецът извежда правата си при
твърдения, че е страна по международен договор за превоз на стоки, сключен с ответника
„КЛГ ЮРЪП ЛОГИСТИКС” С.Р.Л. /KLG EUROPE LOGISTICS SRL/, по силата на който
последният се е задължил да извърши превоз на стоки от Република Китай до Република
България. Това дружество от своя страна се твърди, че е възложило превоза на ответника
„АЛЕКСАНДЪР ЛОГИСТИКС“ ООД, а то от своя страна – на „МУРИ ТРАНС“ ЕООД, като
ищецът основава иска си и на обстоятелството, че по време на превоза стоките са повредени
и в резултат на това е претърпял имуществени вреди, като е активно материалноправно
легитимиран да претендира исковата сума в качеството си на страна по договора за превоз и
на получател на стоките – собственик на същите. Дали действително е налице сключен
договор за превоз, кои са страните по този договор, настъпили ли са вреди по време на
превоз на товара, са въпроси, които съдът следва да обсъди при произнасянето си по делото
по същество. Правото на иск на страната се определя от твърдението , че е налице нейно
вземане по договор за превоз, произтичащо от неизпълнение на договорните задължения на
ответниците като превозвачи. Дали това твърдение ще се подкрепи от доказателствата по
делото е въпрос по същество на спора, а не по допустимост на иска, поради което съдът
намира предявените субективно съединени искове за допустими.
Договорът за превоз е основният институт на транспортното право (превозното право),
което пък регулира отношенията, които се създават във връзка с превозването на товари,
пътници и багажи с железници, автомобили, кораби и въздухоплавателни средства. В
Търговския закон се съдържа общата уредба на превозния договор (чл. 367 и сл. ТЗ), а вече
специалните положения за различните видове превозни договори се съдържат в различни
нормативни актове с различен ранг. Така – за търговското корабоплаване (включващо
дейностите за превоз на пътници, багажи, товари и поща с кораби) се прилага Кодекса на
търговското корабоплаване, за превоз във въздух – Закона за гражданското въздухоплаване,
за железопътния превоз – Закона за железопътния транспорт, за автомобилния превоз –
Закона за автомобилните превози. Източници на правото са разбира се и международните
актове, приложими отново в зависимост от това какъв е уговореният превоз – Конвенцията
за договора за международен автомобилен превоз на стоки /CMR/, Монреалската конвенция
за уеднаквяване на някои правила за международния въздушен превоз и т.н.
Най-общо с договора за превоз превозвачът се задължава срещу възнаграждение да
4
превози до определено място лице, багаж или товар – чл. 367 ТЗ. Договорът за превоз на
товар е двустранен и възмезден договор, по силата на който превозвачът се задължава да
извърши превоза на товара с определено превозно средство от определено място до друго
място, срещу което има право на възнаграждение. Плащането на възнаграждението е
основното задължение на насрещната страна по договора.
Отнесено към настоящия казус, посоченото има значение за отговор на въпроса дали
ищецът „КАРП МАДНЕС БЪЛГАРИЯ“ ЕООД и ответникът „КЛГ ЮРЪП ЛОГИСТИКС”
С.Р.Л. /KLG EUROPE LOGISTICS SRL/ се намират в договорно правоотношение за превоз
на стоки от Република Китай до Република България, в какъвто смисъл са и твърденията на
ищеца.
Няма спор, а това се установява и от представените на л. 11 – 14 от делото, образувано
пред ОС-Пловдив, писмени доказателства /Фактура № YT21051301/13.05.2021 г. и
опаковъчен лист към същата/, че ищецът е закупил от трето лице – Ячтинг Електроникс Ко.
Лимитид, Китай, Нандзин, мултифункционални устройства за риболов, а именно:
дистанционно управление за кораб ХВОАТ730_S2, сонар за риболов FISH FINDER TF500
BGL02, FISH FINDER TF640_BGL03, FISH FINDER TF740 BGL1, контролер за риболовен
кораб X_PILOT BGL02, адаптери и пластмасов капак. Посочените стоки са били опаковани в
205 бр. кашони, с бруто тегло 3431,85 кг. (27,732 куб.м.), като именно тези стоки ищецът е
искал да бъдат доставени от Република Китай, гр. Нандзин, до неговия склад, находящ се в
Република България, гр. Пловдив.
Именно с оглед реализиране на посочената цел – фактическия превоз и доставяне на
тези стоки на територията на Република България ищецът е осъществил контакт с
румънското дружество KLG EUROPE LOGISTICS SRL, с което са разменили през м.март
2021 г. електронна кореспонденция, от която се установява, че страните са постигнали
съгласие по всички съществени елементи на договора за превоз – превозните товари
/описаните по-горе рибарски принадлежности/ и навлото /дължимото възнаграждение/.
Израз на съгласието на ответника да осъществи превоза е издаването от негова страна
на фактурите на 05.05.2021 г., в които са описани услугите, които той се е съгласил да
извърши от името на ищеца, сред които са превоз по суша и превоз по море на процесните
стоки.
В случая от представените по делото е-мейли, които представляват електронни
документи, представени в производството възпроизведени на хартиен носител съгласно
правилото на чл. 184, ал. 1 ГПК /л. 41-л. 45 от делото/, както и от представените два броя
фактури № KLG2019 № 114153/05.05.2021 г. и № KLG2019 № 114152/05.05.2021 г., издадени
от „КЛГ ЮРЪП ЛОГИСТИКС” С.Р.Л., Румъния /KLG EUROPE LOGISTICS SRL, на
купувача „КАРП МАДНЕС БЪЛГАРИЯ“ ЕООД, се установяват ясно какви са условията на
сключения между страните договор, доколкото наименованието на предоставените от
ответното дружество услуги е ясно посочена, а именно – такса за обработка в терминала по
местоназначение, номер контейнер CSLU2305470, изпращач: Ячтинг Електроникс Ко.
Лимитид; сухопътен превоз с камион Варна-Пловдив, номер на контейнер CSLU2305470,
5
изпращач: Ячтинг Електроникс Ко. Лимитид; митническо оформление транзитен превоз,
номер на контейнер CSLU2305470, изпращач: Ячтинг Електроникс Ко. Лимитид, срещу
посочена цена общо в размер на 885 евро, както и транспорт по море по маршрут франко
борда Нандзин-Варна, номер на контейнер CSLU2305470, изпращач: Ячтинг Електроникс
Ко. Лимитид, при цена 4 300 щатски долара.
Ето защо, следва да се приеме, че ищецът „КАРП МАДНЕС БЪЛГАРИЯ“ ЕООД е
възложил на ответника „КЛГ ЮРЪП ЛОГИСТИКС” С.Р.Л., Румъния /KLG EUROPE
LOGISTICS SRL/ извършването на комбиниран превоз на стоки, представляващи
устройства за риболов, опаковани в 205 кашона, по маршрут от гр. Нандзин, Република
Китай до гр. Пловдив, Република България. Така, установява се, че между ищеца и първия
ответник по делото „КЛГ ЮРЪП ЛОГИСТИКС” С.Р.Л., Румъния /KLG EUROPE
LOGISTICS SRL/ безспорно е възникнало договорно правоотношение, по силата на което
последният се е задължил да превози стоките от Република Китай до Република България, а
„КАРП МАДНЕС БЪЛГАРИЯ“ ЕООД да заплати съответното възнаграждение за това.
Следва да се посочи, че за определяне действителните страни по договора за превоз и
дали същият разкрива спецификите на договор за превоз или договор за спедиция от
значение е каква е действителната воля на страните и постигнатите между тях
договорености. В случая изначалното намерение на страните по договора е осъществяване
на фактически действия – такива по изпълнение на превоза, а не правни действия, поради
което и „КЛГ ЮРЪП ЛОГИСТИКС” С.Р.Л., **********участва в правоотношението именно
като превозвач. Това е така независимо от обстоятелството, че румънското дружество е
използвало други превозвачи, които фактически са осъществили самия превоз,
обстоятелство, което не е спорно по делото, a и се установява от издадените два броя
товарителници, в които като превозвачи са посочени китайското дружество Моов
Лоджистикс Шанхай Лимитид /по отношение на превоза по вода – океанска товарителница
(Ocean bill of lading) № NKGSEH03001 от 02.04.2021 г./ и „МУРИ ТРАНС“ ЕООД /по
отношение на превоза по суша – товарителница за обществен автомобилен транспорт в
страната серия М № 3048/20.05.2021 г./. За да стигне до този извод, съдът съобрази, че по
дефиниция договорът за превоз е такъв, при който превозвачът може да извърши изцяло или
отчасти превоза чрез трети лица – превозвачи. Това означава, че превозвачът може да
извърши лично/чрез свои служители/ изпълнение на договора, но е възможно отчасти или
изцяло да възложи изпълнението на други лица, които могат да имат качеството на
последователни превозвачи или лица, чиито услуги са използвани за извършване на превоза,
но това не лишава превозвача от качеството му на страна по договора. Такъв именно е и
настоящият случай – ответното дружество „КЛГ ЮРЪП ЛОГИСТИКС” С.Р.Л., Румъния, е
възложило изпълнението на договора на трети лица, но това не променя качеството му на
страна по международния договор за превоз, сключен с „КАРП МАДНЕС БЪЛГАРИЯ“
ЕООД. Вярно е, че ответното дружество „КЛГ ЮРЪП ЛОГИСТИКС” С.Р.Л., **********се е
съгласило да извърши и други услуги освен превоз на стоките, а именно – съдействие при
митническото оформление на превоза, но това не променя направения от съда извод, тъй
6
като тези действия са със спомагателен характер и именно елементът на превоз играе
съществена роля в отношенията между страните.
Не могат да бъдат споделени доводите на ответника „КЛГ ЮРЪП ЛОГИСТИКС“
С.Р.Л., **********че между страните бил сключен договор за спедиция, а не договор за
превоз. Сключеният между „КАРП МАДНЕС БЪЛГАРИЯ“ ЕООД и „КЛГ ЮРЪП
ЛОГИСТИКС” С.Р.Л. договор не разкрива характеристиките на договора за спедиция,
уредбата на който се съдържа в чл. 361, ал. 1 и сл. ТЗ. Съгласно чл. 361, ал. 1 ТЗ със
спедиционния договор спедиторът се задължава срещу възнаграждение да сключи от свое
име за сметка на доверителя договор за превоз на товар. Основният предмет на
спедиционния договор е обезпечаването и организирането на изпращането на товари от
товародателя на товарополучателя от собствено име, но за сметка на изпращача, чрез избор
на превозвачи и сключване на един или повече договори с тях. От този договор за спедитора
възникват две основни правни задължения: 1. да изпълни поръчката без отклонения
съобразно възложения мандат и нарежданията на комитента, т.е. да сключи договор за
превоз за сметка на комитента от свое име (при същинския договор за спедиция) или от
името на комитента (при несъщинския договор за спедиция) и 2. да даде отчет (да прехвърли
на комитента придобитите в изпълнение на поръчката от свое име, но за сметка на мандата,
субективни права и правни задължения от т. нар. изпълнителна сделка, за да могат правните