Определение по дело №312/2022 на Административен съд - Ямбол

Номер на акта: 26
Дата: 25 януари 2023 г.
Съдия: Ваня Стоянова Иванова
Дело: 20227280700312
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 25 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

О П Р Е Д Е Л Е Н И  Е № 26/25.1.2023 г.

 

гр. Ямбол, 25.01.2023 г.

 

В  ИМЕТО  НА  НАРОДА

 

ЯМБОЛСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито заседание на дванадесети януари  две хиляди и двадесет и трета година в следния състав:

                           ПРЕДСЕДАТЕЛ:ВЪЛКО ДРАГАНОВ

                               ЧЛЕНОВЕ: 1. ВАНЯ СТОЯНОВА

                                    2. ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА

при секретаря Велина Митева и с участието на прокурора Рени Лефтерова разгледа докладваното от съдия В. Стоянова адм. дело № 312 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството е административно и е образувано по реда на чл.145 АПК въз основа на протест с вх. № 2823/25.11.2022 г., подаден от Панайота Рандевапрокурор при Районна  прокуратура, гр. Ямбол срещу Правилник за управлението и дейността на Общински предприятиеЧистота“/Правилника/, приет с решение от ХLII заседание  на Общински съвет, Ямбол проведено на 30.06.2022г.

В протеста се твърди, че процесния правилник е действащ нормативен административен акт по определението на чл. 75, ал.1 АПК, защото съдържа административноправни норми, отнася се за неопределен и неограничен брой адресати, издаден е въз основа на чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, съдържа административни норми, които имат многократно правно действие и същият задължително следва да е в съответствие с нормите на закона (чл. 7 от ЗНА; чл. 75 от АПК и чл. 52, ал. 3 и ал. 4 от ЗОС) - в случая на Конституцията на РБ, АПК, ЗМСМА и ЗОбС, които са нормативни актове от по-висока степен (чл. 15, ал. 1 от ЗНА), т.е. действащ подзаконов акт. Позовават се на  чл. 16, ал. 1, т.1, вр. чл. 186, ал.2, вр. чл.187, ал.1 АПК, според които прокурорът следи за спазване на законността в административния процес, като предприема действия за отмяна на незаконосъобразни административни актове, вкл. нормативни, оспорването на които е безсрочно. Излагат се съображения за това, че правилникът е приет при нарушение на административно- производствените правила и в нарушение на материалния закон. В тази връзка се сочи за неспазването на чл. 77 от АПК и чл. 26, ал. 2 от ЗНА, представляващо нарушение на императивни правни норми, съдържащи се в нормативен акт с по-висока степен според правилото на чл. 142, ал. 1 от АПК и чл. 15, ал. 1 от ЗНА, като нарушението е съществено, тъй като публикуването на проекта е императивно предписано в закон, което не е било изпълнено от органа издал подзаконовия нормативен акт. Иска се отмяна на Правилника и присъждане на направените по делото разноски.

В съдебно заседание протеста се поддържа от Марина Григорова-прокурор в Районна прокуратура, Ямбол.

Ответната страна Общински съвет Ямбол, в съдебно заседание се представлява от М.К., която  намира депозирания протест срещу приетия Правилник за управление на дейността на Общинско предприятиеЧистота“, приет с решение от XLІІ заседание на Общински съвет Ямбол, проведено на 30.06.2022 г. за недопустим, алтернативно за изцяло неоснователен. Противно на твърденията в същия, счита, че същия не изпълнява изискванията на чл.75, ал.1 от АПК и не попада в хипотезата на чл.7 от Закона за нормативните актове.

За ЯОП се явява прокурор Рени Лефтерова. Намира  протеста за допустим, тъй като счита, че правилникът е нормативен акт. На второ място счита, че  е основателен и моли да бъде отменен, по изложените в протеста съображения, ведно със законните последици от това.

След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната  фактическа обстановка:

С решение от XLII заседание на Общински съвет Ямбол, проведено на 30.06.2022 г., на основание чл. 21, ал. 1, т. 23 и ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация и чл. 52, ал. 3 и ал. 4 от Закона за общинската собственост е приет Правилник за управлението и дейността на Общинско предприятие „Чистота“, (Правилника) със седалище и адрес на управление гр. Ямбол, Градски парк, спортна зала „Д." със следния предмет на дейност: Почистване, поддържане чистотата на територии за обществено ползване в населените места и селищните образувания в община Ямбол, механично и при възможност автоматизирано ; Поддържане на озеленените територии за обществено ползване в населените места и селищните образувания в община Ямбол, косене на тревни площи и събиране на окосената трева; Извършване на услуги по разделното събиране и оползотворяване на битовите отпадъци; „Управление на компостираща инсталация", в т.ч.: Събиране, транспортиране и преработка на зелени и биоразградими отпадъци и производство на компост; Експлоатация и поддръжка на съоръженията, машините и инсталациите на компостиращата инсталация на територията на Регионално сдружение за управление на отпадъците регион Ямбол, община Ямбол, Други дейности, възлагани по целесъобразност.

Предложението на кмета е включено под т. 17 от дневния ред на заседанието на Общински съвет Ямбол, проведено на 30.06.2022 г. и след проведено гласуване, в което са участвали 24 от общия брой от 37 общински съветници, от които 23 са гласували "за", 0 -"против" и 1 - "въздържал се" е прието Решение за създаване на общинско предприятие „Чистота“. Със същото решение е приет и Правилник за управлението и дейността на Общинско предприятие „Чистота.“

С депозирания протест е оспорен така приетия и действащия към момента Правилник за управлението и дейността на Общинско предприятие „Чистота.“ В протеста е посочено, че Правилникът е нормативен административен акт по определението на чл. 75, ал.1 АПК, защото съдържа административноправни норми, отнася се за неопределен и неограничен брой адресати, издаден е въз основа на чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, съдържа административни норми, които имат многократно правно действие и същият задължително следва да е в съответствие с нормите на закона (чл. 7 от ЗНА; чл. 75 от АПК и чл. 52, ал. 3 и ал. 4 от ЗОС) - в случая на Конституцията на РБ, АПК, ЗМСМА и ЗОбС, които са нормативни актове от по-висока степен (чл. 15, ал. 1 от ЗНА). В протеста е прието, че процесния правилник е действащ подзаконов акт.

Позовават се на  чл. 16, ал. 1, т.1, вр. чл. 186, ал.2, вр. чл.187, ал.1 АПК, именно, че прокурорът следи за спазване на законността в административния процес, като предприема действия за отмяна на незаконосъобразни административни актове, вкл. нормативни, оспорването на които е безсрочно.

При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:

Предмет на оспорване пред Административен съд Ямбол е Правилник за управлението  и дейността на Общински предприятиеЧистота“/Правилника/, приет с решение от ХLII заседание  на Общински съвет, Ямбол проведено на 30.06.2022г.

ЯАС намира, че протеста на ЯРП по който е образувано настоящото дело е процесуално недопустим за разглеждане. По аргумент от чл. 16, ал. 1, т. 1 от АПК  прокурорът следи за спазване на законността  в адм. процес, като предприема действия за отмяна на незаконосъобразни административни актове, т.е. може да оспори пред административния съд не всички актове, приети от общинския съвет, а само онези от тях, които представляват индивидуални, общи и нормативни административни актове. Процесния правилник, приет с решение от ХLII заседание  на Общински съвет, Ямбол проведено на 30.06.2022г.  не носи характеристиките на някой от посочените административни актове, което прави протеста процесуално недопустим за разглеждане.

ЯАС счита, че в протеста е дадена  неправилна квалификация на оспорения акт, като е определен като нормативен административен акт. Нормативните актове като общи правила за поведение се приемат от държавните органи чрез съответния акт, с който тези органи упражняват възложените им правомощия. В разглеждания случай следва да се приеме, че правилникът не e нормативен акт. Правилникът се характеризира като нормативен акт, когато се издава за прилагане на закон в неговата цялост или урежда организацията на държавни и местни органи или за вътрешния ред на тяхната дейност (чл.7, ал.1 ЗНА). Общинският съвет - Ямбол е приел правилник за  управлението  и дейността на Общинско предприятиеЧистота“/,  което не е държавен или местен орган. Правилникът на предприятието не съдържа правни норми като общи правила за поведение, адресирани към неопределен кръг субекти, а правила за реда в самото предприятие. Следователно правилника не изпълнява изискванията на чл.75, ал.1 от АПК и не попада в хипотезата на чл.7 от Закона за нормативните актове. В тази насока е и решение на ВАС по адм. дело № 9514/2014г.

Поради изложеното  настоящия състав приема, че депозирания протест е процесуално недопустим за разглеждане, поради липса на адм. акт подлежащ на съдебен контрол, с оглед разпоредбата на чл. 159 т. 1 от АПК.

 

Водим от горното Я А С

 

 ОПРЕДЕЛИ   :

 

ОТМЕНЯ определението за даване ход на делото по същество, постановено в открито съдебно заседание на 12.01.2023г.

 

Оставя без разглеждане Протест с вх. № 2823/25.11.2022 г., подаден от Панайота Рандевапрокурор при Районна  прокуратура, гр. Ямбол срещу Правилник за управлението  и дейността на Общинско предприятиеЧистота“/Правилника/, приет с решение от ХLII заседание  на Общински съвет, Ямбол проведено на 30.06.2022г.

 

Прекратява производството по адм. дело № 312/2022г. на ЯАС .

 

 

 

 

 

 

 

Определението  подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 7 – дневен срок от съобщаването му на страните и ЯОП по реда на чл.138 АПК.

 

 

 

 ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/ не се чете

 

                                                       

                 ЧЛЕНОВЕ:1. /п/ не се чете

 

          

                                      2. /п/ не се чете