О П Р Е Д Е Л Е Н И Е № 26/25.1.2023 г.
гр. Ямбол, 25.01.2023 г.
В ИМЕТО НА
НАРОДА
ЯМБОЛСКИЯТ
АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в открито заседание на дванадесети януари
две хиляди и двадесет и трета година в следния състав:
ПРЕДСЕДАТЕЛ:ВЪЛКО ДРАГАНОВ
ЧЛЕНОВЕ: 1. ВАНЯ
СТОЯНОВА
2. ВАНЯ БЯНОВА-НЕЙКОВА
при секретаря Велина
Митева и с участието на прокурора Рени Лефтерова разгледа докладваното от съдия В. Стоянова адм.
дело № 312 по описа за 2022 г. и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е административно
и е образувано по реда на чл.145 АПК въз основа на
протест с вх. № 2823/25.11.2022 г.,
подаден от Панайота Рандева – прокурор при Районна прокуратура, гр. Ямбол срещу Правилник за управлението
и дейността на Общински предприятие „Чистота“/Правилника/, приет с решение от ХLII заседание на Общински съвет,
Ямбол проведено на
30.06.2022г.
В протеста се твърди, че процесния правилник е действащ нормативен административен акт по определението на чл. 75, ал.1 АПК, защото съдържа административноправни норми, отнася се за неопределен и неограничен брой адресати, издаден е въз основа на чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, съдържа административни норми, които имат многократно правно действие и същият задължително следва да е в съответствие с нормите на закона (чл. 7 от ЗНА; чл. 75 от АПК и чл. 52, ал. 3 и ал. 4 от ЗОС) - в случая на Конституцията на РБ, АПК, ЗМСМА и ЗОбС, които са нормативни актове от по-висока степен (чл. 15, ал. 1 от ЗНА), т.е. действащ подзаконов акт. Позовават се на чл. 16, ал. 1, т.1, вр. чл. 186, ал.2, вр. чл.187, ал.1 АПК, според които прокурорът следи за спазване на законността в административния процес, като предприема действия за отмяна на незаконосъобразни административни актове, вкл. нормативни, оспорването на които е безсрочно. Излагат се съображения за това, че правилникът е приет при нарушение на административно- производствените правила и в нарушение на материалния закон. В тази връзка се сочи за неспазването на чл. 77 от АПК и чл. 26, ал. 2 от ЗНА, представляващо нарушение на императивни правни норми, съдържащи се в нормативен акт с по-висока степен според правилото на чл. 142, ал. 1 от АПК и чл. 15, ал. 1 от ЗНА, като нарушението е съществено, тъй като публикуването на проекта е императивно предписано в закон, което не е било изпълнено от органа издал подзаконовия нормативен акт. Иска се отмяна на Правилника и присъждане на направените по делото разноски.
В съдебно
заседание протеста се поддържа от
Марина Григорова-прокурор в
Районна прокуратура, Ямбол.
Ответната страна Общински съвет Ямбол, в съдебно заседание се представлява от М.К., която намира депозирания протест срещу приетия Правилник
за управление на дейността на
Общинско предприятие „Чистота“, приет с решение от XLІІ заседание на Общински съвет
Ямбол, проведено на
30.06.2022 г. за недопустим,
алтернативно за изцяло неоснователен. Противно на твърденията в същия, счита, че
същия не изпълнява изискванията на чл.75, ал.1 от АПК и не попада в хипотезата
на чл.7 от Закона за нормативните
актове.
За ЯОП се явява прокурор Рени Лефтерова. Намира протеста за допустим, тъй като счита, че правилникът е нормативен акт. На второ място счита, че е основателен и моли да бъде отменен, по изложените в протеста съображения, ведно със законните последици от това.
След цялостна преценка на събраните по делото доказателства в тяхното единство и поотделно, съдът приема за установена следната фактическа обстановка:
С решение от XLII заседание на
Общински съвет Ямбол, проведено на 30.06.2022 г., на основание чл. 21, ал. 1,
т. 23 и ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация и
чл. 52, ал. 3 и ал. 4 от Закона за общинската собственост е приет Правилник за
управлението и дейността на Общинско предприятие „Чистота“, (Правилника) със
седалище и адрес на управление гр. Ямбол, Градски парк, спортна зала „Д."
със следния предмет на дейност: Почистване, поддържане
чистотата на територии за обществено ползване в населените места и селищните
образувания в община Ямбол, механично и при възможност автоматизирано ; Поддържане на озеленените територии за обществено ползване в
населените места и селищните образувания в община Ямбол, косене на тревни площи
и събиране на окосената трева; Извършване на услуги по
разделното събиране и оползотворяване на битовите отпадъци; „Управление
на компостираща инсталация", в т.ч.: Събиране, транспортиране и преработка на зелени и биоразградими отпадъци и производство на компост; Експлоатация и поддръжка на съоръженията,
машините и инсталациите на компостиращата инсталация на територията
на Регионално сдружение за управление
на отпадъците регион Ямбол, община Ямбол, Други дейности, възлагани по целесъобразност.
Предложението на кмета е включено
под т. 17 от дневния ред на заседанието на Общински съвет Ямбол, проведено на
30.06.2022 г. и след проведено гласуване, в което са участвали 24 от общия брой
от 37 общински съветници, от които 23 са гласували
"за", 0 -"против" и 1 - "въздържал се" е прието
Решение за създаване на общинско предприятие „Чистота“. Със същото решение е
приет и Правилник за управлението и дейността на Общинско предприятие
„Чистота.“
С депозирания
протест е оспорен така приетия и действащия към момента Правилник за
управлението и дейността на Общинско предприятие „Чистота.“ В протеста е
посочено, че Правилникът е нормативен административен акт по определението на чл. 75,
ал.1 АПК, защото съдържа административноправни норми,
отнася се за неопределен и неограничен брой адресати, издаден е въз основа на
чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА, съдържа административни норми, които имат многократно
правно действие и същият задължително следва да е в съответствие с нормите на
закона (чл. 7 от ЗНА; чл. 75 от АПК и чл. 52, ал. 3 и ал. 4 от ЗОС) - в случая
на Конституцията на РБ, АПК, ЗМСМА и ЗОбС, които са
нормативни актове от по-висока степен (чл. 15, ал. 1 от ЗНА). В протеста е
прието, че процесния правилник е действащ подзаконов
акт.
Позовават се на чл. 16, ал. 1, т.1, вр.
чл. 186, ал.2, вр. чл.187, ал.1 АПК, именно, че
прокурорът следи за спазване на законността в административния процес, като
предприема действия за отмяна на незаконосъобразни административни актове, вкл.
нормативни, оспорването на които е безсрочно.
При така изяснената фактическа обстановка и след проверка на оспорвания административен акт съобразно чл.168, ал.1 АПК, съдът прави следните правни изводи:
Предмет на оспорване пред Административен
съд Ямбол е Правилник за управлението и дейността на Общински предприятие
„Чистота“/Правилника/, приет с решение от ХLII заседание на Общински съвет,
Ямбол проведено на
30.06.2022г.
ЯАС намира, че
протеста на ЯРП по
който е образувано настоящото дело е процесуално недопустим за разглеждане. По аргумент от чл. 16, ал.
1, т. 1 от АПК прокурорът следи
за спазване на законността в адм. процес, като
предприема действия за отмяна на незаконосъобразни административни актове, т.е. може
да оспори пред административния съд не всички актове,
приети от общинския съвет, а само онези от
тях, които представляват индивидуални, общи и нормативни административни актове. Процесния правилник, приет с решение от ХLII заседание на Общински съвет, Ямбол проведено на 30.06.2022г. не
носи характеристиките на някой от
посочените административни актове, което прави
протеста процесуално недопустим за разглеждане.
ЯАС счита, че в протеста
е дадена неправилна квалификация на оспорения акт, като е определен като нормативен административен акт. Нормативните актове като общи
правила за поведение се приемат
от държавните органи чрез съответния
акт, с който тези органи упражняват
възложените им правомощия. В разглеждания случай следва да
се приеме, че правилникът не e нормативен акт.
Правилникът се характеризира
като нормативен акт, когато се
издава за прилагане на закон
в неговата цялост или урежда организацията
на държавни и местни органи или
за вътрешния ред на тяхната
дейност (чл.7, ал.1 ЗНА). Общинският
съвет - Ямбол е приел правилник за управлението и дейността на Общинско предприятие „Чистота“/, което не
е държавен или местен орган. Правилникът на предприятието
не съдържа правни норми като
общи правила за поведение, адресирани
към неопределен кръг субекти, а правила за реда
в самото предприятие.
Следователно
правилника не изпълнява изискванията на чл.75, ал.1 от АПК и не попада
в хипотезата на чл.7 от Закона за
нормативните актове. В тази насока е и решение на ВАС
по адм. дело № 9514/2014г.
Поради изложеното настоящия състав приема, че депозирания протест е процесуално недопустим за разглеждане, поради липса на адм. акт подлежащ на съдебен контрол, с оглед разпоредбата на чл. 159 т. 1 от АПК.
Водим от горното Я А С
ОПРЕДЕЛИ :
ОТМЕНЯ определението за даване
ход на делото
по същество, постановено в открито съдебно заседание на 12.01.2023г.
Оставя без разглеждане Протест с вх.
№ 2823/25.11.2022 г., подаден
от Панайота Рандева – прокурор при Районна прокуратура, гр. Ямбол срещу Правилник за управлението и дейността на Общинско предприятие „Чистота“/Правилника/, приет с решение от ХLII заседание на Общински съвет,
Ямбол проведено на
30.06.2022г.
Прекратява производството по адм. дело №
312/2022г. на ЯАС .
Определението подлежи на касационно обжалване пред ВАС в 7 –
дневен срок от съобщаването му на страните и ЯОП по реда на чл.138 АПК.
ПРЕДСЕДАТЕЛ:/п/
не се чете
ЧЛЕНОВЕ:1. /п/ не се чете
2. /п/ не
се чете