О П Р Е Д Е
Л Е Н И Е
№ 116
от 07.02.2020 г., гр.
Кюстендил
Административен
съд – Кюстендил, в закрито съдебно заседание на седми фeвруари
две хиляди и двадесета година, в състав:
СЪДИЯ: АСЯ СТОИМЕНОВА
като разгледа докладваното от съдията
административно дело № 26 по описа за 2020 година, за да се произнесе, взе
предвид следното:
Производството е
по реда на чл.
145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с чл.
45, ал. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация.
Делото е образувано по оспорване от областния управител на област Кюстендил, обективирано в Заповед № РД-30-14/17.01.2020 г., на Решение № 5/12.12.2019 г. на Общински съвет (ОбС) Невестино в частта му по т. 2, върнато за ново обсъждане със Заповед № РД-30-366/27.12.2019 г. на областния управител на област Кюстендил, тъй като в законоустановения срок за преразглеждането му, изтекъл на 13.01.2020 г., общинският съвет не се е произнесъл.
Съдът намира, че
жалбата е процесуално недопустима поради липса на предмет и на основание чл.
159, т. 1 от АПК
следва да бъде оставена без разглеждане, а образуваното въз основа на нея
съдебно производство – да бъде прекратено. Съображенията за този извод са
следните:
Съгласно нормата
на чл. 45, ал. 4 от ЗМСМА областният управител упражнява контрол за
законосъобразност на актовете на общинските съвети, освен ако в закон е
предвидено друго. Той може да върне незаконосъобразните актове за ново
обсъждане в общинския съвет или да ги оспорва пред съответния административен
съд. Оспорването спира изпълнението на индивидуалните и на общите
административни актове и действието на подзаконовите нормативни актове, освен
ако съдът постанови друго. Нормата на чл. 45, ал. 8 от ЗМСМА предвижда, че
върнатият за ново обсъждане акт може да бъде оспорен пред съответния
административен съд от областния управител в 7-дневен срок от изтичане на срока
по ал. 7 (съгласно същата върнатият за ново обсъждане акт не влиза в сила и се
разглежда от общинския съвет в 14-дневен срок от получаването му), ако в този
срок общинският съвет не се произнесе по него.
Общинският съвет е орган на местното самоуправление и голямата част от приетите от него решения не представляват административни актове. На проверка за законосъобразност пред административните съдилища подлежат само онези решения на общинските съвети, които имат характер на индивидуални административни актове, общи административни актове и нормативни административни актове. С оспореното от областния управител решение на ОбС Невестино в частта му по т. 2 общинският съвет е одобрил административната структура на общинска администрация Невестино, предложена от кмета на община Невестино, съобразно графичната част – Приложение № 1 и Приложение № 2, представляваща неразделна част от решението. Същото не представлява нито общ административен акт според определението на чл. 65 от АПК, нито нормативен административен акт по дефиницията на чл. 75 АПК, нито индивидуален административен акт по смисъла на чл. 21 от АПК, поради което не подлежи на проверка за законосъобразност съгласно чл. 45 от ЗМСМА (вж. в т. см. Решение № 1411/03.02.2014 г. на ВАС по адм. д. № 13566/2012 г., III о., Решение №2409/06.03.2015 г. на ВАС по адм. д. № 5847/2014 г., III о., Определение №856/18.01.2013 г. на ВАС по адм. д. № 15248/2012 г., III о., Определение №5750/23.04.2012 г. на ВАС по адм. д. № 3718/2012 г., III о. и Определение №103/05.01.2011 г. на ВАС по адм. д. № 16115/2010 г., I о.).
Воден от
гореизложеното и на основание чл. 159, т. 1 от АПК, съдът
О П Р Е Д
Е Л И:
ОСТАВЯ БЕЗ РАЗГЛЕЖДАНЕ оспорването от
областния управител на област Кюстендил, обективирано в Заповед №
РД-30-14/17.01.2020 г., на Решение №5/12.12.2019 г. на Общински съвет Невестино
в частта му по т. 2.
ПРЕКРАТЯВА производството по административно дело № 26/2020 г. по
описа на Административен съд – Кюстендил.
Определението може да се обжалва от страните с частна
жалба пред Върховния административен съд в 7-дневен срок от съобщаването му.
СЪДИЯ: