Решение по дело №807/2018 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 366
Дата: 17 май 2018 г.
Съдия: Дарина Кънчева Стоянова Крумова
Дело: 20185530200807
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 19 март 2018 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

Номер                                                  17.05.2018 година                               гр. Стара Загора

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

СТАРОЗАГОРСКИ РАЙОНЕН СЪД                                       ХІV НАКАЗАТЕЛЕН СЪСТАВ

На трети май                                                                                 Година 2018

В открито заседание в следния състав

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ: ДАРИНА СТОЯНОВА

 

Секретар: Кремена Панайотова

като разгледа докладваното от съдия СТОЯНОВА

АНД № 807 по описа за 2018г., за да се произнесе съобрази:

 

Производството е по реда на чл. 59 и сл. ЗАНН.

 

Образувано е по жалба на Г.П.Г. против наказателно постановление № 1080 от 05.12.2017г. на Й. П. Н. - заместник-кмет на Община Стара Загора, с която се иска последното да бъде отменено. Сочат се аргументи за това.

 

Въззиваемата страна счита, че обжалваното наказателно постановление следва да бъде потвърдено като правилно и законосъобразно.

 

Съдът, като прецени събраните доказателства и служебно провери изцяло законосъобразността на обжалваното наказателно постановление, намери за установено следното:

 

Жалбата е редовна и допустима - подадена е в срок от надлежна страна.

 

С обжалваното наказателно постановление № 1080 от 05.12.2017г. на Й. П. Н. - заместник-кмет на Община Стара Загора на нарушителя Г.П.Г. на основание чл. 66, ал. 3 от Наредбата за управление на отпадъците и за опазване чистотата на територията на Община Стара Загора е наложено наказание глоба в размер на 50 лева, за това, че на 10.11.2017г. около 11,25 часа в с. Б.К. в качеството си на Кмет на с. Б.К. не е организирал мероприятия по почистване и поддържане на чистотата на местата, които се стопанисват и експлоатират от кметството като при извършена проверка в негово присъствие са констатирани следните факти и обстоятелства: коритото на р. Ч., минаваща през центъра на селото е замърсено с пластмасови бутилки, торбички, автомобилни гуми и отпадъци; струпване на строителни отпадъци в количество около 10 км.м. в непосредствена близост до околовръстен път, южно от селото до реката; върху общинска земя в югоизточния край на селото, непосредствено до черен път в посока обработваеми земеделски площи по негово нареждане се изхвърля неконтролируемо торова маса от животновъдите на населеното място, с което виновно е нарушил чл. 8 от Наредбата за управление на отпадъците и за опазване чистотата на територията на Община Стара Загора.

 

Горното наказателно постановление е издадено въз основа на АУАН №  22160 от 10.11.2017г., съставен от инспектор при Община Стара Загора.

 

Съдът намира, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, налагащи отмяна на обжалваното наказателно постановление на това основание.

 

На първо място, налице е несъответствие при описване на нарушението в АУАН и в НП.

В АУАН е посочено само, че на 10.11.2017г. около 11,25 часа в с. Б.К. в присъствието на Г.Г. *** са направени определени констатации.

Същевременно в НП е записано, че на 10.11.2017г. около 11,25 часа в с. Б.К. Г.Г. в качеството си на Кмет на с. Б.К. не е организирал мероприятия по почистване и поддържане на чистотата на местата, които се стопанисват и експлоатират от кметството, като при извършената проверка са направени посочените в АУАН констатации.

И в АУАН, и в НП е посочено, че Г. е нарушил разпоредбата на чл. 8 от Наредбата за управление на отпадъците и за опазване чистотата на територията на Община Стара Загора.

Съдът намира, че в случая не са налице предпоставките на чл. 53, ал. 2 ЗАНН, тъй като от изпълнителното деяние, описано в АУАН не става ясно какво точно е нарушението на Г.Г., а това стои в основата на административнонаказателното обвинение.

Допускането на подобно процесуално нарушение накърнява правото на защита на жалбоподателя и е основание за отмяна на наказателното постановление.

 

На второ място, съдът намира, че в АУАН и в НП са констатирани три нарушения, а в нарушение на чл. 18 ЗАНН е наложено едно наказание.

Първите две нарушения касаят констатирано замърсяване съответно 1. на коритото на р. Ч., преминаваща през центъра на с. Б.К. и 1. в непосредствена близост до околовръстен път, находящ се южно от с. Б.К., до реката, а третото нарушение касае нареждане на жалбоподателя да се изхвърля върху общинска земя в югоизточния край на с. Б.К., до черен път в посока обработваеми земеделски площи – торова маса от животновъдите на населеното място.

Констатираното от съда нарушение е съществено по смисъла на закона и също представлява основание за отмяна на наказателното постановление.

 

На трето място, нито едно от описаните в АУАН и НП нарушения не попада в хипотезата на чл. 8 от Наредбата за управление на отпадъците и за опазване чистотата на територията на Община Стара Загора.

Съгласно посочената разпоредба „почистването на пазарите, местата за улична търговия, паркингите, обществените гаражи, автогарите, жп гарите, административните, производствените, складовите помещения и др. подобни, прилежащите към тях площи се осигурява от лицата, които ги стопанисват и експлоатират.“

Съдът намира, че нито коритото на р. Ч., преминаваща през центъра на с. Б.К., нито земята, намираща се в близост до околовръстния път, находящ се южно от с. Б.К., до реката, нито земята, намираща се в югоизточния край на с. Б.К., до черен път в посока обработваеми земеделски площи попадат в обхвата на цитираната разпоредба.

Действително в чл. 8 от Наредбата е посочено „и др. подобни“, но същото следва да се тълкува в смисъл на други подобни помещения, тъй като е изписано непосредствено след  изброяването „… административните, производствените, складовите помещения и др. подобни“. Освен това при тълкуването на чл. 8 от Наредбата следва да се вземе предвид, че изброяването касае помещения/сгради и прилежащите им площи, които са свързани с осъществяване на търговия и предоставяне на услуги. А цитираните в АУАН и НП площи не представляват такива.

 

Като взе предвид всичко, изложено по-горе съдът намира, че в хода на административнонаказателното производство са допуснати съществени процесуални нарушения, които го опорочават и представляват основания за отмяна на наказателното постановление на това основание.

Воден от горните мотиви, съдът

 

Р  Е  Ш  И :

 

ОТМЕНЯ наказателно постановление № 1080 от 05.12.2017г. на Й. П. Н. - заместник-кмет на Община Стара Загора, с което на основание чл. 66, ал. 3 от Наредбата за управление на отпадъците и за опазване чистотата на територията на Община Стара Загора на Г.П.Г., ЕГН: ********** е наложено административно наказание глоба в размер на 50 лева за извършено нарушение на чл. 8 от Наредбата за управление на отпадъците и за опазване чистотата на територията на Община Стара Загора.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Стара Загора в 14-дневен срок от получаване на съобщението.

 

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: