Решение по дело №1056/2022 на Административен съд - Пазарджик

Номер на акта: 329
Дата: 22 май 2023 г.
Съдия: Мария Иванова Колева
Дело: 20227150701056
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 17 ноември 2022 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

 

№ 329 / 22.5.2023г.

 

В   ИМЕТО   НА   НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД-ПАЗАРДЖИК, -ти състав, в открито заседание на двадесет и пети април две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

СЪДИЯ: МАРИЯ КОЛЕВА

 

при участието на секретаря Тодорка Стойнова, като разгледа докладваното от съдията адм. дело № 1056 по описа за 2022 г., за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл. 145 и сл. от Административнопроцесуалния кодекс (АПК).

Образувано е по жалбата на „НАР-Р.“ ЕООД, впоследствие с промяна в правната форма на дружество с ограничена отговорност, ЕИК *********, със седалище гр. Пещера, представлявано от управителя Н. А. Р., срещу Уведомително писмо изх.№ 02-130-2600/4684#5/28.09.2022 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за Кампания 2018 г. на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“, в частта му, с която е извършено намаление на поисканата от дружеството сума. Релевирани са доводи за допуснати съществени нарушения на административнопроизводствени правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона – основания по чл. 146, т. 3, т. 4 и т. 5 АПК. В съдебно заседание процесуалният представител на дружеството адвокат Л.К., поддържа жалбата и излага твърдения за незаконосъобразност на оспорения акт, като претендира отмяната му, ведно с присъждане на разноски по представен списък.

Ответникът – заместник изпълнителният директор на Държавен фонд „Земеделие“ (ДФЗ), чрез процесуален представител юрисконсулт П.М., излага становище за неоснователност на жалбата и претендира присъждане на разноски.

Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав, като обсъди събраните по делото доказателства поотделно и в тяхната съвкупност и съобрази доводите на страните, приема за установено следното:

На 15.05.2018 г., „НАР-Р.“ ЕООД е подало заявление за подпомагане с УИН 13/110618/98674 за кампания 2018 г. по Схемата за единно плащане на площ (СЕПП); Схемата за преразпределително плащане (СПП); Схемата за плащане за селскостопански практики, които са благоприятни за климата и околната среда (ЗДП), Схема за преходна национална помощ за земеделска земя на хектар (ПНДП); Подмярка 13.1 - Компенсаторни плащания в планински райони (НР1), Подмярка 13.2 - Компенсаторни плащания за други райони, засегнати от значителни природни ограничения (НР2) и Компенсаторни плащания по Натура 2000 и Рамковата директива за водите (Мярка 12). Към заявлението са приложени необходимите документи, в т. ч. декларации, таблици на използваните парцели през 2018 г., както и картен материал за заявените за подпомагане земи.

При извършени автоматични проверки на въведените данни в подаденото заявление за подпомагане по директни плащания са констатирани различни грешки, като за 19 бр. е посочено, че над 0,05 ха от БЗС излиза извън площите, подходящи за подпомагане. Кандидатът е запознат с резултатите от извършените автоматични проверки, за което има положен подпис и печат на дружеството.

С уведомително писмо за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схемите и мерките за директни плащания за кампания 2018 г., в оспорената му част, на дружеството са намалени следните суми: по СЕПП в размер на 1 908,68 лв.; по ЗДП – 532,19 лв.; по СПП – 58,62 лв.; по НР1 – 2 110,31 лв.; по НР2 – 61,61 лв. и по Мярка 12 Натура 2000 – 621,15 лв. Посочено е, че общата оторизирана сума е изчислена чрез Интегрирана система за администриране и контрол (ИСАК) след извършване на задължителни административни проверки и проверки на място на данните в заявлението за подпомагане.

По делото е представена и приета Заповед № РД09-229/01.03.2019 г. на министъра на земеделието, храните и горите, с която е одобрен окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ за Кампания 2018 г. (ПДП), както и писмо от директора на Дирекция „Идентификация на земеделските парцели“ при Министерството на земеделието, в което е посочено, че заповедта на министъра не е обжалвана от „Нар-Р.“ ЕООД и обхвата на слоя в частта на заявените от дружеството площи за 2018 г. е влязъл в сила.

За изясняване на спора по искане на ответника са допуснати и изслушани основно и допълнително заключения по съдебно-техническа експертиза, които съдът кредитира като обективни дадени и съответни на събраните доказателства. Вещото лице е установило, че недопустимите площи са правилно изчислени, като е посочило, че в резултат от извършен теренни проверки и дешифриране на цифровата ортофото карта от Министерство на земеделието за кампания 2018 г. са установени площи, които не отговарят на критериите за допустимост на земеделските площи за финансово подпомагане, поради което са изключени от одобрения окончателен слой ПДП.

При така установеното от фактическа страна и след като извърши цялостна проверка на акта в обжалваната му част във връзка с правомощията си по чл. 168 АПК, Административен съд-Пазарджик обуславя следните правни изводи:

Уведомителното писмо е получено на 20.10.2022 г., а жалбата срещу него е подадена чрез органа до съда на 01.11.2022 г., т.е. в законоустановения срок, от активно легитимирано лице и при наличие на правен интерес от търсената защита, поради което е допустима, а разгледана по същество – неоснователна по следните съображения:

Оспореният акт е издаден от компетентен орган. Съгласно чл. 20а, ал. 1 и ал. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП), изпълнителният директор на фонда е изпълнителен директор и на Разплащателната агенция, организира и ръководи дейността й и я представлява, като разполага и с правомощието по вземане на решения за одобряване или отхвърляне на заявления по схемите и мерките на Общата селскостопанска политика, прилагани от Разплащателната агенция. От своя страна, съгласно чл. 20а, ал. 4 ЗПЗП (в приложимата редакция), изпълнителният директор може да делегира правомощията си, произтичащи от правото на ЕС или от националното законодателство, както и такива, делегирани на основание чл. 2д, ал. 2, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления за подпомагане и формуляри за кандидатстване и/или сключване на договори за финансово подпомагане, административни договори по ЗУСЕСИФ и по подадени заявки и искания за плащане, на заместник изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. С т. 1 от заповед № 03-РД/3088/22.08.2022 г., изпълнителният директор на ДФЗ, е делегирал на заместник изпълнителния директор Владислава Казакова, правомощия по издаване и подписване на всички уведомителни писма по схемите и мерките за директни плащания за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане.

Не е налице и основанието по чл. 177, ал. 2 АПК за обявяване нищожност на уведомителното писмо. В него е посочено, че е издадено във връзка с влязло в сила Решение № 569/06.07.2022 г. по адм. дело № 174/2022 г. на Административен съд-Пазарджик. След извършена служебна справка в деловодната система на съда и в информационната система АПИС се констатира, че с цитираното решение съдът е отменил Уведомително писмо изх.№ 02-130-2600/4684/30.03.2021 г. на заместник изпълнителния директор на ДФЗ и е изпратил преписката на органа за ново произнасяне като е посочил, че актът е издаден при неспазване на установената от закона форма, поради липса на конкретни фактически основания, както и при допуснато съществено нарушение на административнопроизводствените правила. Приел е, че изследването на съдържанието на таблиците и на обясненията към тях, не позволява установяване на конкретното фактическо и правно основание за намалената с оспореното уведомително писмо оторизация по заявлението на жалбоподателя. С обжалваното в настоящото производство писмо указанията на съда са изпълнени, като са разгледани всички заявени БЗС поотделно и за всяко от тях има конкретно правно основание за отказа. В тази връзка не намират основание доводите на жалбоподателя, че атакуваният от него административен акт не съдържа фактически и правни основания за издаването му. Обективираните в писмото основания, таблиците към него и описаните в тях БЗС, посочените площи, приети за недопустими за подпомагане и причините за това, ведно с данните от административната преписка, ясно отразяват волята на административния орган и несъмнено позволяват упражняването на правото на защита на земеделския стопанин, и осъществяването на съдебен контрол за законосъобразност върху акта. Уведомителното писмо съдържа описание в относимите колони относно заявените за подпомагане площи, установените допустими за подпомагане площи след извършените проверки по чл. 37 ЗПЗП, съответно - установените като недопустими за подпомагане площи. С посочване на разпоредбата на чл. 16а, ал. 6 от Наредба № 105/22.08.2006 г. за условията и реда за създаване, поддържане, достъп и ползване на Интегрираната система за администриране и контрол във вр. чл. 43, ал. 3, т. 6 ЗПЗП и отразяването, че земеделският стопанин е заявил площи, част от които попадат извън одобрения специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, административният орган е пояснил причините за постановения отказ, както по СЕПП, така и по всички останали схеми и мерки, за които е кандидатствало дружеството. На база таблиците, част от текста на писмото и обясненията към тях, на стр. 16 от административния акт са отразени размера на финансовото подпомагане и е определена ставката по схемите и мерките, като данните в таблица 13 са пояснени словесно. Оторизацията на сумите е представена в таблица 14 на стр. 20 от писмото, а в таблица 15 на същата страница - извършеното плащане. В този смисъл, писмото, таблиците в него и обективираните към тях пояснения на отделните колони и отразявания, съставляват мотивите на издадения акт. Поради това, необосновано е твърдението на дружеството за липсата на изложени от органа фактически и правни основания за атакувания отказ за подпомагане. Уведомителното писмо е издадено при изпълнение на указанията на съда по тълкуване и прилагане на закона, дадени с Решение № 569/06.07.2022 г. по адм. дело № 174/2022 г. на Административен съд-Пазарджик.

Съгласно чл. 67 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета от 17 декември 2013 година относно финансирането, управлението и мониторинга на общата селскостопанска политика и за отмяна на регламенти (ЕИО) № 352/78, (ЕО) № 165/94, (ЕО) № 2799/98, (ЕО) № 814/2000, (ЕО) № 1290/2005 и (ЕО) № 485/2008 на Съвета, всяка държава членка е задължена да създаде и да прилага интегрирана система за администриране и контрол (интегрирана система), която съгласно чл. 68 се състои от следните елементи: компютъризирана база данни; система за идентификация на земеделските парцели; система за идентификация и регистрация на правата на плащане; заявления за помощ и искания за плащане; интегрирана система за контрол и единна система за регистриране на самоличността на всеки бенефициер на подпомагането, посочено в чл. 67, § 2, който подаде заявление за помощ или искане за плащане. Съгласно чл. 70 от Регламента, системата за идентификация на земеделските парцели се създава на базата на карти или документи от поземлените регистри или други картографски документи. Използват се техники на компютризирана географска информационна система, включваща за предпочитане въздушни или пространствени ортогонални изображения, с хомогенен стандарт, гарантиращ степен на точност, равна поне на картографската в мащаб 1:10 000, а от 2016 г. в мащаб 1:5 000, като се взема предвид очертанието и състоянието на парцела. Задължението за създаване и прилагане на ИСАК лежи върху държавата, като по силата на принципа на процесуалната автономия държавата членка сама решава с какви правно-технически средства да извърши това.

В изпълнение на разпоредбата на чл. 70, § 2 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 г. се създава специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане”, който включва площите в рамките на всеки физически блок, отговарящи на критериите за подпомагане, определени в Наредба № 2/17.02.2015 г. за критериите за допустимост на земеделските площи за подпомагане по схеми и мерки за плащане на площ (отм., но действаща към датата на одобряване на слой ПДП). Обновяването се извършва ежегодно с цел отразяване на реалното състояние и ползване на площите чрез дешифриране на актуална Цифрова ортофото карта (ЦОФК), изготвена чрез самолетно или сателитно заснемане; отразяване на резултатите и констатациите от специализирани теренни проверки, а при техническа възможност и от проверките на място и чрез други източници на ортогонални изображения и цифрови данни. Специализираният слой се използва от РА при извършване на финална оторизация и плащания на площ за съответната кампания на подадените заявления за подпомагане по отношение на площите, които не са били обект на проверка по чл. 37, ал. 3 ЗПЗП, и приема на заявления за подпомагане през следващата кампания (чл. 16г, ал. 5 от Наредба № 105/2006 г.). За кампания 2018 година със заповед на министъра на земеделието, храните и горите № РД 09-229/01.03.2019 г., на основание чл. 16г, ал. 4 от Наредба № 105/2006 г. е одобрен окончателният специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане”, който е предоставен на ДФЗ за извършване на задължителните кръстосани проверки.

По подаденото от „Нар-Р.“ ЕООД заявление за подпомагане за кампания 2018 г. е извършена задължителна проверка на заявлението в ИСАК, съгласно чл. 37 ЗПЗП и изискванията на Регламент (ЕС) № 1306/2013. Съгласно чл. 74 от Регламент (ЕС) № 1306/2013 и чл. 37, ал. 2 ЗПЗП, ДФЗ - Разплащателна агенция е задължена да извършва административни проверки на подадените заявления за подпомагане, с цел да проверят дали са изпълнени условията за предоставяне на помощ. Видно от събраните по делото писмени доказателства, по заявлението на дружеството са били извършени административни проверки, които позволяват установяването на нередности, по-специално автоматично откриване чрез компютърни средства, чиито резултати са отразени в процесното уведомително писмо. В конкретния случай размерът на недопустимата площ е определен въз основа на извършена административна проверка по данните в ИСАК и СИЗП, като в колона 10 на таблица 1 от писмото е посочено, че причината за недопустимост на площите е във връзка със заповедта на министъра на земеделието, храните и горите за одобряване на окончателния слой. Съгласно чл. 33а, ал. 1 ЗПЗП (в приложимата редакция) министерството създава в системата за идентификация на земеделските парцели специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“, който включва площите, допустими за подпомагане в рамките на всеки физически блок, въз основа на критериите, определени в наредба. В чл. 16в, ал. 2 от Наредба № 105/22.08.2006 г. специално е предвидена възможността на земеделските стопани да подават предложения и възражения до министъра на земеделието, храните и горите по одобрен образец, генерирани в системата за електронни услуги. При подаване на възражения земеделските стопани сами или със съдействието на служител от общинската служба по земеделие посочват идентификаторите на парцелите, които са предмет на възражението. Изпълнението на наредбата е обезпечено с издадената от министъра на земеделието, храните и горите Заповед № РД 46-504/12.12.2018 г. за проекта на специализирания слой за кампания 2018 г., като земеделските стопани са могли да се запознаят и да подадат възражения срещу конкретни части от него. Това в пълна степен е важало за жалбоподателя, доколкото при извършените автоматични проверки на въведените данни при последното стартиране на 15.05.2018 г. е установена излизаща площ по отношение на 19 бр. БЗС. Заявителят се е запознал с протокола, видно от положения от него подпис. Тези доказателства по административната преписка установяват, че още при подаване на заявлението са били констатирани съществени части от парцелите, излизащи извън допустимия слой, изготвен за 2017 г. и послужил при подаването на заявления за подпомагане през 2018 г. Поради това за жалбоподателя е било необходимо да изясни несъответствията, като подаде възражение по чл.16в, ал. 2 от наредбата, от което право не се е възползвал. Със заповед № РД 09-229/01.03.2019 г. министърът е одобрил окончателния специализиран слой на площите, допустими за подпомагане за Кампания 2018 г., но дружеството не я е оспорило, поради което и административният орган е бил длъжен да се съобрази с този влязъл в сила административен акт. Заповедта е индивидуален административен акт по отношение на земеделския производител. С нея се засягат права на съответните производители, свързани със заявените за подпомагане от тях земеделски земи, които попадат или не в одобрения окончателен специализиран слой. Съгласно чл. 16г, ал. 5 от Наредба № 105/2006 г. именно въз основа на одобрения от министъра на земеделието, храните и горите специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“ разплащателната агенция извършва финална оторизация и плащания на площ за съответната кампания и приема заявления за подпомагане през следващата кампания. Видно от разпоредбата, РА действа в условията на обвързана компетентност и няма как да извърши окончателна оторизация и плащания на площ ако парцелът на съответното лице не е включен в заповедта по чл. 16г, ал. 4 от Наредбата. Така, при наличие на доказателства по делото, че Заповед № РД 09-229/01.03.2019 г. на министъра на земеделието, храните и горите не е обжалвана от „Нар-Р.“ ЕООД, респективно е влязла в сила в частта отнасяща се до заявените от дружеството площи, РА е обвързана от постановеното в този акт.

С оглед данните от одобрения слой е намалена и поисканата сума по Натура 2000. Съгласно § 1, т. 3 и т. 4 от ДР на Наредба 5/24.02.2015 г. допустима за подпомагане площ по отношение на обработваемите земи и трайните насаждения е площта на заявения земеделски парцел, който попада в специализиран слой „Площи, допустими за подпомагане“. След като част от заявените по мярката площи не попадат в специализирания слой, то правилно административният орган е извършил намаления. За заявените два парцела по Натура 2000, група А (Постоянни пасища), органът се е позовал на § 1, т. 2 от ДР на Наредба 5/24.02.2015 г., според която допустима е площта на заявения земеделски парцел, който попада във физически блок с начин на трайно ползване: „Пасища, мери и ливади“, в това число „Естествени пасища и ливади“ и „Горски ливади и пасища“ и „Смесено земеползване“, като видно и от основното заключение по СТЕ парцелите не попадат във физически блокове с изискуемия начин на трайно ползване, а са с начин на трайно ползване „храсти и затревени територии“.

Предвид изложеното, съдът намира, че административният акт е издаден от компетентен орган, в предвидената от закона форма, при липсата на съществени нарушения на административнопроизводствените правила и в съответствие с приложимия материален закон и неговата цел, поради което жалбата следва да бъде отхвърлена.

С оглед изхода на делото и предявеното от процесуалния представител на ответника искане за присъждане на разноски, следва „агро строй Р.“ ЕООД да бъде осъдено да заплати такива в размер на общо 600 лв., от които 500 лв. – депозит за вещо лице и 100 лв. юрисконсултско възнаграждение в определен от съда размер в съответствие с чл. 24 от Наредбата за заплащането на правната помощ.

Водим от гореизложеното и на основание чл. 172, ал. 2 АПК, Административен съд-Пазарджик, IХ-ти състав

 

Р Е Ш И:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „Нар-Р.“ ЕООД (понастоящем „Нар-Р.“ ООД) срещу Уведомително писмо изх.№ 02-130-2600/4684#5/28.09.2022 г. за извършена оторизация и изплатено финансово подпомагане по схеми и мерки за директни плащания, базирани на площ за Кампания 2018 г. на заместник изпълнителния директор на Държавен фонд „Земеделие“ в частта му, с която е извършено намаление на поисканата от дружеството сума.

ОСЪЖДА „Нар-Р.“ ООД, ЕИК *********, със седалище и адрес на управление: гр. Пещера, ул. „Стефан Кънчев“ № 57, представлявано от управителя Н. А. Р., да заплати на Държавен фонд „Земеделие“, гр. София, сумата от 600 (шестстотин) лева, представляваща разноски по делото.

Решението подлежи на обжалване с касационна жалба пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му.

На основание чл. 138, ал. 3 АПК препис от решението да се изпрати на страните по реда на чл. 137 АПК.

 

 

                                                        СЪДИЯ: (п)