Решение по дело №1624/2021 на Районен съд - Плевен

Номер на акта: 984
Дата: 30 юни 2022 г.
Съдия: Виолета Григорова Николова
Дело: 20214430101624
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 5 март 2021 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ
№ 984
гр. П., 30.06.2022 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – П., II ГРАЖДАНСКИ СЪСТАВ, в публично
заседание на първи юни през две хиляди двадесет и втора година в следния
състав:
Председател:Виолета Гр. Н.а
при участието на секретаря ИЛОНА ЦВ. ДЕЛЕВА
като разгледа докладваното от Виолета Гр. Н.а Гражданско дело №
20214430101624 по описа за 2021 година
на основание данните по делото и закона, за да се произнесе взе предвид
следното:
Производството е образувано по искова молба на Б. Н. Н. с ЕГН **********,
адрес: гр.Ч. б., ул.“С. К.“ №***, чрез адв.В. П. – АК- П. против ***-П., адрес:
гр.П., ул.“С. С.о“ ***. Посочва се в исковата молба, че ищецът работи в *** –
П. като заема длъжността „с.п. „ в група „ о.п.“ при РУ Ч. б.. Твърди се, че
трудовата дейност осъществява по определен график, при режим на нощна
смяна от *** часа до *** часа и с продължителност *** при сумарно
изчисляване на работното време. Твърди се в исковата молба, че ищецът е
положил общо *** часа нощен труд, през години и периоди, подробно опиС.и
в исковата молба, който не бил заплатен след преизчисление с коефициент
***, поради което му се дължи сумата от ***. Твърди се в исковата молба, че
часовата ставка на служителя е ***. Иска се от съда да постанови решение, с
което да осъди ***-П. да заплати на Б. Н. Н. сумата от ***. – представляваща
възнаграждение за положен нощен труд в периода ***- ***, след
преобразуването му като дневен, сумата от ***.- мораторна лихва за периода
***г., законна лихва върху главницата от датата на подаване на исковата
молба до окончателното изплащане на вземането; както и направените
деловодни разноски.
1
На основание чл. 131 от ГПК препис от исковата молба и приложенията към
нея са връчени на ответника. В законоустановения срок е постъпил отговор с
вх.№ ***г., в който страната е взела становище относно допустимостта и
основателността на иска. Посочва се в отговора, че исковата молба е
допустима, но неоснователна. Прави се възражение относно смесването на
института на нощния труд и извънредния труд. Посочва се, че всички
дължими суми за нощен и извънреден труд са заплатени на ищеца, както и че
след ***г. въз основа на измененията на чл. 187, ал.3 изр.последно *** и
Заповед № ***г. нощния труд на служителите на *** се заплаща по ***.
Твърди се, че ищецът не е положил нощен труд извън определения в графика,
както и не е положил извънреден труд в часовете, за които се твърди в
исковата молба. Иска се от съда да отхвърли исковете като неоснователни и
недоказани.
В съдебно заседание ищецът, редовно призован, не се явява. Представлява се
от пълномощник адв.В. П., която моли съда да уважи изцяло предявените
искове като основателни и доказани.
Ответникът, редовно призован, не се представлява. Страната взема
становище в молба с вх.№ ***. чрез юю. Г.А., в която моли съда да отхвърли
исковете като неоснователни и недоказани, а в случай на уважаване на
претенцията моли съда да приспадне заплатената сума от ***. за нощен труд.
С определение от ***г. е допуснато изменение в размера на исковете, като
същите са водени за сумата от *** лв.-главница, представляваща неизплатено
трудово възнаграждение за положен нощен труд в периода *** до ***г., както
и сумата от ******. с правно основание чл.86 ЗЗД, считано от ***г.(датата на
подаване на исковата молба).
СЪДЪТ, след като взе предвид представените по делото доказателства - по
отделно и в тяхната съвкупност, съобрази становищата на страните и
нормативните актове, регламентиращи процесните отношения, намира за
установено следното от фактическа страна:
Безспорно по делото е и се установява от представеното заверено копие на
Заповед ******г., заверено копие на акт за встъпване в длъжност, копие на
длъжностна характеристика, че ищецът работи в *** –П. като заема
длъжността „с.п.„ в група „о.п.“ при РУ Ч. б..
Безспорно по делото е и обстоятелството, че ищецът е осъществявал труд по
определен график, вкл. с режим на нощни смени.
2
Спорно по делото е положил ли е ищецът нощен труд общо от *** часа
нощен труд, през години и периоди, подробно опиС.и в исковата молба,
отчетен ли е нощния труд, положен ли са в рамките на утвърдените графици
или не, заплатен ли e като нощен труд или като извънреден, в какъв размер.
За установяване на спорните по делото обстоятелства е назначена съдебно
счетоводна експертиза. Видно от заключението на вещото лице по
назначената счетоводна експертиза, общият брой часове положени от Б. Н. Н.
като нощен труд на отчетен едномесечен и тримесечен период от *** до *** е
следният: общо за *** положени като нощен труд са ***, общо за ***. – ***.
В процесния период няма преобразуване на нощен труд към дневен при
изчисляване на възнагражданието. Видно от заключението на вещото лице
при преизчисление на часовете нощен труд към дневен, възнаграждението
възлиза на сумата от *** лв., а мораторната лихва за периода върху тази
главница на сумата от ******. Съдът кредитира изцяло с доверие
заключението на вещото лице като обективно и безпристрастно, съответно и
на писмените доказателства по делото.
Предвид така установеното от фактическа страна, СЪДЪТ формулира
следните изводи от правна страна:
Съдът приема, че е сезиран с обективно съединени искове с правно
основание чл. 179, ал. 1 от *** вр. чл. 67, ал. 7, т. 1 от Закона за държавния
служител – за заплащане на неизплатено възнаграждение за положен от
ищеца нощен труд по време на дежурства по график за периода ***-***, иск
по чл.86 ЗЗД за обезщетение за забава за периода ***.*** до датата на
подаване на исковата молба (***), както и законна лихва от ***. до
окончателното изплащане на вземането.
Съгласно чл.187 ***, нормалната продължителност на работното време на
държавните служители в *** е *** дневно и *** седмично при *** работна
седмица. Работното време на държавните служители се изчислява в работни
дни - подневно, а за работещите на ***- или *** смени - сумирано за
тримесечен период. Определянето на *** смяна е по изключение. При работа
на смени е възможно полагането на труд и през нощта между *** и ***., като
работните часове не следва да надвишават средно *** за всеки *** период.
Съгласно нормата на чл.187, ал.4 *** за държавните служители в ***, извън
тези по ал. 2 /служители, които изпълняват служебните си задължения при
специфични условия и рискове за живота и здравето/ и работещите на смени,
3
се установява ненормиран работен ден. Те са длъжни при необходимост да
изпълняват служебните си задължения и след изтичане на редовното работно
време. Законодателят в ал.5 на чл.178 ***, че когато работата извън редовното
работно време до *** годишно се компенсира със: 1. допълнителен платен
годишен отпуск за работата в работни дни и с възнаграждение за извънреден
труд за работата в почивни и празнични дни - за служителите на ненормиран
работен ден; 2. възнаграждение за извънреден труд за отработени до *** на
тримесечен период - за служителите, работещи на смени. Редът за
организацията и разпределянето на работното време, за неговото отчитане, за
компенсирането на работата на държавните служители извън редовното
работно време, режимът на дежурство, времето за отдих и почивките за
държавните служители се определят с наредба на министъра на вътрешните
работи. Съгласно чл. 188, ал.1 *** държавните служители на *** са длъжни
да бъдат на разположение за изпълнение на задълженията си, свързани със
службата им в ***, при условия и по ред, определени с наредбата по чл. 187,
ал. 9.
С оглед характера на заеманата длъжност през процесния период ищецът е
полагал труд на смени вкл. през нощта ( от *** до *** часа), а отработеното
работно време се е изчислявало сумарно, за което обстоятелство също липсва
спор между страните.
В процесния период са действали Наредба №***г. за условията и реда за
изплащане на допълнителни възнаграждения на държавните служители в ***
за научна степен, за полагане на труд на официални празници, за времето на
разположение и за изпълнение на специфични служебни дейности, Наредба
№ ****** за условията и реда за изплащане на допълнителни възнаграждения
на държавните служители за научна степен, за полагане на труд през нощта
от *** до ***, за полагане на труд на официални празници и за времето на
разположение и Наредба № *** от ***. за реда за организацията и
разпределянето на работното време, неговото отчитане, за компенсирането на
работа извън редовно работно време, режима на дежурство, времето за отдих
и почивките на държавните служители). И в трите наредби отново не е
регламентиран коефициент, аналогичен на този в чл.31, ал.2 от отменената
Наредба № ***г., а именно „при сумирано отчитане на отработеното време
общият брой часове положен труд между *** и ***. за отчетния период ce
умножава по ***. Полученото число ce сумира с общия брой отработени
4
часове за отчетния период".
Същевременно в чл.2 от Заповед № ******. относно определяне размерите на
допълнителните възнаграждение за научна степен, за полагане на труд през
нощта от *** часа до *** за полагане на труд на официални празници и за
времето на разположение, изплащани на държавните служители в *** ( обн.
Д.В. бр.13 от ******., в сила от ***.***., изм. бр. 85 от ******., в сила от
******.) размерът на допълнителното възнаграждение за всеки отработен
нощен час или част от него от *** часа до ***аса е ***.
Гореизложеното обуславя извод, че през част от процесния период по делото
от ****** до ***.***. липсва изричен регламент в *** или подзаконовите
актове по прилагането му, с които да се урежда начина за определяне на
размера на допълнителното възнаграждение на ищеца за нощен труд.
От съществено значение за разрешаване на възникналия между страните
правен спор е обстоятелството дали по отношение на ищеца намира
приложение нормата на чл. 9, ал. 2 от Наредбата за структурата и
организацията на работната заплата, предвиждаща преизчисление на
положения нощен труд. В тази връзка следва да се отбележи, че според чл.
187, ал. 9 от *** редът за организацията и разпределянето на работното време,
за неговото отчитане, за компенсирането на работата на държавните
служители извън редовното работно време, режимът на дежурство, времето за
отдих и почивките за държавните служители се определят с наредба на
министъра на вътрешните работи.
В страната по повод делата за нощен труд на полицаи и служители на
РДБПБЗЗН са формирани две становища:
Съгласно първото, в *** и в приложимите наредби, посочени по-горе, с
изключение на отменената Наредба № ***г., липсва правна регламентация
относно преобразуване на часовете положен нощен труд в дневен с
коефициент *** и поради това следва да ce прилагат разпоредбите на
Наредбата за структурата и организацията на работната заплата (HСOP3), a
именно, че при сумирано изчисляване на работното време нощните часове ce
превръщат в дневни с коефициент, равен на отношението между нормалната
продължителност на дневното и нощното работно време, установени за
подневно отчитане на работното време. Отнесено към разпоредбите на
Кодекса на труда ( КТ) при 8-часова продължителност на работното време
през деня (чл.136, ал.3) към нощната такава от *** (чл.140, ал.1),
5
коефициентът за преобразуване на положените часове труд през нощта в
дневни следва да бъде ***. Съставите приемат, че при липса на изрична
законова регламентация следва субсидиарно да ce приложат разпоредбите на
чл.9, ал.2 ***. Противното разрешение би довело държавните служители в
системата на *** в неравностойно положение както спрямо останалите
държавни служители, така също и спрямо работниците и служителите по
трудово правоотношение, които получават допълнително възнаграждение за
извънреден труд. Прилагането на субсидиарни разпоредби е в съответствие с
основния правен принцип за равенство и недопускане на дискриминация,
закрепен в чл.6 от Конституцията и в чл.14 от Кневнцията за защита правата
на човека и основните свободи (Решение № 260174 от 11.12.2020 г. на ОС - П.
по в. гр. д. № 799/2020 г., Решение № 260189 от 16.12.2020 г. на ОС - П. по в.
гр. д. № 898/2020 г.; Решение № 9 от 23.02.2021 г. на ОС - П. по в. гр. д. №
687/2020 г.; Решение №468 от 05.12.*** на ОС Русе по в. гр. д. № 710/2019 г.;
Решение от 2018г. на ОС Варна по в. гр. д. № 2364/2018 г.; Решение от
17.08.2018г. на ОС Варна по в. гр. д. № 1810/2018 г. и др.)
Друга част от съдебните състави в страната приемат, че разпоредбите на КТ и
*** са неприложими към отчитане на работното време в ***, тъй като тази
материя е уредена в специален закон - *** и издадените въз основа на него
подзаконови и нормативни актове. При наличието на специална уредба на
правоотношенията, приложим е специалният закон, a именно ***. Този закон
прави ясно разграничение между извънреден и нощен труд, като размерът на
възнагражденията за извънреден труд е посочен в закона, a условията и редът
за изплащане на нощен труд ce определят с наредба на министъра на
вътрешните работи, респ. размерът - с негова заповед.
Настоящият състав приема за правилно и справедливо първото становище.
Спорно е и обстоятелството каква е нормалната продължителност на
труда на лица, работещи по служебно правоотношение в *** – ***,
съгласно българското законодателство или 7 часова, каквато е
максималната определена в рамките на ЕС от Директива *** на
Европейския парламент и на Съвета от ***г. Това обстоятелство е от
значение за определяне на общият брой часове нощен труд, а разликата
следва да се дължи на друго основание като извънреден такъв.
В тази насока решението на съда на ЕС по дело ***, по което се е произнесъл
по поставен преюдициален въпрос ( дали е допустимо с оглед принципа за
6
равно третиране нормалната продължителност на нощния труд в публичния
сектор полицаи и пожарникари да бъде по-дълга - ***, колкото е дневната
продължителност на работното им време и изисква ли определената в
националното право нормална продължителност на нощния труд *** за
работници в частния сектор, да се прилага и за работници в публичния
сектор, включително за полицаи и пожарникари), предоставя преценката за
това на национално равнище и съответния правоприлагащ орган съобразно
конкретната обстановка по делото.Нормалната продължителност на
работното време през нощта е изрично определена в рамките на
Европейския съюз, а ищецът е работел на смени по график т. е. с включени
дневни и нощни смени, както и е полагал извънреден труд, и това
обстоятелство не се оспорва от ответника. С Директива *** на Европейския
парламент и на Съвета от 4 ное***и *** г. относно някои аспекти на
организацията на работното време (****** г., ***) е предвидено изрично
абсолютно ограничение на максималната продължителност на нощния труд,
свързан с особени рискове или тежко физически или умствено натоварване
като ограничението относно часовете нощен труд включва цялото работно
време /напр. извънредния труд/, а не само нощния труд. Последното е
обусловено от целта на директивата да се обусловят минимални стандарти за
безопасност и здраве по отношение на организацията на работещите. Този
регламент е продиктуван и от факта, че е необходимо да се ограничи
продължителността на нощния труд, вкл. на извънредния, тъй като
човешкото тяло е по-чувствително през нощта към смущения в околната
среда и дългите периоди на нощен труд могат да са вредни за здравето на
работниците и служителите и да застрашат безопасността на работното място.
Директивата съгласно чл.1 се прилага за всички сектори на дейност, както в
обществения, така и частни по смисъла на чл.2 от директива ***.
Действително съгласно чл.2 т.2 директивата не се прилага, когато
особеностите на някои специфични дейности на обществени служби, като
например въоръжените сили и полицията или някои специфични дейности на
службите по гражданска защита, неизбежно влизат в конфликт с нея. В тези
случаи безопасността и здравето на работещите трябва да се осигури във
възможно най-висока степен. Изключването от обхвата съгласно чл.2 т.2 от
директивата обаче не се отнася да секторите на дейност, разглеждани в
тяхната цялост. Изключението е допустимо само когато правилното
7
функциониране на службите, необходими за защита на общественото здраве,
безопасността и реда, например при катастрофи с изключителна сериозност и
мащаб, които се характеризират с това, че мога да изложат здравето и
безопасността на работниците на значителен риск и по своята същност не се
поддават на планиране по отношение на работното време на екипите за
реагиране при извънредни ситуации. В тази насока е Определение на Съда от
***г. по дело ***г., решение на съда по съединени дела *** Нещо повече с
решение по дело ***г. съдът на ЕС изрично е потвърдил, че нощното време
касае седемчасов период, дефиниран съгласно националното право, който
във всеки случай включва периода от полунощ до 5 часа. Следователно
изключването не зависи от това дали работниците/служителите принадлежат
на някой от секторите посочени в директива ***, а зависи от специфичния
характер на отделни задачи, извършвани от служителите на тези сектори.
Следователно директивата се прилага за дейностите на въоръжените сили,
полицията и службите на гражданка защита, както и за други специфични
дейности на публичните служби, доколкото те се извършват при нормални
обстоятелства. В своята практика съдът е постановил, че директивата се
прилага за дейностите на екипите за първична медицинска помощ и за
лекарите и медицински персонал, предоставящи услуги като част от екипите
за първична медицинска помощ, за други служби натоварени с реакцията
при извънредни ситуации на открито, оперативния персонал на публичните
служби за борба с пожарите, общинския полицейски или нецивилен персонал
на публичните администрации, когато те изпълняват задълженията си при
нормални обстоятелства.
В конкретния случай по делото не се доказа при какви обстоятелства е
полаган нощният труд, поради което не може да бъде извършена преценка
относно налице ли са или не условията на чл.2 т.2 от директивата. Ето защо
съдът приема, че следва да се приложи регламента в българското
законодателства относно осем часова ставка за начисляване на
възнаграждение за нощен труд през процесния период.
Несъстоятелен е аргумента, че *** е неприложима, при условие, че самият
ответник е прилагал наредбата като е заплащал нощния труд по *** лв. за час
съгласно именно чл. 8 от същия подзаконов акт до определен период.
Независимо от обстоятелството, че ищецът е държавен служител и по
отношение на него се прилагат специалните норми на *** и други
8
нормативни актове, то при липса на изрична норма относно
трансформирането на нощния труд в дневен, следва да се приложи именно
общият регламент. В противен случай биха били нарушени правата на ищеца,
като последният би бил поставен в неравностойно положение с останалите
работещи в обществото по трудово правоотношение.
Гореизложеното обуславя извод, че ищецът претендира възнаграждение за
общо *** часа положен труд. За положения нощен труд ищецът е получил
допълнително заплащане по 0.25лв. на час съгласно ставката по чл. 8 от *** и
по ***. съгласно заповед № ******., което не се спори между страните, че е в
размер на ***. и се установява от представените заверени копия на фишове
за работна заплата. Ето защо тази сума следва да бъде приспадната от
главницата от *** лв. Неоснователно е възражението на представителя на
ищеца, че се касае за различно основание за изплащане на сумата.
Претендира се допълнително възнаграждение за нощен труд с различен
начин на изчисление на нощния труд. В случая е изплатена сума от ***. за
нощен труд за този период. Заплащане на възнаграждение за нощен труд,
изчислен по реда по-горе, без приспадане платеното за същия период
неоснователно би нарушила правата на работодателя, който ще заплати
два пъти на едно и също основание. Ето защо съдът счита, че ответникът
следва да заплати сумата от ***. главница, а за разликата до *** лв. искът
следва да бъде отхвърлен като неоснователен. Следва да бъдат уважени и
акцесорните искове с оглед изхода на главния иск и предвид забавата в
изпълнението от страна на ответника. Ответната страна следва да бъде
осъдена да заплати на ищеца направените деловодни разноски в размер на
***. за адвокатско възнаграждение, както и на основание чл.77 ГПК следва
да заплати по сметка на РС П. държавни такси върху исковете общо в размер
на ***. (***. за иска по чл.179 *** и ***. за иска по чл.86 ЗЗД), както и
разноските за вещо лице в размер на 2***. или общо сумата от 3***. по
сметка на РС-П..
Водим от горното и на основание чл.236, ал.1 ГПК, съдът
РЕШИ:
ОСЪЖДА на основание чл. 179, ал.1 *** и чл.86 ЗЗД ***-П., адрес: гр.П.,
ул.“С. С.о“ *** да заплати на Б. Н. Н. с ЕГН **********, адрес: гр.Ч. б., ул.“С.
9
К.“ №***, сумата от ***., представляваща размера на положен и неплатен
нощен труд, приравнен към дневен за периода *** до ***г., сумата от ******.
– обезщетение за забава за периода от ***г., законна лихва върху главницата
от ***. до окончателното изплащане на вземането, като за разликата до ***
лв.- главница отхвърля иска като неоснователен.
ОСЪЖДА ***-П., адрес: гр.П., ул.“С. С.о“ *** да заплати на Б. Н. Н. с ЕГН
**********, адрес: гр.Ч. б., ул.“С. К.“ №***, сумата от ***. направени
деловодни разноски за адвокатско възнаграждение.
ОСЪЖДА на основание чл.77 ГПК ***-П., адрес: гр.П., ул.“С. С.о“ *** да
заплати по бюджета на съдебната власт в полза на РС-П. сумата от ***. общо
за държавни такси и разноски за вещо лице по делото.
Решението подлежи на обжалване в двуседмичен срок от връчването му на
страните пред ОС гр.П..
Съдия при Районен съд – П.: _______________________
10