Решение по дело №1089/2020 на Административен съд - Бургас

Номер на акта: 1113
Дата: 20 август 2020 г. (в сила от 9 септември 2020 г.)
Съдия: Павлина Енчева Стойчева
Дело: 20207040701089
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 12 юни 2020 г.

Съдържание на акта

РЕШЕНИЕ

 

  1113                      дата 20 август  2020г.                     град Бургас

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД – БУРГАС,   ІХ-ти състав,

в публично заседание на 27 юли  2020г., в следния състав:

 

                                                                   Съдия:  ПАВЛИНА СТОЙЧЕВА

 

Секретар: Кристина Линова

Прокурор: …………………….

 

разгледа адм. дело № 1089 по описа за 2020год.

и за да се произнесе взе предвид следното:

 

Производството е по реда на чл.156 и сл. от ДОПК.

Предмет на оспорване е Ревизионен акт № Р-02000219006942-091-001/27.02.2020г., издаден от началник сектор и главен инспектор по приходите в ТД на НАП Бургас, потвърден с Решение № 95/26.05.2020г. на директора на Дирекция „ОДОП” Бургас, с който, в тежест на търговското дружество “ДИСИПА“ ООД, гр.Ахтопол, са установени допълнителни задължения за ДДС в данъчен период м.08.2019г. и м.09.2019г., начислени на основание чл.102, ал.3 и ал.4 от ЗДДС, в общ размер от 11644,78лв. Начислена са съответните лихви.

Жалбоподателят „ДИСИПА“ ООД обжалва издадения ревизионен акт като незаконосъобразен, като счита за неприложим материалния закон, на който се е позовал органът по приходите. Иска се отмяна на ревизионния акт и присъждане на разноските по делото.

В съдебно заседание жалбоподателят се представлява от пълномощник, който поддържа жалбата на сочените в нея основания.   

Ответникът – директор на Дирекция ”ОДОП”– Бургас се представлява от юрисконсулт, който в писмено становище моли за отхвърляне на жалбата като неоснователна. Също претендира разноски.

Съдът, след като прецени събраните по делото доказателства, обсъди доводите на страните и съобрази разпоредбите на закона, установи следното:

Със Заповед № Р-02000219006942-020-001/30.10.2019г. на началник сектор в ТД на НАП – Бургас, е възложено извършването на ревизия на търговското дружество „ДИСИПА“ ООД, с предметен обхват – установяване на задължения за ДДС за данъчен период М.08.2019г. и м.09.2019г.  Резултатите от ревизията са обобщени в съставен РД № Р-02000219006942-092-001/06.02.2020г., като въз основа на съдържащите се в него фактически констатации е издаден процесният РА № Р-02000219006942-091-001/27.02.2020г., цифрово подписан от началник сектор и главен инспектор по приходите в ТД на НАП Бургас, с който, в тежест на ревизираното дружество “ДИСИПА“ ООД, са установени допълнителни задължения за ДДС в данъчен период м.08.2019г. в размер на 9347,36лв. и в данъчен период м.09.2019г. в размер на 2297,42лв., начислени на основание чл.102, ал.3 и ал.4 от ЗДДС. При оспорването по административен ред, с Решение № 95/26.05.2020г. на директора на Дирекция „ОДОП“ Бургас, ревизионния акт е потвърден.

Установено е в хода на ревизията, че дружеството стопанисва търговски обект, представляващ  Бистро Кръчмата, находящ се в гр. Ахтопол, ул. ''Тракия'' № 25. Извършена е проверка на реализирания облагаем оборот от продажби на хранителни стоки и напитки в обекта за последните 12 месеца, а именно от 01.09.2018г. до 31.08.2019г., като е установен оборот в размер на 106 084,18лв, от които 50 174,42лв. за период 01.07.2019г.- 03.08.2019г. Посочено е, че оборотът е формиран от хранителни стоки и напитки, които са облагаеми доставки и на основание чл. 96 ал. 2 т. 1 от ЗДДС формират облагаем оборот за регистрация по ЗДДС. Счетено е, че на дата 03.08.2019г. е бил достигнат нормативния облагаем оборот и са били налице условията на чл. 96 ал.1 изречение второ от с.з., поради което търговецът е бил длъжен да подаде заявление за регистрация по ДДС в периода от 03.08.2019г. до 10.08.2019г. Установено е, че ревизираното лице не е подало заявление за регистрация в посочения срок, а на 13.09.2019г., като е издаден Акт за регистрация по ЗДДС от 27.09.2019г., връчен на 30.09.2019г.

За да установи размера на облагаемите доставки от датата, на която е надвишен оборотът - 03.08.2019г. до датата, на която дружеството е регистрирано по ДДС - 30.09.2019г., органът по приходите е сравнил данните за оборотите от касовия апарат  по дни, като е установил, че облагаемият оборот по чл.96, ал.2 от ЗДДС е както следва:  за периода от 12.06.2019г. до 30.06.2019г. е 0,07 лв.; за периода от 01.07.2019г. до 02.08.2019г. е 47 980,92лв.; на 03.08.2019г. е 2 193,50лв. (вече достигнат общ размер от 50 174,42лв.), за периода от 03.08.2019г. до 31.08.2019г. оборотът е в размер на 58 103,19лв., а за периода от 01.09.2019г. до 29.09.2019г. реализираният оборот е в размер на 13 784,50 лв.

С оглед тези констатации и на основание чл.102, ал.3 и ал.4 от ЗДДС, съобразно формулата по чл.53, ал.2 от ППЗДДС, с издаването на процесния ревизионен акт, органът по приходите е начислил ДДС за периода от 03.08.2019г. до 31.08.2019г. в размер на 9 347,36лв. и за периода от 01.09.2019г. до 29.09.2019г. в размер на 2 297,42лв., ведно със съответните лихви за просрочие.

Ревизионният акт е законосъобразен.

Правнозначимият факт за достигнат облагаем оборот по смисъла на чл.96, ал.1 от ЗДДС на дата 03.08.2019г. не е спорен по делото. Приложима в случая е хипотезата на изречение 2-ро на правната норма. Търговецът е следвало да подаде заявление за регистрация най-късно до 12.08.2019г., докато в случая то е било подадено месец по-късно - на 13.09.2019г.

Предвид обстоятелството, че търговецът не е подал заявление за регистрация по ДДС в 7-дневен срок от датата на достигане на оборота, то органът по приходите валидно се е позовал на нормата на чл.102, ал.3 и ал.4 от ЗДДС, като е приел, че лицето дължи данък за облагаемите доставки, с които надхвърля облагаемия оборот от 50 000лв., от датата, на която е надвишен оборотът, до датата на регистрация.

Възражението на страната, че материалният закон е неправилно приложен, тъй като регистрацията не е била извършена по инициатива на органа по приходите, а в резултат на подадено заявление от търговеца, съдът счете за неоснователно. Данъкът е определен като дължим за внасяне поради достигане на нормативния оборот и при това фактическо основание е без правно значение дали последващата регистрация по ДДС е извършена по инициатива на органа по приходите или в резултат на подадено извън установения срок заявление от търговеца. Видно от нормата на чл.102, ал.3 от ЗДДС За определяне на данъчните задължения на лицето в случаите, когато е било длъжно, но не е подало заявление за регистрация в срок, се приема, че лицето дължи данък за извършените от него облагаеми доставки и облагаеми вътреобщностни придобивания и за получените облагаеми доставки на услуги, за които данъкът е изискуем от получателя: 1. за периода от изтичането на срока, в който е следвало да бъде издаден актът за регистрация, ако лицето е подало заявлението за регистрация в срок, до датата, на която е регистрирано от органа по приходите;……, както и нормата на чл.102, ал.4 от ЗДДС За определяне на данъчните задължения на лицето в случаите по чл. 96, ал. 1, изречение второ, когато е било длъжно, но не е подало заявление за регистрация в срок, се приема, че лицето дължи данък за облагаемите доставки, с които надхвърля облагаемия оборот от 50 000 лв., от датата, на която е надвишен оборотът, до датата, на която е регистрирано от органа по приходите, т.е. след като не е подадено заявление в срок, то последващото му подаване извън срока не води до процедура, приложима ако заявлението беше подадено в срока. Именно поради тази причина задълженията за данъка се установяват с ревизионен акт – алинея 5 на чл.102 от с.з. Ако жалбоподателят беше подал в срок заявление за регистрация, резултатът, като размер на начисления данък, би бил същия, но процедурата – различна. В тази връзка, неоснователно страната счита, че ако се приеме, че регистрацията е била извършена по заявлението на търговеца, а не по инициатива на органа по приходите, то резултатът би бил различен като размер на начисления ДДС, тъй като жалбоподателят неправилно се позовава на нормата на чл.180 от ЗДДС, като в тази връзка възразява, че за едно и също нарушение го санкционират три пъти. Преди всичко следва да се отбележи, че с издаване на ревизионен акт не се налагат санкции, а се установяват публични задължения – чл.118 от ДОПК. Разпоредбата на чл.180 от ЗДДС се намира в Глава Принудителни административни мерки и административнонаказателни
разпоредби, които са напълно неотносими към издаването на ревизионен акт (процедура по ДОПК) и нямат отношение към определяне на публичните задължения за данъци и осигурителни вноски, а са относими към налагането на санкции поради неизпълнение на законови задължения, т.е. при реализиране на административнонаказателната отговорност (процедура по ЗАНН).

След като е установен правнозначимият факт на достигнат облагаем оборот от 50000лв., в хипотезата на два последователни месеца, органът по приходите е приложил правилно материалният закон, като е начислил дължим за внасяне ДДС, считано от датата на достигане на оборота – 03.08.2019г. до датата на регистрация – 29.09.2019г.

На основание изложените мотиви, жалбата, като неоснователна, следва да се отхвърли, като съобразно този изход на процеса в полза на ответната страна следва да се присъдят разноските по делото в размер на 894,80лв.

Така мотивиран и на основание чл.160, ал.1 от ДОПК, Административен съд Бургас,

 

РЕШИ:

 

ОТХВЪРЛЯ жалбата на „ДИСИПА“ ООД, със седалище и адрес на управление *** против Ревизионен акт № Р-02000219006942-091-001/27.02.2020г., издаден от началник сектор и главен инспектор по приходите в ТД на НАП Бургас, потвърден с Решение № 95/26.05.2020г. на директора на Дирекция „ОДОП” Бургас.

ОСЪЖДА „ДИСИПА“ ООД, със седалище и адрес на управление ***, с ЕИК ***, да ЗАПЛАТИ на Дирекция „ОДОП“ Бургас при ЦУ на НАП сумата от 894,80лв. разноски по делото.

 

Решението може да се обжалва пред Върховния административен съд в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

 

                                                        СЪДИЯ: