Решение по дело №2356/2019 на Районен съд - Пазарджик

Номер на акта: 198
Дата: 8 април 2020 г. (в сила от 27 август 2020 г.)
Съдия: Елисавета Йорданова Радина
Дело: 20195220202356
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 11 декември 2019 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е

гр. Пазарджик,

08,04,2020г

В    И М Е Т О     Н А    Н А Р О Д А

 

Пазарджишкият  районен съд,  НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ, в публичното заседание на двадесет и трети януари две хиляди и двадесета  година, в състав:                                                                  

                                                        Председател: ЕЛИСАВЕТА РАДИНА

при секретаря Х. В., като разгледа докладваното от районен съдия  РАДИНА нахд № 2356/19.  по описа на Пазарджишкия районен съд, за да се произнесе, взе предвид следното:

 

Производството по реда на чл.63 от ЗАНН.

Образувано е по жалба на „Б.2014“ ЕАД, ЕИК *******, гр. Белово,  чрез управителя и представител М.С.В. против НП № 444700-F483637/28.06.20l9г. на директор дирекция „Обслужване“ при ТД НАП Пловдив, с което на дружеството- жалбоподател е наложена на основание чл.  180, ал.2 от ЗДДС имуществена санкция в размер на 36696,44 лева.

С жалбата се заявява незаконосъобразност в материално-правен аспект на постановлението и се настоява за неговата отмяна.

В съдебно заседание  дружеството- жалбоподател, чрез своя процесуален представител, поддържа жалбата, вкл. на база ангажирани доказателства.

Въззиваемата страна, чрез своя процесуален представител, настоява да се потвърди НП като правилно и законосъобразно. .

Съдът, след като се запозна с доказателствата  по делото, по вътрешно убеждение, ръководейки се от закона, установи:

Дружеството- жалбоподател подало заявление за регистрация по ЗДДС с вх. № 133911900234062/30.01.2019г.

Назначена била проверка за наличие на основания за регистрация. Установено било, че то е  дерегистрано по ЗДДС на 19.11.2018г., но за периода 01.01.2018. - 31.12.2018г. реализирало облагаем оборот по смисъла на чл. 96, ал. 2 от ЗДДС в размер на 969 459.14лв.

Дружеството имало реализиран облагаем оборот над 50 000лв., както към 31.12.2018г., така и още към 30.11.2018г.

Тъй като за периода 01.12.2017г. - 30.11.2018г. имало формиран облагаем оборот от своята дейност на обща стойност 840 055.15лв., дружеството  следвало да подаде ново заявление за регистрация по ЗДДС по чл.96, ал.1 от ЗДДС до 07.12.2018г. /в 7-дневен срок от изтичане на данъчния период, през който е достигнат оборот над 50 000лв.) Такова обаче било подадено на  30.01.2019г.-  месец и 23 дни по-късно.

С Акт за регистрация по ЗДДС № 130421900380421/13.02.2019г., (връчен на управителя М.С.В. на 19.02.2019г.) и от посочената дата „Б.2014“ ЕАД било регистрирано по ЗДДС на основание чл.102, ал.1 от ЗДДС във връзка с чл.96, ал.1 от същия закон.

Съгласно разпоредбата на чл.102, ал.З, т.1 от ЗДДС за определяне на данъчните задължения на лицето в случаите, когато е било длъжно, но не е подало заявление за регистрация в срок, се приема, че лицето дължи данък за извършените от него облагаеми доставки за периода от изтичането на срока, в който е следвало да бъде издаден акта за регистрация, ако лицето е подало заявлението за регистрация в срок, до датата, на която е регистрирано от органа по приходите. Така, ако дружеството бе изпълнило в срок своето задължение за подаване на заявление за регистрация по ЗДДС, то акта за регистрация по ЗДДС е следвало да бъде издаден не по-късно от 21.12.2018г.( последната възможна дата)  и за периода от тази дата до датата на фактическа регистрация по ЗДДС - 19.02.2019г. дружеството дължи данък за извършените от него облагаеми доставки и облагаеми вътреобщностни придобивания и за получените доставки на услуги, за които данъка е изискуем от получателя.

 При извършена последваща проверка било установено, че за периода от 01,01,2019-31,01,2019г.. дружеството е извършило облагаеми доставки на обща стойност 220 178,62., представляващи извършени облагаеми доставки на услуги - СМР по Договор за възлагане на обществена поръчка. За посочения период били издадени три фактури: Фактура N° **********/08.01.2019г. на стойност 135 000.00лв.; Фактура № **********/09.01.2019г. на стойност 31 587.34лв. и Фактура № **********/28.01.2019г. на стойност 53 591.28лв. За посочения период не били налични данни за получени плащания в брой, издадени сторно и/или ръчни касови бележки, ВОП и доставки извън територията на страната. Мястото на изпълнение на посочените доставки е на територията на страна.  Така, съобразно  формулата, описана в чл.53, ал.2 от ППЗДДС по извършените от дружеството облагаеми доставки на обща стойност 220 178.62лв. за периода 01.01.2019г. - 31.01.2019г. бил установен неначислен ДДС в размер на 36 696.44лв. върху данъчна основа на доставките - 183 482.18лв.

Посочените констатации били документирани с ПИП сер.АА № 1462095/15.04.2019г. ведно с Приложение № 1 към него.

Ако задълженото лице „Б.2014" ЕАД е било регистрирано по ЗДДС през периода 01.01.2019Г. - 31.01.2019г., както е следвало да бъде, същото е трябвало да начисли ДДС за извършените от него облагаеми доставки по реда и сроковете на чл.86, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС и да подаде Справка-декларация за ДДС и информация от отчетните регистри „Дневник за покупките" и „Дневник за продажбите" за данъчен период месец 01/2019г. съгласно чл. 125, ал.1. ал.З и ал. 5 от ЗДДС в срок до 14.02.2019г.

Горните факти били преценени от органа по приходите св. Н. като извършено от дружеството нарушение по чл.180, ал.2 от ЗДДС във връзка с чл. 102, ал.3, т.1 от ЗДДС и чл. 86, ал.1 и ал.2 от ЗДДС, тъй като то не е начислило ДДС в размер на 36 696.44лв. по извършени от него облагаеми доставки на обща стойност 220 178.62лв. за периода 01.01.2019г. - 31.01.2019г. и доколкото е било длъжно, но не е подало в срок заявление за регистрация по ЗДДС

При тези констатации свидетелката съставила против дружеството акт за такова  нарушение, който е  надлежно предявен  на упълномощен ( л. 7-8)  представител срещу подпис и е връчен препис.

Въз основа на него е издадено и обжалваното НП, което се критикува с доводи за нарушение на процесуалния и материалния закон.

 Основното възражение в процесуален аспект касае достоверността на датата на съставяне на НП, като същото се базира на периода от време, установен между посочената дата на съставяне и датата на връчване - повече от четири месеца. През този период, се твърди, била извършвана ревизия и обективно било възможно при установената по този повод комуникация да бъде връчен санкционния акт, още повече, че били издадени десет такива ( виж жалбата). Последните факти не са спорни, но тяхното съществуване не обуславя претендирания извод. От представените писма на л. 42 и сл.- стана ясно, че на 10,06,19г. на ТД НАП Пловдив са били изпратени от офиса в  Пазарджик 3 бр. административно-наказателни преписки, вкл. и по процесния акт( л. 43) и на  05,07,19г. те са били върнати  в офиса в Пазарджик, след като са окомплектовани с издадени три броя НП - по всяка преписка, вкл. по процесната.

 За доказване достоверността на датата на съставяне на НП са представени и разпечатки на регистрите (по поредни номера) на издадените в определен период НП-ия, вкл. и тези против дружеството - л. 33 и сл. ( виж на л. 37, маркирано процесното НП).  Информацията от електронния регистър установява, че на отразените дати  са издадени 10  НП -ия против дружеството-жалбоподател ( систематизирани в списъка на л. 34).  Прави впечатление, че номерата на НП ( първите шестцифени са генерирани автоматично от системата - последователни и възходящи , а останалата част, която включва и буквен символ , и шестцифрен, последният всъщност повтаря номера на АУАН ( виж  процесните НП и АУАН ). Така, че „ без да е защитена с материалната доказателствена сила на официалните документи“ ( но не по изложените в жалбата съображения!!!) датата на съставяне на НП е достоверна.

Тя е и в срока по чл. 34 от ЗАНН като се има предвид датата, на която е установено нарушението и датата на съставяне на акта.

В последния изрично е отразено от съставителя му, че нарушението е установено с акта за регистрация по ЗДДС от 13,02,19г.АУАН е с дата на съставяне 23,04,19г., предявен и връчен на 08,05,19г. на законовия представител на дружеството. Второто възражение в процесуален аспект касае възприетото в акта основание за неговото съставяне - чл. 40, ал.2 от ЗАНН, която хипотеза предвижда съставяне на акта в отсъствие на нарушител, когато той е известен, но не може да се намери или след покана не се яви за неговото съставяне. В процесния случай не са събрани надлежни доказателства, че нарушителят е търсен за съставяне на акта ( с нарочна писмена покана, или чрез покана по телефона) . Сам съставителят на акта ( в последната част на описанието) е приел, че „нарушението е установено с акта за регистрация по ЗДДС“ , който съставлява официален документ по смисъла на чл. 40, ал.4 от ЗАНН и съгласно дефиницията по чл. 93 от НК. Този документ обаче е диапозитивен, а не свидетелстващ  по отношение на фактите, въз основа на които е взето решението за регистрация и не може сам по себе си да бъде доказателство за тези обстоятелства.

Затова и следва да се обсъди отразеното конкретно в акта основание за неговото съставяне чл. 40, ал.2 от ЗАНН. При липса на доказателства за надлежна покана за съставяне на акта ( актосъставителката само предполага, че може да се е обадила - виж показанията й ) следва фактът, че нарушителят не е канен за съставяне на акта  . Въпросът е дали и в каква степен това нарушава правата му. Тъй като не е спазено изискването на чл. 40, ал.2 от ЗАНН, несъмнено е допуснато процесуално нарушение, но то не е съществено. Защото: участието на нарушителя при съставянето на акта  гарантира възможността му да узнае дали посочената в акта дата на съставяне,  място на съставяне и съставител са достоверни. Така, ако нарушител не е бил канен за съставяне на акт против него и не присъствал на съставянето му, но той впоследствие му е надлежно предявен, напълно гарантирано е правото му на защита по фактите на административно-наказателното обвинение, но не и това досежно достоверността на датата, мястото и съставителя на акта.В процесния случай обаче тези реквизити ( дата, място, съставител) са напълно ( както се обсъди горе) доказани от представените извадки от електронни регистри и писма за обмен на документи по административно-наказателни производства между Офис Пазарджик и ТД НАП Пловдив. Затова и дори и да се приеме, че нарушителят не е поканен и не е присъствал на съставяне на акта, който е доказано несъмнено , че е съставен на посочените в него дата и място, от посоченото в него лице  и впоследствие е бил надлежно предявен, допуснатото нарушение  на чл. 40, ал.2 от ЗАНН не е съществено, тъй като не е засегнало право на защита  ( а правото на възражение против акта е и реализирано).

По същество нарушението е напълно доказано. Фактите, възприети от контролния и от наказващия орган, не са спорни (  а са доказани от събраните гласни и писмени еднопосочни доказателства - показанията на актосъставителя, фактурите, представените актове за регистрация и дерегистрация ) : 

- Дружеството- жалбоподател подало заявление за регистрация по ЗДДС на основание чл.96, ал.1 с вх. № 133911900234062/30.01.2019г

- за периода 01.12.2017г. - 30.11.2018г. дружеството имало формиран облагаем оборот от своята дейност на обща стойност 840 055.15лв., като имало реализиран облагаем оборот над 50 000лв., както към 31.12.2018г., така и още към 30.11.2018г.( поради което следвало да подаде ново заявление за регистрация по ЗДДС по чл.96, ал.1 от ЗДДС до 07.12.2018г. -в 7-дневен срок от изтичане на данъчния период, през който е достигнат оборот над 50 000лв.; Такова обаче било подадено 1 месец и 23 дни по-късно - на  30.01.2019г.)

- за периода от 01,01,2019-31,01,2019г.. дружеството е извършило облагаеми доставки на обща стойност 220 178,62., с неначислен ДДС в размер на 36 696.44лв. и неподадени в срок до 14.02.2019г. Справка-декларация за ДДС и информация от отчетните регистри „Дневник за покупките" и „Дневник за продажбите" за данъчен период месец 01/2019г. съгласно чл. 125, ал.1, ал.3 и ал. 5 от ЗДДС.

 При тези факти , верен е изводът, че ако задълженото лице - дружеството- жалбоподател е било регистрирано по ЗДДС през посочения период, както е следвало да бъде, същото е трябвало да начисли ДДС в посочения размер за извършените от него облагаеми доставки по реда и сроковете на чл.86, ал. 1 и ал. 2 от ЗДДС.

Съгласно разпоредбата на чл.102, ал.З, т.1 от ЗДДС за определяне на данъчните задължения на лицето в случаите, когато е било длъжно, но не е подало заявление за регистрация в срок, се приема, че лицето дължи данък за извършените от него облагаеми доставки за периода от изтичането на срока, в който е следвало да бъде издаден акта за регистрация, ако лицето е подало заявлението за регистрация в срок, до датата, на която е регистрирано от органа по приходите. Така, ако дружеството бе изпълнило в срок своето задължение за подаване на заявление за регистрация по ЗДДС, то акта за регистрация по ЗДДС е следвало да бъде издаден не по-късно от 21.12.2018г.( последната възможна дата)  и за периода от тази дата до датата на фактическа регистрация по ЗДДС - 19.02.2019г. дружеството дължи данък за извършените от него облагаеми доставки и облагаеми вътреобщностни придобивания и за получените доставки на услуги, за които данъка е изискуем от получателя.

Горният извод съдържа отговор и на едно от възраженията по същество, което се основава на твърдението за наличие по отношение на дружеството едновременно на обстоятелствата за дерегистрация и такива за регистрация. Чрез въведената с цитираната норма на чл.102, ал.3, т.1 от ЗДДС фикция,  статутът на нерегистрираните по ЗДДС лица по отношение задължението им за заплащане на данък върху облагаемите доставки ( в нормативно установения период)  е приравнен на този на регистрираните, но (!)-  нормата създава тази фикция само по отношение на лицата, които са били длъжни, но не са подали заявление .

В тази връзка възражението си основава и на твърдение, че заявление не било подадено, тъй като дружеството по отношение на него били налице и основания за дерегистрация; като такава била постановена на основание чл. 176. т. 3 от ЗДДС- поради неизпълнение на закона, състоящо се в невнасяне на дължим ДДС; дерегистрацията настъпила на 19.11.2018г., а като към 30.11.2018г. дружеството вече имало облагаем оборот за задължителна регистрация.

Правилно се твърди в писмената защита на въззиваемата страна, че разпоредбата на чл. 176 от ЗДДС предоставя възможност ( „може“ ) за преценка на органа по приходите - да откаже да регистрира или да прекрати регистрацията. Преценката е предоставена с цел- защита на фискалните интереси  и се прави между доходите от облагане на регистрираните по ДДС  и риска от неплащане на ДДС и натрупване на задължения от регистрираните по закона лица. Затова и законът с чл. 176 предвижда, че  „. органът по приходите може: 1.да откаже да регистрира лицето, независимо от наличието на оборот за задължителна регистрация до отпадане на пречката по чл. 176 за регистрация, като целта е- не се регистрират лица, които не плащат дължим данък върху добавената стойност, което е и форма на „принуда“ за заплащане на тези задължения и 2. да прекрати регистрацията на лицето, което има и санкционна последица -. невъзможността да се ползва данъчен кредит.

В настоящия случай дружеството е дерегистрирано по чл. 176, т. 3 от ЗДДС и информация за това се съдържа в акта за регистрация по ЗДДС -на л.4 по делото ; а това обстоятелства не само не се оспорва от дружеството, но върху него дори се основава коментираното възражение. Тоест към 19,11,18г. дружеството е имало неплатен ДДС, но отново от акта за регистрация става ясно, че вече към 13,02,19г. са погасени всички задължения и дари е реализиран оборот за регистрация.

Горното обсъждане обосновава извода за обективна съставомерност на възприетото нарушение. Всъщност квалификацията, която е възприета включва и санкционната норма на чл. 180, ал.2, препращаща към ал.1 по отношение на санкцията, тъй като ал.2 въвежда вече нов субект на отговорността чрез ново изпълнително деяние - лице, което не е начислило данък, тъй като не е подало заявление за регистрация и не се е регистрирало по този закон в срок.  Останалите норми от възприетата квалификация, поставени в привръзка, са създаващата коментираната горе фикция чл.102, ал.3, т.1 от ЗДДС и нормата на чл. 86, ал.1 т.1 и 2 от ЗДДС, поставяща изисквания за начина и периода на начисляване на данъка. Неизпълнението на тези конкретни изисквания е изрично и детайлно отразено в НП-  „Справка-декларация за ДДС и информация от отчетните регистри „Дневник за покупките" и „Дневник за продажбите" за данъчен период месец 01/2019. - в срок до 14.02.2019Г.“

Това, което е останало извън преценката на наказващия орган е възможността за санкция по леконаказуемия състав на чл.180, ал.3 от ЗДДС, относим към ал.2 , а към ал.1 по отношение само на санкцията -  когато регистрираното лице е начислило данъка в срок до 6 месеца от края на месеца, в който данъкът е следвало да бъде начислен, глобата, съответно имуществената санкция, е в размер 5 на сто от данъка, но не по-малко от 200 лв., а при повторно нарушение – не по-малко от 400 лв. (Виж решение № 743/8.11.2019г. на Административен съд – Пазарджик по по канд № 904  / 2019г. )

В конкретния случай в изложената в АУАН и НП фактическа обстановка е посочено, че дружеството е начислило процесния данък ( който е следвало да начисли до 14,02,19) със справка-декларация от 13,05,19г. , тоест преди изтичането на 6те месеца по ал.3 на чл. 180

                                              

Така , доколкото- самоначисляването на данъка е в рамките на 6-месечния период по ал.3 на чл. 180 от ЗДДС и при наличие на всички предпоставки по тази норма тя следва да се приложи ( в този смисъл е и застъпено становище на процесуалния представител на въззиваемата страна в писмената  защита ), която е и по-благоприятна за дружеството-нарушител.  Доколкото 5% от неначисления данък са 1834,82 лева  - до този размер следва да се намали наложената с обжалваното НП, в който смисъл и то се измени.

 

    По изложените съображения и на основание чл.63, ал.1 от ЗАНН, ПАЗАРДЖИШКИЯТ РАЙОНЕН СЪД

                                              

                                               Р       Е       Ш     И:

 

ИЗМЕНЯ НП № 444700-F483637/28.06.20l9г. на директор дирекция „Обслужване“ при ТД НАП Пловдив, с което на „Б.2014“ ЕАД, ЕИК *******, гр. Белово,  с управителя и представител М.С.В., е наложена на основание чл.  180, ал.2 от ЗДДС имуществена санкция в размер на 36696,44 лева като

 НАМАЛЯВА имуществената санкция на 1834,82 лева 

Решението подлежи на обжалване пред Административен съд-гр.Пазарджик в 14-дневен срок от датата на съобщаването на страните за изготвянето му.                                        

                                                         РАЙОНЕН СЪДИЯ: