Решение по дело №428/2023 на Районен съд - Харманли

Номер на акта: 181
Дата: 16 ноември 2023 г.
Съдия: Георги Гочев Георгиев
Дело: 20235630100428
Тип на делото: Гражданско дело
Дата на образуване: 17 май 2023 г.

Съдържание на акта Свали акта

РЕШЕНИЕ
№ 181
гр. Харманли, 16.11.2023 г.
В ИМЕТО НА НАРОДА
РАЙОНЕН СЪД – ХАРМАНЛИ в публично заседание на деветнадесети
октомври през две хиляди двадесет и трета година в следния състав:
Председател:ГЕОРГИ Г. ГЕОРГИЕВ
при участието на секретаря ГАЛИНА П. ИВАНОВА
като разгледа докладваното от ГЕОРГИ Г. ГЕОРГИЕВ Гражданско дело №
20235630100428 по описа за 2023 година

Производството е по реда на чл. 145 и следващите от Административно
процесуален кодекс във връзка с чл. 37в ал.7 от ЗСПЗЗ.

Обжалвания акт

Със заповед РД-04-33 от 03.ІІ.2022г. Директорът на Областна дирекция
„Земеделие“ –Хасково, на основание чл.37В ал.7 изр.трето от Закона за
собствеността и ползването на земеделските земи е разпоредил С. В. К. ,ЕГН
********** от гр. Харманли,Хасковска област,**** да заплати сума в размер
на 2 967.36лв. , представляваща трикратния размер на средното годишно
рентно плащане за землището в с.Рогозиново,Община Харманли по сметка на
Областна дирекция „Земеделие“ –Хасково.

Обстоятелства по обжалването

Жалбоподателят С. В. К. ,ЕГН ********** от гр. Харманли оспорва
посочената заповед,като излага доводи и иска прогласяване нищожността на
оспорения административен акт, а в условията на евентуалност за неговата
отмяна като незаконосъобразен. Според него е налице толкова съществен
порок на изискването за форма на индивидуалния административен акт, който
обосновава нищожността му. Оспореният акт бил издаден при липса на
мотиви - не били посочени ясни и точни фактически обстоятелства и липсвала
начална дата на визирания тримесечния срок.
К. същевременно твърди и че заповед № ПО-09-579 от 29.ІХ.2021г. не
1
била обявена по предвидения ред и същата не е влязла в законна сила,поради
което не бил започнал да тече тримесечни срок за заплащане на определената
му рентна вноска. В жалбата се сочи,че сумата в размер на средногодишното
рентно плащане била внесена по сметка за чужди средства на областна
дирекция „Земеделие“– Хасково.
Съобразно изложеното се иска съда да прогласи нищожност на
атакуваната заповед, и при условията на евентуалност да бъде отменена като
неправилна и незаконосъобразна.
Ответникът по обжалването Директор на Областна дирекция
„Земеделие“ – Хасково,пл.“Свобода“№5,гр.Хасково излага съображения, с
които извежда правилността и законосъобразността на издадения
индивидуален административен акт, както и относно издаването при спазване
на процесуалните правила.
Административния орган отправя искане до съда жалбата да бъде
отхвърлена като неоснователна и недоказана,като се претендират и
направените по делото разноски.

Правни съображения

Представената жалба е акт на активно надлежно легитимирано
лице,което чрез нея осъществява упражняване на негово субективно право на
защита спрямо издадената заповед,която като индивидуален административен
акт съобразно чл.21 от АПК чрез властническото си разпореждане пряко и
непосредствено засяга в отрицателен аспект правната му сфера и законни
интереси,защитими чрез съдебен контрол.
Предприетото действие по обжалване на 18.02.2022 г. от страна на С. К.
е в рамките на преклузивния срок за оспорване, установен в чл. 149 ал.1 от
АПК,предвид ,че според представеното известие за доставяне заповедта е
връчена на 09.ІІ.2022 г. Изложеното и липсата на предпоставките по чл.159 от
АПК предпоставят допустимостта на жалбата.
При обективиране на оспорения индивидуален административен акт са
спазени всички относими законови изисквания и не са допуснати
правнорелевантни нарушения по чл.146 от АПК-същият е властническо
разпореждане на компетентен държавен органи,спазена е установената форма
за издаването му, не е налице установено съществено нарушение на
административнопроизводствени правила,не е допуснато противоречие с
материалноправни разпоредби или несъответствие с целта на закона.
Със заповед № РД-04-33 от 03.ІІ.2022г. на Директор на ОД "Земеделие"
- Хасково, с която е наредено жалбоподателя на основание
чл.37в ал.7 изр.трето от ЗСПЗЗ и чл.3 ал.4 от Устройствен правилник на
областните дирекции „Земеделие“ да заплати сума в размер на 2 967.36лв.,
представляваща трикратния размер на средното годишно рентно плащане.
Съгласно разпоредбата на чл.37в ал.7 изр.трето от ЗСПЗЗ - за ползвателите,
които не са заплатили сумите за ползваните земи по ал.3 т. 2 съгласно
заповедта по ал.4, директорът на областната дирекция „Земеделие“, издава
заповед за заплащане на трикратния размер на средното годишно рентно
2
плащане за землището. От друга страна местоположението на обхванатите от
властническото разпореждане поземлени имоти, обуславя че същото е акт на
компетентния административен орган Директора на ОД „Земеделие“
Хасково,изрично оправомощен от посочения законов текст в тази насока,с
което е изпълнено изискването на чл.146 т.1 от АПК.
Същевременно оспореният индивидуален административен акт
отговаря на изискванията за форма по чл.146 т.2 от АПК. Процесната заповед
е обхваната като такъв от уредбата, предвидена в АПК. В случая следва да се
съобрази,че предвид чл. 59 ал.3 от АПК, устни административни актове,
както и такива изразени чрез действие или бездействие се издават само когато
това е предвидено в закон. За актовете на Директорите на областните
дирекции „Земеделие“ няма особени правила, поради което спрямо тях следва
се прилагат предвидените такива в АПК. В специалните на кодекса
нормативни актове ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ също няма предвидена изрична норма
която да посочва, че актовете се издават в устна форма или чрез действие или
бездействие.Налага се извода,че заповедите по чл.37в ал.7 изр.трето от
ЗСПЗЗ, следва да бъдат само в писмена форма.В случая обжалваната заповед
е писмена и издадена като форма в пълно съобразие с посочените
задължителни реквизити по чл.59 ал.2 от АПК.
В случая е осъществено и изискването по чл. 59 ал.2 т.4 от АПК за
посочване в съдържанието на заповедта на фактическите и правни основания
за издаването й.
Правното основание за издаването на заповедта несъмнено е чл.37в ал.7
от ЗСПЗЗ.Фактическите основания за обективирането на инидивидуалния
административен акт са също ясно установени по делото: издаването на
предпоставящата заповед по чл. 37в ал.4 от закона,нейното публикуване,
изтичането на тримесечен срок от публикуването и липса на плащане на
определеното рентно плащане от страна на жалбоподателя като адресат на
същото.
В тази насока следва да се съобрази,че в обжалваната заповед е
отразено, че се издава на основание чл.37в ал.7 изр.трето от ЗСПЗЗ, посочено
е издаването на заповед № ПО-09-578 от 29.ІХ.2021 г. на директора на ОД
„Земеделие“ Хасково на основание чл.37в ал.4 от закона, публикуването й на
19.Х.2021г. и дължимостта от жалбоподателя съгласно тази заповед на сума в
размер на 989.12 лв.
При издаване на процесната заповед не е допуснато съществено
нарушение на относимите административнопроизводствени правила
съобразно критерия за законосъобразност по 146 т.3 от АПК,които да
обуславят и отмяната й.
Редът и условията за издаване на заповед по чл. 37в ал.3 изр. трето от
закона са установени изчерпателно в ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ.В тази насока
съобразно чл. 37в от ЗСПЗЗ: масивите за ползване на земеделски земи се
създават по споразумение между собствениците и/или ползвателите, а
сключването на споразумението се ръководи от комисия за всяко землище на
територията на общината.Споразумението се сключва по образец, утвърден
от министъра на земеделието, храните и горите, и съдържа данни за
комисията, участниците, разпределените им имоти или части от имоти и
3
дължимото за тях рентно плащане. В споразумението участват ползватели,
които са изплатили задълженията си по ал. 7 и по чл. 34 за земите по ал. 3, т. 2
за предходните стопански години, както и задълженията си към държавния и
общинския поземлен фонд. Споразумението се сключва и актуализира всяка
година до 30 август за следващата стопанска година по смисъла на §2 т.3 от
Допълните разпоредби на Закон за арендата в земеделието. След внасяне на
споразумението Комисията изготвя доклад до директора на
областната дирекция „Земеделие“, който съдържа сключеното
споразумение,разпределението на масивите за ползване, данни за земите по
ал.3 т.2, за техните собственици и дължимото рентно плащане, въз основа на
който директорът на областна дирекция „Земеделие“ издава заповед за
разпределение на масивите в землището в срок до 1 октомври на съответната
година.
В настоящия случая със Заповед № РД-07-32 от 05.VІІІ.2021г. на
директора на ОД „Земеделие“ гр. Хасково , е назначена комисия по чл. 37в
ал.1 от ЗСПЗЗ в състав съобразно законовите изисквания, а именно от
кметски наместник на с. Рогозиново,представител на общинска служба по
земеделие Харманли и представител на областна дирекция „Земеделие“.
Съобразно изготвения доклад на С. К. са отредени 65.941дка за ползване, за
който дължимото рентно плащане е в размер на 989.12лв.Въз основа на този
доклад директорът на ОД “Земеделие“ Хасково в срока по чл.37в ал.4 от
ЗСПЗЗ - до 01.Х. на съответната година, е издал Заповед № ПО-09-578 от
29.ІХ.2021г. ,с която е одобрено разпределението на масивите за ползване и
на имотите по чл. 37в ал.3 т.2 от ЗСПЗЗ - в границите на определените масиви
за землището на с. Рогозиново общ.Харманли обл. Хасково, съобразно
сключеното споразумение между собствениците и/или ползвателите за
стопанската 2021/2022г. Неразделна част от заповедта е изготвеният на
основание чл. 37в ал.4 изр.първо от закона доклад на Комисията по чл.
37в ал.1 от ЗСПЗЗ. Следва да се съобрази и че тази заповед изрично е посочен
начинът на нейното обявяване и публикуване, срокът за обжалването й,така и
предварителното й изпълнение по силата на закона.Въз основа на издадената
заповед жалбоподателя С. К. е станал адресат на задължението да заплати
сума в размер на 989.12лв. представляваща дължимото рентно плащане за
определените му за ползване земеделски земи.
В съгласие с чл. 37в ал.5 от ЗСПЗЗ ,заповедта по чл.37в ал.4 от закона,
се обявява в кметството и в сградата на общинската служба по земеделие и се
публикува на интернет страницата на общината и на съответната областна
дирекция „Земеделие“ в срок до 10 октомври.
От събраните по делото доказателства е видно,че заповед № ПО-09-578
от 29.ІХ.2021г. на директора на ОД "Земеделие" – Хасково е публикувана на
интернет страницата на ОД "Земеделие" – Хасково на 19.Х.2021г., а на
интернет страницата на община Харманли – на 27.Х.2021г. Съгласно
удостоверение от общинска служба „Земеделие“ Харманли заповедта е
обявена в сградата на ОС „Земеделие“ гр. Харманли в законоустановения
срок, тоест до 10.Х.2021г.
Чл. 37в ал.7 от ЗСПЗЗ предвижда срок, в който следва да бъде внесено
средното годишно рентно плащане за определените земеделски земи за
4
ползване със заповедта по чл. 37в ал.4 от закона. Съгласно посочената правна
норма в срок до три месеца от публикуване на заповедта - определената сума
следва да бъде внесена по сметка за чужди средства на съответната областна
дирекция „Земеделие“. В случай на неплащане на определената сума в срока
определен по чл. 37в ал.7 от закона, Директорът на съответната областна
дирекция „Земеделие“ е обвързан да издаде заповед за заплащане на
трикратния размер на средното годишно рентно плащане за землището,като
единствена законосъобразна последица на горните обстоятелства..
С оспорената Заповед № РД-04-33/03.ІІ.2022г. на директора на ОД
„Земеделие“ Хасково предвид на обвързаната му компетентност в случая е
наредено на основание чл. 37в ал.7 изр. трето от ЗСПЗЗ на жалбоподателя за
ползване на имоти по чл. 37в ал.3 т.2 от закона - в землището на с.
Рогозиново, общ.Харманли да заплати трикратния размер на средното
годишно рентно плащане, а именно сума в размер на 2 967.36лв.
Налице е изцяло спазена процедура по издаване на обжалваната
заповед,съобразно изискванията на общите правила по АПК и особените
такива по ЗСПЗЗ и ППЗСПЗЗ.
Следва да се вземе предвид и че по делото няма спор че жалбоподателя
е ползвател на земеделски земи,разпределяни по реда на чл. 37в ал.4 от
ЗСПЗЗ и с одобряване на разпределението на масивите от землището на с.
Рогозиново общ. Харманли за него е възникнало законово изведеното
задължение да заплати определеното средно годишно рентно плащане в срок,
изрично определен в чл. 37в ал.7 от ЗСПЗЗ - тримесечен срок от
публикуването на заповедта по чл. 37в а.4 от закона.
Законодателят прави разлика между начините, по които да бъде
съобщено издаването на общия административен акт, какъвто представлява
заповедта по чл. 37в ал.4 от ЗСПЗЗ, и началният момент, от който започва да
тече срокът за заплащане на рентните плащания.
Чл. 72 ал.1 от АПК сочи,че съдържанието на общ административен акт
се съобщава по реда, по който е направено уведомяването по чл. 66 от АПК
предвиждащ, че откриването на производството по издаване на общия
административен акт се оповестява публично чрез средствата за масово
осведомяване, чрез изпращането на проекта до организации на
заинтересованите лица или по друг подходящ начин. Доколкото заповедта по
чл. 37в ал.4 от ЗСПЗЗ касае определен кръг лица, участващи в
производството по разпределение на масивите от конкретно землище,
законодателят е предвидил като подходящ начин за съобщаване съдържание
на административния акт обявяването му в кметството на съответното
населено място и в сградата на съответната общинска служба
„Земеделие“,така и чрез и публикуването му на интернет страницата на
съответната община и областна служба „Земеделие“.
Следва да се съобрази и че за разлика от чл. 37 в ал.5 от ЗСПЗЗ, в чл.37в
ал.7 от ЗСПЗЗ е посочен категорично като начален момент на тримесечния
срок публикуването на заповедта, без да включва момента на нейното
обявяване. Ако законодателят свързва началния момент за изпълнение на
задължението с обявяването на заповедта, то изрично като срок за изпълнение
би посочил до три месеца от най-късната дата на публикуване и обявяване на
5
заповедта, доколкото тези действия не биха могли да се осъществят на една и
съща дата.
Поради това несъмнено тримесечният срок за заплащане на
определеното със заповедта по чл. 37в ал.4 от ЗСПЗЗ рентно плащане започва
с публикуването на заповедта,а не от друг времеви момент.В тази насока
изрично и Решение № 157 от 2.03.2023 г. на АС - Хасково по к. а. д. №
995/2022 г.,което е влязло в сила и като акт на касационна съдебна инстанция
обвързва с дадените указания по приложение на закона,в частност и относно
началния момент на течене на процесния тримесечен срок на същата заповед
№ ПО-09-578 от 29.ІХ.2021г. на директора на ОД „Земеделие“
Хасково,предпоставила издаването на обжалвания индивидуален
административен акт по настоящото дело,като част от фактическия състав по
неговата законосъобразност
От доказателствата по делото се установява, че заповед № ПО-09-578 от
29.ІХ.2021г. на директора на ОД „Земеделие“ Хасково е била публикувана на
интернет страницата на ОД "Земеделие" Хасково на 19.Х.2021г. Срокът за
заплащане е изтекъл на 19.І.2022г.,като към тази дата К. не е извършил
дължимото плащане. Жалбоподателя е заплатил сумата от 989.12лв. по
сметка на областна дирекция "Земеделие" – Хасково на 04.ІІ.2022г. - ден след
издаване на оспорваната заповед. Следователно за административния орган,
който действа в условията на обвързана компетентност и няма право на
преценка относно съдържанието на акта, който трябва да издаде, са били
налице предпоставките да приложи разпоредбата на чл. 37в ал.7 от ЗСПЗЗ,
като изиска от жалбоподателя да внесе трикратния размер на рентното
плащане за съответното землище. Дори да се приеме, че срокът е започнал да
тече от по-късната от двете дати на публикуване на заповедта, а именно
датата на публикуване в Община Харманли – 27.Х.2021г., то към момента на
издаване на заповедта и извършване на
плащането жалбоподателя отново е бил в неизпълнение.Срокът за заплащане
на рентното плащане е изтекъл към момента на издаване на процесната
заповедта. Дори и в деня следващ този на издаване на оспорената заповед ,
извършеното плащане е след изтичане на преклузивния тримесечен срок по
разпоредбата на чл. 37в ал.7 изр. първо от ЗСПЗЗ, само в рамките на който е
възможно законосъобразно плащане на задължението.В случая С. В. К. не е
изпълнил дължимото поведение в съгласие с изискуемото от него,поради
което е и надлежен адресат на властническото волеизявление по обжалваната
заповед.
Предвид на изложените съображения и успешно осъщественото
доказване в режима на чл.170 от АПК представената жалба следва да бъде
отхвърлена като неоснователна, тъй-като при осъществяване правомощията
си по чл.168 от АПК вр. с чл.146 от АПК съдът установи,че обжалваният
административен акт е издаден от компетентен орган, при спазване на
изискванията за форма и съдържание, без да са допуснати съществени
нарушения на административно производствените правила, при наличието на
материално правните предпоставки за това и в съответствие с целта на
закона,с ясно посочени и доказани фактически и правни основания за
разпоредените правни последици.
В хода на производството са направени искания от жалбоподателя и
6
ответника за присъждане на направените разноски по делото. С оглед
законосъобразността на обжалвания акт и на основание чл. 143 ал.3 от АПК,
съдът следва да уважи искането на ответника. Ответникът е направил искане
за присъждане на юрисконсултско възнаграждение. Съгласно чл. 24 от
Наредбата за заплащане на правна помощ вр. чл. 37 от Закон за правната
помощ вр. чл. 143 ал.3 от АПК , жалбоподателят следва да бъде осъден да
заплати на Областна дирекция „Земеделие“-Хасково,като юридическо лице в
чиято структура е административния орган,издал атакуваната заповед сума в
размер на 200.00 лв. за юрисконсултско възнаграждение за проведеното
производство досега.
Водим от изложеното и на основание чл.172 ал.II от АПК , Районен
съд-Харманли
РЕШИ:
ОТХВЪРЛЯ жалбата на С. В. К.,ЕГН ********** от гр.
Харманли,**** против заповед РД-04-33 от 03.ІІ.2022 г. ,с която
Директорът на Областна дирекция „Земеделие“ –Хасково, на основание
чл.37В ал.7 изр.трето от Закона за собствеността и ползването на
земеделските земи е разпоредил жалбоподателят да заплати сума в
размер на 2 967.36лв. , представляваща трикратния размер на средното
годишно рентно плащане за землището в с.Рогозиново,Община
Харманли по сметка на Областна дирекция „Земеделие“ –Хасково.
ОСЪЖДА С. В. К.,ЕГН ********** от гр. Харманли,**** на
основание чл.143 ал.3 от АПК да заплати на Областна дирекция
„Земеделие“ –Хасково сумата от 200 лв. разноски по делото.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване в 14-дневен срок от
съобщаването му на страните пред Административен съд – Хасково.
Съдия при Районен съд – Харманли: _______________________
7