Решение по дело №1460/2019 на Районен съд - Стара Загора

Номер на акта: 354
Дата: 19 юни 2019 г. (в сила от 18 юли 2019 г.)
Съдия: Росен Тенчев Чиликов
Дело: 20195530201460
Тип на делото: Административно наказателно дело
Дата на образуване: 29 май 2019 г.

Съдържание на акта

                РЕШЕНИЕ 

град Стара Загора

19.06.2019 г.

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

СТАРОЗАГОРСКИЯТ РАЙОНЕН СЪД  НАКАЗАТЕЛНА КОЛЕГИЯ

 

в открито заседание на Деветнадесети Юни през Две хиляди и Деветнадесета година в състав:

 

Председател: Р. Чиликов

             Съд. Заседатели :

 

 

при секретаря Н. Георгиева и в присъствието на прокурор …………   като разгледа докладваното от съдията Чиликов А.Н.Д. № 1460 по описа за 2019 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

 

         Обжалвано е наказателно постановление № 197 / 02.04.2019 година на Директора на РДГ град Стара Загора.

         Жалбоподателят недоволен от наложеното му административно наказание моли съда да го отмени. Мотивира се с допуснати процесуални нарушения и с нарушения на материалния закон.

         Жалбоподателят в с.з. лично поддържа жалбата.

          Въззиваемата страна редовно призована не изпраща представител в  с.з. и не взема становище по делото.

 

        От събраните по делото доказателства установени с доказателствени средства –писмени – преценени по отделно и в тяхната съвкупност и като извърши цялостна проверка на акта за установяване на административно нарушение и наказателното постановление,след обсъждане становищата на страните съдът приема за установено следното :

 

         Жалбата е подадена в срок  и от лице имащо право на жалба, поради което и на основание чл. 59, ал. 2 ЗАНН съдът приема, че жалбата е допустима .

 

         Разгледана по същество жалбата е частично основателна.

 

         Административно-наказващият орган в обстоятелствената част на наказателното постановление е приел за установено, че жалбоподателят К.К. на 13.02. 2019 година около 15.20 часа в сервитута на язовира в северната част на землището на с. Бял Извор , община Опан транспортира със самоделно направено МПС и прикачено към него ремарке 1,5 куб. метра дърва за горене от черен бор немаркирани с контролна горска марка, съответно производствена марка.

 

          Описаната фактическа обстановка се установява от показанията на св. К.Т., констативен протокол, схема, разписка за отговорно пазене, фото снимки.

         

           Отразената в атакуваното наказателно постановление фактическа обстановка не се оспорва с други доказателствени средства,  които да я опровергават и въз основа на посочените по-горе доказателствени средства съдът я възприема безрезервно за безспорно доказана.

 

           При така установената фактическа обстановка административно-наказващият орган правилно и законосъобразно е приел, че е нарушен чл.213, ал. 1 т. 1 от ЗГ.

 

 

          Обстоятелствената част на наказателно постановление, потвърдена в с.з. от доказателствата, установени с доказателствени средства дава основание на съда да приеме, че жалбоподателят К. е транспортирал дърва за горене немаркирани от което следват изводи в няколко насоки :

 

-  Жалбоподателят К. чрез активно действие е осъществил деяния.

-  Това деяние е противоправно – в нарушение на чл. 213, ал. 1 т. 1 ЗГ е нарушил правно регламентирана забрана. -Деянието с чл. 266, ал. 1 ЗГ е обявено за наказуемо.

-  Деянието е извършено виновно с форма на вина умисъл. Нарушителят е съзнавал обществено опасния характер на деянието / Знаел е , че транспортира немаркиран дървен материал / , предвиждал е обществено опасните последици и е искал настъпването им / въпреки, че е съзнавал обективните признаци от състава на нарушението  нарушителят  е предприел активни действия / .

 

      Следователно жалбоподателят К. с деянието   си е извършил административно нарушение по смисъла на чл. 6, ал. 1 ЗАНН, с което са  осъществени всички  обективни и субективни признаци от състава на нарушението претендирано от административно-наказващият орган.

 

 

         Изложеното  до тук мотивира съда да приеме, че административно-наказващият орган правилно и законосъобразно е приложил материалният закон като е квалифицирал деянието като административно нарушение.Същото е в достатъчна степен конкретизирано, посочено е ясно мястото на нарушението  и са спазени стандартите на чл. 57, ал. 1 т. 5 ЗАНН, поради което в тази част жалбата се явява неоснователна.

 

          Правилно и законосъобразно съгласно предвидената санкция на чл. 266, ал. 1 ЗГ е отчел смекчаващите вината обстоятелства, тежестта на административното нарушение и в съответствие с целите на чл. 12 ЗАНН е наложил минималното предвидено наказание – глоба в размер на 50 лева.

 

          На основание чл. 273, ал. 1 ЗГ правилно и законосъобразно предметът на административното нарушение - 1,5 куб. метра дърва за горене от черен бор немаркирани с контролна горска марка, съответно производствена марка – са отнети в полза на държавата.

 

           Съдът не приема за основателно отнемането в полза на държавата на вещите послужили за извършването на нарушението – един брой самоделно направено МПС и един брой ремарке с № СЗ 1572 ЕА.

 

            Посочените вещи безспорно са средство и са послужили за извършване на нарушението – чрез тях е осъществено изпълнителното деяние транспортиране.

 

            В атакуваното наказателно постановление обаче не е посочено, чия е собствеността на отнетите вещи послужили за извършването на административното нарушение. Вярно е, че те подлежат на отнемане независимо от собствеността , но във втората хипотеза на чл. 273, ал. 1 ЗГ – ако се установи , че са използвани против волята на собственика- не подлежат на отнемане. Именно непосочването на собствеността на вещта лишава съда от възможността да провери и прецени подлежат ли на отнемане или не подлежат поради обстоятелството, че са използвани против волята на собственика.Отделно от това непосочването на собствеността на вещите послужили за извършване на нарушението водят и до непълнота на фактите релевантни за хипотезата на чл. 273, ал. 1 ЗГ, което съществено ограничава и правото на защита на жалбоподателя.

 

        Не на последно място по значение за да се отнемат вещите послужили за извършване на нарушението трябва да има съизмеримост между тежестта на деянието съставляващо административно нарушение и стойността на вещите послужили за извършването му.

       В случая такава съизмеримост няма.

 

       Административното нарушение е извършено за първи път, а предмета на престъплението е изключително в малко количество / 1,5 куб. метра /, представлява дърва за горене, които са събирани, което предопределя и ниската им левова стойност, не са настъпили никакви щети за горския фонд.

 

      Следователно извършеното административно нарушение е с изключително ниска степен на обществена опасност,на границата на маловажния случай по смисъла на чл. 28 ЗАНН, а предмета на престъплението е на ниска стойност.

 

       От друга страна вещите послужили за извършване на административното нарушение – самоделно направено МПС и ремарке са в пъти на по-висока стойност от предмета на нарушението, което прави очевидна несъизмеримостта между обществената опасност на деянието, предмета на нарушението и вещите послужили за извършването му.

 

      По изложените съображения съдът приема, че неоснователно са отнети в полза на държавата  вещите послужили за извършването на нарушението – един брой самоделно направено МПС и един брой ремарке с № СЗ 1572 ЕА, поради което в тази част наказателното постановление следва да се отмени.

 

      

   Съдът приема, че наказателното постановление е издадено от компетентен орган и компетентно длъжностно лице. В наказателното постановление е посочена заповедта и номера, с която длъжностното лице е упълномощено от Министъра да издава наказателни постановления и да налага административни наказания.Същата е приложена и като доказателство по делото.

 

       При извършената служебна проверка съдът не констатира други допуснати съществени процесуални нарушения при издаването на атакуваното наказателно постановление даващи повод за цялостната му отмяна.  Същото отговаря на изискванията на чл. 57 ЗАНН, , няма основания за изменение в частта на наложеното наказание или правна квалификация на деянието, поради което в частта на наложеното административно наказание и в частта на отнемането на предмета на нарушението следва да се потвърди, а да се отмени в частта на отнемането в полза на държавата на вещите послужили за извършването на нарушението.

 

 

          Водим от горните мотиви съдът

 

 

             

                 Р  Е  Ш  И:

 

     ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 197 / 02.04.2019 година на Директора на РЕГИОНАЛНА ДИРЕКЦИЯ ПО ГОРИТЕ град Стара Загора в ЧАСТТА , с която е наложено административно наказание Глоба в размер на 50 лева на К.Д.К. ***, ЕГН – **********.

 

     ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 197 / 02.04.2019 година на Директора на РЕГИОНАЛНА ДИРЕКЦИЯ ПО ГОРИТЕ град Стара Загора в ЧАСТТА , с която на основание чл. 273, ал. 1 ЗГ са отнети в полза на държавата вещите предмет на нарушението - 1,5 куб. метра дърва за горене от черен бор.

 

     ОТМЕНЯ наказателно постановление № 197 / 02.04.2019 година на Директора на РЕГИОНАЛНА ДИРЕКЦИЯ ПО ГОРИТЕ град Стара Загора в ЧАСТТА , с която на основание чл. 273, ал. 1 ЗГ са отнети в полза на държавата вещите послужили за извършване на нарушението – един брой самоделно направено МПС и един брой ремарке № СЗ 1572 ЕА.

 

 

      РЕШЕНИЕТО  подлежи на обжалване пред Административен съд град Стара Загора в 14 дневен срок от съобщението на страните.

 

             РАЙОНЕН СЪДИЯ :