Решение по дело №51/2023 на Административен съд - Разград

Номер на акта: Не е посочен
Дата: 31 май 2023 г. (в сила от 17 юни 2023 г.)
Съдия: Ива Станчева Ковалакова-Стоева
Дело: 20237190700051
Тип на делото: Административно дело
Дата на образуване: 21 март 2023 г.

Съдържание на акта

Р Е Ш Е Н И Е  

№ 69

 

Гр. Разград, 31 май 2023 година

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

 

РАЗГРАДСКИЯТ АДМИНИСТРАТИВЕН СЪД в публично заседание на шестнадесети май две хиляди двадесет и трета година в състав:

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:  ИВА КОВАЛАКОВА-СТОЕВА

 

при секретаря Ралица Вълчева  и в присъствието на прокурора …..  разгледа докладваното от съдията дело № 51 по описа за 2023 г.  и за да се произнесе взе предвид следното:

Производството е по реда на чл.145 и сл. от АПК.

Образувано е по жалба на Р. М. У. от гр. З. против Уведомително писмо изх. № 02-170-6500/2048 от 06.02.2023 г. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“ (ДФЗ), с което по същество е отказано оторизация и изплащане на финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие” от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2014-2020 г. за Кампания 2021 по подадено от него Заявление за подпомагане с УИН 17/070621/20623.

В жалбата и по същество се твърди, че административният акт е незаконосъобразен, като постановен при съществени нарушения на процесуалните правила и норми, в противоречие с материалния закон и преследваната от него цел. С оглед на това се иска от съда да отмени оспореният отказ, като върне преписката на административния орган за ново произнасяне със задължителни указания по приложението на закона.   Претендира се и заплащане на разноските по производството.

          Ответникът по жалбата, чрез процесуалния си представител заявява, че тя е неоснователна и недоказана. По същество развива доводи, че оспореният акт е валиден и законосъобразен административен акт, като постановен в съответствие с процесуалния и материалния закон, при наличието на фактическите и правни основания за това, поради което моли съда да отхвърли предявената жалба,  ведно с произтичащите от това законни последици. Претендира и за заплащане на разноските по производството. Възразява за прекомерност на претендираното от жалбоподателя адвокатско възнаграждение и моли съдът да го определи в минималния размер.

          Разградският административен съд, след като прецени събраните доказателства, които съобрази с доводите и становището на страните, приема за установено следното:

          Жалбата е допустима, като подадена от надлежна страна в законоустановения срок срещу акт, който подлежи на самостоятелен съдебен контрол. Разгледана по същество тя е основателна по следните фактически и правни съображения:

Между страните няма спор по фактите. Те сочат, че със Заявление УИН 17/070621/20623 от 05.05.2021 г. (л. 75 – л. 85)  Р. У. е кандидатствал за подпомагане по реда и при условията на Наредба № 4 от 24.02.2015 г. за прилагане на мярка 11 "Биологично земеделие" от Програмата за развитие на селските райони за периода 2014 – 2020 г. (Наредба № 4). Той е посочил, че ще отглежда 180 броя пчелни семейства в собствения си пчелин стар № 7331-0858, нов № **********, находящ се в землището на с. Брестовене, обл. Разград и ще добива мед от тях при спазване на правилата за биологично производство. Към тази дата производството е било в период на преход, за което е  приложил Сертификационно писмо № BG-BIO-19-1090-2020-EU, издадено от ОСП „Маком сертифициране” на 30.09.2020 г. (л. 37) с период на валидност от 30.09.2020 г. до 30.09.2021г. и Сертификационно писмо № BG-BIO-19-1090-2019-EU, издадено от ОСП „Маком сертифициране” на 13.09.2019 г. (л. 36) с период на валидност от 13.09.2019 г. до 30.09.2020 г., както и Договор за контрол и сертификация на биологично производство, преработка и търговия с биологични продукти между него и „Маком сертифициране” ООД, гр. Велико Търново № 1090/ 04.07.2018 г. ( л. 29 - л. 30). При попълване на таблицата (л. 78 - л. 81) е посочен грешен код за дейността БП 15 (биологично пчеларство), вместо БПП 6  (биологично пчеларство в преход), без да са изяснени причините за това.

С Писмо изх. № 02-170-6500/7305 от 30.11.2021г. на заместник- изпълнителния директор на ДФ „Земеделие” (л. 31) жалбоподателят е уведомен, че следва да представи сертификат или писмено доказателство за съответствие на произведените пчелни продукти с правилата на биологично производство, издадени най-късно до 31.12.2021 г. В изпълнение на указанията той е представил на административния орган Сертификат за съответствие № BG-BIO-19-1090-2021 от 19.07.2021г. (л. 38- л. 39) и Сертификат за съответствие № BG-BIO-19-1090-2021-2 от 29.10.2021 г.(л. 40), издадени  от „Маком сертифициране” ООД.

При тези факти, с Уведомително писмо изх. № 02-170-6500/7801 от 22.12.2021г. на заместник-изпълнителния директор на ДФЗ  „Земеделие” земеделският производител (ЗП) е уведомен, че е одобрен за подпомагане по направление „Биологично пчеларство” от мярка 11 „Биологично земеделие” за пчелини и пчелни семейства.

В последствие, след повече от една година, с процесното  Уведомително писмо (УП) изх. № 02-170-6500/2048 от 06.02.2023 г. (л. 47- л.48) на заместник изпълнителния директор на ДФЗ е отказано оторизация и изплащане на финансово подпомагане в размер на  8 801,10 лв. Според отразеното в таблицата към него ( л. 49- л. 51) субсидията е отказана поради „Неспазване на базови и други изисквания“ (колона 9). В обясненията е посочено, че това е санкция за неспазени базови и други изисквания, съгласно чл. 13 и чл. 19, ал. 2 от Наредба № 4 и/или раздел ІІІ „Намаления при неспазване на базови изисквания и изисквания по управление на подпомаганите дейности  за направленията по Наредба №4“, т.3.2.1. „Базови изисквания“ от Методиката по Мярка 11 „биологично земеделие“. Неспазените базови и други изисквания се установяват чрез извършени административни проверки, въз основа на предоставена информация  от регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз и/или чрез проверки на място.

Това писмо е предмет на съдебен контрол в настоящето производство. Съдът намира, че то е валиден административен акт, като постановен в писмена форма от компетентен орган. Съгласно чл. 20а, ал. 1 и ал. 2, т. 2 от Закона за подпомагане на земеделските производители (ЗПЗП) изпълнителният директор на ДФ"Земеделие" е изпълнителен директор на Разплащателната агенция и представлява същата. Според § 1, т. 13 от ДР на ЗПЗП Разплащателната агенция е специализирана акредитирана структура за приемане на заявления, проверка на условията и извършване на плащания от Европейските земеделски фондове по правилата на законодателството на Европейския съюз. С разпоредбата на чл. 20а, ал. 4 от ЗПЗП е предвидена възможност изпълнителният директор да делегира със заповед правомощията си, произтичащи от правото на Европейския съюз или от националното законодателство, включително за вземане на решения, произнасяне по подадени заявления и/или сключване на договори за финансово подпомагане, на заместник-изпълнителните директори и на директорите на областните дирекции на фонда. В случая, със Заповед № ОЗ-РД/3088 от 22.08.2022 г. (л. 56- л. 57) изпълнителният директор на ДФЗ е делегирал  своите правомощия на зам. изпълнителния директор на ДФЗ В. К.- издател на оспореното УП.

Този акт обаче се явява незаконосъобразен, като издаден при допуснато съществено процесуално нарушение и в противоречие с материалния закон.

Разпоредбата на чл. 59, ал. 2, т. 4 от АПК въвежда императивното изискване в административния акт да се посочат фактическите и правни основания за издаването му. В УП липсва ясно, точно и пълно описание на фактическите основания за постановяването му, както и на конкретните правни основания.  

Излагането на мотиви е от съществено значение, тъй като само по този начин както адресатът на акта, така и съдът при провеждане на съдебен контрол, ще могат да разберат каква е действителната воля на административния орган, кои са конкретните факти, въз основа на които същият е счел, че следва да упражни предоставените му властнически правомощия. От една страна те очертават предмета на доказване в хода на съдебното производство, а от друга страна те определят и рамката на съдебния контрол. Правомощието на съда се свежда до проверка за законосъобразност на административния акт,  при която следва да прецени правилно ли е приложен закона по отношение на фактите, възприети и посочени от административния орган и обосновали крайния му извод.  Недопустимо е да се преценява законосъобразността на един административен акт от гледище на други фактически и правни основания по издаването му, различни от тези, които са посочени в него. Недопустимо е и едва в съдебното решение да се излагат съображения, с които се конкретизират, изясняват, допълват или поправят неговите мотиви. Това би довело до неправомерна подмяна на волята на административния орган от една страна и накърняване на правата на адресатите на този акт от друга страна.  Липсата на мотиви е  съществено нарушение, което съставлява самостоятелно основание за отмяна на оспорения акт.

В казуса, фактическите и правни основания за постановяване на отказа за оторизация и изплащане на заявеното финансово подпомагане са изложени в табличен вид, включително и в разясненията по колони на самата  таблица. Те обаче са неясни, абстрактни и по същество неотносими към спора.

Едва след подаване на жалбата е изготвено становище (л. 59- л. 60) от административния орган, в което се сочи, че след извършената проверка в регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз е установено, че всички 180 броя пчелни семейства са в състояние „в преход“, а неправилно са заявени от Р. У. с код БП 15 (биологично пчеларство). Съгласно разпоредбата на чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредба № 4 финансова помощ не се предоставя или се намалява, когато кандидатът отбележи грешен код на биологичната дейност по приложение № 1 срещу дадено пчелно семейство в заявлението по чл. 6, ал. 2, който не съответства на информацията от регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз.

Както изложените там фактически констатации, така и посоченото правно основание, не се съдържат в административния акт, или в друг документ, към който той препраща и който е изготвен в хода на административното производство и е приложен към преписката. Съдът намира за недопустимо съображенията на административния орган да се излагат за първи път след издаване на административния акт, едва в изготвено становище по повод неговото оспорване.    

Действително според Тълкувателно решение № 16/1975 г. на ОСГК на ВС, не съществува пречка мотивите да бъдат изложени и допълнително, стига обаче това да съответства на целите, които законодателят е преследвал с въвеждане на изискването за мотивиране на индивидуалните административни актове и да позволява на страните своевременно да се запознаят със съображенията, по които е издаден актът, и да организират защитата си срещу него.

В случая изготвеното становище, макар и да изхожда от административния орган, не може да се възприеме като документ, с който се допълват мотивите на акта. Напротив, с него за първи път се сочат, както фактическите констатации, така и правните основания, въз основа на които е отказано изплащането на субсидията. Жалбоподателят не е имал възможност да се запознае с тях и да организира ефективно и адекватно своята защита.

Няма спор между страните, че жалбоподателят е посочил грешен код при попълване на заявлението за подпомагане, като вместо БПП 6  (биологично пчеларство в преход) е посочил БП 15 (биологично пчеларство), но липсват доказателства, които да установяват, че административният орган е оказал необходимото съдействие и е извършил проверка дали заявеният от земеделския производител код за биологична дейност не е в резултат на техническа грешка, като му даде възможност да я отстрани.

Наред с това административният орган не е изложил и съображения дали приема допусната грешка за „очевидна“ по смисъла на чл. 4 от Регламент за изпълнение (ЕС) № 809/2014 на Комисията от 17 юли 2014 г. за определяне на правила за прилагането на Регламент (ЕС) № 1306/2013 на Европейския парламент и на Съвета по отношение на интегрираната система за администриране и контрол, мерките за развитие на селските райони и кръстосаното съответствие (ОВ, L 227, 31 юли 2014 г.). Според цитираната разпоредба заявленията за помощ, заявленията за подпомагане или исканията за плащане и всички удостоверителни документи, представени от бенефициера, могат да бъдат поправяни и коригирани по всяко време след подаването им в случай на очевидни грешки, признати от компетентния орган въз основа на цялостна преценка на конкретния случай и при условие че бенефициерът е действал добросъвестно. Компетентният орган може да признае очевидни грешки само ако те могат да бъдат непосредствено установени при техническа проверка на информацията, съдържаща се в документите, посочени в първа алинея. В този смисъл е и даденото легално определение в § 1, т. 5а от ДР на Наредба № 4.

На следващо място, според разпоредбата на  чл. 14, ал. 1, т. 4 от Наредба № 4 поисканата финансова помощ не се предоставя или се намалява в случаите, когато кандидатът отбележи грешен код на биологичната дейност по приложение № 1 срещу даден парцел, пчелно семейство или животно в заявлението си, който не съответства на информацията от регистъра по чл. 16а, ал. 1, т. 1 от Закона за прилагане на Общата организация на пазарите на земеделски продукти на Европейския съюз. Следователно, в условията на алтернативност са уредени две възможности за административния орган - да не предостави финансова помощ или да я намали. В случая е налице пълен отказ, който следва изрично да бъде мотивиран, за да се прецени дали административният орган е  упражнил правомощията си по разумен начин, добросъвестно и справедливо, в съответствие с принципа за съразмерност, регламентиран в чл. 6 от АПК. Подобни мотиви също липсват в обжалваното УП.

Въз основа на така изложените фактически и правни изводи съдът намира, че оспореното УП е издадено при неправилно приложение на процесуалния и материалния закони, поради което следва да се отменени и преписката да се върне на ответника за ново произнасяне.

Предвид изхода на делото и на основание чл. 143, ал. 1 от АПК в тежест на ответника следва да се присъдят направените деловодни разноски от жалбоподателя, които са своевременно предявени и доказани в размер на 410 лв., от които 10 лв.  заплатена държавна такса и 400 лв. заплатено адвокатско възнаграждение.

 Мотивиран така Разградският административен съд

 

 

Р       Е       Ш     И       :

 

          ОТМЕНЯ Уведомително писмо изх. № 02-170-6500/2048 от 06.02.2023 г. на заместник изпълнителния директор на ДФ „Земеделие“, с което е отказано оторизация и изплащане на финансово подпомагане по мярка 11 „Биологично земеделие” от Програмата за развитие на селските райони (ПРСР) 2014-2020 г. за Кампания 2021 по Заявление за подпомагане с УИН 17/070621/20623, подадено от Р. М. У. от гр. З., обл. Р.

ВРЪЩА  преписката на административния орган за ново произнасяне, при спазване на указанията по тълкуване и прилагане на закона.

ОСЪЖДА Държавен фонд „Земеделие” да заплати на Р. М. У. от гр. З., обл. Р. сумата от 410 (четиристотин и десет) лева - дължими деловодни разноски.

Решението подлежи на касационно обжалване в 14-дневен срок от съобщението му на страните  пред Върховен административен съд.

 

 

                           СЪДИЯ:/п/